Dankjewel Egnie, moet toevallig eind van de middag naar de fysio dus dan ga ik even informeren. Hoe doen jullie dat met een schema op papier, zet je dan elke keer je timer van bijvoorbeeld 1 minuut lopen en daarna 2 minuten hardlopen. Of is er een app waar jezelf het schema in kan zetten? Voor de Evy app moet ik punten kopen om deel te kunnen nemen aan loopschema's, klopt dit?
Daan_O..Ik begin eerst met linksom 2.5 minuut en rechtsom ook. En dan wat draai en rek bewegingen en dan 10 min links en daarna rechts. Dus een stop van hooguit 1 minuut tussendoor.
Ik gebruik Runkeeper ervoor. Gebruik een schema waarin opgebouwd wordt van 0-5 kilometer en in Runkeeper heb ik een eigen training aangemaakt welke ik telkens aanpas. Sorry trouwens voor het inbreken, heb te weinig tijd om consequent te antwoorden maar lees zeer graag mee!
Hier begonnen met een nieuw hardloop schema en deze net gelopen ben echt zeer tevreden! Ook mijn hardlooptempo flink aangepast. Loop nu echt heel rustig maar daardoor helemaal geen problemen met mijn ademhaling. Moest nu 5x 1 minuut lopen met elke keer er tussen 2 minuten wandelen. Die minuutjes lopen vlogen elke keer voorbij happy ikke!!
Zo.. hier ts. Lees wel steeds bij, maar vaak niet zo spraakzaam gewoon
Ik loop nog steeds maar het echt opbouwen schiet niet op. Vaker maar 2x in de week dan 3. Nu weer aangepast aan manlief vanwege zijn knieën (we lopen samen)
Ik merk alleen echt dat ik met lood in de benen loop. Zo verzuurd voelen mijn benen. Ik verdenk de plank challenge die ik recent ben begonnen. Is dit ff doorbijten of zal het aan te raden zijn om het niet beide tegelijk te willen opbouwen?
Anna79
Geplaatst: 27-06-16 20:18
Hoi Anne, welkom! Ik zou inderdaad een opbouwschema gebruiken om blessures te voorkomen. Gelijk 4km is wel erg enthousiast je kan dat conditioneel misschien wel aan maar je gewrichten en pezen hebben tijd nodig om op te bouwen. Voor goede schoenen idd naar een sportzaak waar ze een loopanalyse kunnen maken. Veel loopplezier gewenst!
Maakt niet uit hoor Douce, gewoon lekker reageren wanneer je kan!
Welkom TS Zware benen kan gewoon spierpijn zijn maar ook je algehele fitheid. Ben je vaak moe? Dat maakt het lopen natuurlijk ook super zwaar.
Ik heb pre-cies hetzelfde als jij Anna! Super frustrerend. Gisteren na een week weer een klein stukje gelopen en meteen weer last. Echter, ik heb het idee dat ik wel sneller herstel nu. Volgens mijn fysio is het een bepaalde spier maar hij zei wel dat het over moest gaan na een tijdje. Als dat niet is ga ik ook maar weer eens langs. Zal wel scheef zijn ofzo Ben benieuwd wat er uit je looptest komt!
Ik heb overlegd met mijn fysio, die zei ook van rustig opbouwen bijvoorbeeld 10 min warming up, 10 min hardlopen, 10 min cooling down. Daarnaast het onderwerp schoenen besproken heb namelijk steunzolen via de fysio aangemeten gekregen. Deze zijn ongeveer 1 centimeter hoog, omdat ik nogal scheef stond. Als ik de zooltjes dus in mijn schoenen heb, komt mij hiel te hoog waardoor ik ga glippen. Dus dat wordt binnenkort maar naar een goede winkel.
Anne_j tien minuten achtereen hardlopen is erg veel van het goede hoor bij een beginnende opbouw. Denk hierbij eerder aan 5 min warm wandelen 2 min hardlopen 1 min wandelen en dit een paar keer herhalen en dan tien minuten uit wandelen Anders liggen blessures op de loer Een goede rustige opbouw is zo belangrijk
Anne_J
Geplaatst: 27-06-16 22:09
Horsii, ja inderdaad 10 minuten onderverdelen in bijvoorbeeld 2 minuten hardlopen en 1 minuut wandelen. Niet aan 1 stuk 10 minuten hardlopen, dat hou ik ook nog niet uit hoor!
Die heb ik er ook uit gehaald, maar dan blijft het toch nog te hoog. Helaas
horsii
Geplaatst: 27-06-16 22:20
Anne_J schreef:
Horsii, ja inderdaad 10 minuten onderverdelen in bijvoorbeeld 2 minuten hardlopen en 1 minuut wandelen. Niet aan 1 stuk 10 minuten hardlopen, dat hou ik ook nog niet uit hoor!
een tip is de 10K runner ap gratis in de playstore. Zegt wanneer je moet rennen/wandelen.
Geen spierpijn na mijn sessie van gisteren Wel gisteravond nog zo'n 5 km gelopen samen met moeders en de hond dus misschien dat dat ook scheelt kon gisteravond een klein beetje m'n beentjes voelen Maar oooohhh ik zit nu thuis en nu heb ik alweer zin om te gaan , moet me echt inhouden en ik wil sowieso 2 rustdagen er tussenin plannen voordat ik weer te hard van stapel loop en weer ga overbelasten!
Doen jullie ook rek- en strek oefeningen voor/na het hardlopen? Heb ik nu niet gedaan maar twijfel of ik dat we had moeten doen.. Als jullie dat wel doen, wat voor oefeningen doen jullie dan? Zelf doe ik als warming-up even 10 minuten op de crosstrainer thuis voordat ik op pad ga
Als je tocht iets wil doen, pak dan thuis even een workout voor je core, daar heb je met lopen ook profijt van !
Ik loop een paar minuutjes rustig in, kort knieheffen, hakken-bil en dan ben ik wel voldoende opgewarmd. Als ik 's ochtends loop doe ik dat sowieso. Als ik ga lopen terwijl ik net heb gefietst dan skip ik mijn warming up ook wel eens . Rekken en strekken doe ik vooraf nooit, alleen na het lopen.
Beter dat je geen spierpijn meer hebt bono_! Ik probeer ook altijd wel iets op te warmen, maar mijn training is nog kort lopen, kort wandelen, dus dat scheelt ook wel denk ik! Het eerste stukje wandel ik wel altijd..
Vanochtend weer lekker gesport! We begonnen met een rondje hardlopen waarbij ook vooral op de techniek gelet werd. En daarna kracht/spier oefeningen! Goed gevoel er weer bij!
Anne_J
Geplaatst: 28-06-16 11:19
Gisteren toch een beetje te enthousiast gelopen, werd vanochtend wakker met spierpijn loop net zoals een oud vrouwtjes!
Daan_O
Geplaatst: 28-06-16 11:40
Anne_J welkom! Pas op dat je niet weer geblesseerd raakt want direct zo veel spierpijn is niet goed. 10 minuten achter elkaar hardlopen vind ik ook echt niet rustig opbouwen. En belangrijke schoenen is echt een must, daar kan je het best voor naar een speciaalzaak.
Bono fijn dat je zo lekker hebt gelopen Ik doe eigenlijk te weinig aan warming-up en cooling down. Wel ben ik meestal al actief geweest met paarden voeren, mest ruimen etc voor ik ga lopen en soms al paard gereden voor het lopen. Daarnaast fiets ik af en toe ergens heen om te gaan lopen. Maar echt rek- en strekoefeningen doe ik weinig. Maar met rek- en strek oefeningen moet je volgens mij wel oppassen als je dit vooraf doet, met koude spieren dus.
Bienotje jammer dat het opbouwen niet echt wil lukken. Wat is een plank challenge? Ik zou oppassen met doorbijten als het niet goed voelt.
Ik zou vandaag eigenlijk gaan lopen maar weet nog niet of ik er aan toe kom. Vanavond ook nog wat andere dingen op de planning en ik wil eigenlijk ook rijden.
Noisy
Geplaatst: 28-06-16 12:24
Haai allemaal Ik kom ook even binnenvallen
Ik loop inmiddels al wel wat langer maar als ik jullie verhalen lees, hoor ik mezelf bijna haha. Echt zo herkenbaar.
Wat ik even wil benadrukken is dat als jullie serieus aan het hardlopen gaan, laat dan alsjeblieft een paar goede schoenen aanmeten. Ik liep nl ook op een paar sketchers en simpele nike's in het begin. Ik heb daardoor behoorlijk last gekregen van mijn knie. Blijkbaar waren deze schoenen niet stevig genoeg en ik loop een beetje over de buitenkant van mijn voet. Nu heb ik sinds kort dus een paar schoenen aan laten meten, ook nike's toevallig haha, en de pijn is al nagenoeg weg. Ik heb er nu 2x een uur mee gelopen.
Voor degenen die nog goede schoenen zoeken kan ik Runnersworld erg aanraden. Zij maken een filmpje van je loopje en zoeken daar de juiste schoen bij. Ik heb 3 verschillende schoenen aan gehad en zelfs 2 verschillende tegelijk om te bepalen welke prettiger zit. Ook hebben zij ideale schema's om mee te gaan beginnen. Voor 5km, voor 10km enz..
@ Anne_j Mijn man heeft ook zooltjes in zijn gewone schoenen. Hij heeft ook schoenen aan laten meten bij Runnersworld en heeft nu hardloopschoenen die hem rechtzetten. Zo heeft heeft geen zooltjes meer nodig in de hardloopschoenen en is het probleem van het glippen ook weg.
@Roosvanblue ik hoop inderdaad ook dat het gewoon spierpijn is en geen slijmbeursontsteking of zoiets naars Ik houd je op de hoogte hoe het gegaan is!
@AnneJ ik heb van mijn podoloog speciale sportzooltjes gekregen, deze hebben ook een betere demping. Ik zou hier toch de voorkeur aan geven boven een antipronatieschoen, een zooltje is nl. veel nauwkeuriger in het corrigeren van je afwijking. De podoloog kan de dikte ook aanpassen zodat deze goed past in je schoen. Het is even wat een gedoe maar als je het voor elkaar hebt loopt het allemaal perfect en als het goed is zonder blessures.
Hallo allemaal, jullie gaan hard! Ik kan het niet bij houden. Ik doe wel wat aan warming up, trainster die dat echt aan raden. 3 à 4 minuten stevig door wandelen, dan wat jumping jacks en rug rekken, benen hoog gooien. Dan begin ik met hardlopen.
@noisy: ik heb idd ook goede ervaring met runnersworld. Ik heb mijn schoenen nu een jaar.
@roosvanblue: Balen dat je zo snel last hebt, hopelijk gaat het snel over.
Ik heb zaterdag 30 minuten gelopen en daarna paar stukjes gesprint. Gisteren heb ik een interval training gedaan. 1 minuut behoorlijk sprinten en dan 1 minuut wandelen. Aan het einde nog 5 minuten op rustig tempo hard gelopen. Binnenkort maar eens een heuvelachtig gebied opzoeken.
ik ben gisteren bij starshoe geweest als het gaat om schoenen aanmeten. Ik kan dit iedereen aanraden. Zij zijn nog vele malen nauwkeuriger dan andere zaken waarbij ze je voeten en afwikkeling filmen. Hier kijken ze naar je hele lijf, zowel voor als achterzijde. Hoe plaats je je voet, wat voor gevolgen heeft dit voor je knie, heup, rug en schouders? hoe beweegt je been aan de voorzijde? hoe wikkel je af, hoe landt je, wat voor geluid maakt je voet bij landing etc. Ik ben er ruim anderhalf uur binnen geweest. Ik had asics met antipronatie én steunzool. Op de film was te zien dat ik hier heel mooi op liep. Wat dat betreft niet vervangen dus, maar ze zijn stug en hard geworden door het gebruik (en in de kast liggen 2 jaar lang). Ik heb mizuno's, brooks, asics en nike's aangehad. Nike viel gelijk af, mizuno gaf niet genoeg steun, asics waren te breed bij zowel voorvoet als hak en toen bleven de brooks over. spuuglelijk zoals het loopschoenen betaamt hahaha. Helaas heb ik een smalle voet en hadden ze het smalle model in mijn maat niet voorradig, dus ik moet nog een weekje geduld hebben.
Qua warming-up loop ik een kilometer heeeeeel rustig in, echt op een tempo van 8k/h. daarna rekken (niet veren!) van de kuiten, bovenbenen en hamstrings, armen opwarmen door draaien en zwaaien en vervolgens begint mijn run of training. qua coolingdown wandel ik uit.