Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:58

Ja inderdaad, dat wou ik net zeggen. Waarom zo vast houden aan die snelheid en afstand? Gewoon gaan. Genieten van je omgeving.
En waarom zo vast houden aan die halve marathon als doel? Hardlopen moet toch ook leuk zijn, ik kan me niet voorstellen dat het op deze manier leuk is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:19

Meelezer komt even uit de meeleesmodus.

Germie, ik ben hardlooptrainster geweest. En ja, ook in mijn trainingen van een uur liepen deelnemers minder dan dat ze met een eigen training zouden doen. Tijdens een training besteed je als trainer namelijk veel tijd aan oefeningen en techniek. Dat kost tijd op zo'n moment, maar helpt deelnemers in hun eigen tijd om hun techniek (bij jouw trainer dus ook gevoel) te verbeteren. Naast techniek en oefeningen hadden we om en nabij 25 minuten voor het hardlopen. Dat waren dan veelal intervallen. En iedereen pakt die op zijn of haar eigen niveau. De gelopen afstanden waren dan tussen de 3 en 5km. Als je namelijk in 1 groep mensen hebt die 8min per km lopen en 5 min per km dan kun je niet zomaar afstanden gaan lopen. Je groep loopt dan binnen 1 minuut op 100m+ afstand van elkaar.

Die halve of hele marathon hoeft niet binnen een jaar.En wil je dat wel, dan is de kans vrij groot dat je jezelf in de blessures werkt.

Dat gezegd hebbende: fijn dat je de looptrainingen wel een kans wil geven :D

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:51

Ik heb er ook geen bal verstand van gelukkig en doe maar wat, bevalt prima :D
Ben weer onderweg naar huis, met een geplande omweg, de komende 3 weken even niet, dat is fijn :z :Z

Ik ga denk ik morgenvroeg maar wat op tijd lopen voor de warmte uit, dat blijft niet mijn hobby

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:09

Sherivey goede timing wel in tijd en tempo!

-Namiro- en zo is het he. Het moet niet en als het even niet gaat/wil

Ik denk Ninus dat dat heel normaal is. Dat als je echt lange afstanden gaat doen, je snelheid gewoon omlaag moet. Ik loop mijn 5 km ook niet op dezelfde snelheid als mijn HM, maar vooral ook. als ik op afstand train, maakt de snelheid me even niet zo veel uit. laat staan 50km ofzo.
ik heb ook liever niks aan me lijf maar goed, verkies dus toch dit over een vest. Misschien ga ik ooit nog om :Y)

Mijn toenname ligt aan wat mijn doel is. Ik hanteer eigenlijk altijd max 1 of 2km erbij per week. Ik weet niet echt hoeveel jaar ik liep voordat ik mijn eerste HM liep. dit jaar, 5 jaar later, liep ik pas mijn 2de dus he. Ben hele slechte loper dan denk ik :+ }>

Ik had vandaag 60 minuten in de planning maar mijn lijf wilde niet mee dus de route aangepast en zelfs dat bleek te veel dus de laatste km's naar huis gewandeld na 6km hardlopen. Ach we zijn weer even op pad geweest. :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:43

Die dagen zitten er helaas ook tussen.
Maar idd, wel even geweest. :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:03

Winged schreef:
Meelezer komt even uit de meeleesmodus.

Germie, ik ben hardlooptrainster geweest. En ja, ook in mijn trainingen van een uur liepen deelnemers minder dan dat ze met een eigen training zouden doen. Tijdens een training besteed je als trainer namelijk veel tijd aan oefeningen en techniek. Dat kost tijd op zo'n moment, maar helpt deelnemers in hun eigen tijd om hun techniek (bij jouw trainer dus ook gevoel) te verbeteren. Naast techniek en oefeningen hadden we om en nabij 25 minuten voor het hardlopen. Dat waren dan veelal intervallen. En iedereen pakt die op zijn of haar eigen niveau. De gelopen afstanden waren dan tussen de 3 en 5km. Als je namelijk in 1 groep mensen hebt die 8min per km lopen en 5 min per km dan kun je niet zomaar afstanden gaan lopen. Je groep loopt dan binnen 1 minuut op 100m+ afstand van elkaar.

Die halve of hele marathon hoeft niet binnen een jaar.En wil je dat wel, dan is de kans vrij groot dat je jezelf in de blessures werkt.

Dat gezegd hebbende: fijn dat je de looptrainingen wel een kans wil geven :D

Ik loop NIET in een groep. Dit is 1 op 1. De reden van groepstrainingen is dus inderdaad dat je te weinig loopt. Of je wordt in een verkeerde groep ingedeeld omdat je iets trager bent, maar wel ambitie hebt, het lijkt dat niet door te dringen bij mensen dat er ook mensen zijn die wat langzamer zijn en ook ambitie hebben zoals een halve of hele marathon. Die moet je niet bij mensen stoppen die als huisvrouwenclubje hardlopen. Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben om een stuk achteraan te lopen, mits ik maar in een groep kom met hetzelfde doel en ambitie. Dat vind ik belangrijker dan in een groep met het zelfde tempo trainen. Ik zou het ook niet erg vinden als zeg maar de groep al naar huis is en ik de training nog af moet ronden. Dan zit ik wel in de juiste groep.
Maar hier is geen passende loopgroep in de buurt. Ze trainen allemaal op dagen dat ik niet kan (dinsdagen, donderdagen en zaterdagochtenden). Bovendien is eerst met de auto weg moeten om te gaan hardlopen niet echt efficiënt. Dat moet ik ook met die trainer en ja, dat vond ik nu na 1 keer al niet fijn. Maar ik geef het dus een kans, dus maak sowieso het programma van 4 keer vol.

Ik heb nog een mail gehad met waar ik om moet denken om gevoel te behouden.

Morgen was ik van plan om ergens een halve marathon te doen als officiële run, ik had een plek gevonden waar ze geen maximale eindtijd hebben, dus 3 uur of iets langer is prima. Doel was dan Garmin training met 12 keer 800m interval te lopen (of een eigen interpretatie hier van, afhankelijk van hoe het voelt, dus lopen op gevoel zeg maar) en daarna kijken of het met wandelen en af en toe stukje hardlopen uit te lopen was. Maar het wordt 32 graden. Dan kan ik gewoon niet hardlopen.
Ik slaap met warmte ook altijd al slecht.
Kunnen jullie wel lopen met dit weer? Zelfs 1km is voor mij nog zwaar en ik heb het zweet al in de ogen prikken als ik gewoon het huis stofzuig met dit weer. Ik zweet echt vreselijk snel.

Ik ben inmiddels met de vele schema's die ik overal en nergens gevonden heb al een hele expert geworden op het gebied van schema's, tegen wil en dank zeg maar. :P

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:14

Een loopgroep die voor je deur start lijkt me wel erg veel gevraagd Germie.. ik moet ook met de auto naar de loopgroep.
En afhankelijk waar we gaan trainen is dat 15 tot 25 min rijden..
maar ik ga ook regelmatig zelf naar een andere plek en dan ben ik ook zo lang of nog langer onderweg..
is dat dan zonde van mijn tijd? Vind ik niet.

Onze loopgroep verschil ook qua niveau. Er zijn mega snelle lopers en een man van 72 die niet meer zo snel loopt en alles er tussenin..
en dat gaat prima! Iedereen loopt zijn eigen training en de trainer loopt overal.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:25

Why the hell zou je morgen een halve marathon gaan lopen @Germie als je aangeeft dat 10km lopen al een struggle is? %)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:51

MuSLi schreef:
Why the hell zou je morgen een halve marathon gaan lopen @Germie als je aangeeft dat 10km lopen al een struggle is? %)

Gewoon omdat het kan :)) :')

Nou had ik morgen eigenlijk een DL van 3 uur op de planning staan, om 6u starten.

Maar als het te warm is, denk ik dat ik morgen 2u loop en dan zondagochtend 1u.
Geen idee of dat trainingtechnisch hetzelfde is, maar dat maakt me niet zoveel uit. :))

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:00

-Namiro- schreef:
Een loopgroep die voor je deur start lijkt me wel erg veel gevraagd Germie.. ik moet ook met de auto naar de loopgroep.
En afhankelijk waar we gaan trainen is dat 15 tot 25 min rijden..
maar ik ga ook regelmatig zelf naar een andere plek en dan ben ik ook zo lang of nog langer onderweg..
is dat dan zonde van mijn tijd? Vind ik niet.

Onze loopgroep verschil ook qua niveau. Er zijn mega snelle lopers en een man van 72 die niet meer zo snel loopt en alles er tussenin..
en dat gaat prima! Iedereen loopt zijn eigen training en de trainer loopt overal.

Hier delen ze het in op ambitie of snelheid. En de combinatie niet al te snel en ambitie is er niet. Ze gaan er van uit dat mensen die langzamer zijn minder of geen ambitie hebben. En er zijn een stuk of 3 loopgroepen redelijk in de buurt, maar die trainen allemaal op dinsdagen, donderdagen of zaterdagochtenden, of soms zondagochtenden en ik kan dan al die dagen of momenten niet.

Er is nog een andere loopgroep in de buurt, maar die trainen dus ook op dagen dat ik niet kan en daar kun je gewoon per training zelf bepalen in welke groep je meetraint. Dus ben je een dag wat moe, pak je een groep lager, denk je van ik wil een groep hoger proberen, dan doe je dat. Die zijn dus veel opener. Maar die vallen net als hierboven het voorbeeld af qua tijdstippen en dagen. Maar hun website en opzet van trainingen past veel beter omdat je zelf kunt bepalen. Die schrijven ook dat het uitgangspunt is dat iedereen zich lekker moet kunnen voelen. En dat betekent dus dat het een hele vrije interpretatie is van bij welke groep je past. Dus als je in een groep gaat die je nooit bij kunt houden en het niet erg vindt om dan alsnog alleen achteraan te lopen, dan kan dat dus ook, want het gaat er om dat je je fijn voelt. Dat principe staat me wel aan, maar ja, de trainingstijden gaan niet.

Verder is de reden van liever niet met de auto gaan dat ik al heel veel kilometers maak. Ik plan dus echt waar ik extra kilometers voor wil of kan rijden. Verder speelt de tijd die het extra kost ook mee. Als je om 6 uur thuiskomt en je moet om kwart voor 7 de deur weer uit om om half 8 ergens te gaan lopen, dan is het fijner om gewoon vanuit huis om half 8 te gaan lopen. Heb je meer rust.

Ik kan dus gewoon 10km aan 1 stuk lopen, maar ben helaas niet de snelste. Dat is wat anders dan het niet kunnen. Om het op te bouwen qua afstand moet ik dus langere afstanden trainen zoals Jeff Galloway ook aangeeft en als je het niet vol kunt houden mag je de afstand ook wandelen eindigen, je moet het in de benen krijgen. En ik zit nu op het punt dat ik af en toe dus 20-24km in de benen moet zien te krijgen. En dan is een run een extra motivatie. Je kunt prima een run als training inzetten immers. En daarnaast kun je dan zien waar je nu staat en waar ik over 12 weken zou moeten staan als ik dus 23 Jeff gevolgd heb. Dus ja, 'gewoon omdat het kan'. Maar met een serieus doel. En dit was een kans om dus te vergelijken tussen nu en over een aantal maanden.

En voor snelheid doe ik intervallen, die heb ik bijvoorbeeld zondag en maandag gedaan. Gisteren had ik opeens een Garmin suggestie (dus extra buiten de coach om), maar die heb ik overgeslagen, hoewel dat wel een leuke korte training was (40 minuten). Het was me te warm. Dus ik sla ook wel eens wat over, ik doe de trainingen al op gevoel.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:24

Als je in een gat woont, kun je nu eenmaal niet verwachten dat er een loopgroep heel dichtbij zit. :+ Daarom heb me aangesloten bij een loopgroep in de buurt, moet wel 10 hele minuten in de auto zitten…
Als ik met de zondagtrainingen mee wil doen, moet ik ook een stukje rijden, en dat is bepaald geen straf. We lopen op allerlei verschillende plekken en ik vind het heerlijk, altijd weer een andere omgeving.

Gisteravond een rondje van zo’n 7 km gehobbeld. Was nog best warm maar was wel te doen. Met warmte probeer ik wel een beetje door te lopen, niet qua tempo maar gewoon wel de geplande training te doen.

Afgelopen dinsdag hadden we afsluiting van het seizoen met de loopgroep. Traditiegetrouw hebben we met een bak regen afgesloten. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:28

Ik heb er al een heerlijk rondje op zitten! De zon komt nu (as we speak) door, dus ik had geluk dat het nog niet superwarm was.
Heb heerlijk rustig gelopen, rondje van 7,3km door het bos.
En een hele constante, lage hartslag **\O/**
Vakantie he. Geen werk, dus geen last van hoge(re) hartslag. Echt bizar.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:39

Je hebt wel een hele lage hartslag, maar alleen op het einde heb je iets gedaan waardoor die even piekt, haha.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:51

Puera, lekker hoor, 7 km ondanks de warmte.
Ik probeer ook wel gewoon door te trainen. Met hier en daar iets aanpassing als het warm is.

Goof, mooi lage hartslag idd!
Hier is het nog bewolkt. Vind ik niet heel erg, met deze temperatuur. Voornamelijk voor de paarden eigenlijk. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:54

Ik loop ook gewoon door met warmte, zweten doe je toch wel. Ik heb wel meer last van mijn ademhaling, maar dat regelt zich ook wel.
Maar morgen 3 uur duurloop doe ik je niet na hoor, Sherivey.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:00

Oh ik denk ook niet dat ik die 3u ga lopen hoor. Het wordt al gauw warm. Denk dat ik het na 2 uur voor gezien hou en de rest de dag erna loop.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:03

Lekkere loop, Goof!

Slim om je training op te splitsen, Sherivey. :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:09

Het is heel warm ja, ik heb vanochtend 17 gelopen. Vond m wel pittig, maar dit was ook de eerste langere loop sinds een poosje.
Volgende week staat er een halve marathon op het programma. :')

Maar nu eerst weekend, vandaag vrij genomen om m’n zoon weg te brengen voor vakantie. En daarna waarschijnlijk weekendje weg met m’n vriend.
Wel de hardloop schoenen mee voor wandelen denk ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:36

Zo, lekker gedaan Samantha. Geniet van je weekend.
Ik loop volgende week de 10km in Otterlo.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 11:02

Knappe afstand, Samantha! Veel plezier dit weekend.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 11:54

Ik loop ook gewoon heel vroeg en als het echt te gek gaat kort ik net als Sherivey tijd/afstand in. Daar wordt het niet anders van.
Vanochtend rondje 9km gedaan, toen was het al warm, het is hier heel zonnig, geen wind en benauwd. Zondag een lange duurloop, denk 25km. Volgende week lopen we in Engeland :D

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:19

Hoi!! Ik volg nog steeds een gedeelte uit het trainingsschema wat ik begin dit jaar volgde voor de 14k en doe braaf mijn krachtoefeningen als warmingup. Na de loop wandel ik uit en als het een langere afstand is geweest dan doe ik wat rek en strek oefeningen.

Woensdag heb ik een rustige run gedaan van 30min (al is dat 36min geworden omdat ik de 5km vol wilde maken :+ )

Vandaag stond er een interval in de planning, geen idee hoe dat met de warmte zou gaan, maar het ging best lekker (al duren die drie minuten op snelheid wel heeeeeul erg lang voor mijn gevoel :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Knie houdt zich koest en ik geniet nog steeds van elke run en heb zin in 1 aug de 10km polderloop *\o/*

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:41

Enige doel is nu, twee keer in de week hardlopen. Door de weeks 6 km, en in het weekend ‘ik zie wel’ - loopje. Maar wel meer dan zes, dan zie ik wat meer :D
Morgen naar de zwarte cross, en zondag hardlopen is de planning.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 21:06

Oh jeetje, jullie gaan heel snel! Zojuist bijgelezen, maar niet de energie voor een grote bijleespost.

Vorige week vrijdag had ik de deadline van mijn scriptie en na het weekend rolde ik een hele intensieve werkweek in. Namelijk het begeleiden van een zomerkamp voor een zorggroep meiden. Heel leuk, maar ik voel me nu een volledig uitgewrongen vaatdoekje. :')

Even kort over de geïrriteerde bilspier. Ik heb dat echt al zolang ik me kan herinneren helaas, ik kan ook moeilijk mijn bilspieren aansturen en ondanks dat ik voel dat ze sterker zijn geworden (als in, letterlijk gespierder), blijven ze enorm pijnlijk en beurs voelen. Ik heb er ook snel spierpijn. De last zit volgens mij ook meer in de zenuwen dan in de spier zelf. Maar voor mij is zitten ook funest. Idioot veel bewegen geeft mij de minste last, zolang ik na intensief bewegen goed rek en strek, anders heb ik er geheid meer spierpijn dan anders. Ik heb helaas nog geen werkende fysio/therapie ervoor gevonden, van alles al geprobeerd (dry needling, chiro, osteo, massage, oefeningen).
Maar misschien dat chronisch (zo voelt het voor mij iig, ik denk dat het samenhangt met gekanteld bekken en beenlengteverschil) anders is dan meer accuut.

Leuk de garmin groep, ik heb hem ook gevonden! (Zowie)

Verschillende badge uitdagingen doe ik nu sinds een maand, ik vind ze wel grappig en motiverend. Samen met een vriendin hebben we nu een strijd in punten scoren, omdat we erg dicht bij elkaar zitten, haha.

Goof, wel echt een trailrun aan je benen te zien! :D En anderen hebben het al aangeraden, maar trail events is inderdaad erg prettig met de verdeelde startblokken van een uur. Ik vond het zo relaxt om op mijn eigen tijd te starten zonder mensen om me heen en het finishen was ook veel rustiger.

Supervixen, echt heel tof zeg, zo tussen de dieren!! Wat indrukwekkend lijkt me dat, om een giraffe van zo dichtbij te zien zonder hek ertussen.

Ik zag een kermisrun met frikandel en suikerspin voorbij komen, ieder zijn ding, maar blijkbaar bestaan er ren evenementen waar ik absoluut niet aan mee hoef te doen. _O-

Sherivey, lekker vlot gelopen zeg!

Namiro, succes nog even, hopelijk heb je snel rust! :(:)

Ik loop wel gewoon met de warmte, maar dan wat rustiger en korter en liever niet midden op de dag. Zweten doe ik altijd wel, inderdaad meer als het zo warm is, maar bij 15 graden kunnen mijn ogen ook goed prikken van het zweet en loopt het over mijn gezicht. Dat hoort er gewoon bij.

Even een inhaalslag van mijn loopjes. Afgelopen zondag een uur gefietst op tempo en 15,5 km gelopen in het Panbos waarbij ik de eerste helft 6:10 liep en de tweede helft ben gaan versnellen en onder de 5:30 liep (dat is behoorlijk vlot voor mij).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met zomerkamp zaten we vlakbij het Holtingerveld, dus daar ben ik twee keer gaan lopen toen ik even tijd had. Ontzettend mooi gebied en tof om zo langs de hunebedden te komen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ik kwam op een heel smal pad met twee meter hoge varens aan beide kanten, soort Hollandse jungle :') Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 06:27

Veel plezier Morris *\o/*

Prachtige omgeving Suliko! Wij lopen daar ook graag :j

Knap hoor met die warmte Sall! En het is algemeen bekend dat hardloopminuten langer duren dan gewone minuten :D

Vandaag een rustdag, eerste dag van de vakantie {:} paarden staan te ontbijten, spring er zo op voor een lekker rustig ritje voordat de warmte begint. Fijn weekend allemaal!