De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:58

Joman schreef:
mvdende schreef:

Ik doe ongeveer 4 keer per week boodschappen en dat blijf ik ook gewoon doen.

Ook als ik stront verkouden ben ga ik boodschappen doen, moet toch eten. Ik kijk dan per dag waar ik trek in heb en ga dat halen.

Corona gaat daar niets aan veranderen.

Als je bang bent om besmet te worden, ga je je boodschappen maar online bestellen.

Iets wat ik niet doe, want haal altijd maar voor ongeveer 5-10 aan boodschappen en dat is te weinig voor een bezorgdienst.

Ik bestel ook maar zn 3 keer per jaar eten, is me veel te duur.

Zucht..... Ook lekker de kont tegen de krib gooien. Zeker niks veranderen omdat je dingen altijd zo doet.
Toch wel lastig als je zo niet-flexibel in het leven staat en je weigert aan te passen omdat je daar mogelijk mensen (en jezelf --> eigen risico) mee kunt helpen.

Zoals je in een vorige post hebt kunnen lezen, heb ik geen eigen risico meer.

Daarnaast scheelt het bijna dagelijks boodschappen doen mij veel geld omdat ik dan heel vaak producten op de datum koop =50% korting. Zo kan ik ook iets luxer eten.

Eigen belang? Ja! Maar ik ben niet bang voor corona en ga mijn levensstijl niet aanpassen voor diegene die wel mee willen doen aan dit paniekvoetbal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:03

mvdende schreef:
Joman schreef:

Zucht..... Ook lekker de kont tegen de krib gooien. Zeker niks veranderen omdat je dingen altijd zo doet.
Toch wel lastig als je zo niet-flexibel in het leven staat en je weigert aan te passen omdat je daar mogelijk mensen (en jezelf --> eigen risico) mee kunt helpen.

Zoals je in een vorige post hebt kunnen lezen, heb ik geen eigen risico meer.

Daarnaast scheelt het bijna dagelijks boodschappen doen mij veel geld omdat ik dan heel vaak producten op de datum koop =50% korting. Zo kan ik ook iets luxer eten.

Eigen belang? Ja! Maar ik ben niet bang voor corona en ga mijn levensstijl niet aanpassen voor diegene die wel mee willen doen aan dit paniekvoetbal

Ja precies. Jij bent niet bang en jij wil je levensstijl niet aanpassen... Ik lees veel Ik Ik Ik. Over de medemens lees ik niets?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:03

Joman, misschien moet ik ook maar thuisblijven van het werk namelijk. Ik was met Blacky94 op wintersport, stel je voor dat ze mij heeft aangestoken en ik nu symptoomloos drager ben. Dan kan ik echt niet op de groenteafdeling van de supermarkt gaan staan hoor...

Maar gaan we dan niet veel te ver met zijn allen? mvdende doet in mijn ogen geen gekke dingen hoor, wat moet ze daaraan aanpassen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:05

mvdende schreef:
Pareltjes schreef:
Als mensen nu nog aan hun weerstand willen gaan werken is het te laat. Verstand gebruiken hygiëne maatregelen nemen en als je niet dringend er op uit hoeft thuis blijven. Ook dan draag je bij aan vermindering van verspreiding. Dus alle boodschappen voor de hele week halen en niet iedere dag bijv.

Ook als ik stront verkouden ben ga ik boodschappen doen, moet toch eten. Ik kijk dan per dag waar ik trek in heb en ga dat halen.

Als je bang bent om besmet te worden, ga je je boodschappen maar online bestellen.

Iets wat ik niet doe, want haal altijd maar voor ongeveer 5-10 aan boodschappen en dat is te weinig voor een bezorgdienst.

Dan hoop ik dat iemand met een zwakke gezondheid niet net na jou je winkelkarretje aanpakt waar jij met snipverkouden op hebt lopen te niezen en te proesten . Het is je goed recht om boodschappen te doen wanneer je wil maar van enkelen krijg ik sterk de indruk dat het ze geen reet uitmaakt of ze anderen wel of niet ziek kunnen maken . En Wim Hof , het is allang bewezen dat lauw/koud nadouchen inderdaad goed kan zijn om je metabolisme even op te jagen, maar voor iemand dat klakkeloos doet , mensen met lage bloeddruk of hartproblemen kan het levensgevaarlijk zijn om dit maar even te doen zonder na te denken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:08

Blacky94 schreef:
Als je mijn laatste stukje over het R0 terugleest zie je dat je bij de griep ongeveer 1,5 persoon aansteekt en dat het bij corona iets meer dan 2 is. Dus ja, in feite verspreid het zich idd iets sneller. Maar het is ook niet zo dat corona zich 2x zo snel verspreid. Miljoenen mensen krijgen jaarlijks influenza maar dat hoor je ook niet.

Het lastige met een R0 is wel dat het een waarde is die erg afhankelijk is van een moment en de omstandigheden. De waarde geeft aan hoeveel anderen een geïnfecteerde gemiddeld besmet. We weten de R0 van Wuhan. Maar daarmee weten we niet wat de waarde zal zijn in Nederland.
We leven hier in andere omstandigheden dan in Wuhan. Misschien leven wij wel minder dicht op elkaar dan de mensen daar. Of misschien juist niet. Misschien nemen wij wel betere hygiënemaatregelen.Of juist niet. Quarantaine heeft natuurlijk invloed. Misschien zijn wij met onze gezondheidszorg beter in het identificeren van geïnfecteerden. Of juist niet. Misschien heeft klimaat wel invloed op de verspreiding en is dat klimaat hier net wat anders. Kortom: we weten het allemaal niet. Maar het heeft wel allemaal invloed op dat getal, op hoeveel anderen een patiënt gemiddeld besmet. Dat maakt het wat lastig te voorspellen.
En een klein verschil in R0 is leidt tot een groot verschil als een virus een poosje rondgaat. Hij gaat namelijk exponentieel. Als elke patiënt gemiddeld anderhalve patiënt besmet, zit je na 10 rondes op zo'n 58 geïnfecteerden (1,5x1,5x1,5...etc). Besmet elke patiënt er gemiddeld 2 (2x2x....etc), dan zit je na 10 rondes al op 1025 geïnfecteerden. Best een groot verschil toch?
De R0 verandert trouwens ook door de tijd. Hij blijft niet hetzelfde. Als een epidemie op z'n retour gaat, gaat hij bijvoorbeeld weer omlaag.

Daarom kan je die R0 van covid19 in Wuhan niet zomaar vergelijken met die van influenza hier en er de conclusies uit trekken over de impact hier. Het zijn appels en peren. Wel allebei fruit, maar net even anders. Het kan meevallen, het kan tegenvallen. Mijn gevoel zegt dat het wel mee zal vallen. Ik kan me bijvoorbeeld niet zoveel redenen bedenken waarom het zich hier opeens veel sneller zou verspreiden dan daar. Maar als je ziet hoe hard het daar gegaan is en tot hoeveel druk dat op de gezondheidszorg heeft geleid... Ik hoop dat we hier de verspreiding wat kunnen temperen, zodat het allemaal goed te behappen blijft.

Hannanas

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:12

Je weet het niet.
Kan me voorstellen dat de woonachtigen in Wuhan veel plaatselijker leven dan wij Europeanen. Wij reizen veel voor werk, sport en sociale contacten. In veel landen als China wonen er wel veel mensen dicht op elkaar maar leven ze veel plaatselijker (werken ver van hun huis dus komen maanden niet thuis etc, werken 15 uur per dag en slapen dan ergens dichtbij het werk etc).

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:13

Bij één enkel geval van een persoon met ziekte, is het afzonderen van die persoon een goede manier om besmetting tegen te gaan.

Maar dat stadium zijn we al lang voorbij!

Waarom zou de grote groep gezonde mensen hun complete levensstijl vervolgens aan moeten passen aan de veel kleinere groep risico lopers?

Dan is het toch veel logischer dat die kleine groep zelf maatregelen gaat nemen?

Door inderdaad maar één keer per week boodschappen te doen

Boodschappen thuis laten bezorgen.

Niet met het ov reizen

Niet naar evenementen gaan

Even zo min mogelijk contact met vrienden en familie.

Dat is toch veel handiger dan 17 miljoen mensen allerlei beperkingen op gaan leggen, waarvan je zeker weet dat er een groepje daarvan is die het allemaal onzin vind? Zoals ik ja..

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:16

Marjo schreef:
Joman, misschien moet ik ook maar thuisblijven van het werk namelijk. Ik was met Blacky94 op wintersport, stel je voor dat ze mij heeft aangestoken en ik nu symptoomloos drager ben. Dan kan ik echt niet op de groenteafdeling van de supermarkt gaan staan hoor...

Maar gaan we dan niet veel te ver met zijn allen? mvdende doet in mijn ogen geen gekke dingen hoor, wat moet ze daaraan aanpassen?

Ik ben het hier ook mee eens hoor, ik heb morgen 2 weken de griep, inmiddels wel herstellende maar ik heb eens nagedacht over wie ik allemaal gezien heb in die 2 weken. Ik ben weken geleden met de trein naar mn vriend gegaan, Ik werd zieker toen we een weekend weg waren met familie, ben naar het huis van mn vriend geweest waar zijn ouders met mij naar de HAP zijn geweest. Donderdags ben ik door een andere vriend thuis gebracht en ik ben dus nu al een week thuis. Ik woon in een (senioren)flat, heb buren gesproken, moest naar de winkel en er komt dagelijks iemand bij mij over de vloer voor hulp.

Ik denk dat ik al gauw een man of 50 heb gezien de afgelopen 2 weken. En dan heb ik het niet over mensen in de supermarkt of openbare plekken.

Moet ik dat dan aan gaan passen? dat is bijna niet te doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:17

Ik vraag me af als het in Nederland wordt geconstateerd wordt zo'n plaats dan ook in quarantaine gezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:26

mvdende schreef:
Bij één enkel geval van een persoon met ziekte, is het afzonderen van die persoon een goede manier om besmetting tegen te gaan.

Maar dat stadium zijn we al lang voorbij!

Waarom zou de grote groep gezonde mensen hun complete levensstijl vervolgens aan moeten passen aan de veel kleinere groep risico lopers?

Dan is het toch veel logischer dat die kleine groep zelf maatregelen gaat nemen?

Door inderdaad maar één keer per week boodschappen te doen

Boodschappen thuis laten bezorgen.

Niet met het ov reizen

Niet naar evenementen gaan

Even zo min mogelijk contact met vrienden en familie.

Dat is toch veel handiger dan 17 miljoen mensen allerlei beperkingen op gaan leggen, waarvan je zeker weet dat er een groepje daarvan is die het allemaal onzin vind? Zoals ik ja..

Hou er maar vast rekening mee dat het heel goed zou kunnen dat een deel van die maatregelen er wel gaan komen. Men wil graag het tempo waarin het virus zich verspreidt laag houden. Ook gewoon simpelweg om te zorgen dat de gezondheidszorg het kan behappen. Bij een normale griepepidemie kunnen de ziekenhuizen de toevoer van patiënten al niet goed aan. (zie https://www.volkskrant.nl/wetenschap/zi ... ~bc231e84/) We hebben nu een griepepidemie en krijgen er mogelijk nog een covid19-pandemie naast.
Dan krijg je opnamestops. Stond je op de lijst om geopereerd te worden, kan je opeens niet terecht. Dat soort vervelende dingen.
Heel veel mensen tegelijk ziek kost werkgevers ook bergen met geld. Brengt behoorlijke schade aan onze economie.

Die maatregelen straks opvolgen doe je dus voor dat grotere plaatje. Voor ons allemaal. En uiteindelijk dus ook voor jezelf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-20 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:26

moonsparkle schreef:
Ik vraag me af als het in Nederland wordt geconstateerd wordt zo'n plaats dan ook in quarantaine gezet?

Waarschijnlijk wel. Maar het is achter de feiten aanlopen....

Incubatietijd is een dag of 10, en het begint erop te lijken dat iemand al besmettelijk is in de incubatietijd.

Dat betekend dat diegene al zn 10 dagen besmettelijk is voor andere voordat hij/zij zelf symptomen krijgt.

Dus zodra iemand symptomen krijgt en het dorp, stad gemeente waar hij zich op dat moment bevindt in isolatie moet, is het waarschijnlijk al een heel stuk verder uitgebreid...

Want hoe is het te verklaren dat er "ineens" zoveel besmettingen per dag bij komen in Italië, zeker in de eerste 2 dagen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:29

mvdende schreef:
moonsparkle schreef:

Ik denk dat dat helemaal niet zo waarschijnlijk is. Dat postte ik al eerder:

safina schreef:
Ik lees best veel over quarantaine en voorbereidend hamsteren, maar als het verder verspreidt is het maar zeer de vraag of het hier tot quarantaine komt. De strategie die ze nu hanteren heet 'containment'. Dan proberen ze vooral het virus te isoleren met maatregelen als het afsluiten van gebieden. Als het virus desondanks toch op veel verschillende plaatsen oppopt en dus een pandemie wordt, is die containmentstrategie zinloos geworden. Dan gaan ze over naar de strategie: "mitigation". Dat betekent kort gezegd dat ze proberen te remmen hoe snel het zich verspreidt. Zo proberen ze te zorgen dat niet veel mensen tegelijk ziek worden. En dan blijft het voor de gezondheidszorg, economie etc. hopelijk te behappen. Geen idee welke draaiboeken er daarvoor hier in NL klaarliggen. Maar dan krijg je waarschijnlijk allerlei maatregelen om de verspreiding te remmen, zoals thuis werken, scholen dicht, geen massale evenementen etc. Maar geen afgesloten gebieden meer.

Dat is wat ik erover weet. Ik vertel het maar even voordat iedereen 30 potten bruine bonen in de kelder heeft staan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:30

Marjo schreef:

Je kunt ook overdrijven he...
Een beetje je levensstijl aanpassen en niet iedere dag naar de supermarkt gaan lijkt me in deze toch niet een enorme opoffering voor de volksgezondheid?
Als je zelf zogenaamd niet tot de risicogroepen behoort, moet je dan maar met de wetenschap die je hebt, eigenlijk moedwillig anderen (onnodig) in gevaar brengen? Een beetje voorzichtigheid betrachten lijkt me niet slecht.
Dus moet je maar thuis blijven, nee. Moet je het expres op gaan zoeken, ook nee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-20 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:31

mvdende schreef:
moonsparkle schreef:

Incubatietijd is een dag of 10, en het begint erop te lijken dat iemand al besmettelijk is in de incubatietijd.

Dat betekend dat diegene al zn 10 dagen besmettelijk is voor andere voordat hij/zij zelf symptomen krijgt.

Dus zodra iemand symptomen krijgt en het dorp, stad gemeente waar hij zich op dat moment bevindt in isolatie moet, is het waarschijnlijk al een heel stuk verder uitgebreid...

Want hoe is het te verklaren dat er "ineens" zoveel besmettingen per dag bij komen in Italië, zeker in de eerste 2 dagen....

Even hierop inhakend he, als dit zo is, dan is het nu toch super raar at RIVM zegt, nee we hoeven niet actief opzoek naar contactonderzoek van die duitser. Hij was voor het laatst 8/9 februari in nederland en ruim een week later kreeg hij last van ziekte verschijnselen.

In jou verhaal zou hij dus wel besmettelijk zijn geweest toen hij in Nederland was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:34

Ladybird schreef:
mvdende schreef:

Even hierop inhakend he, als dit zo is, dan is het nu toch super raar at RIVM zegt, nee we hoeven niet actief opzoek naar contactonderzoek van die duitser. Hij was voor het laatst 8/9 februari in nederland en ruim een week later kreeg hij last van ziekte verschijnselen.

In jou verhaal zou hij dus wel besmettelijk zijn geweest toen hij in Nederland was.

Het slaat ook nergens op. Daar zouden ze wel naar opzoek moeten gaan... Je kunt je ook nog afvragen wat nu realiteit is in de berichtgeving he. Geloof maar dat het RIVM peentjes zweet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:37

Ladybird schreef:
mvdende schreef:

Ik zeg al, het begint erop te lijken..

Ik zeg niet dat dit al vastgesteld is.

Maar ik vind het wel heel frappant dat er in Italië geen patiënt 0 is, zoals ze dat noemen.

Geen enkele aanwijzing bij de eerste gediagnosticeerde hoe diegene besmet is geraakt.

De enigste link die er was, werd negatief getest. Nu is wel duidelijk dat de test pas positief terug komt zodra er symptomen zijn..

Wat dus kan betekenen dat de nu negatief geteste "patient 0" er langer over heeft gedaan om symptomen te ontwikkelen dan de officiële patiënt 1 en als deze meneer nu getest zou worden, dat de kans aanwezig is dat hij wel positief test.

Het is gewoon nog heel erg onduidelijk en best een rommeltje.

Maar ik vermoed echt dat er in werkelijkheid veeeel meer mensen besmet zijn met corona dan nu officieel is vastgesteld.

Er zijn namelijk ook al aanwijzingen dat corona ook als een normale verkoudheid kan verlopen en je schijnt het zelfs te kunnen hebben zonder dat je ooit symptomen ontwikkeld. Maar die mensen zijn wel besmettelijk....

En ook in Italië, Oostenrijk enz rennen mensen niet direct naar een arts als ze wat verkouden zijn......

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:41

Joman schreef:
Marjo schreef:

Een beetje je levensstijl aanpassen en niet iedere dag naar de supermarkt gaan lijkt me in deze toch niet een enorme opoffering voor de volksgezondheid?
Als je zelf zogenaamd niet tot de risicogroepen behoort, moet je dan maar met de wetenschap die je hebt, eigenlijk moedwillig anderen (onnodig) in gevaar brengen? Een beetje voorzichtigheid betrachten lijkt me niet slecht.
Dus moet je maar thuis blijven, nee. Moet je het expres op gaan zoeken, ook nee.

Ik moet toch echt 5 dagen in de week naar die supermarkt. Dus je praat jezelf een beetje tegen momenteel.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:43

mvdende schreef:
Pareltjes schreef:
Als mensen nu nog aan hun weerstand willen gaan werken is het te laat. Verstand gebruiken hygiëne maatregelen nemen en als je niet dringend er op uit hoeft thuis blijven. Ook dan draag je bij aan vermindering van verspreiding. Dus alle boodschappen voor de hele week halen en niet iedere dag bijv.

Ik hoop dat je er nog over denkt op het moment dat er echt stront aan de knikker is. Je bent ontzettend naïf bezig. Het overschreeuwen wil nog niet zeggen dat je het ook bij het rechte eind hebt. Je levensstijl nu wat aanpassen heeft ook niets met paniek te maken maar met gezond verstand én je eigen veiligheid en die van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:48

Marjo schreef:
Joman schreef:

Ik moet toch echt 5 dagen in de week naar die supermarkt. Dus je praat jezelf een beetje tegen momenteel.

Hoe moet ik weten wat jij voor werk doet?
Ik praat mezelf helemaal niet tegen. Niet noodzakelijke zaken (zoals iedere dag boodschappen doen) beperken, en wel noodzakelijke zaken (zoals werken) gewoon blijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:49

Ladybird schreef:
mvdende schreef:

Volgens mij klopt van mvdende zegt niet, ik heb dat althans nooit gelezen. Heb je daar een bron van mvdende dat iemand al 10 dagen besmettelijk is voor jij symptomen krijgt? Want ik lees juist dat mensen besmettelijk zijn op moment dat ze ziek zijn. Bij oa het RIVM.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:50

Hier hondenvoer extra besteld, idem medicijnen voor mij en de honden. Rijst, pasta, havermout en wat blikvoer. Daarmee kan ik een tijd volhouden. :D

Maar mijn verbazing over rivm. Overal echt overal quarantaine want besmettelijk voor ziek worden en nu. Nee hoor geen enkel gevaar voor de volksgezondheid in Limburg. Tsja 8)7

Er is steeds gezegd als je symptomen hebt ben je op het besmettelijks maar voor die tijd ook al. Vandaar de 2 weken quarantaine die ze steeds hebben aangehouden
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-02-20 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:50

Wanneer wordt iemand als ziek bestempeld?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:51

Voor het ene land als ze vastgesteld besmet zijn voor een ander land als ze symptomen hebben.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:52

Heb je ook weinig aan dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:53

Zo'n Jon Snow, daar kan ik nu respect voor opbrengen. Hij is in Iran geweest en gaat op eigen initiatief 2 weken in quarantaine :) Die neemt het ten minste serieus. Ook al heeft hij het virus (nog) niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt