Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:47

Cayenne schreef:
Wat goed Tallie! *\o/*

Welke puzzels doe je? Ik heb hier altijd een Van Haasteren op tafel liggen, maar daar kan ik echt rustig weken over doen.
Er ligt er momenteel al sinds mei eentje en ik ben nu net over de helft :')

Ik had nu een Wizzard of Oz puzzel van Thomas Kinkade studio’s. Maar meestal maar ik Disney puzzels. :D

Deze is het:
Afbeelding

Dus nou weer bedenken welke de volgende wordt :))

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:56

Wat voor mij goed helpt om overprikkeling en oververmoeid zoveel mogelijk in te perken is bewust rustdagen in mijn week inplannen.
Nu heb ik deze week 4 oppasbeurten verspreid over 5 dagen (3x een halve dag) en 1 dag 2 afspraken.
Betekent wel dat ik vrijdag, waar normaal 1 vd afspraken vast ingepland staat, volledig vrij heb.
En de oppasdagen waarop ik geen andere afspraken heb kan ik wat extra rust pakken, enkel ergens tussen 13 en 14u een uitlaatronde lopen met het hele spul.
Maar vrijdag staat dus als niksmoetallesmagdag in de agenda, ff bijtanken, dutjes doen etc en hooguit een boodschapje halen en ff de korte uitlaatrondjes met de honden doen.

Verder plan ik in drukkere periodes in dat de boodschappen bezorgd worden of dat ik op een rustig tijdstip naar de winkel ga.
Koptelefoon heb ik standaard in mijn tas zitten, wanneer ik merk dat ik de prikkels slecht trek zet ik een podcast/audioboek/playlist op.
Dagen/periodes met meer afspraken en/of stress pak ik heel bewust hier en daar een uurtje om even te ontprikkelen/ontspannen.
Dat kan ook gerust even op de bank neerploffen met een kop thee zijn, me focussen op mijn ademhaling en proberen mijn gedachten tot rust te brengen.
Of juist even een stuk wandelen of gewoon lekker knuffelen met de honden ofzo.

Voor het overzicht en daarmee meer rust bewaren zet ik mijn huishoudelijke taken in een to-do lijst die je kunt afvinken (notes app op de telefoon) en ik zet de taken in stappen erin.
Bijvoorbeeld kledingwas:
Kleding verzamelen
Kleding in wasmachine
Wasmiddel en wasverzachter toevoegen
Wasmachine instellen op gewenst programma
Kleding uit wasmachine in wasmand
Kleding in droger
Droger instellen op gewenst programma
Kleding uit droger in wasmand
Pluizenzeef en reservoir legen
Kleding uithangen en opvouwen
Kleding in de kast

Mijn lijstje lijkt daardoor soms een kilometer lang maar doordat de meeste stappen hooguit 2 minuten duren heb je in een half uur ⅔ tot ¾ vd lijst weggestreept. :)
En doordat je bij elke stap afstreept kun je ook gelijk terugzien waar je gebleven bent in je klusje.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:08

Herkenbaar, ik heb ook van zulke lijstjes, op goede dagen heb ik ze niet nodig (dan ben ik de dingen vaak al aan het doen voordat het in mij op komt om een lijst te maken). Op slechte dagen vind ik de houvast prettig, dan lukken die dingen mij niet in 1x en dan kan ik het met zo'n lijstje beter spreiden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:26

Herkenbaar, de lijstjes maak ik dan wel in mijn hoofd, maar zoals vandaag (energielozer ben ik in lange tijd niet geweest, helaas is de oorzaak niet te ontkomen ik zal het er even mee moeten doen -O- ) is het was draaien. Uitrusten. Was uit de machine halen, rusten, ophangen, rusten. Zo ben ik tot nu toe doorgehobbeld en heb ik ondanks geen energie nog wat noodzakelijke klusjes gedaan. Wat nog moet is afwasmachine uitruimen en weer inruimen, dat kan even wachten :+

Eigenlijk best wrang, ik heb een fijn weekend doorgebracht met mijn vader en partner op pad met de camper, ik moest wat ophalen en heb dat in 2,5 dag gehakt. Eerst 80 km noordelijk daar maar een halve dag van gemaakt. Toen nog 40 km verder noord en vroeg een slaap plaats gezocht op een rustige plek. Nou na normaal rustig dan feestje helaas (door noodweer goddank vroegtijdig afgebroken :P ), vrijdag avond was het thuis al van drie kanten muziek dus ik begon al brak. -O-

zondag ochtend nog wat opgehaald iets noordelijker en daarna de halve dag over een enorm stuwmeer gestaard met een strandbedje en eten en drinken. Heerlijk rustig en mooi weer. :D daarna stuk gereden en de nacht in stilte bij een rivier doorgebracht. Daarna begon de energietrekkende chaos die ook nog wel even gaat voortduren en een streep door de vakantie trekt ook nog -O- . Het zal een klus worden daar voor beiden even een soort van ritme in te vinden tussen niet instorten, doen wat echt moet en toch nog ergens rust pakken. Wanneer de vakantie ingehaald kan worden geen idee. Daar is nu geen zicht op. :n we hebben voor nu beiden even geen idee hoe we de komende tijd door gaan komen. ;( Maar geen keuze helaas,

Om weer soort van er tegen te kunnen voor iets langer vertrek ik meest richting Frankrijk, door de energietrekkende omstandigheden nu wel wat later dan de planning was. Daar kan ik niet veel en heb ik veel offline vermaak en heel weinig prikkels. Anders pak ik mijn scootmobiel en ga ik meest rivier staren hier of naar een stukje natuur dat ik makkelijk kan bereiken met scootmobiel. Bij te moe rijdt ik geen auto oid :n

Lori jou week leest voor mij als onmogelijk om te halen zonder in te storten. :') Dat is voor mij nu echt heel wat stappen te veel,

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:37

Snap ik.
Maar het scheelt heel erg dat de oppasdiensten mij bijna geen extra tijd en weinig extra energie kosten.
Mijn honden moeten toch uit en of ik er met 2 loop of met 3 maakt niet zoveel uit, hooguit beetje extra opletten, tuig om- en afdoen en indien nodig even droogwrijven is mss 5 minuten extra werk.
Met voeren gaat de oppashond apart, das een minuutje extra werk, hem weer uit de woonkamer laten zal, als ik ff moet wachten omdat hij de straat nog een laatste keer wil inspecteren vanaf de vensterbank, 2 minuten duren.
Beetje knuffelen/spelen tussendoor maar vaker spelen ze samen.
Oh en ontvangen en weer afgeven duurt mss een kwartiertje bij elkaar.
Tussendoor kan ik rusten, huishoudelijke taakjes doen, boodschappen doen (gaan oppashond en mijn reutje in de buggy mee) of wat ik ook wil/moet doen.
Maar zeg dat ik normaal maximaal een half uur echt bezig ben met de oppashond verspreid over de dag, indien hij gewassen moet worden en gekamd enzo komt er nog ±30 minuten bij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:58

Dat scheelt wel ja. Als je ze inderdaad kunt meenemen in je eigen vaste schema :j

Toch gek genoeg merk ik hoewel ik iedere dag wandel moe of ziek of niet. Ik heb minder fut en minder energie nu ik geen hond meer heb uit te laten. Best raar eigenlijk. Mijn oude dametje kostte op het laatst heel veel tijd en zorg. Maar nu dat is weggevallen heb ik niet opeens meer energie dus. Het aantal minuten beweging per dag is wel hetzelfde gebleven

lor1_1984

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:23

Je woont niet in Almelo toevallig zeker?
Want dan mag je mijn Keesje wel komen lenen voor wandelingen.
De Shih Tzu is daar minder geschikt voor tenzij je hem aanleert op de scootmobiel mee te liften, maar hij is wel makkelijker qua uitlaten/meenemen. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:30

Nee een stukje zuidelijker. Maar er is inmiddels een |( gebleken, ik blijk allergisch te reageren op een groot deel van honden. Anders had ik ook al een oppas vakantie hond gehad en veel aanbiedingen van honden wandelen. Ik ben er nog niet achter waar ik op reageer. Nu waren honden en paarden de laatste twee haardieren waar ik niet op reageerde, helaas paarden is daar wel nu bij en heftig ook na het overlijden van mijn oude tinker en verkoopvan mijn jonkie ivm gewoon niet fit genoeg.

Hond is daar nu ook bij in 75% van de gevallen. Alleen lijkt daar voor mij nog geen logica in te zitten, nagenoeg kaal en 3 kilo gaf een heftige reactie -O- . 45 kilo haarbal en verharend geen enkele reactie. 8)7 15 kilo krulvacht geen probleem, 5 kilo krulvacht heel heftige reactie. 25 kilo zijdezacht vachtje geen enkel probleem. 25 kilo korthaar een drama. :? Of het dan ligt aan voeding? Of toch stiekem kat in huis erbij dat ik daar op reageer?

Ik vind het echt zo naar, geen paard meer kunnen knuffelen en hond durf ik langzaam aan ook al niet meer aan. :n Als ik reageer is het echt binnen 5 minuten en zo heftig en zo langdurig (jeuk, roodheid, branderige huid en met wat pech loopt het uit op wondroos en ontstekingen %) gezien ik al jaren op kat, knaagdier en konijn zo reageer twijfel ik ook of ik niet daar op reageer en niet op hond :? ) dat ik dat liever ontloop inmiddels.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:47

Snap ik. :knuffel:
Wel balen zeg.
Ik wilde net zeggen dat mijn honden niet met een kat of konijn samenleven maar ik heb wel cavia's.
Mocht je eens in de buurt zijn en het toch willen proberen moet je maar een seintje geven. :)

Ik had het vergelijkbaar maar dan met katten:
Normale kortharige behoorlijk heftige reactie, korte pluisvachtjes reactie maar veel milder, langharige pluisvacht tijdens verharing was dikke drama en daarbuiten wat milder dan bij korte normale vachtjes.
Maar uiteindelijk ook met mijn eigen kortharige pluisje dat ik steeds meer klachten kreeg.
Nadat ze overleed is er daarom geen nieuwe meer gekomen, hoe leuk ik ze ook vindt was het het niet waard om 24/7 en jaarrond te niezen, gezwollen traanogen te hebben en gewoon ronduit benauwd te zijn.
Moest met mondkapje en stofbril op de krabpaal schoonmaken en dan lag ik na 10 minuten naar adem te happen en te gieren ondanks medicatie. %)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:52

Dat klinkt inderdaad niet tof. :(:)

Paard slaat op mijn bijholtes en longen. Snotteren, hoesterig en ook weer jeuk. -O- Maar kat en knaagdier (met name muis en rat) reageer ik het heftigste. Een kattenhaar en het is al flink mis -O-

Ik ga het onthouden :j wie weet een keer knuffelen en bij geen reactie en ik ben in de buurt (dit weekend reden we langs almelo :+ )

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 23:48

Oei, legpuzzels, daar heb ik het geduld niet voor. Sudoku, cryptogram of een filipine vind ik wel leuk.

Het is erg stil zonder Tico, Nova is ook veel stiller. Wel schrikbarend hoe schoon de vloeren blijven nadat de hulp is geweest. Maar ik had liever nog een tijdje geen schone vloeren gehad.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 01:02

Percy schreef:
Oei, legpuzzels, daar heb ik het geduld niet voor. Sudoku, cryptogram of een filipine vind ik wel leuk.

Het is erg stil zonder Tico, Nova is ook veel stiller. Wel schrikbarend hoe schoon de vloeren blijven nadat de hulp is geweest. Maar ik had liever nog een tijdje geen schone vloeren gehad.

Hier precies eender. Ook hier merken we dat het langer schoon blijft. Maar ik zou er zo veel voor over hebben om mijn jongen nog even te kroelen.

Het valt me vandaag ook even zwaar. Vanavond overviel het verdriet mij ook even.

Ik snap je dus volkomen. Liever 100x een vieze vloer dan moeten missen. ;(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:58

Percy schreef:

Het is vreselijk, nog veel sterkte :(:) Jij ook tallie

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:03

Virtuele knuffel voor iedereen die een lief dierenvriendjes mist :knuffel:

Hoe is het met jou MWM, ik hoop dat je dag beter is als die van gisteren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:10

Sterkte met het gemis van een vriendje :knuffel:

Zag net op fb dat wij ons grote vriendje vandaag alweer 5 jaar hebben.
Wat gaat het toch snel

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:37

Bedankt, Tico was 12 jaar bij ons.

Ondertussen kijk ik wel op internet naar asielhonden maar dan zijn allemaal American bully´s, pitbulls of in beslag genomen herders die niet bij andere honden geplaatst kunnen worden.
We hebben geen haast maar het zal wel een speld in de hooiberg gaan worden. Een Mastin wordt het niet meer, ze verharen het hele jaar door en met mijn huishoud skills is dat een ramp. Gisteren is het kleed onder de vleugel vervangen dus de living is weer schoon.

Ondanks de warmte beginnen mijn gewrichten pijnlijker te worden. Vooral heupen en knieën, de kinesist oefeningen lukken daardoor ook slechter.

Jij ook sterkte Tallie.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:40

Kennen jullie dat, van die momenten dat het al een aantal dagen niet goed gaat, en je echt een ***-dag hebt, maar na de noodzakelijkheden toch besluit om nog 1 ding te doen, iets wat je niet standaard doet?

Nooit een goed idee ..
Zal het verhaal besparen, maar kokend water over je hand en je buik doet niet zo'n deugd ^)

Is niet fel verbrand hoor, maar net fel genoeg om irritant pijnlijk te zijn. En het ging al zo geweldig :x

Nog sterkte ook aan de mensen die het nodig hebben, een dier moeten missen is nooit leuk :knuffel:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:22

Sterkte voor iedereen die het nodig heeft. Het lastigste van dieren houden is dat je ze ook weer moet missen inderdaad :(:)

Rohesia, dat klinkt pijnlijk zeg! Heb je het wel goed kunnen koelen?

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:36

Ja, op zich wel, en heb ook wel smeersel in huis voor dat soort dingen dus heb het wel verzorgd. Het blijft gewoon altijd zo lang pijn doen.. Nu begint het wel wat te minderen. Zou alleen nog moeten douchen vandaag dus dat zal ik ook wel weer even voelen, maar daarna kan het hopelijk wegtrekken :7

(en dan denk ik ook weer meteen.. hang niet zo het watje uit, het is nog niet eens doorgebrand.. ).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:01

Kijk je wel uit met deze verbranding? Misschien toch even een dokter raadplegen?

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:21

Oh neen, zo erg is het echt niet hoor. Gewoon zonnebrand-idee, maar mijn zenuwen zijn een beetje gevoelig denk ik ;)

Ik baalde gewoon van het moment, extra pijn en gedoe kon ik echt even niet gebruiken :o
Maar niks aan te doen verder, bedankt wel voor de bezorgdheid :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 22:35

Ohhh die pijn ken ik inderdaad. Zo naar := beterschap ermee!

Ik ben wel blij, ik heb een paar goede dagen gehad. Ik ben eigenlijk aan het wachten op de man met de hamer maar die komt maar niet. Vandaag bijvoorbeeld weer lekker met een vriendin naar de strandclub geweest. Ik heb een hele milde hoofdpijnaanval dus ik werd wel wat eerder moe en ik moest nog terug rijden. Ik ben er 2 keer eerder geweest en dan ging ik eenmaal thuis linea recta mijn bed in. Maar momenteel ben ik nog steeds wakker en dat is echt een flinke verbetering!
Ik durf bijna niet te hopen dat de boel wat stabiliseert. En vorige week was het nog poedersuiker hoor want toen had ik zo'n zware hoofdpijnaanval dat ik helemaal gek werd van de pijn en 2 dagen lang helemaal niks kon. :( Maar nu ben ik gewoon blij dat het leven een beetje leuk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:07

Wat fijn om te lezen Earth :j
Wellicht heb je de bodem van de depressie gehad en klim je nu weer omhoog.

Rohesia
Hoe gaat het nu, pijn niet erger geworden?

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:08

Gaat goed hoor, bedankt. Heb goed geslapen (goed pilletje wat ik 's avonds neem :)) ) en ik voel het nu wel nog maar niks extreems. Beetje vervelend als er wat tegen komt maar verder wel ok. Het leek erger dan het was, haha.

Fijn dat het beter met je gaat Earth.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:39

Ai Rohesia, dat klinkt toch wel pijnlijk.

Wat fijn dat het zo goed gaat Earth, hopen dat die goede lijn doorzet.