Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamtam

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:35

Mag ik hier ook mee komen babbelen? Ben ook net weer begonnen met lopen!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:40

Maris89 schreef:
Ik loop 's avonds ook beter. Een keer met Yv_ 's ochtends van 11-12 gelopen. Kwam net uit m'n bed en het was ook onwijs warm buiten. Hield de 3 minuten niet eens vol haha!

Oh, dus daardoor kan het komen...
Nou dan ga ik voortaan in de aaf!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:40

tamtam schreef:
Mag ik hier ook mee komen babbelen? Ben ook net weer begonnen met lopen!

Tuurlijk, gezellig :D

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:46

Ben net weer sinds een kleine 2 maanden aan het lopen. Twee jaar lang lopen sukkelen met een blessure en al die tijd niet hardgelopen. Ben overigens nooit een heel actieve loper geweest. Nu heb ik de smaak echter helemaal te pakken en loop ik alweer 3 kwartier.

Mijn doelen voor de komende tijd: Begin september een 12 km loop (UCS run) en in november de 7-heuvelen. Het is wel wat ambitieus, zeker met 3 weken vakantie in september waar ik niet van plan ben om te gaan lopen, maar het moet haalbaar zijn!
Heb nu een trainingsschema voor 10 km en een voor een halve marathon. Na het 10 km schema stap ik halverwege het 2e schema in.

Ik loop nu 3 keer per week, maar vind het nog wel lastig in te plannen met een fulltime baan en de paarden om in te plannen. Hoe doen jullie dat?

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:19

@ tamtam. Mijn zus doet mijn pony op maandag en donderdag dus dan kan ik na mijn werk lopen. Nu ga ik 's morgens proberen. 's middags komt er steeds iets tussen of ben ik te moe. Was vandaag de eerste keer. Hoop dat ik het vol hou. Maar als je alle dagen naar je paard gaat weet ik het niet. Misschien na het werk lopen dan eten en dan naar je paard? Staan ze thuis of op een pensionstal. Je kan je paard natuurlijk ook meenemen, heeft hij ook zijn beweging gehad :)

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:35

Dat is wel handig ja. Ik ben vandaag ook voor het eerst 's morgens gegaan, maar dat beviel toch nog niet heel best. Normaal loop ik op dinsdag direct uit werk en in het weekend is ook niet echt een probleem, maar die ene extra dag kan ik nog niet echt plannen. Toch maar 's ochtends dan denk ik en dan een kort rondje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:38

Ik heb geen paard meer, maar ik werk wel full time en over het algemeen ben ik zeker niet voor half 7 's avonds thuis.
Meestal ga ik dan eerst lopen en dan pas eten.
Maar ik eet altijd al vrij laat, meestal pas rond 8 uur, dus tijd genoeg om nog een rondje te lopen.
En ik heb het voordeel dat hubby kookt als ik nog wil rennen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:42

Welkom TamTam! Wat voor blessure had je? Zozo, aardig doel voor ogen! Op hoeveel km zit je nu? 3 kwartier achter elkaar?
Ik ren overigens ook altijd 's avonds, rond 19.30. Ik heb dan het geluk dat mijn baan geen kantoorbaan van 9-5 is, dus ik kan einde van de middag altijd al lekker naar mijn poownie toe.

Maris, wat wil je nou :D? Ik moest zo'n ding bij John bestellen, maar nu lees ik dat je een andere gaat halen..? John is toevallig vanaf vandaag niet meer alleen, omdat die ander eerder terug van vakantie is gekomen, dus ik kan 'm nu bestellen voor je. Maar ga dat natuurlijk niet doen als je al een andere gaat halen :).

Bo, ik kan 'm voor jou ook wel meebestellen, maar denk dat er een week overheen gaat tussen bestellen en leveren en dat moet-ie natuurlijk nog richting Amsterdam..

Ik ben helemaal blijblijblij met mijn nieuwe shoes!!! Gister heerlijk gelopen! Merkte op een gegeven moment wel dat ik een beetje een vreemd gevoel aan de buitenkant van mijn voet, naast mijn tenen kreeg, maar ik denk dat dat gewoon gewenning moet zijn, gezien ik met die zgn. holvoeten nooit daar gewicht op heb staan en nu ineens wel..

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:54

Yv, oh ja ik dacht ik hoor niks meer dus ik bestel hem wel haha! Maargoed, als jij het kan vragen is dat goed hoor! Denk dat die van jou ook kwalitatief beter is! Dennis wilde er trouwens ook 1 :o .

Super! Dat had ik ook met mijn nieuwe schoenen, maar dan aan de binnenkant. Na een paar weken had ik dat eruit gelopen :) .

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:07

Gaan we een bokt bestelling doen :+

Wat kost dat dingetje ongeveer?? we hebben t over de sportarmband voor de telefoon toch?

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:29

Yv_ schreef:
Welkom TamTam! Wat voor blessure had je? Zozo, aardig doel voor ogen! Op hoeveel km zit je nu? 3 kwartier achter elkaar?
Ik ren overigens ook altijd 's avonds, rond 19.30. Ik heb dan het geluk dat mijn baan geen kantoorbaan van 9-5 is, dus ik kan einde van de middag altijd al lekker naar mijn poownie toe.

Dank je!
Dat is wel goed geregeld! Ben over het algemeen niet voor een uur of half 7 thuis van werk. Dus dan is het meestal snel koken, eten en naar stal. Voor ik dan thuis ben is het 10 uur-half 11. Dan ga ik echt niet meer lopen...;-)
Ik loop nu zo'n beetje 3 kwartier (das voor mij zo'n 8 km). Probeer er nu elke week een km bij te lopen. Dat doe ik 1 keer per week en dan de andere 2 keer ongeveer 25-30 minuten. Meer als onderhoud zeg maar.

Ik had een osteonecrose van mijn sesamoid. Dat is zeg maar dat een van de botjes in je voet is afgestorven. Was bij mij waarschijnlijk door een breuk waarmee ik ben doorgelopen (wist het ook niet). Kan het niemand aanraden, was voor mij bijna 2 jaar drama, maar nu gaat het gelukkig weer erg goed!

Yv_ schreef:
Ik ben helemaal blijblijblij met mijn nieuwe shoes!!! Gister heerlijk gelopen! Merkte op een gegeven moment wel dat ik een beetje een vreemd gevoel aan de buitenkant van mijn voet, naast mijn tenen kreeg, maar ik denk dat dat gewoon gewenning moet zijn, gezien ik met die zgn. holvoeten nooit daar gewicht op heb staan en nu ineens wel..

Wat voor schoenen heb je? Ik heb ook nieuwe schoenen gekocht toen ik net weer begonnen was met lopen. Heb echt ontzettend moeten wennen: had ineens spierpijn over inieminie afstanden :D , maar ben er nu echt heel blij mee!

Over die hoesjes: Ik heb er ook net een gekocht: http://www.sportbeha.com/N_frame.html?h ... tbeha.com/. Vandaag voor het eerst mee gelopen. Werkte prima. Plaatje komt trouwens niet helemaal overeen met wat je krijgt: het zijn 2 vakjes met een ritsje. Nog handiger dan die op de foto vind ik!

Hoe ver zijn jullie nu zo'n beetje?
Ben trouwens benieuwd of jullie wel eens van die repen/gels hebben gebruikt. Lijkt me straks over de lange afstanden wel fijn, maar er zijn zo veel mogelijkheden: zie door de bomen het bos niet meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:49

Ik heb ook echt moeten wennen aan mijn nieuwe schoenen.
Ik heb ze nu een week of 3-4 en nu pas lopen ze echt lekker.

Ik ben nog niet zo ver, ben 6 weken geleden begonnen en ik volg het schema van Evy.
Ben nu bezig met stukjes van 8 min en moet komende week ook 10 min gaan lopen.

Wat voor repen/gel bedoel je?
Ik zie trouwens geen hoesje in je link, maar een sportbeha ;)

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:58

@ Anc: Zo lang duurde het bij mij ook ongeveer ja.
Dat schema voor Evy is voor mensen die verder niet aan sport doen?

Er bestaan repen/gels speciaal voor sporters. Die geven zeg maar snel energie en vullen allerlei belangrijke elektrolyten aan. Schijnt op langere afstanden een behoorlijke boost te kunnen geven.

Hahaha, dat linken werkt niet helemaal blijkbaar! Volgens mij moet dit hem wel zijn: http://www.sportbeha.com/N_frame.html?h ... rt_45.html

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:01

Boktbestelling vind ik goed an sich. Als iedereen netjes betaalt :). Ga namelijk niet die vriend met een openstaande rekening laten zitten ;). De hoesjes zijn € 11.- per stuk, het zijn die van Belkin. Als hij ze binnenheeft en ik moet ze nog opsturen, komen er wel nog verzendkosten bij (of af te halen in het Westland). Ze zitten in een plastic verpakking welke niet door de brievenbus kan. Ik kan ze wel uit die verpakking halen, dan kunnen ze wel door de brievenbus. Dan doe ik het "garantiekaartje" (weet niet precies wat het was, ik heb het meteen weggegooid) er wel bij in.
Zie http://www.ipodhoes.nl/belkin-dualfit-s ... 5c0caaf7cc

Edit, ik wil vanavond bij hem gaan bestellen, dus wil het dan vóór 22.00 uur weten :)

Bestelling so far:
Maris 2x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:32

Lijkt me wel handig, zo'n hoesje, maar ik heb geen IPhone ;)

@tamtam, dat schema is inderdaad voor mensen die met 0.0 conditie beginnen.
Rustig opbouwen naar een half uur achter elkaar hardlopen (5km).

Er is dan ook een vervolg met een opbouw naar 10km hardlopen.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:06

@ Anc: Wel lekker he om volgens een schema te lopen? Vind ik tenminste wel....
Liep eerder altijd gewoon tot ik erbij neer viel. Niet echt constructief (en motiverend...) was dat ;-)

Esje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:30

Anc schreef:
Alstu :D

Ik zou wel zo snel mogelijk goede kleding kopen.
Ik heb mijn sportkleding bij de Hema gekocht, voor € 10 voor een shirt en € 10 voor de broek.
Als je in katoen blijft lopen, helemaal met dit weer, heb je een hele grote kans om verkouden te worden aangezien katoen de hitte en het zweet van je lichaam niet goed afvoert.
Je blijft dus "vochtig" zeg maar en met dit weer (kou) is dat niet heel erg gezond ;)

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, want echt helder leg ik het niet uit :')

Dank je wel!
Ik begrijp wat je bedoeld, alleen dan moet ik echt even wat verder zijn dan nu.... en het voordeel is dat ik bijna niet zweet (daarintegen moet ik na het lopen heel nodig plassen, hahaha)
Maar als mijn lijf het welvolhoudt zal ik zeker kleding aanschaffen hoor.... ik zie absoluut het voordeel er van in ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:58

Ik vind het echt heerlijk om met een schema te lopen.
Je hoeft nergens aan te denken, gewoon verstand op 0 en gaan.
Evy verteld je wel wanneer je moet wandelen en wanneer je moet rennen.

Alhoewel ik nu ook wel zin heb om straks 30 min alleen te lopen op mijn eigen muziek.
Vind de muziek van Evy niet altijd even leuk.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:03

Smudges schreef:
@ tamtam. Mijn zus doet mijn pony op maandag en donderdag dus dan kan ik na mijn werk lopen. Nu ga ik 's morgens proberen. 's middags komt er steeds iets tussen of ben ik te moe. Was vandaag de eerste keer. Hoop dat ik het vol hou. Maar als je alle dagen naar je paard gaat weet ik het niet. Misschien na het werk lopen dan eten en dan naar je paard? Staan ze thuis of op een pensionstal. Je kan je paard natuurlijk ook meenemen, heeft hij ook zijn beweging gehad :)

Ik ga sowieso elke dag naar mn pony ;)
Het komt eens voor dat mn vriendin gaat, maar over het algemeen doe ik hem 7 dagen per week :)

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:04

Hoe combineer jij dat dan Zack?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:06

Yv_ schreef:
Bo, ik kan 'm voor jou ook wel meebestellen, maar denk dat er een week overheen gaat tussen bestellen en leveren en dat moet-ie natuurlijk nog richting Amsterdam..

Yesss ik wil er ook 1!!!

JA snap ik dat je happy bent met je nieuwe schoenen! :D
Ik merk het nu wel dat deze schoenen niet helemaal oke zijn... Ik loop 5 dagen per week en merk het toch wel aan mijn schenen.
De steken in mijn buik worden steeds minder!
Heb er vandaag geen last van gehad *\o/*

Heb 2.26 km gelopen in 16min :D
Gaat de goede kant op *\o/*
Merk dus wel als ik een wat "actiever" rondje maak dat mn schenen dus pijnlijker.. heel vervelend.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:09

tamtam schreef:
Hoe combineer jij dat dan Zack?

Op dit moment kan ik mijn werkuren zelf indelen dus is het een kwestie van je aan de tijd houden :)

Mijn vorige baan werkte ik van 10 tot 17:00 of van 17:00 tot 24:00.
Dus of om 9 uur half uurtje rennen.
Of na 17:00 half uurtje rennen, dan eten en dan paard.

Hoe ik het bij mn volgende baan ga doen weet ik niet.
Ik ben op het moment bezig met solliciteren bij de politie, dus dat gaat dan wel ff wat pittiger worden qua tijd maar ook daar verzin ik wel wat op :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:09

Yv_ schreef:
Edit, ik wil vanavond bij hem gaan bestellen, dus wil het dan vóór 22.00 uur weten :)

Bestelling so far:
Maris 2x
Bo 1x

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:19

Middag, ik zit in Frankrijk dus ik heb vakantie..
Hardlopen mag alleen met helling dus even niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:27

Volgens mij hebben ze genoeg hellingen in Frankrijk ;)

Geef je groot gelijk hoor, lekker ontspannen en niks doen, geniet er van!