Wat voor mij goed helpt om overprikkeling en oververmoeid zoveel mogelijk in te perken is bewust rustdagen in mijn week inplannen.
Nu heb ik deze week 4 oppasbeurten verspreid over 5 dagen (3x een halve dag) en 1 dag 2 afspraken.
Betekent wel dat ik vrijdag, waar normaal 1 vd afspraken vast ingepland staat, volledig vrij heb.
En de oppasdagen waarop ik geen andere afspraken heb kan ik wat extra rust pakken, enkel ergens tussen 13 en 14u een uitlaatronde lopen met het hele spul.
Maar vrijdag staat dus als niksmoetallesmagdag in de agenda, ff bijtanken, dutjes doen etc en hooguit een boodschapje halen en ff de korte uitlaatrondjes met de honden doen.
Verder plan ik in drukkere periodes in dat de boodschappen bezorgd worden of dat ik op een rustig tijdstip naar de winkel ga.
Koptelefoon heb ik standaard in mijn tas zitten, wanneer ik merk dat ik de prikkels slecht trek zet ik een podcast/audioboek/playlist op.
Dagen/periodes met meer afspraken en/of stress pak ik heel bewust hier en daar een uurtje om even te ontprikkelen/ontspannen.
Dat kan ook gerust even op de bank neerploffen met een kop thee zijn, me focussen op mijn ademhaling en proberen mijn gedachten tot rust te brengen.
Of juist even een stuk wandelen of gewoon lekker knuffelen met de honden ofzo.
Voor het overzicht en daarmee meer rust bewaren zet ik mijn huishoudelijke taken in een to-do lijst die je kunt afvinken (notes app op de telefoon) en ik zet de taken in stappen erin.
Bijvoorbeeld kledingwas:
Kleding verzamelen
Kleding in wasmachine
Wasmiddel en wasverzachter toevoegen
Wasmachine instellen op gewenst programma
Kleding uit wasmachine in wasmand
Kleding in droger
Droger instellen op gewenst programma
Kleding uit droger in wasmand
Pluizenzeef en reservoir legen
Kleding uithangen en opvouwen
Kleding in de kast
Mijn lijstje lijkt daardoor soms een kilometer lang maar doordat de meeste stappen hooguit 2 minuten duren heb je in een half uur ⅔ tot ¾ vd lijst weggestreept. 
En doordat je bij elke stap afstreept kun je ook gelijk terugzien waar je gebleven bent in je klusje.