Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 09:58

Ja maar het is wel een typische slechte grap van de Nederlandse kant. Nederlandse wegen zijn ook niet meer wat het geweest was. Het asfalt is prima maar de ellendige gemiddelde rijstijl maakt de Nederlandse weg ook niet fantastisch. Al went het wel dus ik denk dat je als Nederlander er wel wat blind voor wordt.

In Duitsland heb ik ook wel heerlijk gereden trouwens. Alleen heeft mijn man doodsangsten gehad toen ik 180 op de teller reed in onze voormalige Suzuki Swift haha.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:25

Renee schreef:
Een kindje kan toch gewoon een wond krijgen waar straatvuil in komt? Dan kan je al tetanus geïnfecteerd raken. Dit staat overigens los van de toegevoegde waarde van difterie en tetanus in de kinkhoest vaccinatie. Ik weet niet zeker of daar toegevoegde waarde inzit voor je baby. Mooier zou zijn als het een kinkhoest vaccinatie zou zijn.

Verder staat de keuze om te vaccineren vrij. Alleen de opmerking weldenkend mens kan wel heel naar vallen. De manier hoe je het nu schrijft impliceer je dat mensen die vaccineren niet weldenkend zijn. Ga er vanuit dat niet is wat je wilt zeggen ;)

Neee dit was zéker niet iets wat ik zo wilde benoemen! Sorry!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:30

Ik heb vorige keer de 22-weken prik gehad. Doe ik nu ook gewoon. Hoe fijn is het dat je kindje meteen al beschermd is ipv de eerste weken nog niet? <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:01

iirrssjjee schreef:
Ik heb vorige keer de 22-weken prik gehad. Doe ik nu ook gewoon. Hoe fijn is het dat je kindje meteen al beschermd is ipv de eerste weken nog niet? <3

Dat lijkt me zeker een fijn idee.
Alleen ben ik zo ontzettend bang voor prikken...
Bloedprikken gaat nu goed..na maanden training en 1 en dezelfde prikker... :')

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 13:32

Jolliegirl schreef:
Renee schreef:
Een kindje kan toch gewoon een wond krijgen waar straatvuil in komt? Dan kan je al tetanus geïnfecteerd raken. Dit staat overigens los van de toegevoegde waarde van difterie en tetanus in de kinkhoest vaccinatie. Ik weet niet zeker of daar toegevoegde waarde inzit voor je baby. Mooier zou zijn als het een kinkhoest vaccinatie zou zijn.

Verder staat de keuze om te vaccineren vrij. Alleen de opmerking weldenkend mens kan wel heel naar vallen. De manier hoe je het nu schrijft impliceer je dat mensen die vaccineren niet weldenkend zijn. Ga er vanuit dat niet is wat je wilt zeggen ;)

Neee dit was zéker niet iets wat ik zo wilde benoemen! Sorry!

Daar ging ik ook volledig vanuit maar wilde vooral een gepolariseerde discussie voorkomen. Zodra het over vaccineren gaat, lopen dingen snel uit de hand. Terwijl dat mijn inziens nooit nodig is :j iedereen is vrij om te doen wat ze willen gelukkig.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 13:36

Jolliegirl schreef:
iirrssjjee schreef:

Dat lijkt me zeker een fijn idee.
Alleen ben ik zo ontzettend bang voor prikken...
Bloedprikken gaat nu goed..na maanden training en 1 en dezelfde prikker... :')

Vind je bloedprikken net zo spannend als vaccineren? Ik vind het bloedprikken vaak toch minder relaxed als een vaccinatie. Maar als je gespannen bent dan voelt het alleen maar vervelender. Kan/mag jouw bloedprikker ook het vaccin zetten eventueel? Zou het vooral bespreekbaar maken als je toch een keer geprikt moet worden door iemand anders. Ik heb beide zwangerschappen mijn vaccinaties gekregen bij het consultatiebureau. Dat ging wel enorm relaxed, ze houden eerst een ontspannen babbeltje met je. Willen graag weten hoe het met jou en je kindje gaat. Ze vertellen wat over wat ze doen indien nodig. Je kan er met vragen terecht. Heb ook nooit het idee gehad dat ze haast hadden ofzo.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 14:33

Wat heftig van de klachten Renee! Sterkte ermee.

Ik heb ook getwijfeld, maar ga de 22 weken prik denk ik wel nemen. Er is ook vrij veel onderzoek naar gedaan. Nou hou ik niet van vaccinaties (bloedprikken vind ik geen probleem, beetje inconsistent :') ), maar hoorde van meerdere mensen dat het meevalt. Even doorbijten maar.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 14:51

Ik vind bloedprikken vreselijk, wn ook wel eens out gegaan, maar met vaccineren heb ik geen problemen.... Dat maakte voor mij ook de keus wel heel makkelijk om gewoon voor de 22-weken prik te gaan! Je kunt jezelf afvragen, als jij het zo spannend vind, is het dan eerlijk naar je kindje toe om het die dan op te dringen, omdat jij het nu niet wil/durft?

Het klinkt denk ik vervelender dan ik het bedoel hoor!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 15:08

Ik denk dat een kindje zo jong daar nog niet bewust van is.
Word een ander verhaal als ze wat ouder zijn.
Ik was vroeger al bang, maar van mn baby tijd herinner ik me niets.

Neehoor het klinkt niet vervelend

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:45

Ik heb de kinkhoestprik de vorige keer tijdens mijn verlof gehaald, met 36 weken. Het kon toen nog net volgens de GGD. Nu ben ik wel van plan 'm eerder te halen. :D

Prikangst lijkt me zeer vervelend. Mijn man heeft er ook last van en gaat na iedere vaccinatie of een andere injectie out. Ik ben blij voor hem dat ik het vaccin moet halen. :') Met al moederhormonen door mijn lijf kon ik het gehuil van de mijn zoon tijdens het vaccineren maar moeilijk verdragen, dus dat de baby één prik minder krijgt, vind ik wel een prettige gedachte.

Ik vind dat we hier in Nederland weer veel te vroeg aan het werk moeten. De vorige keer heb ik dat als vrij pittig ervaren, ook omdat mijn zoon toevallig last had van slaapregressie toen ik weer moest werken en ik dus maar enkele uren kon slapen. Hopelijk lukt het me om deze keer wat overuren op te nemen, zodat ik mijn verlof kan verlengen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:40

En anders wat vakantiedagen?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:43

Wat fijn dat je bij de huisarts terrecht kon, Jolliegirl. Ook dat jouw man meteen belde met jouw leidinggevende. Hopelijk gaat dit verlichting voor je geven!

Wat betreft de 22 prik: ik ga hem denk ik ook gewoon halen. Ook ik ben niet zo happig op prikken, maar vind bescherming voor mijn kind wel wat belangrijker dan mijn angst.

Ik zag ook nog iets voorbij komen over drukke familiedag. Van Roulette geloof ik: denk aan jezelf! Jijzelf bent nu even belangrijker dan zeurende familieleden ;)

En Renee met veel bekkenpijn. Wat ontzettend naar! En het idee dat een volgende zwangerschap niet meer mogelijk is moet vast moeilijk zijn. Hopelijk lukt het je om dat toch te accepteren en gelukkig te kunnen zijn met 2 lieve kindjes :(:)

Wij hebben in NL inderdaad weinig verlof, dat vind ik ook. Ik heb er nog geen ervaring mee natuurlijk, maar hoor, net als jij adamootje, van mensen om mij heen dat ze het pittig vinden om weer te moeten gaan werken.
Hopelijk lukt het jou om het dit keer nog wat te verlengen met overuren of eventueel vakantiedagen(?)

Met mij gaat het momenteel goed. Ik heb sinds gisteren vakantie en wij hebben last minute nog een vakantie naar Mallorca geboekt. Na maanden in een verbouwing en rommel/stoffig huis gezeten te hebben, waren wij er enorm aan toe om er even tussenuit te gaan. Ik lig momenteel nog heerlijk te genieten van de laatste zonnestralen {:}

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:46

Ik ging vroeger altijd tegen de vlakte.

Als in nu voortijd zeg, ik kan het niet goed hebben het prikken.
Dus laten we een doelloos verhaaltje houden tijdens het prikken. Zodat ik mij niet ermee bezig houd....

Dit trucje doet mijn tandarts ook _O-
Daar ben ik ook behoorlijk bang. Maar hij maakt altijd een raar banketstaaf zodat ik mij daar op concentreer ipv wat hij doet

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:48

Ik heb de 22 weken prik de vorige zwangerschap gehaald en ga dat nu zeker weer doen.
Prikken is geen hobby van me maar ach vind het een kleine moeite. Tijdens mijn vorige zwangerschap ben ik helemaal lek geprikt: 2x bloedprikken, 2x corona vaccinatie en 2x rhesus prik. :Y)

Ik ben benieuwd hoe het nu bij mij gaat verlopen qua verlof. Tijdens mijn vorige zwangerschap was ik nog in loondienst en ging ik met 36 weken met verlof en begon ik weer 3 maanden na de geboorte. Dit was helemaal prima voor mij.
Nu werk ik volledig op onze eigen spring/handel- stal en manege. Dus denk dat ik niet echt verlof ga nemen. Ik ga gewoon door zo lang het gaat en doe klusjes wat goed voelt.
De vorige keer had ik ook nog 2 paarden gelongeerd vlak voor mijn bevalling :+ ik maak me er niet zo druk om. Het vind vast z’n weg wel weer

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:16

Renee schreef:
@ roulette Ik weet natuurlijk niet waarom je niet later mag komen maar denk vooral aan jezelf. En als het niet gaat mentaal of fysiek gewoon je grens aangeven :knuffel:

Fijn dat het gesprek bij de huisarts je zoveel hebt op geleverd Jolliegirl! Hopelijk is dit de eerste stap richting positiviteit :)

Hier is in korte tijd de bekkenpijn ernstig verergerd. Naast pijn bij het SI gewricht voelt het alsof mijn schaambeen ook weer scheef staat. Dus ik heb nu niet alleen uitstralingspijn aan mijn linkerbil en ben maar ook enorm in mijn liezen. Kon gisteren overdag de trap niet meer opkomen en in de avond heeft mijn man mij geholpen terwijl ik op handen en voeten naar boven klom. Vandaag had ik mijn zoontje thuis en was het mamadag. Gelukkig ging het vandaag beter en kan ik altijd mensen bellen als het niet lukt. Maar het is verschrikkelijk als je niet meer helemaal mama kan zijn.

Door de bekkenklachten is nog een zwangerschap niet meer mogelijk. Die gedachte vind ik wel lastig omdat ik nog niet zeker was of ik een derde kindje zou willen.

Heftig zeg zulke erge klachten. En lijkt me idd heel lastig als je er niet helemaal als mama voor je kind kan zijn.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:21

Marlis schreef:
Renee schreef:
@ roulette Ik weet natuurlijk niet waarom je niet later mag komen maar denk vooral aan jezelf. En als het niet gaat mentaal of fysiek gewoon je grens aangeven :knuffel:

Fijn dat het gesprek bij de huisarts je zoveel hebt op geleverd Jolliegirl! Hopelijk is dit de eerste stap richting positiviteit :)

Hier is in korte tijd de bekkenpijn ernstig verergerd. Naast pijn bij het SI gewricht voelt het alsof mijn schaambeen ook weer scheef staat. Dus ik heb nu niet alleen uitstralingspijn aan mijn linkerbil en ben maar ook enorm in mijn liezen. Kon gisteren overdag de trap niet meer opkomen en in de avond heeft mijn man mij geholpen terwijl ik op handen en voeten naar boven klom. Vandaag had ik mijn zoontje thuis en was het mamadag. Gelukkig ging het vandaag beter en kan ik altijd mensen bellen als het niet lukt. Maar het is verschrikkelijk als je niet meer helemaal mama kan zijn.

Door de bekkenklachten is nog een zwangerschap niet meer mogelijk. Die gedachte vind ik wel lastig omdat ik nog niet zeker was of ik een derde kindje zou willen.

Heftig zeg zulke erge klachten. En lijkt me idd heel lastig als je er niet helemaal als mama voor je kind kan zijn.

Hij wilt ook zo graag naar buiten en samen spelen. Soms moet ik echt nee zeggen en dan zoekt hij iets wat hij met me kan doen terwijl ik zit of lig. Dus boekje lezen of auto’s naar elkaar toe rollen of een bal apporteren (kan het even niet anders omschrijven). We komen er wel maar nu al een halve mama zijn en dan ook nog de kraamperiode geeft wel next level mom guilt.

Hier ga ik er alles op inzetten om niet voordat mini 4 maanden is terug te komen op werk. Hoe maakt me niet uit (of nouja ik wil die stuwmeer aan vakantie in gaan zetten, als dat geweigerd wordt dan betaald ouderschapsverlof) maar ik ga sowieso niet werken. In principe staat de start van mijn verlof al vast omdat ik 100% ben ziek gemeld (dacht dat je dan met 34 weken je verlof start).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:26

Ja volgens mij dan verplicht 34 weken.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:37

S_imonee schreef:
Wat fijn dat je bij de huisarts terrecht kon, Jolliegirl. Ook dat jouw man meteen belde met jouw leidinggevende. Hopelijk gaat dit verlichting voor je geven!

Wat betreft de 22 prik: ik ga hem denk ik ook gewoon halen. Ook ik ben niet zo happig op prikken, maar vind bescherming voor mijn kind wel wat belangrijker dan mijn angst.

Ik zag ook nog iets voorbij komen over drukke familiedag. Van Roulette geloof ik: denk aan jezelf! Jijzelf bent nu even belangrijker dan zeurende familieleden ;)

En Renee met veel bekkenpijn. Wat ontzettend naar! En het idee dat een volgende zwangerschap niet meer mogelijk is moet vast moeilijk zijn. Hopelijk lukt het je om dat toch te accepteren en gelukkig te kunnen zijn met 2 lieve kindjes :(:)

Wij hebben in NL inderdaad weinig verlof, dat vind ik ook. Ik heb er nog geen ervaring mee natuurlijk, maar hoor, net als jij adamootje, van mensen om mij heen dat ze het pittig vinden om weer te moeten gaan werken.
Hopelijk lukt het jou om het dit keer nog wat te verlengen met overuren of eventueel vakantiedagen(?)

Met mij gaat het momenteel goed. Ik heb sinds gisteren vakantie en wij hebben last minute nog een vakantie naar Mallorca geboekt. Na maanden in een verbouwing en rommel/stoffig huis gezeten te hebben, waren wij er enorm aan toe om er even tussenuit te gaan. Ik lig momenteel nog heerlijk te genieten van de laatste zonnestralen {:}

Geniet van je vakantie

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:28

Geniet van je vakantie Simone!

Fijn dat je nog wel dingen met hem kan doen Renee, al lijkt nee zeggen me lastig.

Ik vind verlof ook een lastige. Ik zou denk ik al ouderschapsverlof willen inzetten, zodat hummeltje niet met 3 maanden al naar de opvang hoeft. Ik werk al 32 uur, 24 is niet echt mogelijk bij bedrijf waar ik nu zit. Als ik uberhaupt nog werk heb dan... anders ga ik denk ik rond de zomer weer werk zoeken. M'n man is ZZP'er, dus die heeft geen verlof helaas.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 26-10-24 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:37

Heeft iedereen recht op ouderschapsverlof?

Dus je zwangerschapsverlof, geboorteverlof, en ook nog eens ouderschapsverlof?

Ik zie het al.. + 9 weken op 70% van je loon.

Dus totaal 25 weken..
Dat is bijna een half jaar.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:41

Jolliegirl schreef:

Dus totaal 25 weken..

Ja dat is vrij recent! 9 weken in het eerste jaar van de baby. Ik weet niet of je dat helemaal zelf kan indelen of moet overleggen met je werkgever.

Hebben jullie trouwens al de naam bedacht van de baby?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 22:02

Eske_B schreef:
Jolliegirl schreef:

Dus totaal 25 weken..

Ja dat is vrij recent! 9 weken in het eerste jaar van de baby. Ik weet niet of je dat helemaal zelf kan indelen of moet overleggen met je werkgever.

Hebben jullie trouwens al de naam bedacht van de baby?

Ik had bij onze zoon eerste twee dagen in de week betaald ouderschapsverlof samen met wat vakantiedagen. En daarna 1 dag in de week die ik na zijn eerste jaar door heb gezet als onbetaald ouderschapsverlof. Denk ook niet dat mijn werkgever nu moeilijk gaat liggen doen als ik minstens tot 4 maanden thuis wil blijven.

Hier wel al een naam! Ik had heel lang Luna of Isabella in mijn hoofd zitten. Maar nu ik zwanger ben van deze dame klopte dat niet meer. We hebben nu een naam die volledig bij de naam van onze zoon past (die komt als ik het goed heb uit het Hebreeuws/oude testament en in het hele bijbelse verhaal heeft die persoon ook een zus. Op de naam van die zus hebben we een verbastering gevonden die ons aansprak). De tweede naam weten we nog niet. Of bijna misschien. Ook die kunnen we matchen alleen is mijn man nog niet overtuigd. Ik vind het overigens geen probleem om de namen te delen maar zou het zonde vinden als iemand een andere naam gaat zoeken oid omdat ze dezelfde op het oog hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 22:17

Oja gedeeltelijk opnemen per week is ook een idee natuurlijk.
Maarja ons kindje gaat sowieso naar de opvang, dus of ik dan wil opnemen of niet, weet ik nog niet.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 04:50

Ik werk in het onderwijs dus ik kan geen vakantiedagen opnemen. Gelukkig heb ik nog voor een aantal weken aan gespaarde uren staan, dus ik kan mijn verlof sowieso verlengen. Ik hoop dat dit genoeg zal zijn om er (incl. de zomervakantie) een half jaar tussenuit te kunnen. Na de zomervakantie ga ik een jaar lang drie dagen werken, daarna waarschijnlijk weer wat meer.

Wij hebben een paar namen in gedachten. Enkele daarvan komen veel voor in Nederland en eentje niet (meer), maar dat is wel een naam die vermoed ik niet iedereen leuk vindt.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:03

@jolliegirl; nee als baby zal hij/zij de prik zich niet herinneren, maar als mama wel. Ik liet bewust mijn man meegaan naar de prik afspraken omdat ik het vreselijk vond m zo te zien huilen :( . Elk prikje wat ik hem kan besparen, doe ik dan dus ook (ik weet dat hij helemaal niet gevaccineerd hoeft te worden, maar dat wil ik wel, dus dan maar zo min mogelijk).

Ik heb toendertijd bij mijn zoon mijn verlofdagen opgemaakt. Dat waren nog 4 weken. Toen was het kerst en oud en nieuw en heb ik die week ouderschapsverlof gepakt. Toen ik weer begon met werken ben ik 2 dagen begonnen ipv 3. Die 3e dag op ouderschapsverlof vrij geweest (dus voor 1 dag 30% loon inleveren). Dat beviel veel te goed, dus erna zo gehouden en teruggegaan in contract. Gelukkig hier de luxe dat het tot de mogelijkheden behoort.
Voor deze keer heb ik ook al gerekend. Ik zou als ik op de uitgerekende datum beval, 9 juni weer terug aan het werk moeten (ik krijg uit onze cao 2 weken extra bevallingsverlof). Dat is hier geen fijne periode om te starten (schooljaar afsluiten is altijd chaotisch en druk, mensen die vlak voor de zomervakantie nog even snel willen dat hun kind zwemdiploma haalt enz). Ik ga nog in overleg met de werkgever, maar ik wil dan verlofdagen opnemen tot aan de zomervakantie (volgens mij 12 juli hier) en dan in de zomervakantie beginnen met 1 dag per week werken op basis van ouderschapsverlof. Na de zomervakantie wil ik dan wel weer naar de 2 dagen gaan. Dan kan ik rustig inkomen met werken en aan het ritme wennen met 2 kinderen ipv 1. Ook omdat in de zomervakantie eigenlijk de activiteiten van de peuter er dan niet zijn (peuterspeelzaal, gym, zwemmen) wil ik dan iets meer thuis zijn.

Qua naam. Nee totaal niet... Ja heb wel een "lijstje" met namen die ik leuk vind, maar nog niks met mijn man besproken erover. Zijn smaak is ook compleet anders hebben we gemerkt vorige keer, dus zal wel weer een uitdaging worden :+ . We willen een naam die makelijk uit te spreken is, die hij niet altijd hoeft te spellen en wat geen "top 10 naam" is. Vorige keer kwamen we uit op Martin en hebben we heel veel leuke reacties op gehad! Ook vanuit het consultatiebureau enz, van; goh dat hoor je niet vaak meer! En; ooh leuk zo'n "ouderwetse" naam. (Ook wel een paar mindere, maar ja, dat maakt ons niet uit. Wij vinden hem leuk en dat lijkt me het belangrijkste!