Gebroken bovenbeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 21:21

Leintje met wat je deelt mag je gerust terughoudend zijn. Bokt is erg openbaar.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 23:10

Je wilt niet weten hoe ik gevloekt heb haha. Wel nooit tegen de artsen/verpleegsters. Hoewel ik op de meest pijnlijke momenten echt wel hun nek kon omdraaien, ben ik (gelukkig) wel redelijk gebleven. Ze deden hun werk en daar ben ik ze dankbaar voor.
De breuk is nu 7 weken geleden gebeurd. Ik hoop na de komende controle weer volledig te mogen belasten, dan is het 11 weken.
Zeker niet alles delen over de MP hoor ;) Dat is toch wel erg privé en je kunt het op Bokt niet verwijderen. Ik ben vooral benieuwd of het je helpt met de verwerking en het terug vertrouwen krijgen in je been. Zeker niets delen dat je niet wilt delen!

Marleen, gek he? Was het door de adrenaline?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 10:24

Ik duim voor je dat je over een paar weken weer mag opbouwen! We zijn dus rond dezelfde datum geopereerd, voor mij is het vandaag 8 weken geleden dat ik ben geopereerd.
Kans is groot dat het bij marleen_usar door de adrenaline/endorfine kwam. Ik had toen ik op straat lag ook geen pijn, dat kwam pas toen ik een beetje rustiger werd en toen was ik al op de SEH. Zelfs toen eigenlijk alleen als er iets van beweging in mijn been kwam. Denk dat ik out was gegaan als ik de pijn die normaliter bij een femurfractuur hoort had gevoeld :=.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:50

Hee Ts, hoe is het met je?

Ik zag afgelopen week een filmpje voorbij komen en heb even een screenshot gemaakt omdat ik aan je moest denken O:)

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:06

Dat lijkt mij eng!

En de reclame lijkt het ook eng, ze zijn voorbereid...
Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:10

_O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:26

En dan dat daaronder 'samen maken we een revalidatieplan'. Eh, ja, wel toepasselijk bij skeeleren, haha.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 22:30

Die ads _O-. Ik vind die fiets er ook maar eng uitzien, maar ik vind bijna alles op kleine wieltjes er eng uitzien, dus mijn mening telt niet :').
Het gaat wel goed met me. Ik werk nu 3 dagen/week vanuit huis, wat een fijne afleiding is. Op vrije dagen komen de muren soms wel op me af en is het aftellen tot de CT-scan. Nog een maand geduld. Met m'n been gaat het ook wel goed, het zeurt soms wat, maar verder heb ik er eigenlijk geen last van. Afgelopen maandag ben ik bij de psycholoog geweest en ik moet 9 oktober weer heen voor de rest van de intake (daar worden altijd 2 afspraken voor gepland). Het was intens, heel veel vragen, waar ik niet altijd direct een antwoord op wist. Ik was dus al snel heel erg overweldigd door alles en ik heb soms nogal stomme antwoorden gegeven. Dus ik hoop dat ik nog terug mag komen op sommige antwoorden, maar vast wel :')

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 23:06

Fijn dat het goed met je gaat en je geen last hebt van je been.
Je kunt vast wel terugkomen op je antwoorden. Het is toch jouw proces!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:06

Hopelijk kan de psycholoog iets voor je doen Leintje en wat fijn dat je vanuit huis kunt werken. Dat breekt de dag.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 13:23

Zeker, anders zit ik maar een beetje serie te kijken. Daar heb ik nu alsnog heel veel tijd voor, maar iig niet meer 24/7. Al doe ik op mijn vrije dagen ook wel leuke dingen. Heb vorige week een make-upworkshop gevolgd en ben afgelopen dinsdag naar de dierentuin bij ons in het dorp geweest en ben ik laatst ook lekker wezen shoppen :D. Dan neem ik de rolstoel wel mee, want die grote afstanden zijn wel echt te zwaar om te lopen.
Het is vandaag een half jaar geleden dat ik op de poli kwam met pijnklachten. Ik loop nu dus al een half jaar op krukken en er komen zeker nog zo'n 6 weken bij. Ik ben er echt aan gewend geraakt om die krukken er steeds bij te pakken, dat ik denk dat het echt onwennig zal worden als ik zonder krukken mag gaan lopen. Al heb ik voor nu de neiging om te proosten op mijn "jubileum" :')

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:37

Fijn dat je wat afleiding van je werk hebt! Je gaat je zo vervelen als het lang duurt. Hopelijk vliegt de tijd tot je weer controle hebt. Ik mag op vrijdag weer, dagen lijken eens zo lang nu :')
Leuke activiteiten ook!

Je zal vast wel mogen terugkomen op je antwoorden. In een intake worden zoveel vragen gesteld dat je je overdonderd kunt voelen. Je hebt ook wel het nodige meegemaakt de laatste 2 jaar...

Jeetje, een half jaar op krukken :wow: Knap hoor, ik word er na 10 weken al knettergek van.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 21:49

Een collega van mij heeft, voor de operatie, ook wel eens gezegd; "Ik vind het zo knap hoe je het volhoudt, want ik had die krukken allang aan de kant gesmeten." Ja, ik had ook niet zoveel keuze natuurlijk, want ik wist ook wel dat de constructie niet meer zo heel stabiel was. Lopen zonder krukken deed destijds ook best veel pijn, dus het was ook comfortabeler om met krukken te lopen. Nu durf ik het niet goed, omdat ik gewoon te bang ben om alles kapot te maken.
Hoe gaat het nu met jou?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:19

Dat zijn altijd van die stomme opmerkingen. Ik had ooit iets zeer verdrietig en toen zei iemand:" ik zou dat nooit aankunnen". Bizar vond ik dat toen, want ik had geen keuze net als jij, niemand wil meemaken wat jij meemaakt want is goed zwaar ruk, alleen dat heeft niemand, jij ook niet, voor het kiezen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 23:40

Het is dat he... Je HEBT geen keuze. Je móét erdoorheen. Liever tijdelijk krukken dan levenslang restklachten omdat je toch eigenwijs doet en het doktersvoorschrift niet volgt waardoor het genezingsproces niet liep zoals het had moeten lopen
De je is hier algemeen gebruikt, zeker niet op jou Leintje ;) Om misverstanden te voorkomen.
Sowieso, als het met krukken beter voelt dan zonder, lekker door blijven krukken zou ik zeggen :) Altijd naar je lichaam luisteren.

Dat probeer ik nu ook en het gaat goed. Enkel bij lang zitten, krijg ik last. Loop sinds vandaag met 1 kruk en plusminus 50% belasting, dat gaat top. Het voelt zo lekker om weer een deel te mogen gebruiken. Wandel alweer zo goed als normaal met die ene kruk. Ik hoop vrijdag groen licht te krijgen voor volledige belasting, dan zijn we in week 11.

Pien, ik snap dat wel. Ik heb dat tegen mijn moeder ook gezegd toen zij behandeld werd voor kanker. Dat is zo heftig geweest... Ik zou het niet kunnen, niet willen, en weiger dan ook kankerbehandelingen eens het bij mij opkomt.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:26

leintje_ schreef:
Zeker, anders zit ik maar een beetje serie te kijken. Daar heb ik nu alsnog heel veel tijd voor, maar iig niet meer 24/7. Al doe ik op mijn vrije dagen ook wel leuke dingen. Heb vorige week een make-upworkshop gevolgd en ben afgelopen dinsdag naar de dierentuin bij ons in het dorp geweest en ben ik laatst ook lekker wezen shoppen :D. Dan neem ik de rolstoel wel mee, want die grote afstanden zijn wel echt te zwaar om te lopen.
Het is vandaag een half jaar geleden dat ik op de poli kwam met pijnklachten. Ik loop nu dus al een half jaar op krukken en er komen zeker nog zo'n 6 weken bij. Ik ben er echt aan gewend geraakt om die krukken er steeds bij te pakken, dat ik denk dat het echt onwennig zal worden als ik zonder krukken mag gaan lopen. Al heb ik voor nu de neiging om te proosten op mijn "jubileum" :')

Ik zie nu een dronken leintje voor me op krukken :') Pas je op? _O-
"Ja ik wilde mijn 6 maands kruk jubileum vieren en toen viel ik" :Y) _O-

Fijn dat je wel gewoon lekker leuke dingen kunt doen! :D

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 16:26

pien_2010 schreef:
Dat zijn altijd van die stomme opmerkingen. Ik had ooit iets zeer verdrietig en toen zei iemand:" ik zou dat nooit aankunnen". Bizar vond ik dat toen, want ik had geen keuze net als jij, niemand wil meemaken wat jij meemaakt want is goed zwaar ruk, alleen dat heeft niemand, jij ook niet, voor het kiezen.

Nee precies. Als ik het voor het kiezen had gehad dan was dit niet gebeurd en was ik gewoon doorgegaan met mijn leven. Ze bedoelt het niet slecht en ze zegt het ook vanuit haar eigen oogpunt, want ze heeft zelf vrij recent een nieuwe knie gekregen, maar dat is zó anders dan wat ik op dat moment doormaakte. Ik was aan het wachten en hopen dat het materiaal gewoon zou vastgroeien en ik wist ook wel dat zonder krukken lopen niet bevorderlijk zou zijn voor een ietwat instabiele constructie. Daar zal zij niet bij stil hebben gestaan en ze bedoelt het niet slecht, maar wist ook niet goed wat ik er nou precies op moest antwoorden. Thanks, I guess.

Narcissa schreef:
Het is dat he... Je HEBT geen keuze. Je móét erdoorheen. Liever tijdelijk krukken dan levenslang restklachten omdat je toch eigenwijs doet en het doktersvoorschrift niet volgt waardoor het genezingsproces niet liep zoals het had moeten lopen
De je is hier algemeen gebruikt, zeker niet op jou Leintje ;) Om misverstanden te voorkomen.
Sowieso, als het met krukken beter voelt dan zonder, lekker door blijven krukken zou ik zeggen :) Altijd naar je lichaam luisteren.

Dat probeer ik nu ook en het gaat goed. Enkel bij lang zitten, krijg ik last. Loop sinds vandaag met 1 kruk en plusminus 50% belasting, dat gaat top. Het voelt zo lekker om weer een deel te mogen gebruiken. Wandel alweer zo goed als normaal met die ene kruk. Ik hoop vrijdag groen licht te krijgen voor volledige belasting, dan zijn we in week 11.

Dat is goed om te horen :). Mijn ervaring is dat het afbouwen van de krukken vrij snel ging, dus kan goed dat je komende vrijdag zonder krukken mag proberen te lopen. Ik weet nog dat ik na de eerste operatie het heel eng vond om meer gewicht op mijn linkerbeen te zetten. Heb de eerste dag toen zo scheef gelopen dat ik mezelf een paar keer bijna onderuit heb geschopt :'). Zo gefrustreerd, want bij de fysio lukte het wel en thuis niet. Uiteindelijk was het opgelost toen ik meer gewicht op mijn been zette.
Wat het eerste betreft, ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik voor de operatie gewoon alles had gedaan en schijt had gehad aan het advies van de arts en ik dezelfde uitslag had gehad, dan liever een tijdje op krukken. Nu kan ik tegen mezelf zeggen dat ik niks verkeerd heb gedaan.

DideH schreef:
leintje_ schreef:

Ik zie nu een dronken leintje voor me op krukken :') Pas je op? _O-
"Ja ik wilde mijn 6 maands kruk jubileum vieren en toen viel ik" :Y) _O-

Fijn dat je wel gewoon lekker leuke dingen kunt doen! :D

En dat ik dan met de ambu naar het zkh in Den Helder word gebracht en de orthopeed die de eerste operatie heeft uitgevoerd dienst heeft en mij overdraagt met de woorden; "Mw. is niet nuchter" :')

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 13:24

Heb mezelf getrakteerd op een Bueno, want de uitslag van de CT was vrij positief. Het is er niet helemaal geheeld, maar er zijn versmeltingen te zien, waardoor er op een paar plekken een volledige overbrugging is tussen de botdelen. Ik mag dus langzaam het belasten weer wat gaan opbouwen. Ik mag daar zelf het tempo wat in bepalen. In principe zou naar 80-90% belasting eind deze maand een mooi streven zijn. Dan zou ik ook over kunnen stappen naar één kruk.
Over 3 maanden moet ik weer terug voor een CT en een consult. Dan wordt er weer gekeken en als het er dan goed uitziet, dan is het einde echt in zicht. Dan zou er eigenlijk alleen nog maar, na 6 maanden, een controlefoto volgen.
Dus eigenlijk best wel goed nieuws, beter dan ik had durven hopen nadat ik het verslag van de CT had gelezen (CT was dit keer 2 weken voor het consult, dus kon het verslag al vrij snel lezen). Het belangrijkste is dat het bot leeft en het dus gewoon helemaal zal gaan helen. Het einde lijkt nu toch echt in zicht te zijn. Nog een kleine slag om de arm natuurlijk, want je bent nooit 100% zeker, maar het gaat de goede kant op! :)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:35

Dat is heel fijn nieuws. Op naar een goed herstel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:37

leintje_ schreef:
Een collega van mij heeft, voor de operatie, ook wel eens gezegd; "Ik vind het zo knap hoe je het volhoudt, want ik had die krukken allang aan de kant gesmeten." Ja, ik had ook niet zoveel keuze natuurlijk, want ik wist ook wel dat de constructie niet meer zo heel stabiel was. Lopen zonder krukken deed destijds ook best veel pijn, dus het was ook comfortabeler om met krukken te lopen. Nu durf ik het niet goed, omdat ik gewoon te bang ben om alles kapot te maken.
Hoe gaat het nu met jou?

Nou ja, dit is een lastige, je weet nooit hoe je reageert als zoiets je overkomt. Ik weet wel dat toen ik dus als 13-jarige mijn enkel brak dat ik dus na 1 week poot omhoog en niet belasten het zat was en gewoon ben gaan lopen ook al was het advies om het niet te doen. Het ging gewoon niet om te blijven zitten. Pijn had ik toen niet meer. Ik zou nog 2 weken niet mogen lopen ondanks loopgips. Na 2 weken liep ik gewoon weer hard om mijn conditie op peil te houden en ik deed zelfs weer mee met gym op school en toen na 5 weken eindelijk het gips er afging zeiden ze 4 weken niet sporten, maar 4 dagen later liep ik een wedstrijd over 3km.
Ik kan dus niet stilzitten en dat gaat nog steeds niet. Vind het dus wel echt knap dat je er rustig onder blijft. Je kunt wel zeggen je hebt geen keuze, maar iedereen is anders en iedereen reageert anders. Dus het is makkelijk zeggen geen keuze, maar de andere kant is dus dat je gek wordt van niets doen en het maar gewoon gaat doen.
Nu heb jij dan wel pijn gehad en door de tegenslag is het vertrouwen (terecht) weg, dus ik snap ook wel weer dat je dan niet durft. Maar de reactie van 'ik zou de krukken weggesmeten hebben' is ook gewoon een logische.

Het is een beetje net als hoe mensen reageren op een gebeurtenis als een reanimatie. Ook al ben je getraind, sommigen gaan over tot actie, anderen bevriezen. Een tragische gebeurtenis meemaken levert bij de 1 een trauma op en de ander gaat vrolijk verder alsof er nooit wat gebeurd is. Dus hoe iemand reageert wisselt van persoon tot persoon.

Maar het is mooi dat je nu weer verder kunt en wat meer mag gaan belasten. Hopelijk komt nu echt het einde in zicht.
Enne, over 6 maanden is het nog steeds winter, dus de skivakantie kan nog steeds, de meiweek in Val Thorens ofzo. :P

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:07

leintje_ schreef:
Heb mezelf getrakteerd op een Bueno, want de uitslag van de CT was vrij positief. Het is er niet helemaal geheeld, maar er zijn versmeltingen te zien, waardoor er op een paar plekken een volledige overbrugging is tussen de botdelen. Ik mag dus langzaam het belasten weer wat gaan opbouwen. Ik mag daar zelf het tempo wat in bepalen. In principe zou naar 80-90% belasting eind deze maand een mooi streven zijn. Dan zou ik ook over kunnen stappen naar één kruk.
Over 3 maanden moet ik weer terug voor een CT en een consult. Dan wordt er weer gekeken en als het er dan goed uitziet, dan is het einde echt in zicht. Dan zou er eigenlijk alleen nog maar, na 6 maanden, een controlefoto volgen.
Dus eigenlijk best wel goed nieuws, beter dan ik had durven hopen nadat ik het verslag van de CT had gelezen (CT was dit keer 2 weken voor het consult, dus kon het verslag al vrij snel lezen). Het belangrijkste is dat het bot leeft en het dus gewoon helemaal zal gaan helen. Het einde lijkt nu toch echt in zicht te zijn. Nog een kleine slag om de arm natuurlijk, want je bent nooit 100% zeker, maar het gaat de goede kant op! :)

Wat een super goed nieuws! *\o/* Blij voor jou!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:39

Wat een fijn nieuws zeg!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:10

Super zeg! Neem nog maar een Bueno hoor!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:16

Het gaat vooruit :D Go girl!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:19

leintje_ schreef:

*\o/* *\o/* *\o/* geweldig.