Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daisyyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:48

Dilan93 schreef:
Daisyyxx schreef:
Ik dacht, laat ik hier ook maar eens kijken!
Ben nu sinds driekwart jaar bezig met hardlopen bij de fysio (covid gehad in dec 2020). Ik wilde graag gaan hardlopen, dus samen met de fysio opgestart met interval training. Maar eigenlijk blijf ik al driekwart jaar op hetzelfde hangen. De interval training is 1,5 min hardlopen en 2 minuten wandelen. Dat doe ik dan 6x. Maar na 2x 1,5 min hardlopen schiet mijn hartslag al naar de 185/190. Mijn fysio zegt dan dat ik i.p.v. 2 min dan 3 minuten moet wandelen. Maar het lijkt niet echt te werken. Ja mijn hartslag daalt dan wel tot onder de 140, maar zodra ik weer begin te rennen schiet hij weer naar de 180.
Aangezien ik nooit echt heb hardgelopen weer ik nog of dit normaal is?

Heb je er ook last van? Snel buiten adem of verzuurd bvb?

Mijn hartslag zit al gauw boven de 170, die schiet soms door naar de 200 volgens mn horloge.

In rust is ie juist weer lager dag gemiddeld.
Moet volgende week naar de cardioloog hiervoor, dus ben benieuwd

Ja heb er wel last van.
Ik heb na die 1,5 min echt dat mijn benen als lood voelen. Ben altijd blij dat ik weer mag lopen als die 1,5 minuut voorbij is. Ademhaling zit dan ook best hoog. En als ik er even goed over nadenk heb ik vaak ook wel hoofdpijn na het hardlopen :'). Maar dat trekt daarna als ik even zit wel weer weg.
Ik heb in rust soms zelfs een hartslag van 48. Ik vind het nogal een verschil haha. Vandaar dat ik het toch maar even hier vraag

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:01

Hoofdpijn kan ook komen door vocht tekort :)

Ik ben voor die hartslag even bij de huisarts langs geweest. Omdat ik dus heel snel ook buiten adem ben met hardlopen. Heb toen een holter gehad en daaruit vond de HA mijn hartslag in het dagelijks leven aan de lage kant.
Samen met de resultaten van de eerdere tests bij de sportarts, moet ik nu dus voor onderzoek naar de cardioloog en longarts.

Even voor de beeldvorming, dit was mijn hartslag tijdens een rondje wandelen vanmiddag:
Afbeelding

Hier merkte ik zelf overigens niks van. Problemen met mn ademhaling heb ik alleen met hardlopen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:11

F_orumster ik doe nooit oefeningen voor looptechniek.

Daisy toen mijn vriend begon met hardlopen zat hij ook binnen 200m op een hele hoge hartslag. Na ongeveer een half jaar was dit ontzettend verbeterd, zijn conditie was toen ook enorm vooruit gegaan. Nu blijft zijn hartslag veel en veel lager.

Als je na driekwart jaar nog op zulke korte stukjes hardlopen zit, zit er wel erg weinig vooruitgang in.
Hoe vaak loop je per week? Als je dit maar een keer per week doet dan snap ik wel dat je niet vooruit gaat.
Maar de nasleep van covid kan hier natuurlijk ook mee te maken hebben. Ik heb het van meer mensen gehoord dat de hartslag hoog blijft bij inspanning na covid.

Dilan dat je hartslag zo hoog is tijdens wandelen lijkt me ook niet helemaal normaal? Je bereikt soms bijna je maximale hartslag lijkt het wel. Of je horloge meet het niet goed.
Heb je dat ook tegen de cardioloog gezegd?
De mijne is bij vlak wandelen gemiddeld ongeveer 90.
Voor 152 gemiddeld, dan zit ik aan een aardige tempoloop.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 05-01-22 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisyyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:15

Tijdens zo'n interval training drink ik ook veel water.
Ik zweet mij ook helemaal kapot, terwijl ik dat daarvoor nooit had.
Een holteronderzoek heb ik ook gehad een jaar geleden. Ze zagen geen gekke afwijkingen alleen dus dat bij inspanning mijn hartslag heel hoog zit. Als ik daar langer last van zou houden moest ik contact opnemen.. oké dat heb ik dus nog niet gedaan haha

@Supervixen: Ik loop dit nu driekwart jaar 2x per week bij de fysio. En zelf ben ik dit thuis 1 a 2x per week extra gaan doen in de hoop dat het zou verbeteren. Dat doe ik ondertussen nu 2 maanden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:19

Dat zweten heeft een hardloopvriendin ook heel erg na covid. Ik denk dat je herstel van covid nog tijd nodig heeft. Ik zou het nog even geven.
En als je in tempo terug gaat tijdens het hardloopmoment? Geen idee wat je tempo is.

Daisyyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:27

Ik ben nu een jaar onderweg na mijn covid. Vind het al lang zat haha.
Uhm.. geen idee precies. Op de hardloopband ren ik tussen de 7,5 en 8. Dus ik denk dat het km/uur is?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:34

SV, heb de cardioloog nog niet gesproken. Maar moet daar komende week een fietstest doen met apparatuur, dus dan geef ik ook direct aan hoe ik normaal meet.
Dd hartslagband heb ik nog niet echt uitgetest, al kan ik die natuurlijk ook eens om doen bij een wandeling.

Heb 'm 1x om gehad bij het hardlopen, maar toen moest ik na 2 km al stoppen door mn knie.

Verder zit ik echt prima in elkaar hoor :')

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:42

Ik heb ook een hoge hartslag. Toen ik nog beter in conditie was liep ik een duurloopje gerust met een hartslag rond de 175-180. Nu ben ik aan het opbouwen en ga sowieso over de 180 heen en later in de training over de 190. Bij intervallen nog hoger.

Maar ik kan dus wel opbouwen en heb een normaal herstel. De hoge hartslag hoort dus bij mij. Maar als het je zo tegenhoud om op te bouwen zou je eens langs een sportarts kunnen gaan. Klinkt wel of het meer is dan alleen een hoge hartslag.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:51

Hallo!

Ik ben aan jet oriënteren naar een sporthorloge waar ik routes via kan lopen. Hebben jullie tips voor een niet al te dure? Evt tweedehands?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:57

Kijk eens bij de loopmodellen van Garmin?

Geen verstand van hartslag. Hier zo beetje tussen 155-170 bij lopen, 180 Max bij zware inspanning en herstelt goed.

Ik heb me ingeschreven voor Tour de Kempen. Wordt pittig in combinatie met de studie en afstanden maar we gaan ervoor :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 09:55

nijnthju schreef:
Hallo!

Ik ben aan jet oriënteren naar een sporthorloge waar ik routes via kan lopen. Hebben jullie tips voor een niet al te dure? Evt tweedehands?

Ik ben heel blij met mijn Suunto qua routes :j

Vanochtend met hartslagband gelopen.
Wel weer een hoge hartslag, maar was ook een intervaltraining.

Dus met wandelen ook maar een keer om doen :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:18

Jullie kletsen lekker door :D

Gaucho: Hoe gaat het met je been inmiddels? Zakt het wat af? En parachutespringen, gaaf!
Puera: Dry needling. brrrrr
IMAY1990: Mooie doelen!
Soepblik: Tipje met spierpijn (en sowieso na sporten) zorg ervoor dat je voldoende water binnenkrijgt ná je training.
Over fysio: Het scheelt een hoop wanneer de fysio jouw sport goed kent. Mijn fysio ken ik inmiddels zo'n 8 jaar. Deed eerst sportmassage en toen hij was afgestudeerd als fysio is hij mijn vaste fysio geworden. Denk dat hij ook goed weet hoe mijn lijf in elkaar zit _O- En inderdaad: Bekken/Heupcheck!
BB80: Oeff zuur met het weer! En ja.. als je halverwege bent heb je weinig keus _O-
F_orumster: Hahaha dat herken ik van in t verleden StR, had de eerste serie daarvan destijds en mén.... elke keer dezelfde liedjes
Daisyyxx: Veel is al gezegd. Hoe zit jouw wandelconditie?
Dilan93: Heb jij serieuze klachten of is het ter check? Wel opvallend die hoge hartslag bij wandelen al.

Mijn hartslag zat ook altijd met gemakt tot/over de 180. Dus ik ben meer gaan focussen op hele rustige duurlopen. In een tempoloop zit hij nog steeds boven de 175, maar mijn duurloopjes inmiddels op 155 (tempo 10k p/u / 6 min per km. Het mag nog lager wat mij betreft.)
Hier gisteren een rondje van 12 km gedaan. Wilde eerst 6, maar in het kader 'het is nu wel droog en de voorspellingen zijn deze week niet al te best' toch elke keer een lusje erbij gepakt. Zorgt er ook voor dat ik dit jaar al meer dan 40km heb gelopen :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 12:01

Ik heb niet echt ernstige klachten. Maar sinds ik een klaplong hen gehad begin 2020, is vooral mijn ademhaling tijdens het hardlopen niet meer wat het geweest is. Mijn hartslag is ook hoger dan voorheen, terwijl mijn snelheid lager is. Bvb bij een rustige duurloop liep ik voorheen 5.50 min/km met 150 bpm en nu is dat 6.30 min/km of langzamer met een hartslag van 170 (of hoger).

Merk die hartslag niet direct, maar wel dat ik snel buiten adem ben.
Dus grote kans dat die hartslag hoog gaat doordat mn long niet geweldig werken.

Maargoed, ben geen dokter, dus afwachten maar.

40 km is al een mooie afstand :D

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:04

Als mijn hartslag zoveel hoger is weet ik dat mijn schildklier waardes weer afwijken. Conditie is dan als een krant...

Ben heel blij dat mijn medicijnen na 4 maanden weer een beetje in de pas lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:00

Wat heerlijk om weer in de zon te kunnen lopen! Rustig trailtje van ruim 14km gelopen met een vriend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:08

Moet lachen om rustig trailtje van 14 km. Ik vind het knap SV.
Vandaag rustige 7,5. Was prachtig weer.
Ik hoor hier veel over hartslagband. Is een horloge net zo goed als een band?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:12

Een band meet preciezer.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:18

Daisyyxx schreef:
Ik dacht, laat ik hier ook maar eens kijken!
Ben nu sinds driekwart jaar bezig met hardlopen bij de fysio (covid gehad in dec 2020). Ik wilde graag gaan hardlopen, dus samen met de fysio opgestart met interval training. Maar eigenlijk blijf ik al driekwart jaar op hetzelfde hangen. De interval training is 1,5 min hardlopen en 2 minuten wandelen. Dat doe ik dan 6x. Maar na 2x 1,5 min hardlopen schiet mijn hartslag al naar de 185/190. Mijn fysio zegt dan dat ik i.p.v. 2 min dan 3 minuten moet wandelen. Maar het lijkt niet echt te werken. Ja mijn hartslag daalt dan wel tot onder de 140, maar zodra ik weer begin te rennen schiet hij weer naar de 180.
Aangezien ik nooit echt heb hardgelopen weer ik nog of dit normaal is?

Dit had ik getypt kunnen hebben! Ook een jaar geleden covid gehad en een hele hoge hartslag bij inspanning (en enorm zweten). Paar keer na het lopen ook migraine gehad en zwaar overtraint (hartkloppingen in de days after). Ben nu van les 24 van Evy terug gegaan naar 16 en probeer nog weer rustiger op te bouwen en niet helemaal tot aan mijn max te pushen maar loop grotendeels in laatste hartslagzone. Hoef er vrij weinig voor te doen namelijk :roll: ik wil ook een holter onderzoek maar mijn HA schoof het direct weg...

Merk gewoon ontzettend verschil met eerdere jaren opbouwen. Normaal krijg ik blessures maar nu doet dat het allemaal wel alleen is mijn tempo en vo2 max echt bedroevend slecht. Vo2 max tijdens opbouw dus zelfs verder gezakt! Kan ook niet nog lager tempo gaan lopen want dan sta ik stil.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:39

Even een egopost.

Ik heb zojuist een nieuw 10k PB gelopen. Het is de laatste week van mijn trainingsschema en ik heb besloten er gewoon op uit te gaan op gevoel en proberen door te blijven lopen op een hartslag halverwege Z3, en dat is de hele 10k gelukt. Nieuw PB: 1:07:14. Nog niet de 1:05:00 waar ik eigenlijk naartoe wil maar wel een hele sprong van waar ik vandaan kwam.

Op 11-11 besloot ik na 3 maanden helemaal niet gelopen te hebben 11,11km te doen. Toen was de totale tijd daarvoor 1:23:37 met een 10k tijd van 1:15:20

Afbeelding

En nu heb ik ook maar na een minuutje wandelen aan het einde van de 10k nog 1km erbij gedaan voor een evenaring van de afstand. Totale tijd nu: 1:16:22 met een 10k tijd van 1:07:14 dus. Ik ben echt even over the moon. En dat op een dag waarop ik nergens echt energie voor leek te hebben...

Afbeelding

Zo, nu douchen en dan het topic eens uitgebreid doorlezen en op mensen reageren *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:44

Heel netjes IMAY, lekker gaan nagenieten van je pr!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:47

Daisyyxx schreef:
@Supervixen: Ik loop dit nu driekwart jaar 2x per week bij de fysio. En zelf ben ik dit thuis 1 a 2x per week extra gaan doen in de hoop dat het zou verbeteren. Dat doe ik ondertussen nu 2 maanden.

Jemig, eigenlijk schiet je dus helemaal niets op? Of merk je wel verschil met een half jaar geleden?

Net als anderen heb ook ik precies een jaar geleden corona gehad, ik heb vervolgens een half jaar moeten herstellen, ook met behulp van een fysio. Van daaruit ben ik afgelopen zomer begonnen met hardlopen. Mijn hartslag is nog steeds wel eens hoog, maar niet meer absurd en ik merk zeker met hardlopen dat hij in de loop van de tijd lager is geworden en dat ik sneller herstel. Het enige dat ik nog wel merk is dat mijn ademhaling echt snel hoog gaat zitten en dat ik snel een benauwd gevoel krijg en dat vind ik wel nog wat beangstigend. Volgens mij is dat echt een restant van die corona helaas.

Mijn opbouw met hardlopen verloopt goed in ieder geval en ik wil dit weekend mijn eerste 4 km lopen :o

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:48

Yay IMAY *\o/* go you! Lekker bezig! *\%/*

Daisy en Helderder, zo moeilijk opbouwen en veel hoge hartslag herken ik ook wel. Ik heb waarschijnlijk begin 2020 Covid gehad maar toen werd er nog niet getest. Daarna het lopen fanatiek weer gaan opbouwen en toen stortte ik dus een paar maanden later volledig in, inclusief burn-out/overspannenheid.... Geen aanrader, dus pas op jezelf en bouw echt heel heel rustig op!

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:38

Supervixen schreef:
Wat heerlijk om weer in de zon te kunnen lopen! Rustig trailtje van ruim 14km gelopen met een vriend.

[ [url=m/ErK1Ya.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qWuwmT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/L1YtiN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CF6clg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben eigenlijk meelezer...maar moet even reageren!
Super grappig, degene waar jij mee gelopen hebt ken ik ook en loop ik ook regelmatig mee :+ :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:52

Hee leuk zeg! Dat is ook toevallig.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 00:01

Toppie van je PR, Imay! *\o/*

Groot gelijk dat je van het mooie weer genoten hebt, SV!

Jemig, wat heftig om te lezen dat de gevolgen van een coronabesmetting nog zo lang merkbaar zijn.

Goed bezig, Goof! Die 4 km gaat vast lukken!

Vanavond een lichte training gehad, net geen 7 km. Ging hartstikke lekker. De fysio heeft goede dingen gedaan. Wel twee mooie blauwe plekken van de dry needling. :+