Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:53

Ik heb 10 dagen in een trainingsbroek gelopen en sinds dien weer in spijkerbroeken (want een rode trainingsbroek bij mijn wedstrijdpak leek mij niet ideaal ;) , dat ging prima dus spijkerbroeken zijn het gebleven).

Ik heb alleen na 2 dagen in Ermelo rondsjouwen wat last van mijn handen gehad, maar verder niet gelukkig. Toen mijn knie net gesloopt was en ik er echt niet op kon staan had ik veel meer last van de rest van mijn lijf (handen, schouders, buikspieren, na 2 dagen meteen naar het theater en niet vlakbij kunnen parkeren was achteraf misschien ook wel een beetje ambitieus :P ).

Ik verveel me echt omdat ik zo weinig kan. Ben al lang blij dat ik mee naar kantoor kan om wat kantoorwerk te kunnen doen. Ik wil zelf pony's voeren, zelf paddock mesten, lekker trainen. En lekker aan het werk als hoefsmid, maar dat duurt nog wel ff....

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:57

Misschien ligt het er bij mij ook wel aan dat ik een litteken over mijn knieschijf heb lopen, vanwege de patellapees die ze genomen hebben. Deze week maar een keertje met een panty onder een spijkerbroek proberen, of dat beter gaat (alleen niet aan te raden bij dit warme weer).

Nog een beetje geduld hebben, Ciska :(:) Voor je het weet kan je alles weer! En tot die tijd doe je gewoon dat wat je wél kunt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:35

ik heb in mijn Zumba broeken rondgelopen.... lekker zachte stof :D En op mijn toenmalige werk (als telefoniste/receptioniste) hadden ze daar geen bezwaar tegen :D

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:26

Pfff ik meld mij ook.... Omdat ik twijfel over een operatie.

Precies 3mnd geleden mijn kruisband volledig doorgescheurd en daar 4 weken geleden bevestiging van gehad met MRI. Ben nu sinds 4 weken bezig met fysio, op aanraden vd arts die mij een operatie afraadt. Omdat ik eigenlijk binnen 3 weken na het scheuren alweer redelijk normaal rond liep. Maar....
Ik merk dat ik veel dingen niet meer kan omdat ik dan de volgende dag een dikke knie en/of pijn heb. Daarbij heb ik altijd pijn nu in mijn knie, zeurende leefbare pijn maar wel pijn. Het is pas 3mnd geleden gebeurt dus volgends de fysio normaal. Ook die raadt een operatie af, teveel gedoe, te lange revalidatie en soms tegenvallende resultaten.

Dus ik twijfel! Want ik voel me nu wel flink beperkt en heb elke dag pijn. Zo wil ik ook niet de rest v mn leven doorgaan (ben 33). Lees ondertussen maar wat mee en heb mezelf een jaartje de tijd gegeven om het aan te kijken hoe mijn leven zonder kruisband gaat. Is dit volgens jullie te lang/kort/verstandig?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:53

ik heb 3 jaar rondgelopen zonder kruisband (was afgescheurd en opgelost)... ik had de operatie veel sneller moeten laten doen.. het is zo'n verademing om alles weer te kunnen... er gaat wel een pittige revalidatie aan vooraf hoor, voordat je alles weer kan... maar ik zou het direct weer laten doen als het zou moeten... :)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:53

Natuurlijk gaat een operatie met een lange revalidatie gepaard, maar je bent nog jong en die knie moet nog een leven lang mee kunnen. Zonder kruisband valt wel te leven, maar de kans op slijtage is wel groot. En dan zit je over tig jaren met een ander probleem. Is het mogelijk om een second opinion te krijgen? Mijn fysiotherapeut (waar ik eerst na de operatie terecht ben gekomen) heeft ook gezegd dat het zonder operatie kan, maar dat de operatie in mijn geval toch wel de juiste keuze is geweest (ben 27 en wil op sportief gebied zeker niet afgeschreven zijn).

Edit: Mocht je nu toch voor een operatie willen kiezen, kijk dan goed waar (en door wie) je dat wil laten doen. Mijn chirurg heeft uitgelegd dat het moeilijk is om de nieuwe kruisband 100% precies op de oude plek te bevestigen. Geheel zonder risico is het niet en helemaal de oude wordt je wellicht ook niet, maar dat is nu ook niet het geval. Beter om dan een chirurg te hebben die deze ingreep vaker doorvoert en voornamelijk positieve resultaten behaalt.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:52

Ik draag over mijn brace heen een elastische sportbroek. Voor een verjaardag oid vind ik dat niet zo leuk, dan doe ik vaak een legging onder mijn brace aan en doe dan een jurkje aan :)
Een spijkerbroek is bij mij echt geen optie, maar dat komt natuurlijk ook door de brace.

Moonwencke: Hoe gaat het nu met je handen? Ik loop ook al een aantal weken met krukken, soms 's ochtends wel pijn in m'n handen, maar na even los masseren gaat het wel. Ik heb wel om het handvat een soort van verband zitten, anders is het handvat erg glas. Is een soort klevend verband, wat we normaal in de praktijk bij dieren gebruiken. Blijft ongeveer een week zitten, daarna is het aan vervanging toe.

Lima84: Ik zou toch ook kiezen voor een OK, ook mede om wat Moonwencke schrijft, de kans op slijtage in je knie is groot. Dan loop je met een groter probleem...

Sinds vrijdag een beetje een terugval. Vrijdagochtend mijn knie minder goed kunnen buigen en strekken, voornamelijk pijn aan de binnenkant. Vanaf dat moment ook pijn in m'n knieholte, doortrekkend tot halverwege mijn bovenbeen. Zaterdag helemaal niks geoefend, alleen gekoeld en zondag licht geoefend en tussendoor gekoeld. Pijnstilling wel weer verhoogd omdat het ook ontstekingsremmend werkt. Lijkt nu wel weer iets beter te gaan. Gisteren nog wel overleg gehad met orthopedie, kon wel bij een andere orthopeed langskomen aangezien 'mijn' orthopeed met vakantie is. Om heel eerlijk te zijn heb ik daar minder vertrouwen in, nu dus rustig aan oefenen. Heb de 18e weer een afspraak staan. Hopelijk is mijn knie dan voldoende rustig zodat we een vervolg kunnen afspreken. Het stilzitten en rustig aan doen ben ik inmiddels wel zat aan het worden.....

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:56

Zit de brace dan te strak, Manon? Over een skinny broek zou het eigenlijk wel mogelijk moeten zijn. Een broek over de brace is dan bij mij weer geen optie.

Geen verbetering in mijn handen. Washandjes en fietshandschoentjes helpen minimaal. Gisteren amper iets gedaan om ze rust te kunnen geven. Voor mijn knie is het weekend denk ik ook iets teveel geweest. Beetje last van (gehad).

Als het deze week niet beter wordt, kun je altijd nog overwegen naar de andere orthopeed te gaan. Voordeel is dat je dan gelijk een second opinion hebt en jij kunt bepalen wat voor jou het beste werkt. Ik hoop voor je dat de pijn snel wegtrekt!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:23

Ik hield het echt niet meer uit: verdoofde ringvingers, krachtsverlies en pijn in mijn handen bij iedere stap. Gelukkig net met een buurman naar een "thuiszorgwinkel" kunnen gaan die krukken voorradig had (zitten er hier heel erg veel, maar de meesten moesten bestellen) en nu een paar met zachte, anatomische handvatten mee kunnen nemen. Ik hoop dat mijn handen nu ook snel beter worden, want dan ga ik het volgende week toch weer proberen op het werk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:26

Ik heb echt helemaal geen last van handen en armen.
Toen het net fout gegaan was wel, maar toen ontzag ik mijn been helemaal (bij gewicht er op klapte hij meteen naar binnen) dus veel meer gewicht op mijn handen.
Nu is mijn knie zo fijn en goed dat ik het idee heb dat m'n krukken voor de sier een beetje mee lopen. Dus veel minder kracht op mijn handen, en met beide benen netjes proberen af te wikkelen ipv 1 been van de grond.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:16

Dat is toch fijn, Ciska!

Bij mijn zijn nu vier weken sinds de operatie voorbij. Had afgelopen donderdag nog een afspraak bij de orthopeed staan, maar aan die man heb ik dus helemaal niks. Wilde me nog eens twee weken ziek melden zonder ook maar met mij te overleggen of überhaupt naar mijn knie te kijken :roll: . Ik heb mijn baas flink moeten overtuigen, maar ik ga het morgen toch weer proberen op het werk.

Hoe gaat het nu bij jullie? Manon, heb je een goed gevoel voor vrijdag?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:30

Gefeliciteerd Monique!

Ik mag volgende week woensdag naar de orthopeed, 5,5 week na de operatie. Ik ben benieuwd wat hij mij te zeggen heeft. Ik wil graag echt gaan trainen ipv een beetje rond rommelen omdat je rustig aan moet doen.

Ik ben afgelopen weekeind lekker mee geweest op wedstrijd te groomen. Beetje achterop zitten en mij er mee bemoeien. Normaal rij ik alles zelf, maar dit is ook wel eens leuk, mijn instructrice vertellen wat er beter kan ;) . Heb ook nog even met haar pony gestuurd, als ik weer fitter ben paar keer trainen en dan er eens mee starten. Wel eens grappig om met andermans pony in de ring te verschijnen :j . Moet alleen wel meteen Z, maar ach, gewoon rijden en lief lachen. Ze wil met haar Z pony en haar jonkie 2span gaan rijden, dus ze komt ook af en toe bij mij nu met mijn 2span rijden en die wil zij dan weer eens gaan starten.
Heb deze zomer na 2x trainen ook een B/L pony(alleen onderling op stamboek wedstrijd uitgebracht) M gestart, liep die grappenmaker ook gewoon braaf winst :) .

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:46

Kijk, dat zijn in ieder geval leuke vooruitzichten :). Wanneer ben je voor het laatst bij de orthopeed geweest?

Bedankt :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:11

Ik heb hem de dag van de operatie voor het laatst gezien.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:17

Ik ben geopereerd door een andere orthopeed dan met wie ik de intake en de nazorg had... ik heb de snijdende orthopeed in de verkoever voor het laatst gezien :+

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:41

MoonWencke gefeliciteerd met je verjaardag!
Bijzonder van de orthopeed zeg....! Ben benieuwd hoe het morgen gaat op je werk. Weet niet wat voor een werk je doet? Hopelijk hou je je wel rustig ;)

Klinkt als een geslaagd weekend Dennis met leuke vooruitzichten :)

Banjer, dat is bijzonder zeg. De orthopeed die mij opereert wou mij toch vooraf zien, lijkt mij ook wel logisch.

Ik heb vrijdag weer een afspraak bij de orthopeed. Ben benieuwd wat hij van m'n knie zegt. Buigen en strekken gaat aardig, al gaat dat niet volledig wrs door het vocht wat in m'n knie zit. Dat vocht frustreert mij wel. M'n knie is namelijk niet minder dik geworden ten opzichte van 3,5 week geleden. Met hulp van krukken en m'n carte brace kan ik steeds beter lopen. Kan er steeds meer gewicht op doen zonder dat ik dat aan de binnenkant voel. Hopelijk is de binnenband zich dus goed aan het herstellen.
Hoop wel dat er eindelijk een OK ingepland kan worden. Zit nu op 7,5 week nadat het gebeurt is. Ben het stilzitten echt zat.
Werd van de week door de arbo gebeld. Moet mij daar volgende week donderdag melden. De man die ik aan de telefoon had was aardig en begripvol. Hopelijk heb ik ook een aardige arbo arts. Kom 1 keer per week op het werk om wat administratieve dingen te doen, er is niet veel admi (werk als dierenartsassistente) en ben afhankelijk van vervoer.
Zou blij zijn wanneer de operatie achter de rug is en ik eindelijk kan werken aan m'n herztel!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:47

Bedankt, Manon!
Ik heb een kantoorbaan, dus zit vooral veel achter de computer. Heb mijn baas gezegd dat het vooral heel belangrijk is dat ik mijn been hoog kan leggen. Rustig aan doen zal wel goed komen. Denk dat ik anders op mijn donder van mijn collega's krijg ;). Mijn baas heeft me ook al verplicht om met de lift te gaan en niet via de trap.

Geen idee of mijn chirurg ook orthopeed is... Ingreep is in ieder geval door een doctor gedaan met wie ik ook de intake heb gehad en die daarna ook in het ziekenhuis nog 's ochtends bij de visite aanwezig was. De rest van de nabehandeling doet de orthopeed die me ook naar het ziekenhuis verwezen heeft.

Ik ga voor je duimen!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:09

Hoe was je afspraak gisteren, Manon?

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 02:46

Nogal een tegenvaller. Knie is nog steeds te dik en kan daardoor m'n knie niet volledig buigen en strekken. Dat is iets wat ik wel moet kunnen voordat de operatie plaats kan vinden.
De binnenband is gelukkig goed genezen, dus nu kan ik bij de fysio terecht om te kijken of we de knie soepeler krijgen en of dat vocht nog weg gaat.

Viel tegen, had gehoopt dat er eigenlijk actie dmv een OK was. 26 september weer een afspraak bij de orthopeed. Dan zitten we op 3 maanden na het ongeluk.
Zit al 8 weken thuis, wordt echt gek!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:11

Dat is heel erg balen! :(
Er moeten toch zeker mogelijkheden zijn om die zwelling (sneller) weg te kunnen krijgen? Misschien acupunctuur, kwarkwikkel, lymfdrainage?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:05

Ik ben vandaag precies 6 weken onderweg.
Vorige week controle gehad, en toen mocht ik mijn krukken aan de kant gooien. Erg fijn :) .
Ook met de fysio echt begonnen met trainen, maar dan trekt mijn knie aan de voorkant toch nog wat. Thuis lekker op de hometrainer en crosstrainer (wat lijkt dat sportief he, dat ik die thuis heb staan :p , normaal de hometrainer onder een dikke laag stof en de crosstrainer word geleend). En op kantoor andere oefeningen zonder apparaat doen.
En zelf weer pony's mesten, wat een heerlijkheid om dat weer zelf te kunnen.

Moet van de fysio niet te fanatiek te keer gaan meteen, dus hou de rem er nog een beetje op.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:42

Heb vandaag nog aan je gedacht, Ciska :). Voor mij zijn woensdag de 6 weken om. Fijn dat je al volledig mag belasten. Wat voor training doe je nu bij de fysio?

Hier staat ook een hometrainer in de kamer, geleend van mijn oma, maar volgens mijn schema mag ik pas na drie maanden weer fietsen, dus zit ik nu op de helft van mijn tijd. Heeft met de patellapees te maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:00

Vorige week ff testen op de crosstrainer, home trainer en ff op de loopband om mijn loop patroon te bekijken. En daarbij wat losse oefeningen doornemen, door mijn knieen, met een elastiek onder mijn voet afzetten, op de onderste traptree gaan staan met mijn slechte knie, beetje door m'n knie en omhoog (andere teen de grond aan tikken).
Hier voor wou ze me nog bijna niets laten doen omdat ik gewoon met krukken tussen mijn pony's door rende Enzo ;) . Ze wist dat ik alleen maar meer meer meer wil, dus hield de handrem er maar lekker op.

Afgelopen weekeind districts kampioenschap gereden, brave pony's. Zonder knappe training gewoon knallen :) .

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:27

Klinkt toch als een aardige progressie zo!

Ik heb vandaag mijn eerste stapjes zonder krukken gezet bij de fysio :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:44

Goed bezig jullie :D