Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:51

Kan zo'n ei niet nog in de magnetron? Meestal doe ik m nog eens desinfecteren op t moment dat ik wat licht bloedverlies krijg of vermoed dat het snel losbarst vanwege buikpijn, ook een beetje afhankelijk van mn sociale leven etc. Ik heb sinds kort weer een nieuw type spiraaltje en daarmee krijg ik soms een week van tevoren al buikpijn. Ik was dus laatst ook al een dag 'te vroeg' maar persoonlijk maak ik daar niet zo'n groot probleem van eigenlijk.. :=

Volgens mij zou een gekantelde bmm niet zoveel uit moeten maken, zeker omdat je aangeeft dat je hem niet kunt voelen. Het zou naar mijn idee eerder problemen op kunnen leveren als je een extreem lage bmm hebt maar dat zou dus zeker niet het geval zijn bij jou.
Mbt de keizersnee zou ik dan zelf eerder denken aan niet zwanger, maar vaak gaat zwanger geweest kwa maat ook samen met 30 jaar of ouder (alhoewel ik niet naar je leeftijd hebt gekeken) en ook dan is het nog bij iedereen anders natuurlijk..
Zelf vind ik Lunette best wel fijn maar ook dat is voor iedereen anders. Ik heb toen veel op youtube van die vergelijkings/reviewfilmpjes zitten kijken.. :)

laughterline

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:04

Heb gelezen dat zo’n ei ook in de magnetron kon.

Heb m nou 1x goed gehad (jeeej!) maar de poging erna mislukte weer. Misschien moet ik gewoon even oefenen. Bij de Kruidvat verkopen ze de OrganiCup.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:06

Fennadev schreef:
Is het trouwens oké als ik de cup morgenochtend thuis desinfecteer en dan in het ei meeneem naar mijn vriend? Ik word op zijn laatst woensdag ongesteld en anders heb ik grotere problemen _O-

Ja hoor. Desnoods was je hem voor het inbrengen even met zeep. Silicone is niet echt een geweldige voedingsbodem voor bacteriën dus dat gaat wel goed!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 00:10

Blacky94 schreef:
Volgens mij zou een gekantelde bmm niet zoveel uit moeten maken, zeker omdat je aangeeft dat je hem niet kunt voelen. Het zou naar mijn idee eerder problemen op kunnen leveren als je een extreem lage bmm hebt maar dat zou dus zeker niet het geval zijn bij jou.
Mbt de keizersnee zou ik dan zelf eerder denken aan niet zwanger, maar vaak gaat zwanger geweest kwa maat ook samen met 30 jaar of ouder (alhoewel ik niet naar je leeftijd hebt gekeken) en ook dan is het nog bij iedereen anders natuurlijk..
Zelf vind ik Lunette best wel fijn maar ook dat is voor iedereen anders. Ik heb toen veel op youtube van die vergelijkings/reviewfilmpjes zitten kijken.. :)

Bedankt voor je antwoord. Ik ga me eens verdiepen. Zou echt een uitkomst zijn!!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:51

laughterline, wat bedoel je met deuk? Als er echt een vouw in zit, is 'ie idd niet goed uitgeklapt en zou je lekkage hebben als je nu ongesteld zou zijn. Je hebt best kans dat het wel goed past als je eenmaal ongesteld bent trouwens ;)

Als je bedoelt dat de cup net niet mooi rond is, dat is geen probleem, hij vormt zich naar je lichaam. Die van mij is na gebruik altijd meer een ei dan een cirkel :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:22

Ik denk dat ze bedoeld dat de onderkant nuet uitklapt. Maar dat zou betekenen dat hij mooi vacuum is gezogen... Kan er net wat minder in, maar lekken doet hij niet. En idem, vast dat het tijdens je periode beter gaat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:22

Laugtherline, als je ongesteld bent is de boel wat weker van binnen en heb je kans dat de cup wel goed open klapt. Even proberen als je ongesteld bent is het handigst.
Na een paar keer oefenen gaat het bijna vanzelf.
Ik moet bijvoorbeeld zorgen dat ik de vouw naar achter heb en dan gelijk als ik mijn schaambeen voorbij ben laat uitklappen, anders kan ik draaien en doen wat ik wil maar veranderd er niets.

Fennadev, geen probleem hoor op die manier. Ik zou er nog even wat intiem zeep bij kopen en dan net voor het inbrengen even met de intiemzeep wassen en goed afspoelen. Dan weet je zeker dat het schoon en fris is.
Zo doe ik het elke menstruatie bij het verschonen.

Zuchini, op de site van Cute Cotton staat erg veel info. Daar staat ook bij dat je een grotere cup nodig bent als je zwanger bent geweest, ongeacht of je vaginaal bent bevallen of niet.
Ik heb ook de Lunette trouwens. Bevalt prima.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:32

Alle pogingen na die ene keer dat die wel uitklapte mislukte allemaal :')

Er blijft inderdaad een deuk inzitten, en de bovenkant wordt niet rond, laatste x leek die gewoon bijna helemaal dicht te zitten (of een heeel smal ei :P). Een beetje wiebelen hielp de vorige x om er lucht bij te laten maar dat hielp nu niet..

Ik heb gewoon het idee dat het daar vanbinnen erop drukt/duwt en dat er bijna geen plaats voor is. Helpt zitten op de wc wellicht voor jullie om het makkelijker te laten ontspannen? Misschien dat dat het probleem is.

@MarliesV Ik heb idd ook die vouw naar achter en laat 'm net daarna uitklappen. Maarja dat doet die dus niet haha :P Ook probeer ik te draaien maar dat lukte bijna niet. Ik ga het volgende week als ik ongesteld ben gewoon weer proberen, en tot dan elke dag even proberen en hopen dat het lukt :')

Ik heb gister CuteCotton gemaild en gevraagd of ze me kunnen adviseren, maar ze verwacht dat deze cup wel prima is voor mij en dat ik gewoon even moet oefenen. Achja, dan oefenen we nog maar even!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:50

Ik doe het bijna alleen maar de op de WC, een enkele keer in de douche, maar dat is toch een stuk lastiger.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:15

Ik kan inmiddels op veel manieren wel, maar onder de douche gaat het beste, als je een been zeg maar tegen de muur aan zet.
Wel lastig zeg, mijn organi klapt juist erg goed uit! verschillende vouwmanieren ook al geprobeerd? de C werkt bij mij dus totaal niet goed, en de 7 juist wel :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:28

Ik zal het idd ook eens op de wc en in de douche proberen :) met de c vouw krijg ik m er bijna niet eens in, doet ook beetje pijn eigenlijk. De push down is de enige andere die ik heb geprobeerd en daarmee krijg ik m wel beter in maar nu dat uitklappen nog :) ook heb ik m al omgedraaid wat iets beter werkte.

Ik zal eens wat andere opzoeken maar tot nu toe leek die push down de smalste om in te brengen, nog andere vouwtechnieken die smal zijn? :P

Ik hoop echt dat het gaat werken _O- lijkt me echt een fijne vervanging voor die vieze tampons :')

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:00

Ik zoek nog steeds een ander cup. De meluna classic s is mij volgens mij te klein op de zware dagen. Ik lek eigenlijk altijd. Iemand een idee?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:07

Ben je er verder wel tevreden over, qua vorm? Dan kun je gewoon een maat groter nemen. Of heb je andere wensen (wel breder/boller maar niet langer, bijvoorbeeld) dan kun je de tabel met specificaties raadplegen die hier al een paar keer voorbij gekomen is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:15

Op de wc is inderdaad het makkelijkst vind ik.

Bambi maatje groter van dezelfde?
Anders kan je het bewuste schema waar hierboven naar gerefereerd wordt vinden bij mijn berichten.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:53

Ik heb het gevoel dat hij breder moet. Het is best wijd allemaal tijdens de eerste dagen. Het bloed loopt langs de cup

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 06:31

Bambi1995 schreef:
Ik heb het gevoel dat hij breder moet. Het is best wijd allemaal tijdens de eerste dagen. Het bloed loopt langs de cup

En weet je zeker dat je bmm er niet naast zit? Heb je een goed vacuüm?
Bij mij bijv trekt de meluna wel vacuüm maar zakt hij enorm na beweging. Dit heeft de diva niet maar die heeft ook minder gaatjes.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 06:32

laughterline schreef:
Ik zal het idd ook eens op de wc en in de douche proberen :) met de c vouw krijg ik m er bijna niet eens in, doet ook beetje pijn eigenlijk. De push down is de enige andere die ik heb geprobeerd en daarmee krijg ik m wel beter in maar nu dat uitklappen nog :) ook heb ik m al omgedraaid wat iets beter werkte.

Ik zal eens wat andere opzoeken maar tot nu toe leek die push down de smalste om in te brengen, nog andere vouwtechnieken die smal zijn? :P

Ik hoop echt dat het gaat werken _O- lijkt me echt een fijne vervanging voor die vieze tampons :')

Glijmiddel op waterbasis gebruiken. Zeker om mee te beginnen een slimme tip.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:47

Nou ik heb mijn cup in hoor. Nu hopen dat ie helemaal is uitgeklapt. Hij is wel vacuüm gezogen, want onderin zitten twee deuken. Verder voel ik m nog bij alles wat ik doe, maar dat is gewoon een kwestie van wennen. Het doet in elk geval geen pijn, ik heb de punch down fold gebruikt. 7 Fold en diamond fold maken ook de top kleiner. Maar het bredere moet er toch ook nog in, daar had ik best wel even moeite mee.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:07

corine1981 schreef:
Bambi1995 schreef:

En weet je zeker dat je bmm er niet naast zit? Heb je een goed vacuüm?
Bij mij bijv trekt de meluna wel vacuüm maar zakt hij enorm na beweging. Dit heeft de diva niet maar die heeft ook minder gaatjes.

Ik heb mijn bmm nog nooit gevoeld. Volgens mij heb ik hem wel goed vacuüm. Mijn meluna heeft 2 gaatjes.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:21

Ik krijg hem helaas nog steeds niet goed... heb advies gevraagd aan nog een andere website en zij denkt dat ik zeer sterke bekkenbodemspieren heb -wat me eigenlijk ook niet zou verbazen-.

Ik zit nu dus te denken aan de MeLuna Sport. Zij raad die juist erg af en zegt dat dat een hele moeilijke is om goed te krijgen, maar ik lees juist dat die snel uitklapt en stevig is, dat moet ik toch hebben lijkt me? :') Zij raadde me de LadyCup aan, maar die kan ik alleen in maat S en L vinden.. mij lijkt dat ik gewoon een M nodig heb.. Ook is die aan de onderkant soepel en daar deukt die ook in.

Hoop echt een goede te vinden, kan niet wachten om die tampons aan de kant te doen haha

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:49

Bij mij is hij nu al zo'n drie keer verkeerd om gegaan. Alleen de c-fold wil nog goed uitklappen, maar die doet pijn met inbrengen, omdat hij te groot is qua vouw. Verder weet ik nooit of ie nu wel of niet goed uitgeklapt zit.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:19

Fennadev schreef:
Verder voel ik m nog bij alles wat ik doe, maar dat is gewoon een kwestie van wennen.

Nee, niet dus. Als je cup op de juiste plek zit voel je er echt helemaal niets van. Hooguit eerder aandrang om te plassen (of ongemak tijdens plassen of ontlasting), of tijdens het sporten als je je spieren aanspant, omdat de cup wat ruimte inneemt. Als je hem echt bij alles voelt, zit 'ie gewoon niet netjes. Ofwel door onhandig inbrengen (dat went idd, bedoelde je dat misschien?), ofwel doordat de maat of vorm niet klopt. Glijmiddel -in het begin- kan helpen bij het inbrengen, dan doet het minder zeer en krijg je hem makkelijker op z'n plek, als dat het probleem was. Voel je hem dan nog steeds, kan het helpen om het steeltje in te korten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:43

Ik heb m alleen het eerste halfuur gevoeld na de eerste keer inbrengen. Nu voel ik m niet meer, maar hij zit ook nog niet altijd goed. Steeltje inkorten ga ik niet doen, dan krijg ik m er nooit meer uit. :P

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:46

Wat vinden jullie de fijnste vouw? Ik probeerde het vanmiddag voor het eerst (C vouw), maar toen ik een paar uur later even ging plassen lekte het toch een beetje. Verder voelde ik hem niet zitten, maar hij zal denk ik toch niet helemaal goed hebben gezeten..

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:04

Ik heb de mamicup maat L besteld, zal mij benieuwen. Ik hoop echt dat hij goed past en dat ik geen last krijg bij plassen enzo.