Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:33

Ach gut Dat is wel naar... mag je zoiets overdoen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Wat erg dat je verslag afgekeurd is, hebben ze er een reden voor gegeven?
Ik ben ook gestopt met mijn studie en heb een wajong uitkering moeten aanvragen.
Als ik beter weet om te gaan met mijn psychische beperkingen wil ik weer een studie op gaan pakken.
Het is mogelijk om tijdelijk te stoppen met studie/werk.

MISTRAL94

Bah dat is heel vervelend, wat ga je nu verder doen?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:35

Ik moet het verslag verbeteren (lees 'herschrijven')
Hij vond mijn schrijfstijl niet mooi en vond de figuren niet geschikt voor een wetenschappelijk stuk (ben HBO 3e jaars nu) daar stonden rode kruizen doorheen met lelijk/ niet te begrijpen/ en nogmaals lelijk enz.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 29-10-08 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:37

Wat een rare opmerkingen van een docent...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:38

Vond ik ook al, maar goed hij beoordeeld het dus moet eens gaan uit dokteren hoe je andere grafieken/simulaties maakt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:39

Maar hij is niet bereid om je te helpen daarmee?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:47

Nee, dat moest ik zelf maar uitzoeken.
De meeste van mijn klasgenoten hebben meer een procesverslag ingeleverd. Ik heb een procesverslag, 3 producten voor mijn stage en een technisch rapport voor school moeten afleveren.

Word er naar van als ik er nu weer over na denk. Ik duik de boeken nog even in en daarna mijn bed!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:50

En daar betaal je dan zoveel geld voor, voor zulke waardeloze begeleiding. Sterkte zeg, ik hoop dat je er uit kunt komen. Ik kan je helaas niet helpen ermee, ik heb er geen verstand van Bloos

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 06:51

Kun je niet naar een dekaan stappen ,met je verlslag en je verhaal?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:23

He bah, heel wat om bij te lezen hier en dat betekent meestal niet zoveel goeds.

@ Mistral: ik ken het dat de arbo-arts je weer aan het werk wil hebben. Echt heel vervelend. Hoe het precies zit en wie het laatste woord daar in heeft maakt in mijn ogen niet zoveel uit, want die klap in je gezicht heb je dan alweer gehad en de paar stappen terug zijn dan ook al weer gezet.
Ik snap ook dat het voor arbo-artsen misschien moeilijk inschatten is, want het blijft natuurlijk een momentopname en als je jezelf dan onbewust ook beter voordoet dan dat je je voelt, omdat je niet durft te zeggen dat het nog steeds slecht gaat, zoals ik deed, is een verkeerde conclusie om weer wat te gaan doen snel gemaakt.

Ik ben daardoor ook te vroeg weer wat gaan doen en achteraf ook nog eens zonder duidelijke afspraken. Dat liep helemaal mis en eigenlijk was ik daarna nog veel verder van huis. Toen het echt slecht ging leek de arbo-arts van mij het eindelijk in te zien en nu heb ik geen problemen meer met die man. Hij zet er nu totaal geen druk meer op, omdat hij zelf gezien heeft dat dat averechts werkt en dat ik daardoor mezelf alleen maar meer de vernieling in heb geholpen...

Kortom: Voet bij stuk houden en nog niet gaan werken als je zelf voelt dat het niet kan. Het is jouw lichaam, jij voelt het het beste. Succes ermee!!! Ik weet hoe ontzetten rot het is.

@ Fairytail: Is dat het verslag waar je het laatst ook over had?
Het verbaast mij echt enorm. Ik vind het zo'n ontzetten lompe actie van die docent. Alleen die rode kruizen al. Lekker ouderwets. Ik zit zelf in het onderwijs en gebruik bij nakijken eigenlijk nooit een rode pen, ik vind dat zelf zo negatief en dwingend overkomen. Maar goed, daar heb jij niks aan.
Het is echt schandalig dat je niet voor feedback bij hem terecht kan. Ik ben van mening dat je als student wel moet weten wát er dan niet goed aan is (fout vind ik alweer zo negatief).

Toen ik zelf op het HBO zat heb ik ook de ervaring gehad dat als je aanzienelijk meer doet dan je medestudenten, het niet gezien en gewaardeerd wordt. Eigenlijk zelfs het tegenovergestelde. Inzet leek bij ons op het HBO niet beloond te worden. En mensen die zeg er makkelijk vanaf maakten kwamen er meestal goed mee weg. Ik heb daar toen wel eens een gesprek over gehad met een docent van mij. Die zei: "Ach ja, de ene student komt nou eenmaal rijker van het HBO dan de ander..."
Met andere woorden, extra inzet doe je voor jezelf en dat wordt niet beloont. Maar dit is toch echt de omgekeerde wereld.

Is er geen teamleider of iets waar je naar toe kan met je verhaal? Sterkte in ieder geval!

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:51

Ik zie dat ik niet de enige ben die studeert en daarbij problemen ondervindt. Wat ik me vorige week realiseerde is dat je helemaal niet hoeft door te zetten, waarom niet stoppen? Is het 't waard om je gezondheid 'op te geven' voor je studie? Nee! Liever eerst weer me lekker voelen en dan kan ik daarna altijd nog doorgaan. (Misschien heb ik wel makkelijk praten hoor, heb hiervoor al een hbo-studie afgerond) Ik moet nu mijn bachelorscriptie schrijven en ben als de dood dat het niet gaat lukken. Gelukkig heb ik maar 1 vak naast, maar als ik de scriptie niet haal, moet ik volgend semester weer helemaal opnieuw een andere scriptie schrijven!

@ fairytail: kan je niet vragen om een andere beoordelaar, of een 2e beoordelaar ofzo? En belachelijk dat het niet 'wetenschappelijk' genoeg is, daar heb je helemaal niks mee te maken op het hbo!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:58

Meikje: ik wil wel per se mijn universitaire studie(s) afgerond hebben. Volgend jaar is de stufi namelijk afgelopen, mijn vakken blijven niet staan omdat ik mijn bachelor nog net niet heb...

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:04

@sheran: Blijven je vakken niet staan? Weet je dat zeker? Op het hbo bij mij was dat namelijk wel zo. Maar inderdaad, dan snap ik helemaal waarom je het af wil ronden. Wat betreft studiefinanciering, bij hinder door gezondheidsklachten kun je een jaar extra studiefinanciering krijgen. Dat krijg ik nu ook. Ik weet niet of je het al krijgt, maar via de decaan en met een briefje van de huisarts ofzo heb ik dat toen kunnen regelen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:56

Dat moet zeker wel te regelen zijn Sheran.

Ik stond vandaag ook weer op knappen, heb helaas een dalende lijn.. morgen tentamen maar ben zo bang voor weer een blackout.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:47

Succes en sterkte vandaag Fairytail!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:34

Fairytail succes met je tentamen!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:00

Voor iedereen die gevoelig is voor burnout door jeugdervaringen, dit schijnt een goed boek te zijn:
'Will I ever be good enough”
Karyl McBride
http://www.nevergoodenough.com/

In principe gaat het over veeleisende, moeilijke moeders, maar ik denk dat het ook toepasselijk in het geval van veeleisende, moeilijke vaders.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:12

Helaas zit ik sinds kort ook thuis met de diagnose (van zowel huisarts als bedrijfsarts) overspannen. Ik ben een eind gekomen met het lezen van al jullie verhalen en ik herken een hoop, maar heb ze niet allemaal kunnen lezen. Ik hoop dat jullie het goed vinden dat ik mijn verhaal hier ook neerzet want ik weet het op het moment gewoon niet meer. Het is wel een lang verhaal...

Het is nu 3,5 week geleden dat ik door mijn baas naar huis gestuurd ben omdat het niet meer ging. De dinsdag daarna had ik een afspraak met de bedrijfsarts, de donderdag daarvoor was ik door mijn baas naar huis gestuurd. Dat was een fijn gesprek voor mijn gevoel, de man was begripvol en het was duidelijk dat ik overbelast ben. Hij heeft tegen mij gezegd dat hij een time-out van 2 weken kon adviseren maar dat alleen mijn werkgever mij die ook daadwerkelijk kan geven. Een uur later hing mijn leidinggevende aan de telefoon met de boodschap dat ik de volgende dag weer voor halve dagen moest beginnen (vijf halve dagen) en daarna uitbouwen. Dat was het advies van de arboarts. Ik schrok me kapot en raakte helemaal in paniek en heb gestameld dat ik dat helemaal niet aan kan. Vervolgens met mijn leidinggevende afgesproken dat ik die week nog niet zou komen werken maar daarna moest ik van hem wel voor halve dagen beginnen. Ik ben naar de huisarts gegaan en daar mijn verhaal gedaan en zij zei dat ik een time-out van twee weken moest nemen en dat ik duidelijk overspannen ben (niet depressief gelukkig) en dat we daarna wel verder zouden zien.
Ik heb vervolgens de arbodienst gebeld en verteld wat mijn huisarts heeft gezegd en dat ik me graag aan het advies van de huisarts wil houden. Daarna contact opgenomen met mijn werkgever en die exact hetzelfde verteld. Ik "mocht" nog twee weken thuis blijven.

Afgelopen maandag (2,5 week na ziekmelding) belt de arbodienst me op om een telefonische afspraak te plannen met de arboarts. Die werd gepland voor gisteren. Ik heb me er de hele week druk om gemaakt, want ik voelde me niet serieus genomen door de arbodienst omdat ik eigenlijk na 3 dagen effectief ziek thuis geweest te zijn met duidelijke overspanningsverschijnselen mijn werk weer voor 50% moest hervatten.
Ik was als de dood dat, dat nu weer gezegd zou worden ondanks wat de huisarts had gezegd (een time-out van twee weken en daarna verder zien). Ik voelde me inmiddels weer wat opgeruimder in mijn hoofd en dacht dat ik aan de betere hand was. Gisteren om half vijf dat gesprek en dat begon eerst met vragen hoe het met me gaat. Ik vertelde dat ik dacht dat het beter met me ging om dat ik wat rustiger aan het worden ben maar dat klachten nog wel aanhielden. Ik heb last van hartkloppingen, vermoeidheid, huidklachten, een continue zenuwachtig gevoel, last van mijn darmen, heel emotioneel, last van spieren en gewrichten, ben vergeetachtig, heb nergens zin in en heb heel veel hoofdpijn.
Dat hoorde er allemaal bij vond hij maar het is geen reden om niet aan het werk te gaan. Mijn werkgever betaalt mij om te werken en niet om thuis te zitten. Ik heb een verantwoordelijkheid richting mijn werkgever. Ik gaf aan dat de huisarts had gezegd dat ik duidelijk gas terug moet nemen en dat het eerste voor de hand liggende het werk is waar dat teruggenomen wordt. Hij werd boos en gaf aan dat de huisarts dat soort dingen niet mag zeggen, en dat hij bepaalt wanneer ik mijn werk hervat. Een diagnose van een huisarts is geen vrijbrief om niet te hoeven werken. Vervolgens zei ik dat ik vond dat hij me, door op mijn loyaliteitsgevoel richting mijn werkgever in te spelen, psychologisch erg onder druk zette en dat ik me daar absoluut niet prettig bij voel en zelf het gevoel heb het niet aan te kunnen nog. Daar had hij geen boodschap aan dat ik moest huilen tijdens het gesprek kwam omdat ik de negatieve prikkels niet aan kon. Dat hoort er allemaal bij.

Ik heb vervolgens mijn werkgever gebeld en, behoorlijk overstuur, verteld van het gesprek met de arboarts en wat ik daarvan vind. Die gaf vervolgens aan dat ik volgende week nog niet hoef te werken en dat we donderdag weer evalueren. Vandaag belde hij me echter weer met de boodschap dat hij het advies van de arbodienst moet opvolgen in verband met WIA verzekeringen voor de eventuele toekomst. Ik moet dus volgende week wel komen werken.

Echt de moed zakt me in de schoenen, ik ben er voor mijn gevoel nog helemaal niet aan toe. De huisarts zegt ook dat het nog te vroeg is, maar de bedrijfsarts zegt dat ik al veel te lang lang thuis zit. Ik heb ook nog geroepen of ze wilden dat ik mezelf helemaal de vernieling in draaide en jarenlang met een probleem kom te zitten? Ik was zo boos, verdrietig en gefrustreerd. Ik word voor mijn gevoel totaal niet serieus genomen. Ik snap dat het goed is om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan en niet te lang op de bank te blijven zitten. Maar we hebben het over nu effectief 3,5 week thuis met voortdurende stress en druk op me vanuit de arbodienst. Ik moet me aan hun advies houden, anders krijg ik straks misschien nog werkweigering voor mijn kiezen. De diagnose van de arboarts gaat voor wat betreft werkhervatting wel degelijk voor een diagnose van de huisarts en het is slikken of stikken.

Ik weet het ook niet meer hoor...Ik ben zo bang dat als ik nu weer aan het werk ga dat ik dan helemaal diep moet gaan en het alleen maar slechter met me zal gaan. Ik dacht echt dat het beter ging maar na gisteren ben ik weer helemaal terug bij af.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:17

Heel herkenbaar Lennox!

Ook ik moet volgende week weer aan het werk, terwijl ik daar niet aan toe ben. Ik weet ook niet hoe ik dit op moet lossen dus ik kan je er helaas ook geen advies over geven. Wel wil ik je sterkte toewensen. Helaas weet ik (en vele anderen hier) wat het is.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:31

Ik ben gister voor het eerst bij tai chi quan geweest. Heb eerst een half uur ontspannings- en energieoefeningen gedaan en daarna een half uur tai chi quan. Begon een weerstand te voelen bij de ontspanningsoefeningen maar kreeg later te horen dat dat erg goed kwam want dan kwamen er dingen los.
Heb me ervoor ingeschreven en begin volgende week er helemaal echt mee (was gister een inlooples).
Ik merk dat er een flinke huilbui aankomt en angstvallig probeer ik het nog tegen te houden terwijl ik weet dat het niet goed is...
Het enige dat ik in al die jaren heb geleerd (10 jaar) is probeer echt aan jezelf te denken en bij je gevoel te komen. Ik weet niet hoe je dat het beste kan doen. Misschien dat een psycholoog/psychiater jullie kan helpen, vaak nemen arboartsen hun serieuzer, tenminste dat was bij mij zo. Veel sterkte gewenst Lennox en Mistral!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:02

Lennox misschien is het een idee om te vragen of je huisarts je kan doorverwijzen naar een psycholoog of een GGZ instelling? Dat is bij mij wel gebeurd en gister moest ik naar de arboarts. Ik had op aanraden van de GGZ mijn behandelplan meegenomen en hoefde eigenlijk weinig te zeggen. De arts heeft het doorgenomen en zei meteen dat ik nu iig nog niet kan werken. Wat voor mij al een hele opluchting was, ik was ook erg bang dat ze me direct weer aan het werk zouden zetten terwijl ik er nog helemaal niet klaar voor ben.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:34

Lennox, zo'n arboarts heb ik ook ooit gehad, wat een l*l.
Ik kom daar, zegt ie "maar jij ziet er helemaal niet ziek uit, jij kunt makkelijk weer aan het werk"
Wat een vreselijke vent zeg. Belachelijk toch?
Terwijl de arboverpleegster juist wel weer heel begrijpend was, en meeleefde met mij.

Maar waardeloos dat zulk soort mensen zulk werk doen.

Anderzijds... ken ik ook een belachelijke vrouw, die het hele jaar niet werkt, maar wel allerhande klusjes kan doen op een bepaald bedrijf.... Die op een gegeven moment zei "oh ik moet morgen weer naar de arbo arts, even een uurtje zielig doen en dan krijg ik weer een jaar uitkering" Misselijk Misselijk
Kijk voor zulk soort mensen heb je dus zulke arboartsen nodig... maar diezelfde artsen zien niet dat wij ons wel echt beroerd voelen, en er moeten in onze gevallen daadwerkelijk ongelukken gebeuren voor er wat veranderd ..

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:10

Ik heb over een half uur een afspraak met de huisarts en ik ga inderdaad een doorverwijzing vragen. Ik moet morgenmiddag mijn eerste halve dag weer komen werken en ik zie er vreselijk tegenop.

Helaas zijn er inderdaad legio mensen die misbruik maken van de situatie en ik snap dat het heel lastig is om de kaf van het koren te scheiden. In mijn geval doet de arboarts meer kwaad dan goed voor mijn gevoel. Iedere keer laat hij me weer treden naar beneden zakken en ik word steeds labieler.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:11

Ik had, toen ik na mijn burnout weer aan het werk was, een collega die demonstatief de kop van een artikel hardop voor moest lezen, de strekking was dat mensen zelf een burnout bij zichzelf veroorzaken. Deels is dat wel een beetje waar, maar voor een groot gedeelte ook helemaal niet. Krijg je nog fijn even een schop na. Sommige mensen zijn zo ongevoelig en bot. Die zelfde kerel had vroeger een assistent die op een gegeven moment stapel dol van hem werd en met een burnout thuis kwam te zitten. Nooit meer terug gezien.

Het is normaliter altijd mijn eer te na me ziek te melden, gebeurt zeer zelden (afkloppen!).

Lennox, laat je alsjeblieft niet klein krijgen door van die lomperikken hoor!