Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:38

Ik vond de eerste dagen dat de beugel er in zat eerlijk gezegd erger dan welke keer ook dat er kiezen bij mij getrokken zijn :+. En er zijn nogal wat kiezen getrokken in de loop der tijd.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:32

Hoeveel dagen had jij er last van? Bij mij wordt onder en boven in 1 sessie geplaatst :))

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:42

Een dag of 3 dat het echt storend was, vooral als ik moe werd. Vanaf dag drie ging het rap beter, al is het nog steeds best gevoelig.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:53

Ik vond het dan weer na 3 dagen pas vervelend worden. Maar toen kwamen bij mij de blaren. := Onder heb ik overigens geen blaren gehad.

Succes deze maand Chantal!

Ik had bij mij niet verwacht dat het proces zo traag zou gaan. Heb de beugel nu een halfjaar en nog steeds geen elastiekjes :=

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:00

Hier geen blaren, maar mijn bovenlip wil sowieso slecht over de beugel heen. Dus meestal zit hij er boven. Lippenbalsem is wel prompt mijn grootste vriend geworden :=

Hebben ze bij jou niet aangegeven hoe lang het zou gaan duren? Of gaat het gewoon langzamer dan gedacht?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:03

Lalidan schreef:
Hier geen blaren, maar mijn bovenlip wil sowieso slecht over de beugel heen. Dus meestal zit hij er boven. Lippenbalsem is wel prompt mijn grootste vriend geworden :=

Hebben ze bij jou niet aangegeven hoe lang het zou gaan duren? Of gaat het gewoon langzamer dan gedacht?

Mijn lippen zijn ook steeds schraal := (Deze zin klinkt raar zonder context)

Nja, totaalduur van 2 jaar. Maar verder kreeg ik weinig informatie. Wist een maand van tevoren wanneer ik onder kreeg. En weet nu dus nog niet wanneer ik elastiekjes krijg. Vorige keer zei ze dat die later kwamen. Dus lekker vaag :+ Ze hebben het ook over het trekken van 4 kiezen gehad, maar geen idee of dat (nog) nodig is en wanneer ze dat dan willen doen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:10

Het is echt heel verschillend dus :+ . Ik hoop dat het mee valt :) .

Wat raar trouwens dat het zo onduidelijk is! Zeker mbt kiezen trekken, lijkt me toch een bekangrijk onderdeel of dat wel of niet moet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:38

Op zich snap ik dat van het plaatsen onder en de elastiekjes wel, vermoedelijk verschilt het per persoon best hoe snel dingen gaan en is dat dus niet aan te geven. Maar de volgorde zou toch minstens aangegeven moeten kunnen worden, zeker met betrekking tot het trekken van die kiezen. Ik zou ook verwacht hebben trouwens dat die er voor het plaatsen van de beugel uit zouden gaan, of gaat het om verstandskiezen?

Ik hoop ook voor je dat het meevalt Chantal!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:51

Bij m’n vorige beugel kreeg ik boven en onder tegelijk en vrijwel direct elastiekjes dus nu is het inderdaad even aankijken hoe deze ortho het aanpakt. Ik heb geen verstandskiezen meer, dus gaat dan om die kleine kiesjes. Maar moet er morgen weer heen dus even vragen of ze meer duidelijkheid kunnen geven.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:33

Voor degene welke ook kiezen hebben laten trekken, hoe snel waren de ‘gaten’ dicht getrokken bij jullie met de beugel?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:38

Dat heeft volgens mij maar enkele weken geduurd. Ik had twee gaten, de kleinste twee kiezen in mn onderkaak waren getrokken en lieten dus aan iedere kant een gat achter.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:34

Doet dat niet mega veel zeer.. dat is het gene waar ik tegen op zie het plaatsen van onderkant met de 2 gaten waar alles gaat schuiven

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 04:57

Ooh nee hoor. Voel je zowat niks van. :-)

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:25

Oh gelukkig. Moet woensdag de tandarts om de opvullingen van mijn hoektanden eraf te halen. En dan gaat 5 februari boven erin. Dus gaat nu snel

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:24

Mijn beugel is er gister in gegaan en heb er best wel last van nu. :+ Mede doordat ik zowel links als rechts een kaakontsteking heb opgelopen na het trekken van mijn kiezen en één zijde nog niet pijn vrij was.

Hoe lang heeft de pijn bij jullie geduurd na het plaatsen?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:37

Dag 2 en 3 waren bij mij het ergst. Daarna nam het vlot af.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:37

Mijn bovenbeugel zit erin viel mij alles mee. Ik heb alleen op 1 van mijn voortanden opvulling omdat die ooit is afgebroken toen ik klein was. De assistente vroeg zich ook af hoe lang het goed zou gaan. Maar die opvulling lijkt nu door de kracht van mijn beugel al los te komen.. ik kijk het nog even aan en anders ga ik denk ik de ortho maar bellen..

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:03

Fenneeee schreef:
Mijn bovenbeugel zit erin viel mij alles mee. Ik heb alleen op 1 van mijn voortanden opvulling omdat die ooit is afgebroken toen ik klein was. De assistente vroeg zich ook af hoe lang het goed zou gaan. Maar die opvulling lijkt nu door de kracht van mijn beugel al los te komen.. ik kijk het nog even aan en anders ga ik denk ik de ortho maar bellen..

Dat klinkt niet zo fijn! Zou het zeker even laten checken.

Veel mensen 18+ een beugel zo te lezen. Ik ben (helaas) binnenkort ook aan de beurt. Toen ik 18 was heb ik al een beugel gehad. Heel tevreden met het eind resultaat, mijn tanden zien er nu mooi uit (ik had 1 uitstekend tandje en ondertanden wat scheef). Echter doordat mijn tanden nog steeds te weinig ruimte hadden in mijn onderkaak (zijn toendertijd geen tanden getrokken, alleen verstandskiezen) is een van mijn voorste 2 ondertanden gaan kantelen. Hierdoor is de wortel bloot komen te liggen (best extreem, helemaal tot onderaan). Verschillende pogingen gedaan via de tandarts en parodontoloog, maar dit heeft helaas niet geholpen. Daarom met de orthodontist besloten dit voorste tandje te laten trekken en dan alleen onder een beugel te doen.

1 maart wordt de tand getrokken (ik zie er heel erg tegenop, lichtelijk trauma opgelopen door mijn verstandskiezen, kan het gekraak nog horen). 5 maart wordt de beugel geplaatst.

Ik vraag mij wel af of dat allemaal goed gaat met alleen onder. Zouden mijn tanden dan nog wel goed op elkaar passen?

Ook zit ik er aan te denken na mijn beugel mijn tanden te laten bleken. Ik vind ze vrij geel en daar stoor ik mij aan. Mensen hier ervaring mee? Ik wil het het liefst gewoon via de tandarts/ortho/wat dan ook laten doen.

Succes allemaal!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:22

Ik heb een bleekset via de tandarts. Bitjes op maat laten maken en heb 8 spuitjes met een soort gel gekregen wat ik in de bitjes moet spuiten (ongeveer half spuitje per bitje per keer) en dan de hele nacht in moet laten. Werkt super. :j Kosten waren volgens mij €350,-. Wel paar dagen er na last van gevoelige tanden.

Afbeelding

Na 1x bleken en na 2 x bleken.
Afbeelding

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 03:26

Oh wauw, best een groot verschil! Dankje voor de tip :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:37

Fenneeee schreef:

Dat klinkt niet helemaal lekker :/

Hier nu te horen gekregen dat ik twee opties heb: opereren of accepteren.
Als ik kies voor accepteren heb ik hem eigenlijk voor noppes gehad want m’n tanden stonden eigenlijk al recht.
Vind een operatie toch te eng denk ik. Om meerdere redenen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:50

Snap ik Selina! Ik heb dus een kaakoperatie gehad, best wel een flinke, en het is me echt niet meegevallen, maar ik ben zó, zóóó enorm blij met het resultaat. Ben zo enorm veel meer zelfverzekerd en dat is me echt zoveel waard.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:31

Selina; om wat voor operatie gaat het? Ik heb een onderkaak + kin operatie gehad en mij is het echt alles meegevallen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:33

Dyphusion schreef:
Selina; om wat voor operatie gaat het? Ik heb een onderkaak + kin operatie gehad en mij is het echt alles meegevallen.

Onderkaak naar voren plaatsen.
Ik ben nog nooit geopereerd dus het is ook de onwetendheid. Ga binnenkort wel naar zo’n spreekuur met de kaakchirurg.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:36

Ik ben inmiddels meer dan 15 keer geopereerd en ben ook bezig met een traject voor (minstens) een onderkaakverplaatsing. Als je wilt mag je pb-en om ervaringen uit te wisselen of vragen te stellen?

Gisteren bij de ortho geweest, hij was op zich wel tevreden. Hij vond het er mooi uit zien, maar vond wel dat ik nog te veel klachten had. Normaal zou ik gisteren van draad 14 naar 18 gegaan zijn, nu maar naar 16 om te kijken of iets meer tijd de situatie beter maakt. Ik had dus ook verwacht gisteravond meer last te hebben, maar dat is gelukkig helemaal niet het geval.