Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:58

Een verblijfskatheter is een stuk langer dan een eenmalige. Ook omdat hij voor mannen en vrouwen gebruikt kan worden en de plasbuis van mannen een heel stuk langer is. Daarbij wordt er een ballon opgeblazen, geloof me als je dat doet als hij nog in de plasbuis steekt en niet in de blaas, had TS het wel gemerkt.
Er zijn nog wel opties, maar dat is meer op lange termijn een optie, als niks anders meer werkt. Voor nu is het wachten op de neurostimulator en met zn allen hard duimen dat TS daarmee wel geluk heeft. Een andere optie voor het katheteriseren is er gewoon zo 1, 2, 3 niet. Wel fijn TS dat je opgeknapt bent. Toch een virus geweest?

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 20:42

De verblijfskatheter was wel een flink stuk langer idd. Denk 40 cm ongeveer :j

Genieten van de feestdagen gaat zeker lukken! Enige fijne aan 2018 :))

In de ontslagbrief staat dit;
Bespreking
Bovenstaande patiënte werd opgenomen i.v.m. braken en diarree na antibiotica kuren i.v.m. urineweginfecties. De klachten werden geduid bij een infectieuze gastro-enteritis, differentiaal diagnostisch zouden de klachten ook nog kunnen passen bij bijwerkingen van de antibiotica. Bij opname werd gestart met een ruim infuus en primperan. Er werd een feceskweek afgenomen die negatief werd bevonden. De klachten verbeterden spontaan waarna patiënte naar huis kon worden ontslagen.

Conclusie
1. Braken en diarree geduid bij infectieuze gastro-enteritis na antbiotica kuren DD bijwerkingen antibiotica kuren
2. Atone blaas na cholecystectomie waarvoor zelfkatheterisatie

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:45

Klinkt aannemelijk toch? Of is er iets niet duidelijk voor je?

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 01:14

Nee, ben het er helemaal mee eens hoor. Plaatste dat als antwoord op de vraag van Diddykong :j

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 01:25

Je doelt op deze zin zeker. De klachten verbeterden spontaan waarna patiënte naar huis kon worden ontslagen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 01:31

Bedoel je mijn reactie?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 03:41

Ik denk dat TS het plaatst omdat ik vroeg of het braken/diarree nu van een virus kwam of niet. Ze denken van wel, maar aangezien er niets is aangetoond zullen we het nooit zeker weten ;). Maar goed het allerbelangrijkste is dat TS gelukkig de kerst niet in een ziekenhuis hoeft door te brengen. En wat t ook geweest is, het is nu weg.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:22

Hoe gaat het nu met de pijn met katheteriseren dan? Is dat wat minder?

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 00:27

Diddykong schreef:
Ik denk dat TS het plaatst omdat ik vroeg of het braken/diarree nu van een virus kwam of niet. Ze denken van wel, maar aangezien er niets is aangetoond zullen we het nooit zeker weten ;). Maar goed het allerbelangrijkste is dat TS gelukkig de kerst niet in een ziekenhuis hoeft door te brengen. En wat t ook geweest is, het is nu weg.

Klopt! :)

Katheteriseren gaat nog een beetje hetzelfde. Moet vooral echt rustig blijven als uithalen niet makkelijk gaat... En dat is niet altijd makkelijk. Weet niet of ik dat hier al verteld had, maar sinds kort moet ik weer 5 keer katheteriseren. Continentieverpleegkundige vond het niet oke dat ik om half 9 's avonds voor het laatst katheteriseerde en dan pas 12 uur later weer. Dus moet nu voor ik ga slapen nog een 5e keer. En omdat ik regelmatig pas om 3 uur ga slapen, is thuiszorg daarvoor natuurlijk geen optie. Dus dat doe ik dan zelf en als het niet lukt, mag ik het gewoon overslaan.
Maar als ik dan de katheter er weer uit wil halen en dat lukt niet, dan krijg ik het bloedheet en kan ik wel janken..

Probeer de katheter dan een beetje te draaien en dan gewoon trekken.. En dan schiet 'ie los. En dat klinkt net zo pijnlijk als het is :')

En als de thuiszorg erbij is, dan is dat natuurlijk niet anders.. Maarja als ik alleen ben, zal ik hem er echt zelf uit moeten halen :=

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:36

Vijf keer per dag is echt veel, dan snap ik dat je pijn hebt. Bij ons moeten de mensen nooit zoveel catheriseren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:44

4 tot 6x per dag is normaal hoor.

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 23:07

Continentie verpleegkundige zei idd ook dat de Urologen het liefst 5 keer per dag hebben. Toen ik opgenomen werd en de verblijfskatheter er uit ging was ik daar ook mee begonnen, maar omdat het pijn doet en het s middags vaak weinig was, mocht ik van de Uroloog ook wel 4 keer proberen. Maar per keer mag het niet meer dan 500 cc zijn en 's ochtends was het dat best vaak... En dan eerder 900 cc := Dus moet nu voor ik ga slapen nog een keer...

Nog een week en dan is het ''begin van het nieuwe jaar'' :+ Dus vanaf dan kan ik bericht krijgen over de neurostimulator.. Beetje spannend vind ik het wel ondertussen, straks werkt het niet... Maar ook als het wel werkt, weet dat je het moet voelen, maar kan me totaal niet voorstellen wat je dan voelt en ben bang dat ik nooit aan het gevoel kan wennen etc :=

''Afstandsbediening'' is iig in een leuke kleur, dat is weer positief :')

Fijne feestdagen trouwens <|- {:)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:15

Hopelijk werkt het en heb je dan weer neer vrijheid en minder gezondheid problemen en pijn.
Dat vijf keer daags moeten katheriseren is ook geen doen voor langere tijd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 15:11

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 22:39

Bedankt voor de link! Ga daar zeker eens meer informatie over opzoeken. Wel behoorlijk prijskaartje, maargoed zou ik wel moeten blijven katheteriseren en de ontstekingen blijven steeds terugkomen, dan zou ik dat zeker wel eens willen proberen.

Kwam dit filmpje tegen.. Beide hebben ook Fowler Syndroom en wat is het herkenbaar wat ze zeggen :\ De linker heeft het ook gekregen na het verwijderen van haar galblaas.. Maar ook de pijn door de katheter etc.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:02

Heftig omdat te krijgen.
wel dus nog een na een operatie en zelfs een galblaasoperatie wat jij ook had.

En dan op een jonge leeftijd waar je opeens een blijvende probleem hebt met pijn.

Hopelijk werkt voor jou die neurostimulator.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:14

Kl8nkt heel raar wat ik zeg. Kunnen ze als niks helpt niet je blaas eruit halen voor een nieuwe alternatievr blaas of stoma ofzo.
Dan ben je van de pijn af.

Mensen met blaaskanker doen ze dit wel als het te heftig is.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:57

Deugenietje schreef:
Kl8nkt heel raar wat ik zeg. Kunnen ze als niks helpt niet je blaas eruit halen voor een nieuwe alternatievr blaas of stoma ofzo.
Dan ben je van de pijn af.

Mensen met blaaskanker doen ze dit wel als het te heftig is.

Nou dat lijkt mij helemaal geen optie...een gezond lichaams deel eruit halen..

Het probleem bij TS is de constante her besmetting door de katheter die ze 5x per dag in brengt. Wij dragen bacteriën overal op ons lijf mee.

bacteriofagen is in haar geval ook geen optie ivm constante besmetting.... (bovendien de AB werkt gewoon en ze is gelukkig niet besmet met een resistente stam waarvoor geen AB beschikbaar is)

Zodra TS niet meer hoeft te katheteriseren zullen die besmettingen ook sterk terug lopen en lost het probleem zich waarschijnlijk vanzelf op.

(ik neem aan dat je voot dit gedoe zelden/nooit een blaasontsteking had?).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 04:17

studiemiep schreef:

nou ja.. gezond
Een gezonde blaas had natuurlijk niet zoveel problemen gegeven.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:40

Dat heeft weer nadelen dat je tegen afstoten weer medicatie moet slikken.
Gok ik.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:20

Polly schreef:
studiemiep schreef:

nou ja.. gezond
Een gezonde blaas had natuurlijk niet zoveel problemen gegeven.

Tis maar hoe je het beestje noemt.

De prikkelgeleiding werkt niet, de signalen van een volle blaas komen niet aan, de blaas ansich noem ik gezond. Hij houd de urine keurig vast, en ze heeft geen afwijkende cellen.

Dus dan lijkt het mij eerst zaak dat ze probere dat probleem te verhelpen.

Hopelijk bied de neurostimulator de oplossing.
Laatst bijgewerkt door orkaan op 26-12-18 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:25

Ga je trouwens weer de onderhouds kuur 100 mg nitrofurantoine proberen? zou fijn zijn als dat afdoende is om de blaasontstekingen te voorkomen.

(er zijn ook vrouwen die door sex altijd blaasontstekingen krijgen, en waarbij de standaard preventie methodes niet helpen. Die zitten ook vaak zeer succesvol preventief op 100 mg nitro)

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 17:19

Hiervoor had ik niet zo vaak ontstekingen. 1 keer per jaar ofzo.

Maar ik ben eergisteravond begonnen met de onderhoudskuur... En ik twijfel of ik 'm vanavond weer moet nemen.
Want, het is niet te geloven, maar ik ben net rudolph the rednose reindeer...

Was nog laat wakker, om 5 uur ging ik slapen en nam ik de AB. Toen de verpleging om 9 uur kwam, viel het me al op dat het onder m'n neus rood was. Uurtje later was mijn hele gezicht rood, en dat is het nogsteeds :=
Rond m'n ogen en mond is m'n huid een klein stukje normaal, maar verder is het rood..

En ik zou niet weten waar het anders door kan komen. Heb wel gedouched, maar geen andere shampoo oid gebruikt dan ik normaal doe. Geen ander wasmiddel voor de handdoeken gebruikt... Had nog niks gegeten verder.
Maar ik heb eerder nitrofurantoine gebruikt en toen had ik nergens last van....

Gelukkig blijven we gewoon thuis :))

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:17

Ik zou eerder de uroloog bellen voor overleg.

Weer een blaasontsteking krijgen zou ook heel vervelend zijn....

(Is je gezicht alleen rood? of ook pijnlijk?). Soms is het kiezen tussen 2 "kwaden" niet optimaal maar soms is het niet anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:03

Een allergie kan ook na een tijd pas optreden.Zit er een bijsluiter bij je middel?Soms staat daar dan op wat je moet doen bij dergelijke klachten,bijv. direct ermee stoppen en arts raadplegen.