Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZowieZo

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:24

Ze hadden het bij mij duidelijk over een groep jongeren van mijn leeftijd met dezelfde soort pijnklachten, dus ik denk dat ze dat nu dus wel hebben. :)

Ik ben wel echt verschrikkelijk benieuwd! Nu eerst de laatste loodjes van school, heb nu eindelijk voor al het huiswerk vrijstelling gekregen en hoef nu alleen nog maar goede cijfers te halen voor de SE's, zolang ik cijfermatig over ben is er geen probleem met de rest. Dat was even een snelle maatregel die ze hadden genomen omdat het dus pas sinds maart bekend is, om mij wel over te krijgen naar havo 5. En dan gaan ze echt kijken hoe ze het het beste kunnen aanpassen, op zo'n manier dat ik niet te veel van de stof mis. En dan zomervakantie! Ik denk dat ik nog nooit eerder zo heb uitgekeken naar een zomervakantie, wat ben ik moe joh. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:49

Ik kom me ook weer eens melden, heb eigenlijk een vraag.
Zijn jullie ook bekend met hoge spierspanning?

Vorig jaar was ik bij de fysio na een auto-ongeluk, de fysio verbaasde zich over de hoge spanning van mijn spieren terwijl ik op dat moment juist gewoon ontspande. Zijn conclusie was dat ik een abnormaal hoge spierspanning heb en dat in rust mijn spieren alsnog strak staan. Ik vroeg hem of het zin had om oefeningen te doen om de spanning van mijn rug af te halen, maar dat raadde hij af omdat dat juist een averechts effect zou hebben.
Kort geleden ben ik begonnen met wat buikspieroefeningen om mezelf wat sterker te maken, maar ik had na enkele dagen al zoveel last van mijn rug dat ik gestopt ben. Mijn rug staat weer helemaal strak en doet zeer.

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben om die spanning weg te krijgen?
Voor de duidelijkheid, de spanning komt niet van stress oid, het is puur lichamelijk ;)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:00

Goof schreef:
Ik kom me ook weer eens melden, heb eigenlijk een vraag.
Zijn jullie ook bekend met hoge spierspanning?

Helaas ook een erg bekend fenomeen voor mij ;) Heb ooit de spierspanning laten meten en die bleek ook absurd hoog. "Ontspan", zei de fysio tegen me. "Ehh... dat kán ik niet :') "
Wat voor mij wel fijn was in de tijd dat ik hier erg veel pijn aan overhield, was Pilates. Een low-impact sport om belangrijke spiergroepen te trainen, zodat die wellicht wat van je rugspieren kunnen overnemen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:08

@Goof,

Ik heb daar inderdaad ook last van! Ben de eerste keer dat ik naar de dokter ging dan ook beland bij de fysio en die vond ook dat ik bijzonder hoge spierspanning had. Wat voor mij heeft gewerkt is ontspanningsmassage... Zal het alleen wel wat vaker moeten doen wil ik dat het ook weg blijft :j

Daarnaast pas een keer op mijn nek gevallen en van de dokter diclofenac meegekregen om de spierspanning omlaag te helpen, is goed spul.... Pak het nu alleen niet omdat ik niet teveel medicijnen zooi wil slikken, maar als ik écht last heb van mijn spieren pak ik nog wel wat en dat maakt het ook wel echt minder :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:04

Massage vind ik heerlijk, maar omdat er dan aan je spieren gezeten wordt worden die alleeb maar geirriteerd met als gevolg dat ik meer last krijg helaas.
Medicatie ga ik sowieso niet aan beginnen. Mijn spieren staan wel strak maar bij normale inspanning heb ik er in principe geen last van. In de zin van 'het doet dan niet zeer'. Supplementen om de spieren meer te ontspannen zou ik wel aan beginnen.
Pilates ken ik niet, maar ga ik zeker eens opzoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:36

Die enorm hoge spierspanning is voor mij ook een probleem...soms wil de infraroodcabine nog weleens helpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:37

Hoge spierspanning herken ik ook, zeker lastig bij fysio als die dingen los moet manipuleren.
Nu back on track sjaal en dat helpt wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:39

Maar hebben jullie er ook daadwerkelijk last of pijn van?
Bij normale belasting heb ik dat dus niet echt. Of ik ben het gewoon gewend inmiddels :+
Bij overbelasting, andere belasting dan normaal of als ik moe ben speelt het dus wel meteen op en dan duurt het een eeuwigheid voor het weer wegtrekt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:44

Achtergrond en dus aan gewend, maar aangezien het ook mijn nek is geeft de bijwerking hoofdpijn wel degelijk last.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:05

Ik kan er heel erg last van hebben, vooral als ik over m'n grenzen ben gegaan dan staat alles zo strak en pijnlijk dat ik het gevoel heb dat ik uit elkaar spat.Bij mij heeft het met prikkels te maken..ik reageer op prikkels door adrenaline aan te maken en de spierspanning te verhogen. {dat gebeurd dus gewoon zonder dat ik daar invloed op heb}

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:50

Als je over je grenzen gaat lijkt het me een vrij logisch gevolg eigenlijk... voor activiteit is immers spierspanning nodig, voor teveel activiteit is teveel spierspanning nodig.

Bij mij is de spierspanning in rust flink verhoogd en dat geeft chronische pijn idd. Of ik er veel van merk? Ik heb het idee dat het went. Behalve in periodes waarin er nog extra stress bovenop komt, dan moet ik heel lang herstellen tot het basisniveau zeg maar...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:12

JonneN schreef:
Als je over je grenzen gaat lijkt het me een vrij logisch gevolg eigenlijk... voor activiteit is immers spierspanning nodig, voor teveel activiteit is teveel spierspanning nodig.

Bij mij is de spierspanning in rust flink verhoogd en dat geeft chronische pijn idd. Of ik er veel van merk? Ik heb het idee dat het went. Behalve in periodes waarin er nog extra stress bovenop komt, dan moet ik heel lang herstellen tot het basisniveau zeg maar...

Dat eerste punt snap ik ook ja :+
Het gaat mij om het tweede punt. De spierspanning is altijd al te hoog, maar ik ben het gewend en heb dus geen last. Op het moment dat ik wel last krijg kan het weken zo niet maanden duren voor het weer minder wordt.
En overbelasten gebeurt nou eenmaal soms.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:37

ik denk ook dat het er mee te maken heb of je nog andere aandoeningen heb ja of te nee.

welkom nieuwe lingen,

Ik merk dat ik nu op de verkeerde kant sta van de weegschaal. En dat kan dan maanden duren voor dat het beter gaat. de belasting dagelijks is natuurlijk erg belangrijk om te weten wat je wel en niet aan kan. Op dit moment merk ik dus dat ik minder op een dag moet doen.
Toen ik 16 was was er nog minder over bekend en geen arts had het er over. Maar ja achter af had ik het toen al. door een auto ongeluk is het wel ernstiger geworden en dat word het helaas nog steeds. is nog niet stabiel. Elke keer merk ik dat de dagen soms te lang zijn en dat ik wat minder kan dan een tijd geleden. Maar goed heb goede begeleiding maarja elke keer krijg ik op mijn kop. Omdat mijn fysieke niet bij mijn karakter past en zo. Dat maak het heel lastig. Als fibro kan je beter een lui persoon zijn. Want dan ga je minder snel over je grenzen heen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:55

Goof schreef:
Massage vind ik heerlijk, maar omdat er dan aan je spieren gezeten wordt worden die alleeb maar geirriteerd met als gevolg dat ik meer last krijg helaas.
Medicatie ga ik sowieso niet aan beginnen. Mijn spieren staan wel strak maar bij normale inspanning heb ik er in principe geen last van. In de zin van 'het doet dan niet zeer'. Supplementen om de spieren meer te ontspannen zou ik wel aan beginnen.

Misschien moet je eens denken over magnesium/calcium, dat helpt heel erg bij hoge spierspanning en bij spanning en stress in zijn algemeenheid ook. Vaak hebben mensen met hoge spierspanning ook een tekort aan magnesium. Ik merk het als ik het een tijdje niet slik en ik slik het ook in tijden dat ik gewoon veel stress heb, want dan voel ik het al gauw aan mijn spieren.
Gewoon bij bijvoorbeeld de Etos te halen Magnesium met calcium en b6 en je voelt het wegvloeien. Sterkte!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:00

fargo schreef:
Goof schreef:

Misschien moet je eens denken over magnesium/calcium, dat helpt heel erg bij hoge spierspanning en bij spanning en stress in zijn algemeenheid ook. Vaak hebben mensen met hoge spierspanning ook een tekort aan magnesium. Ik merk het als ik het een tijdje niet slik en ik slik het ook in tijden dat ik gewoon veel stress heb, want dan voel ik het al gauw aan mijn spieren.
Gewoon bij bijvoorbeeld de Etos te halen Magnesium met calcium en b6 en je voelt het wegvloeien. Sterkte!!

Kijk, dat is een goede tip, dank je.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:00

fargo schreef:
Goof schreef:

Kijk, dat is een goede tip, dank je.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:07

Heel graag gedaan, bij extra stress is het zowiezo al aan te bevelen!

Daarnaast slik ik in stressvolle perioden soms ook wat vitamine C bij omdat stress gewoon een grote impact heeft op je lichaam en je lichaam dus dan best wat extra's kan gebruiken zodat je niet zo vatbaar bent.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:21

Val ook even binnen, niet alle pagina's doorgelezen, dat red ik niet, teveel :o
Heb sinds begin 2000 klachten en na jarenlang aanmodderen in 2006 fibro geconstateerd, naast hypermobiliteit.
Helaas is vorige week, natuurlijk in mijn meest zwakke plek, mijn nek, artrose geconstateerd, dus dubbelop... Yay 8)7
Ook van alles geprobeerd, osteopaat, manuele therapie, medicatie ( amytriptiline, gabapectine) allemaal zooi. Helaas weinig wat helpt. M'n favo hobby's niet meer uit te voeren, paardrijden en lezen.. Maar ach, ik ga door... En doe gelukkig nog veel andere dingen, maar met mate.
Heb nu via de reumatoloog medicinale cannabis, en dat helpt gelukkig steengoed, eentje S avond's voor het slapen gaan, en ik kan slapen. Want dat is het probleem bij de meeste denk ik... Het slapen. Naast de concentratieproblemen, stemmingswisselingen...
Gelukkig hebben we nu lekkere temperaturen en dit helpt echt met de spierspanning:-) van mij mag de zomer heeeeeeel lang duren..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:39

Werkt die medicinale cannabis goed voor jou? is het olie of wat anders?

Ik voel me ook veel beter bij deze warmte....klinkt herkenbaar alles wat je geprobeerd hebt Yavanna.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:15

Ik overweeg sinds een tijdje ook medicinale cannabis, dus ik ben blij te horen dat het jou zoveel goeds brengt. Kan je het aanraden of afraden om bepaalde redenen? (Mag ook via pb evt)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:37

ik laat er niks voor. Dat probeer ik althans, door een ongeluk en de fibro en nog wat is het soms niet te doen. Heb besloten dat ik alles moet kunnen doen. mijn manueel is niet met mijn eens want paardrijden belast mij enorm in mijn lijf. Maar vind mijzelf te jong om achter de geraniums te zitten. Dus probeer koste wat het kost mijn hobby's te doen en heb een huishoudster aangenomen en verder moet mijn man wat extra doen. Als mijn belasting steeds meer word door mijn werk en de moet dingen dan zal ik dat eerst proberen wat te minderen.

want je moet niet vergeten te leven. De warmte help wel maar de pijn is erg hoog op dit moment voornamelijk mijn nek, schouder, rug en handen. Dus probeer ik nu iets te vinden dat mijn balans beter word.
Val niet mee om het zo te doen. En mijn doel staat voor mijn ogen. mijn kinderen alles kunnen geven qua opleiding en dan minder werken.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:39

Ik vind die cannabis geweldig, hoewel het enorm vies is, en duuuuur.... Bizar. Én t wordt niet vergoed. Maar de baat die ik er bij heb is geweldig. Ik hou mezelf echt aan 1 a 2 jointjes per avond, afhankelijk van de pijn, en ik rook ze, omdat ik van de thee over m'n nek ga.
Ik slaap als een roosje, niet ernstig lang, maar wel veel beter en ontspannender dan met amytriptiline. Daar ben je overdag nog een zombie van, evenals gabapectine en meer van die zooi.
Ik heb hier met een jointje minder last van. Ik ben er door een tip van een Buuf op gekomen, en ja, het werkt. Oké, roken is ook niet goed, maar dat is met zoveel dingen en dat is een persoonlijke keus, dus hier graag geen reactie op. Het is voor mij de enige optie, aangezien ik niet tegen de thee kan, en is dit in overleg met m'n reumatoloog.
Let wel, het kost 12 euro de gram, en zit in potjes van 5 gram, je hebt bediol en bedrocan.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:01

Voor mij is een jointje ook de beste oplossing dus wat mij betreft hoef je je niet zo te verontschuldigen hoor! :P

Het is idd wel een duur medicijn die niet vergoed wordt, gelukkig hebben we een grote tuin. ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:03

Een vriend van me raadt me al jaren aan om eens een joitnje te proberen om mijn lichaam te ontspannen.
Ik ga er niet aan beginnen, heb geen zin in een verslaving erbij.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:36

Nou Goof, ik durf met zekerheid te zeggen dat ik niet verslaafd ben, als ik op vakantie ben, neem ik vaak ook niks mee, en heb ik er geen moeite mee. Dus dat ligt per persoon verschillend denk ik.
Ik heb er iig veel baat bij, and that's what counts...