Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:45

_Cindy schreef:
Op een werkborrel bestel ik meestal alcoholvrij bier, is ook een soort middenweg.

Hebben jullie tips hoe je omgaat met verleidingen thuis als je partner wel ongezond eet? Op het werk lukt het prima om fruit als tussendoortje te eten of als ik sport wat extra's. Thuis staat er altijd een pak koek op tafel bij de koffie, daarna een zak chips etc. Ik woon samen met mijn vriend en vind niet dat hij voor mij zijn eetpatroon hoeft aan te passen (hij heeft ondergewicht en houdt al veel rekening door apart voor mij te koken, ik eet meestal vegetarisch).

Is er koek/chips die jij minder lekker vindt, maar waar je vriend wel van houdt?
Zo heb ik het nu opgelost, alleen chips in huis die ik zelf niet zo lekker vind :')

Renske_W

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:52

Mijn vriend mag ook wel een paar kilo afvallen, dus dat is wel wat makkelijker.
Ik doe de boodschappen over het algemeen. :))
Als hij 1 keer boodschappen doet komen er vaak wel meer ongezondere dingen mee. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:56

Ik zou daar wel afspraken over maken Cindy. Hij hoeft niet mee te doen maar het lijkt me niet meer dan normaal dat hij je wel ondersteunt als jij gezonder wil eten. Misschien kan hij een bakje chips voor zichzelf pakken ipv de hele zak, en losse koekjes bij zijn koffie pakken in plaats van een heel pak?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:06

Wat voor afspraken maken jullie met jezelf over af en toe wat lekkers? Is dat een vaste dag in de week en dan een maaltijd of eet je dan de hele dag iets minder streng of is dat elke dag bijvoorbeeld een koekje of stukje chocola? Ik wil daar voor mezelf iets beter een weg in vinden, maar vind het heel lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:08

Dieuwke_ schreef:
Wat voor afspraken maken jullie met jezelf over af en toe wat lekkers? Is dat een vaste dag in de week en dan een maaltijd of eet je dan de hele dag iets minder streng of is dat elke dag bijvoorbeeld een koekje of stukje chocola? Ik wil daar voor mezelf iets beter een weg in vinden, maar vind het heel lastig.

Ik probeer het zo veel mogelijk te vermijden. Ik eet 1500 kcal op een dag en ben daar echt streng in, wil daar niet overheen. Ik mag van mezelf maximaal eens per week opschroeven naar 2000 kcal, maar die sla ik liever over. Als ik wel naar 2000 ga kan ik die 500 'extra' opvullen met bv een wijntje bij het eten of een keer een wat uitgebreidere maaltijd, ik kook heel graag en binnen restricties vind ik soms heel stom en lastig. Verder probeer ik mezelf echt af te leren om elke dag 'iets lekkers' te pakken.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:12

Mijn dochter komt net uit school, en zet de rol ( of eigenlijk rechthoek) Verkade knappertjes op tafel. Voorheen was ik niet te beroerd om er ook een flink aantal naar binnen te stapelen. Nu maar even niet gedaan. Was wel even een beetje moeilijk. Maar heb netjes een handje cashewnoten genomen, en zat na een paar al vol! Dat is echt lang geleden dat me dat gebeurde.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:16

Pocca_Locca schreef:
CCCCC schreef:
Alcohol is voor mij wel echt een dingetje.. Maar heb dit jaar nog maar weinig gedronken (2 wijntjes), ik heb vanuit werk veel borrels. Zo gisteren ook, maar heb toen spa rood genomen!

Goed dat je Spa hebt genomen. +:)+ Het is zo lastig ( vind ik) dat veel sociale gelegenheden inderdaad bijna onlosmakelijk met alcohol gepaard gaan. Ik durf wel te zeggen dat misschien wel tweederde van de 18 kilo overgewicht die ik nu heb, veroorzaakt is door “ wijnen, wijnen, wijnen” omdat het er zo gezellig bijhoort.

Suiker is vreselijk maar alcohol = harddrugs en dat is dus prima. :=

Vind het altijd een beetje sneu als mensen per se moeten drinken om het gezellig te hebben. Gewoon cola is toch ook gezellig.

Ik neem wel lekkers, maar probeer dan een handje chips te pakken ipv een zak. Maat houden is lastig...

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:22

Zerena schreef:
Lootje hoeveel calorieen "mag" jij hebben?

Dat weet ik eigenlijk nog niet. Hoop ik volgende week wat meer over te horen.

Maar als ik gewoon van 1800/2000 uitga dan houd ik niet super veel over. Nu ben ik ook nog niet echt thuis in gezond koken hoor, maar ik doe m’n best.

Afbeelding
Dit heb ik vandaag gegeten toe nu toe

@marlinde daar ben ik het helemaal mee eens!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:23

Lootje1991 schreef:
Neverland schreef:
Ik heb vandaag een mindere dag. Chocolade vla gepakt (gelukkig wel maar 150ml) en een vlugge japie van 311kcal. := Ik had me toch een partijtje honger!

Dus nu heb ik nog maar 500kcal over voor vanavond. Maar daar is vast iets van te maken!

Ik heb gewoon ontbeten en geluncht en heb ook nog maar 500 over. Vraag me echt af wat je dan mag eten gewoon een boterham al zoveel calorieën heeft :')

Moet ik echt nog even uitvinden

Ik ben wel benieuwd hoeveel je dan eet, wat je op je boterham doet en hoeveel kcal je mag eten. Ik eet eigenlijk ook elke dag 3 boterhammen en kom gemakkelijk uit. En dan let ik niet eens echt op wat ik op brood neem.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:24

@marlinderoos, precies. Cola en alcohol lijken meer op elkaar dan je zou zeggen in eerste instantie.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:28

Lootje1991 schreef:
Zerena schreef:

Maar als ik gewoon van 1800/2000 uitga dan houd ik niet super veel over. Nu ben ik ook nog niet echt thuis in gezond koken hoor, maar ik doe m’n best.

[ [url=m/nhZuiO.png]Afbeelding[/url] ]

Je eet toch geen 4 eetlepels boter? Dat is echt heeeeeeel veel boter. :=

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:32

Lootje1991 schreef:
Zerena schreef:

Mijn tips voor jouw lijstje van vandaag:
- Nutella zit niets in dat voedzaam is of dat je nodig hebt. Behalve suiker. Probeer dit te wisselen met minder kcal rijk beleg zoals vleeswaren/slankere smeerkaas etc.
- Je eet 5 boterhammen op een dag, dat is best wel veel. Wit brood vult veel minder omdat het geen vezels heeft waardoor je er meer van moet eten, mijn aanraden is om volkoren brood te gaan eten zodat je vertering langer erover doet en je minder hoeft te eten.
- Neem in plaats van 45+ kaas 30+ kaas.
- Neem in plaats van die kruidkoek bijvoorbeeld kwark/ander fruit/appel/kiwi/gekookt eitje/handje nootjes die je wel hebt afgewogen/etc. Kruidkoek heeft ook geen vezels en wel veel suiker. Ofwel, je hebt het zo verteerd en opnieuw honger.
- Een eetlepel boter per boterham is veel, weet je zeker dat je zoveel gebruikt?

Conclusie: Je mist vezels en eiwitten in je lijstje. En laten vezels en eiwitten nou net goed vullen!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:39

Ik probeer lekkere dingen te bewaren voor het weekend.
Dan is het meestal de zaterdag dat we patat met een frikandel eten (uit de airfryer) en later op de avond chips of een stokbroodje met wat lekkers erop.
En op zondag ochtend afbakbroodjes (Kaiser oid).
Rest van de week eet ik nagenoeg geen brood, wel crackers of rijstwafel (oerwafel spelt <3 )

Pocca_Locca

@Sannens, ben het met je eens behalve die 30+ kaas. Afgezien van dat er niet veel smaak aan zit ( vind ik dan) kun je denk ik beter juist wat meer vette kaas nemen, en dan wat minder koolhydraten. Van vet heb je langer een verzadigd gevoel.

MarlindeRooz

Pocca_Locca schreef:
@marlinderoos, precies. Cola en alcohol lijken meer op elkaar dan je zou zeggen in eerste instantie.

Of Spa rood in God sake. Jij drinkt dus wel alcohol maar je bent tegen suiker ?!?!? Je kan beter elke week een liter cola drinken dan een liter wijn. Alcohol is erg slecht voor je gezondheid.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:40

Lootje1991 schreef:
Zerena schreef:

Lootje, even los van wat je eet, zou ik gaan wegen, in plaats deze standaard afmetingen te gebruiken. Hier kan een gigantisch verschil in zitten. Een eetlepel boter per snee brood is veeeeel. Een snee brood verschilt nogal per bakker/fabrikant. Je hebt nooit elke eetlepel exact even veel op je lepel. Zie ook deze afbeelding:

Afbeelding

Denk dat je hiermee al veel duidelijker voor ogen hebt wat je kan eten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:41

Ohja alcohol drink ik niet want dan lig ik de halve nacht wakker.
Zomers vind ik Grolsch Radler dan wel heerlijk.
Ik drink overdag alleen koffie en savonds 1 glas icetea ranja zeer dun aangelengd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:41

Kreeg ook al lichte walgneigingen van een eetlepel boter. _O-

@claudia, ik slaap heeeerlijk op wijn! Maar koffie voor mij niet meer na 12:00 ‘s middags en na 19:00 geen cola meer!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:42

_O- :r
Ik vind boter op brood sws walgelijk hahah.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:43

MarlindeRooz schreef:
Pocca_Locca schreef:

Of Spa rood in God sake. Jij drinkt dus wel alcohol maar je bent tegen suiker ?!?!? Je kan beter elke week een liter cola drinken dan een liter wijn. Alcohol is erg slecht voor je gezondheid.

Ik geloof dat je me niet goed hebt begrepen dan. Nee, natuurlijk drink ik geen alcohol. Ik zei, dat ik veel overgewicht “ te danken heb” aan te vaak wijntjes drinken de afgelopen jaren. Dat heb ik dus geschrapt.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:44

Gadverdarrie een eetlepel boter per boterham... dat klopt niet hoor. Is eerder een eetlepel per dag denk ik :)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:57

Pocca_Locca schreef:
@Sannens, ben het met je eens behalve die 30+ kaas. Afgezien van dat er niet veel smaak aan zit ( vind ik dan) kun je denk ik beter juist wat meer vette kaas nemen, en dan wat minder koolhydraten. Van vet heb je langer een verzadigd gevoel.

Mijn idee was niet dat ze alles moest omgooien, maar meer om een lijst opties te geven waardoor ze kcal kon verminderen en gezonder kon gaan eten.

Toch ben ik het niet met je eens, vette kaas (48+/60+) staat niet in de schijf van vijf, omdat er veel verzadigd vet in zit. Dus het is beter om dit te vervangen voor 30+ kaas. Want ook de verhouding onverzadigd en verzadigd vet is belangrijk, niet alleen suiker of vet.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:09

Sannens schreef:
Pocca_Locca schreef:

Mijn idee was niet dat ze alles moest omgooien, maar meer om een lijst opties te geven waardoor ze kcal kon verminderen en gezonder kon gaan eten.

Toch ben ik het niet met je eens, vette kaas (48+/60+) staat niet in de schijf van vijf, omdat er veel verzadigd vet in zit. Dus het is beter om dit te vervangen voor 30+ kaas. Want ook de verhouding onverzadigd en verzadigd vet is belangrijk, niet alleen suiker of vet.

Oke. Die schijf van vijf vind ik zelf een beetje achterhaald ( mag ik dat zeggen ?) maar inderdaad iedereen moet voor zichzelf kijken wat het beste werkt.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:12

Hier gaat het lekker. Mijn energie neemt langzaam toe. Dit komt omdat mn ijzer aan het stijgen is. Nog steeds te kort maar ik ga de goede kant op. Verder eet ik nornaal, geen dieet ofzo maar ik probeer niet te gaan snaaien. Ook ontzeg ik mijzef niks, ik probeer te balansen. Zo ben ik een keer bij de Mac geweest en dan neem ik de dagen erna niks extra's. Zo houd ik het tenminste vol.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:18

Pocca_Locca schreef:
Sannens schreef:

Oke. Die schijf van vijf vind ik zelf een beetje achterhaald ( mag ik dat zeggen ?) maar inderdaad iedereen moet voor zichzelf kijken wat het beste werkt.

Natuurlijk mag je dat zeggen!

Ikzelf eet toch gewoon altijd 48+ kaas, omdat ik dat gewoon lekkerder vind en omdat het in mijn eetpatroon past. :) Ik eet liever drie keer in de week 48+ kaas dan 7x in de week 30+. Want dat is waar het voor mij aan het einde om draait, lekker maar normaal afvallen en op gewicht blijven.!