Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

sureido

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:46

Ik snap het ook wel, er zijn zo weinig gevallen van herbesmetting bekend..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:50

karuna schreef:
purny schreef:
Ja want er zijn minder vaccinaties beschikbaar dan de jonge had gemeld. Wederom weer iets wat niet waar gemaakt kan worden

Daar kan hij ook niks aan doen. Als er minder wordt afgestuurd en er een partij later komt dan beloofd. -O-

secricible schreef:
Precies, hij heeft bij alle planningen aangegeven dat alles onder voorbehoud van levering is en dat de beperkende factor de levering zou worden.
De beste man staat niet zelf in de fabriek he.

Hmm, ja, maar waar hij wel wat aan kan doen is eerlijke informatie verstrekken. En daar lijkt het wel een beetje aan te schorten:
https://nos.nl/artikel/2363486-de-jonge ... later.html

En ik begrijp prima dat er vertraging optreedt door de grote vraag naar de vaccins wereldwijd. En dat "we" het binnen de EU netjes proberen te verdelen. Maar door regelmatig net niet helemaal de eerlijke informatie te geven komt dat het vertrouwen in deze minister en het kabinet, en de hele vaccinatie-campagne niet ten goede.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:15

Idd vertrouwen wordt rap minder zo. Eerst testen wat niet op orde is, later bron en contact onderzoek. En nu dit in week 1 van het vaccineren al. En echt ik snap dat de acute zorg ook bij de eerste groep wilde. Er is gezegd, er is genoeg om alle zorgmedewerkers snel te enten. Dat blijkt in de praktijk dus niet zo te zijn of iig niet zoals in het schema wat eerder gepresenteerd is. En dat maakt mij eigenlijk best boos.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:31

Ik merk dat inderdaad ook dat het vertrouwen flink afneemt. Ik begrijp dat er aan het einde enkele vaccinaties te kort kunnen zijn en die mensen even moeten wachten. Maar dit klinkt wel erg snel dat alles voorlopig al vergeven is.

Ik merk ook dat ik erg twijfel aan de reden waarom gevaccineerden zich nog aan alle beperkingen moeten houden zoals afstand, mondkapje, quarantaineregels zoals bij niet-gevaccineerden, testen bij een snotneus. Naar mijn idee is dat, omdat ze bang zijn dat er een tweeverdeling komt tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. En dat ze bang zijn dat die tweedeling gedoe op zou gaan leveren, omdat een hoop mensen graag gevaccineerd willen worden maar daar heel lang op moeten wachten.

Ik hoop gewoon dat ik eerlijke informatie krijg. Ik vind het prima om in openbare ruimtes een mondkapje te dragen en om van verreweg de meeste mensen 1,5 m afstand te houden. Maar als al gebleken is dat de kans dat je nog iemand kan besmetten miniem is, dan hoop ik wel dat dat ook eerlijk meegedeeld wordt. Ik kom in aanraking met cliënten die geen afstand houden van mij. Het is een geruststelling te weten dat je hen gewoon niet kunt besmetten of dat die kans extreem te verwaarlozen is. Ik heb enkele vrienden waar ik gewoon mee om wil gaan ipv afstand houden. En ik wil niet onnodig in quarantaine moeten.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:38

Zit het probleem er niet in dat de testgroep nu rond de 3 maanden oud is en ze het gewoon niet weten? Je kan niks mededelen als je niet de kennis hebt.

Verder is het artikel gebaseerd op rondbellen door de media? Wie zegt dat zij wel de juiste antwoorden hebben gekregen. Ik neem aan dat de Jonge andere mensen spreekt dan de telefonisten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:40

Dat je je aan de maatregelen blijft houden ondanks vaccinatie is logisch, ze werken voor 95% dus 5% kan nog steeds ziek worden en op de ic belanden en zeker anderen besmetten. Op die 200.000 prikken zijn er dus theoretisch 10.000 die alsnog corona kunnen krijgen. Dus wanneer een volledig gevaccineerde zorgmedewerker toch corona krijgt roei je het in de zorg niet uit. Pas wanneer er genoeg mensen gevaccineerd zijn en het virus weinig kans maakt kan alles versoepeld worden.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:50

Het gaat snel met de vaccins hoor... dat is niet voor te stellen.
Er wordt heus hard aan gewerkt, en misschien kun je je wel voorstellen hoe groot de vraag naar vaccins is.
Het is geen 'voor 12 uur besteld morgen in huis' product.

Hoop dat iedereen die continue wat te klagen heeft op bokt/facebook helemaal achteraan in de rij gaat staan voor vaccineren. Scheelt voor de mensen die wel graag willen. Erger me er enorm aan, al die twijfel zaaien of onwaarheden in berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:00

Enige land wat nu vrij succesvol is, is een land wat op zichzelf staat (dus snel vaccins kan goedkeuren) en bereid is om meer te betalen dan de andere partijen. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat met de besmettingen daar in de komende tijd.

Ook wel weer cru, landen met het meeste geld kunnen het snelst weer terug naar ‘normaal’. Ik ben bang dat dit de kloof alleen maar groter daar maken tussen arm en rijk in de wereld.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:05

bigone schreef:
Dat je je aan de maatregelen blijft houden ondanks vaccinatie is logisch, ze werken voor 95% dus 5% kan nog steeds ziek worden en op de ic belanden en zeker anderen besmetten. Op die 200.000 prikken zijn er dus theoretisch 10.000 die alsnog corona kunnen krijgen. Dus wanneer een volledig gevaccineerde zorgmedewerker toch corona krijgt roei je het in de zorg niet uit. Pas wanneer er genoeg mensen gevaccineerd zijn en het virus weinig kans maakt kan alles versoepeld worden.

Pas wanneer genoeg mensen gevaccineerd worden kan er versoepeld worden? Dat denk ik toch van niet. Denk jij echt dat de horeca, winkels, kappers en andere contact beroepen tot oktober of langer dicht blijven? Nee. Al wil de regering dat, de draagvlak is weg daarvoor.

Versoepelingen kan al wanneer het beter gaat in het ziekenhuis en besmettingen lager worden.

Alle regels weg kan als genoeg gevaccineerd is.

Ik snap dat gevaccineerde mensen graag meer willen zoals onderling geen afstand, maar ik zou het wel een beetje ‘oneerlijk’ vinden als die wel weer alles mogen en een heel groot deel niet omdat wij fit zijn en daarom als laatste aan de beurt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:11

Er staat alles maar misschien beter om te zeggen het laatste. Alles hangt ook gewoon af van de vaccinatiebereidheid en wanneer de vaccins er zijn. En vooral dat het Oxford vaccin goedgekeurd en snel ingezet gaat worden want daar maken we de grootste klap mee.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:13

Ik hoop dat Oxford snel goedgekeurd wordt, volgens mij gaan ze die volgende week keuren toch of heb ik dit gedroomd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:18

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:19

sureido schreef:
Ik hoop dat Oxford snel goedgekeurd wordt, volgens mij gaan ze die volgende week keuren toch of heb ik dit gedroomd.

Volgende week komt waarschijnlijk de aanvraag binnen en dan voor het einde vd maand goedkeuring hopelijk.
https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/ ... and-al.amp

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:31

Het is in een aantal landen duidelijk te merken dat er verkiezingen aankomen , erger me kapot dat er 12 uur gedebatteerd moet worden zodat ze een wit voetje kunnen halen bij de kiezers. Stop er mee en los de crisis op. De ministers hebben wel wat beters te doen dan naar een stel vuurspuwende lijsttrekkers te luisteren. Stel de verkiezingen maar een half jaar uit.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:46

bigone schreef:
Het is in een aantal landen duidelijk te merken dat er verkiezingen aankomen , erger me kapot dat er 12 uur gedebatteerd moet worden zodat ze een wit voetje kunnen halen bij de kiezers. Stop er mee en los de crisis op. De ministers hebben wel wat beters te doen dan naar een stel vuurspuwende lijsttrekkers te luisteren. Stel de verkiezingen maar een half jaar uit.

_/-\o_ _/-\o_ zo.mee eens

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:21

Ik heb niet het hele topic gelezen dus excuses als dit al uitgebreid besproken is.. Maar kan iemand mij uitleggen waarom iedereen gevaccineerd moet worden? Er wordt zo bizar veel reclame voor gemaakt.

Ik heb corona gehad en ben er een weekje 'grieperig' van geweest en dat was het. Ben 29 jaar en verder gezond. Ik vind het dus eigenlijk niet zo noodzakelijk om gevaccineerd te worden. Vind het al eng om dit uit te spreken want je wordt direct afgeslacht als je zegt dat je niet gevaccineerd wil worden. Maar ik zou het misschien wel willen als ik begrijp dat het noodzakelijk is.

Ik ben heel benieuwd hoe dit zit. Als alle kwetsbaren, ouderen, zorgpersoneel enzovoorts gevaccineerd zijn. Maakt het dan echt nog een aanzienlijk verschil wanneer mensen zoals ik ook nog gevaccineerd worden? Ik zie het nu een beetje als een griepprik die je alle mensen geeft die het nodig zijn. Maar schijnbaar is dit anders en moet bij dit virus de hele wereld gevaccineerd worden. Waarom is dat?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:56

Dat jij er niet ziek van wordt is fijn voor jou. Maar je kunt ook anderen besmetten. En die kunnen wel heel ziek worden en op de IC terecht komen. We willen de druk op de zorg zo laag mogelijk maken. Vandaar iedereen enten.

Maar wbt zelf ziek worden, ik heb ook gemerkt dat mijn immuunsysteem prima werkt. Oké een mild griepje zou ik het niet willen noemen. Heb toch 2 weken flinke klachten gehad. Maar ben ook beter geworden. Was eerst nog wel boos over bericht dat mensen met anti stoffen achteraan moeten sluiten. Maar hoe meer ik er over na ben gaan denken, vind ik het nu wel prima. Als het goed is ben ik beschermd voor de komende periode. En kan ik dus ook niemand besmetten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:56

Dat jij er alleen maar een beetje grieperig van bent geweest heb je geluk aan. Er zijn zat mensen die er doodziek van zijn, weken op de ic aan de beademing liggen of hebben gelegen. Of mensen van 20 tot 35 die nog steeds problemen ondervinden in dagelijks functioneren.
Met de vaccinatie bescherm je niet alleen jezelf maar ook anderen.

Mijn leidinggevende is een hele vitale man. Heeft toch 3 weken op de ic aan de beademing gelegen. En dan zou het maar een griepje zijn volgens sommige mensen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:14

Aangezien het niet duidelijk is hoeveel antistoffen je opgebouwd hebt na een corona infectie heeft een vaccin zeker nut. Mensen die niet of nauwelijks ziek worden hebben zeer waarschijnlijk een laag aantal antistoffen. En het kan ook nog zo zijn dat je Corona hebt gehad juist omdat je immuunsysteem wat minder werkt. Dus de extra boost door vaccinatie is alleen maar een goede zaak.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:26

Jeetje jongens rustig. Dit bedoel ik dus. Ik vraag het toch op een normale manier. Ik denk dat je meer mensen overtuigen kan als je er met z'n allen ook over praten kan (en dus ook twijfelaars) en dat mensen dus ook gewoon vragen kunnen stellen.

Ja ik heb geluk gehad. Maar daar ben ik natuurlijk niet de enige in. Het grootste deel van de bevolking wordt er niet ernstig ziek van. En ik begrijp dat ik anderen kan besmetten wanneer ik ziek ben maar wanneer die mensen gevaccineerd zijn is die kans dan alsnog zo groot? Dat zijn gewoon dingen waar ik over na denk en waar ik graag antwoorden op wil. Net zoals hoevaak moeten we geënt worden? Elk jaar? Waarom worden we niet allemaal geënt als er een gemeen griepvirus heerst?

Ik denk heus niet dat er een chip ingebracht wordt en weet ik veel wat voor onzin. Gewoon normale vragen gaan er door m'n hoofd. Rustig maar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:35

Vayo schreef:
Ik merk ook dat ik erg twijfel aan de reden waarom gevaccineerden zich nog aan alle beperkingen moeten houden zoals afstand, mondkapje, quarantaineregels zoals bij niet-gevaccineerden, testen bij een snotneus. Naar mijn idee is dat, omdat ze bang zijn dat er een tweeverdeling komt tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. En dat ze bang zijn dat die tweedeling gedoe op zou gaan leveren, omdat een hoop mensen graag gevaccineerd willen worden maar daar heel lang op moeten wachten.

Dat heeft ook een praktisch aspect denk ik. De supermarktmedewerker kan niet ruiken of je gevaccineerd bent. En anti mondkapjes wappies ook niet, die zien "hee de buurvrouw loopt zonder mondkapje in de supermarkt, dan hoef ik dat ook niet" :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:41

Jildau schreef:
Jeetje jongens rustig. Dit bedoel ik dus. Ik vraag het toch op een normale manier. Ik denk dat je meer mensen overtuigen kan als je er met z'n allen ook over praten kan (en dus ook twijfelaars) en dat mensen dus ook gewoon vragen kunnen stellen.

Ja ik heb geluk gehad. Maar daar ben ik natuurlijk niet de enige in. Het grootste deel van de bevolking wordt er niet ernstig ziek van. En ik begrijp dat ik anderen kan besmetten wanneer ik ziek ben maar wanneer die mensen gevaccineerd zijn is die kans dan alsnog zo groot? Dat zijn gewoon dingen waar ik over na denk en waar ik graag antwoorden op wil. Net zoals hoevaak moeten we geënt worden? Elk jaar? Waarom worden we niet allemaal geënt als er een gemeen griepvirus heerst?

Ik denk heus niet dat er een chip ingebracht wordt en weet ik veel wat voor onzin. Gewoon normale vragen gaan er door m'n hoofd. Rustig maar.

Ik ben erg pro vaccineren, maar ik vind het een relevante en interessante vraag.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe het komt dat er mensen zijn ingeënt en daarna corona krijgen? (hier zijn nu enkele berichten over geweest). Krijg je dan wel corona maar mildere klachten? Zoals bij de griepprik? Er is ook iemand overleden, is dat gewoon "stom toeval"?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-01-21 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:41

Jildau schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen dus excuses als dit al uitgebreid besproken is.. Maar kan iemand mij uitleggen waarom iedereen gevaccineerd moet worden? Er wordt zo bizar veel reclame voor gemaakt.

Ik heb corona gehad en ben er een weekje 'grieperig' van geweest en dat was het. Ben 29 jaar en verder gezond. Ik vind het dus eigenlijk niet zo noodzakelijk om gevaccineerd te worden. Vind het al eng om dit uit te spreken want je wordt direct afgeslacht als je zegt dat je niet gevaccineerd wil worden. Maar ik zou het misschien wel willen als ik begrijp dat het noodzakelijk is.

Ik ben heel benieuwd hoe dit zit. Als alle kwetsbaren, ouderen, zorgpersoneel enzovoorts gevaccineerd zijn. Maakt het dan echt nog een aanzienlijk verschil wanneer mensen zoals ik ook nog gevaccineerd worden? Ik zie het nu een beetje als een griepprik die je alle mensen geeft die het nodig zijn. Maar schijnbaar is dit anders en moet bij dit virus de hele wereld gevaccineerd worden. Waarom is dat?

Ik heb echt exact dezelfde vragen als jij, ik zie de logica gewoon niet. Als inderdaad alle kwetsbare groepen geënt zijn, waarom moet de rest dan ook nog? Degenen die beschermd moeten worden zijn dan toch beschermd? En ja, ik begrijp dat er een kans is dat je toch ernstig ziek wordt, ook als je jong en gezond bent. Er zijn áltijd uitzonderingen. Maar het overgrote deel wordt dat niet.
En wat ik ook storend vind, dat mensen zo denigrerend doen over een 'griepje'. Zo van nou, dit was echt geen griepje hoor. Ik vraag me dan af of je uberhaupt wel eens een echte griep te pakken hebt gehad, want ook daar word je echt goed ziek van en met een beetje pech ben je ook niet 1,2,3 van je restklachten af of je loopt een longontsteking op. Denk dat er een hoop gerefereerd aan een verkoudheid ipv aan de griep. Maar in dat geval enten we ouderen en andere risicogroepen en klaar. En dan is er ook wel eens iemand die jong en gezond is (of ineens toch onderliggende klachten heeft) en waar het toch mis gaat. Maar dat risico nemen we dan wél. En dan zijn we ook niet bezig dat gezonde mensen ook een enting moeten om 'anderen te beschermen'. Dat klinkt voor mij nogal manipulatief. En verwarrend, want die zijn toch al beschermd door hun vaccinatie?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:45

Ik denk dat je niet van te voren weet of je wel of niet ernstig ziek wordt van corona? De één treft het harder dan de ander.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:48

Nikass schreef:
Ik denk dat je niet van te voren weet of je wel of niet ernstig ziek wordt van corona? De één treft het harder dan de ander.

Bingo.

Verder Jildau, je hebt deze vraag al eerder gesteld geloof ik en toen is ie ook al beantwoord. Je hebt het topic niet gelezen maar misschien moet je dat toch eens doen :o