Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:16

oh dat zou voor mij niks ,zijn, heb al zo'n onwijze klos die ik mijn broek in moet douwen qua slangetje, nouja voor mijn gevoel dan he, heb de 30 cm dingen

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 17:20

maar ik heb altijd gewoon los in bed. heb hem niet in een kledingstuk oid ;) :) dus voor mij was het wel een goede uitkomst :) gelukkig maar want anders had ik iedere nacht ruzie met dat ding :+

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:41

Zo, ik ben er weer na mijn bezoek aan de internist.

Nou hij was dus idd wel tevreden met mijn bloeduitslagen.
Hij stelde eerst voor om nog een keer te gaan spuiten s'morgens, maar ik heb toen aangegeven dat ik 7x per dag spuiten te veel vond worden. Nu dus samen afgesproken om over te stappen op de pomp..

Wel spannend hoor! Hoe gaat zo'n traject eigenlijk?
Ik heb wel al wat informatie over enkele pompen thuis. Mij lijkt de accu check combo wel wat. Heeft 1 van jullie deze? Wat zijn jullie ervaringen? Mij lijkt van deze pomp handig omdat je hem kan bedienen via je bloedglucosemeter..

Ohh oke, wat duidelijk gekregen Carolinf.. Gelukkig niet iets ernstigs..

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:14

zo heb net mijn griepprik gehad :)
en ergens half november mijn eerste prik voor Mexicaanse griep en dan begin december de tweede :)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:17

Mijn griepprik moet nog komen :)
Mijn pomp bevalt trouwens ook goed! Eerst dacht ik dat het helemaal niets zou worden, maar uiteindelijk viel het helemaal mee!
Alleen mijn waarden kunnen afentoe nog wel wat beter. Maar het gaat al de goeie kant uit. :)

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:21

Mijn vriendin heeft ook diabetes, en zij zegt dat er nu een of andere operatie is waardoor je lichaam zelf weer insuline aanmaakt? iets meet beenmerg ofzo? Ik ben 13 en heb er niet zo veel verstand van maar mijn vriendin zij dat er nu dus een operatie bestaat waardoor het weer over kan gaan!
Ik weet het niet hoor! ;)

Greetz.. 8-)

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 01:57

Ik meld me ook weer eventjes na een lange dag werken,
heb het meeste snel bij kunnen lezen!
inmiddels heb ik ook de griepprik gehad. in krijg begin november de eerste voor de mexiacaanse griep en half december de tweede.

hebben jullie ook dat je weerstand wat minder is na de griepprik(eerste week)?

@t Carolinef: ik heb geen idee hoe ik aan een nierbekkenontsteking kom, had al ruim 2 weken last van hevige pijn onder mijn rib aan de voorkant en achterkant op mijn rug,en branderig gevoel bij het plassen, ben er mee naar dokter geweest en die zei dat de onderste rib geirriteerd was.
tot afgelopen zaterdag in mijn lichaamstempratuur van normaal tot flinke verhoging gegaan in 2 uurtjes tijd. en werd met de minuut zieker. tot ik niks meer kon. dus heeft vriendlief de doktersdienst gebeld. en daar hebben ze geconcludeerd dat ik nierbekkenonsteking heb. peniciline meegekregen en gaat nu wel wat beter.
maar mijn suikers! mijn god alleen maar twintigers gehad afgelopen dagen! bah!

Bevalt de pomp je een beetje carolinef?

Aangezien het al redelijk laat is ga ik zo mijn bed opzoeken. had een waarde van 7.9 nu wachten wat mijn suiker morgenochtend doet. of ze nu wel een beetje normaal zijn met de ontsteking!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:36

ja hoor pomp bevalt mij ook wel als zijn nog geen 2 dgn t zelfde, p dag is en gaat het weer anders met mijn suikers, dat is wel jammer.

Renske ik denk dat je vriendin alvleeskliertransplantatie bedoelt, tm iets met beenmerg heb ik nog nooit van gehoord, je komt als diabeet zijnde alleen in aanmerking voor alvleeskliertransplantatie als ook je nieren t niet doen, dus voorlopig is er nog niks aan de orde waar we ons mee kunenn laten opereren om weer heelmaal gezond te zijn zeg maar.

wij moeten volgende week vorod e griepprik en dan in nov en dec voor de mexicaanse griep prik, kan me niet herinneren dat ik me minder goed heb gevoeld na n griepprik, maar hoe dat met die mexicaanse zal zijn..........

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:19

Citaat:
je komt als diabeet zijnde alleen in aanmerking voor alvleeskliertransplantatie als ook je nieren t niet doen, dus voorlopig is er nog niks aan de orde waar we ons mee kunenn laten opereren om weer heelmaal gezond te zijn zeg maar.

Zo'n gecombineerde alvlees/niertransplantatie krijg je ook echt pas als je nierfunctie bijna tot nul is gereduceerd. Vergis je niet: de afstotingskans is groot, de operatie heel zwaar en je slikt je levenlang medicatie en hebt leefregels die erg streng zijn.

Mijn vriendin Claudia is nu ruim een jaar geleden getransplanteerd. Na dik twee jaar op de wachtlijst, waarbij je dus nooit verder dan twee uur rijden van het ziekenhuis verwijderd mag zjin, kreeg ze op 11 augustus 2008 een nieuwe nier en alvleesklier. Negen weken ziekenhuis in Leuven. Het gaat heel goed met haar trouwens!

Maar leven met transplantatieorganen is ook zeker niet makkelijk!

Voor wie geïnteresseerd is in haar verhaal: http://www.spectroliet.nl/weblog (en dan duiken in het archief vanaf ongeveer begin augustus 2008).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:22

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:28

Zit ook al een hele tijd te twijfelen over een pomp.
Bij ons hebben ze nu een paar keer een informatiemiddag in het ziekenhuis gehouden. Vond het erg prettig dat er ook een spreekster kwam die zelf een pomp heeft (niemand kan het toch beter vertellen dan iemand die het ook echt ervaart!)
De twee dingen welke mij dus tegen houden :P zijn het vele bloedprikken (dat doe ik dus nu niet heel regelmatig.....) en het idee dat er continu een 'naald' (het is natuurlijk geen echte naald, maar toch...) in je zit.................... Maar zie wel de vele voordelen! Nu nog even om......

Ik sta er van te kijken dat er toch nog aardig wat mensen voor de mexicaanse griepprik gaan?!?!?
Zelf had ik al het idee om die niet te gaan halen en nu heb ik het er vorige week met mijn internist over gehad en die gaf het zowaar toe dat hij wanneer je de gewone griepprik haalt daar ook geen meer waarde aan hecht!!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:42

vind ik nogal een uitspraak van je internmist, het is mi niet voro niets dat mensen in een risico groep er wel een krijgen vand e staat uit, dat doen ze heus niet uit medelijden.

ik was ook erg anti pomp, geloof mij heb r van alles aan gedaan om r maar niet aan te hoeven, het bloed prikekn valt wel mee, dat doe ik ook niet dagelijks zo uitgebreid, wel iedere dag bij t opstaan zodat ik enigszins weet hoe ik mijn dag begin en daarnaast voor een maaltijd, evrder niet, muv af en toe een paar mooie curvers maken voor dbvpk.

die naald is peanuts, ik prikte m eerst met verdovende zalf (ben geen held met naalden) en doe dat nu al zonder, voel r minder tot niks van vergeleken bij het gewone spuiten, dus is ben echt om.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:01

Citaat:
vind ik nogal een uitspraak van je internmist, het is mi niet voro niets dat mensen in een risico groep er wel een krijgen vand e staat uit, dat doen ze heus niet uit medelijden.

Toch vraag ik me ook weleens af hoe groot de rol is van de medische industrie. Geld is geld ..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:04

De meningen zijn heel erg verdeeld over het halen van wel of geen (mexicaanse) griepspuit.
Ben helemaal eens dat je niet voor niets een uitnodiging krijgt, maar aan de andere kant is het wel rotzooi dat ze inspuiten. Ik twijfel echt ieder jaar over het wel of niet halen :P Heb hem een jaar of twee niet gehaald. Het kan uiteraard ook toeval zijn, maar ik ben die jaren helemaal niet ziek geweest....
Toen 'kreeg' ik een hartinfarct en ben ik hem toch maar weer gaan halen (nu een dubbel risico factor...). Ben daarna 3x in twee maanden tijd echt goed ziek geweest....
Persoonlijk vind ik het gedoe rond de mexicaanse griep behoorlijk overtrokken. Tuurlijk zijn er mensen aan overleden, maar ze zouden die cijfers eens naast de cijfers moeten leggen van mensen welke aan de 'gewone' griep zijn overleden en dan denk ik dat we schrikken!
Maar dat is dus persoonlijk he!!

Ik ben dus ook absoluut geen held met naalden!! Echt niet! (erg handig wanneer je suiker hebt :P )
Vandaar dus ook dat ik veel minder bloedprik dan zou moeten......
Heeft me dus zelfs bijna m'n leven gekost :o Had al veel langer door dat ik beter 4x per dag kon gaan prikken dan de 2x die ik deed. Maar neeeeeeee. Puur omdat ik al ZO tegen die 2x op zag, heb ik die stap niet gezet (beetje struisvogel politiek....) Toen lag ik ineens in het ziekenhuis na een hartinfart.........
Spuit dus sinds die tijd wel 4x en dat gaat echt veel beter..................

Ik zou een keer een afspraak maken bij de diabetes verpleegkundige en dan zou zijn zo'n 'naaldje' voor proef plaatsen, zodat ik eens kon zien hoe weinig het voorstelt!
Denk dat ik dat maar gauw moet doen!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:42

Citaat:
Ik zou een keer een afspraak maken bij de diabetes verpleegkundige en dan zou zijn zo'n 'naaldje' voor proef plaatsen, zodat ik eens kon zien hoe weinig het voorstelt!
Denk dat ik dat maar gauw moet doen!

Denk ik ook!

Want je brengt je infuussetje wel in met een naaldje, maar dat is zó dun. Bovendien heb je inschietsystemen, waardoor je het naaldje niet eens hoeft te zien. Vaak voel ik het ook echt niet, maar het is zeker niet meer pijnlijk dan een spuitnaald.

En hallelujah: een keer per drie dagen verwisselen van set, betekent dus maar 1 keer prikken in drie dagen, terwijl je dat met spuiten 12 keer moet doen!! Tel uit je winst.

Er blijft geen naald achter in je lichaam, maar alleen een heel klein dun buisje.

Ik heb net mijn infuus eens uit mijn buik getrokken en wat foto's voor je gemaakt (zo meteen lekker ff douchen zonder infuus :D ):

voor het formaat een 20-cent stukje ernaast gelegd, want het dopje zonder pleisterrand is precies even groot:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet is het 'buisje' wat verbogen, het is ook flexibel en past zich dus aan aan je lichaam. Je ziet de insulinedruppels erin zitten. Het buisje is 9 mm, je hebt ze ook nog van 6 mm voor wat slankere mensen en kinderen.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:02

ik heb de schuine 13 mm (en dat was een hele overwinning dat ik die enoooorme lengte aandurfde) en die bevalt mij beter dan de rechte hier boven, maar dat is persoonlijk.

ik heb jarenlang gespoten in slow motion stand, krijg t niet voor elkaar om die naald r in 1 x in te rammen, weet wel dat t beter is etc etc, maar nu met zo'n schietpen, kan ik t lekker met mijn ogen dicht (durf nog niet te kijken) doen en zittie in no time, pijnloos en goed, uuuh ik laat de mijne 4 dgn zitten een verademing joh

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:20

Vier dagen lukt me echt niet, dan zit er een bult onder. Twee á drie dagen is mijn maximum.

Gebruik jij de Silhoutte-sets?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:33

yep

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:30

Ik heb een van 9mm en schiet het er gewoon in met zo'n schietapparaatje :P Voel er niks van, en gaat wel makkelijk.
Mijn maximum is ook 3 dagen hoor. Anders krijg ik ook ontstekingen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:00

Ik prik mijn infuussets gewoon met de hand in, vind ik net zo handig.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:27

lovebonney schreef:
Wel spannend hoor! Hoe gaat zo'n traject eigenlijk?
Ik heb wel al wat informatie over enkele pompen thuis. Mij lijkt de accu check combo wel wat. Heeft 1 van jullie deze? Wat zijn jullie ervaringen? Mij lijkt van deze pomp handig omdat je hem kan bedienen via je bloedglucosemeter..

Hier weer even een reactie van mij. Ik heb sinds kort de accu chek combo. Voorheen had ik de Spirit. De combo is voor mij dus vooral een uitbreiding. Ik vind het een mooi systeem! Vooral als je niet zo'n dagboekjes bijhoudend mens bent (zoals ik), dan is dit een handig werkend systeem. Je kan de pomp inderdaad bedienen via je meter. Ik moet zeggen dat ik dat vooral vaak gebruik als ik toch al bezig ben met die meter, anders ga ik de meter niet speciaal opzoeken om de pomp te bedienen. En het is handig voor als je de pomp een keer ergens heel ver weg onder je kleren verstopt hebt, kun je handig bolussen en alarmpjes afzetten zonder eerst een halve verkleedpartij te moeten gaan doen. De bolus-adviesfunctie zie ik het nut nog niet helemaal van in, je meter baseert dat op zaken die je zelf instelt. Als je dat in kan stellen en het werkt, dan weet je waar je mee bezig bent en dús wist je toch al hoeveel je moest bolussen.
Ik heb hem nog niet zo lang, dus mijn proefsetje strookjes is ondertussen op. Moet nog nieuwe bestellen, maar eerst nog even een voorraadje oude strookjes opmaken van de vorige meter en dan ben ik blij als ik weer met met mooie systeem aan de slag kan!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:36

@MoniqueT -> Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg!!
Als je het zo ziet, snap je inderdaad niet waar je je druk om maakt :D
Kun je hem ook 'fout' inbrengen, zodat de insuline niet door kan lopen??
Je hoorde tijdens de bijeenkomst verschillende meningen over welk naaldje. Zo koos inderdaad de een voor de een en een ander weer voor de ander.

Heeft er iemand nu vaak dat het slangetje verstopt zit/kniek in, zodat je geen insuline binnen krijgt?? (daar zit ik dan weer aan te denken :P )

Tijdens de bijeenkomst werd inderdaad 3 dagen toch wel als een maximaal aangegeven!

Ik ben ook een beetje bang voor het feit dat ik er dan (tijdelijk) geen grip meer op heb... Hiermee bedoel ik dat toen ik van 2x spuiten naar 4x ging, m'n hele systeem op straat lag....... Daar zie ik ook wel een beetje tegen op. Die 2x was een mix insuline en nu is het 3x kort en 1x langwerkende. Daar moest ik echt erg aan wennen!! Werkte ook zeer frustrend... Ging ik meer keer spuiten, waren m'n suikers veel slechter.... (in het begin dan he!)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:46

Kentaro schreef:
@MoniqueT -> Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg!!
Als je het zo ziet, snap je inderdaad niet waar je je druk om maakt :D
Kun je hem ook 'fout' inbrengen, zodat de insuline niet door kan lopen??[/qoute]

Ja, dat kan. Soms zit het infuus geknakt. Je pomp zou dan een alarm af moeten geven wat aangeeft dat er een blokkering is. Mijn ervaring is dat dat niet altijd gebeurt. Het is dan ook altijd verstandig om een uur na het zetten van een infuus te meten of je waarde niet ineens raar omhoog is gegaan. Uiteindelijk krijg je ook wel ervaring, mijn 'mislukkingen' voel ik gewoon meteen, doordat ik weerstand voel of een pijntje (bij raken van klein spiertje).

Citaat:
Je hoorde tijdens de bijeenkomst verschillende meningen over welk naaldje. Zo koos inderdaad de een voor de een en een ander weer voor de ander.

Klopt, de een vindt dit prettig, de ander dat. Net zoals de een graag een string draagt en de ander een grote onderbroek en de derde kiest voor een boxershort, zeg maar. Ik zweer bij bovengenoemde Quickset, omdat ik bij schuine systemen vaak bloeduitstortingen heb en bij de Cleo (die hoort bij mijn pomp) de pleister gewoon niet blijft zitten.

Citaat:
Heeft er iemand nu vaak dat het slangetje verstopt zit/kniek in, zodat je geen insuline binnen krijgt?? (daar zit ik dan weer aan te denken :P )

Heel soms dus, zie boven :D

Tijdens de bijeenkomst werd inderdaad 3 dagen toch wel als een maximaal aangegeven!

Citaat:
Ik ben ook een beetje bang voor het feit dat ik er dan (tijdelijk) geen grip meer op heb... Hiermee bedoel ik dat toen ik van 2x spuiten naar 4x ging, m'n hele systeem op straat lag....... Daar zie ik ook wel een beetje tegen op. Die 2x was een mix insuline en nu is het 3x kort en 1x langwerkende. Daar moest ik echt erg aan wennen!! Werkte ook zeer frustrend... Ging ik meer keer spuiten, waren m'n suikers veel slechter.... (in het begin dan he!)

Ik denk eerlijk gezegd dat de overgang van langwerkend naar de pomp weleens minder groot zou kunnen zijn dan van twee keer naar vier keer per dag. Je vervangt je langwerkende door de basale insuline van de pomp. Ik heb aan mijn cursisten altijd uitgelegd dat je bij langwerkende een grote tros druiven inspuit, waarvan er elk uur eentje loslaat en zijn werk doet. Willekeurig, gewoon, er komt wat insuline vrij, waarbij de werking in het begin altijd heftiger is dan tegen het eind van de werkzame tijd.

Bij de pomp geef je je lichaam elke 2 minuten een klein beetje druif. Maar je kan door meten en instellen wel veel gerichter te werk gaan. Misschien heeft je lichaam 's nachts meer insuline nodig dan overdag of heb je bepaalde uren dat je met veel minder toe kan.

Fine tunen dus, dat kan wat tijd kosten, maar je maaltijdinsuline kan je zo'n beetje hetzelfde houden als bij spuiten. En dát was bij de overgang van 2 x naar 4 x spuiten niet zo, die was gekoppeld aan je langwerkende.

Even voor iedereen die bezig is met de pomp een nieuwe post! Vind ik belangrijk, dus zet ik even apart.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:51

Zeer duidelijk :D

Ik denk dat voor mij een 'recht' naaldje ook prettiger zal zijn. Heb helaas nogal een laag waar de naald doorheen moet :P :D
Spuit nu met een 8 mm. naaldje. Toen kwam er een 6 mm. naaldje op de markt. Deze prikte wel net iets prettiger, maar het inbrengen van de insuline vond ik daarbij minder prettig!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:51

Pompinfo:

Er zijn op dit moment nogal wat ontwikkelingen gaande op pompgebied. Fabrikant Smiths Medical is gestopt met de fabricage van de Cozmopomp. Roche heeft pas een nieuwe pomp: de Accu Check Combo, waar net hier al over geschreven werd. Medtronic komt heel binnenkort met de Paradigm Veo.

Het voert erg ver om de werking en de verschillen van alle pompen hier te beschrijven, maar ik wil wel even vertellen dat er nóg een compleet nieuwe speler op de markt komt en dat veel diabetesverpleegkundigen hier nog niet echt veel info over zullen hebben/geven.

Boeren Medical, de bekende postorder uit Tilburg, brengt vanaf half november een pomp op de markt. Deze pomp heet Nilimedix en is van Israelisch fabrikaat. Kleiner dan welke pomp die nu op de markt is dan ook, met een zeer speciale infuusset die elke blokkade snel opspoort en ook luchtbellen in de slang geen kans meer geeft.

Ik ben er erg benieuwd naar en heb inmiddels een gesprek gehad met een diabetesverpleegkundige van Boeren. Ik ben aan een nieuwe pomp toe en heb nu een Cozmo. Ik moet dus sowieso naar een ander merk en heb erg goede ervaringen met de service van Boeren Medical voor mijn hulpmiddelen. Ik ga ze dus zeker met de pomp een kans geven.

Andere kanshebber voor mij is de Accu Check Combo, maar ik ben bang dat ik weinig gebruik zal maken van de meter als afstandbediening, ik pak gewoon mijn pomp wel. Dat deed ik ook met mijn eerste pomp, de Medtronic 508, die ook een afstandbediening had. Ding lag altijd in de la thuis. De bolusadviesfunctie heb ik ook op mijn huidige pomp. Leuk speeltje, wat ik alleen gebruikte om te checken of ik het zelf goed berekend had. Toen ik na een paar weken doorhad dat ding niks slimmer was dan ik zelf, heb ik het ook niet meer gebruikt.

Ik ga vanaf morgen het traject in, dus hou jullie op de hoogte!