Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:57

Ik heb ook nooit echte vrienden gehad. Pas sinds mijn mbo-opleiding heb ik een echt goede vriendin waar ik alles mee kan delen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:21

Ik heb een paar hele goede vrienden. :) Ik ben absoluut niet van de oppervlakkige vriendschappen, daarom maar een paar en dan gelijk hele goede/diepgaande vriendschappen die al jaren lang zijn.
Ik weet eigenlijk niet of dat perse met het Hoog Sensitief zijn te maken heeft.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:59

Ik weet het ook niet. Dat diepgaande denk ik wel.
Net een uurtje gefietst. Heerlijk om even alleen met jezelf te zijn! Dat heb ik soms echt nodig.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:03

Ik meld me ook :j
Ik herken mezelf vrijwel in alle punten, en sinds ik 3 jaar geleden een fikse burn-out heb gehad, lijkt het wel 'verdubbeld' voor mijn gevoel.

Echt vrienden heb ik niet (wel een lief vriendje :) ) Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook totaal geen puf voor heb na een lange werk week :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:07

Ik denk idd dat het meer gaat om dat de dingen dieper gaan dan bij 'gewone' mensen. Niet HSP's zullen wel voor een groot deel de zelfde dingen voelen of aanvoelen, maar HSP's gaan dat dieper meemaken en ook anders verwerken.

Vrienden zijn voor mij enorm belangrijk maar de goeie zijn ook zij die niet teveel energie vragen en er ook terug geven.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:55

Vandaag niet lekker opgestaan en ik merk dat het meteen mijn humeur en gevoel beïnvloedt. Ik kan slecht tegen warmte en moet dus vandaag van 10 tot 3 in de warmte werken. En ook al gaat het wel goed op mijn werk, ben nog steeds onzeker. En dan ook nog niet lekker opstaan... Word ik meteen zenuwachtig van.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:07

Amandavd; je haalt me de woorden uit de mond! Kom er een half uur geleden achter dat een stomme instantie probeert mij 40 euro extra te laten betalen voor iets waar ik helemaal niks aan heb... Kan ik zometeen dus gewoon voor niks gaan werken. Grr ben ik dan meteen helemaal van ondersteboven en de hele dag mee bezig... Moet er maar vanaf zien te komen want heb straks les en dat gaat absoluut niet in combinatie met frustraties natuurlijk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:11

Klopt Libby, ik zou mij daar ook nog heel erg lang mee bezig kunnen houden! Mijn vriend snapt dat dan niet, die denkt er een keer over na, haalt zijn schouders op en gaat verder. Ik kan dat niet, dat blijft malen. Nu ook weer. Ik zit mij nu op te vreten tot het einde van de werkdag, omdat ik mij nu de hele dag ga afvragen of ik het wel af ga krijgen of ik het wel volhou etc. En dat kan ik dan niet van mij afzetten.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:47

ik herken het wel wat jullie beschrijven. Ik probeer bij mijn dochter, als ze het toelaat, verder te vragen. Wat is je drempel, waar ben je bang voor, onzeker voor. Soms komen er antwoorden. Dat geeft mij weer stof tot nadenken om tot een oplossing te komen, wat dus soms wel en soms niet lukt.
Over vrienden, het is sowieso moeilijk om echte vrienden te hebben. Mijn dochter is wat wijzer dan haar leeftijdgenoten daardoor valt ze vaak erbuiten om het zo maar te zeggen. De verwachtingen van die ene is dan heel groot wat dan vaak in een teleurstelling uitkomt. En dit is niet negatief bedoeld, het is voor jullie vermoeiend maar voor mij ook, misschien omdat ik ook echt probeer om haar te begrijpen en haar te begeleiden om het leren omgaan met haarzelf. Tjee wat hebben jullie het af en toe moeilijk met julie zelf!
Wat ik wel merk is dat jullie heel veel doorzettingsvermogen hebben, iets om echt trots op te zijn!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:21

ik vraag me echt af smileydees, of jij vind dat wij 'anders' zijn dan jij bv.
Ik bedoel, ik vraag mij echt heel vaak af of dingen te wijten zijn aan mijn hsp karakter of dat ik het me in beeld en gewoon geen hsp ben omdat iedereen zich zo wel zal voelen (wat zou ik geven om eens iemand anders te zijn :+ )

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:36

Dat idee had ik ook Aria... wie zegt/weet hoe een ander zich precies voelt... ik voel me helemaal niet iemand in een hokje of bij een groep horen... ik ben gewoon wie ik ben... en daarin zit groei en verandering.. en ik lees hier wel herkenbare dingen... maar ook dingen waarvan ik denk.. nou dat heb ik nou nooit... net als bij bijna alle verhalen

maar ik heb wel gemerkt dat het boek van Elaine Aron .. en de gesprekken met een vriendin en mijn psychotherapeut me wel geholpen hebben... dat ik mezelf beter begrijp... maar ja... dat kan ook komen door mijn leeftijd... ik ben halverwege de 30... en denk dat als ik als puber echt totaal geen behoefte had om over mijn gevoelens en angsten te praten... die ontwikkeling lijkt me ook niet zo raar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:50

Je bent anders in de zin dat je anders reageert, vaak andere emoties of juist diepere emoties, etc. Ik voel mij wel anders. In de zin dat als ik met mensen praat over mijn HSP ze mij slecht kunnen begrijpen omdat zij het niet zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:08

Oh maar ik praat ook niet over mijn HSP.. dat vind ik geen gespreksonderwerp... ik ben wie ik ben... vind het raar als iemand over het labeltje zou willen praten... ja ik pik soms emoties van andere op... ja ik blijf malen, ben soms snel van slag, heb veel tijd in mijn eentje nodig, etc etc... maar dan heb ik het meer daarover,... ik verwacht niet dat anderen mij begrijpen.. en ik verwacht alleen van mensen die echt dichtbij me staan dat ze rekening met me houden...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:15

Rekening met jou houden snap ik, hou je ook rekening met hen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:43

Wat een rare vraag Amanda.. ik zit nu meer te bedenken waarom je zo'n vraag zou stellen. Wat is jou reden dat je dit vraagt?

Of ik rekening houd met mensen die dichtbij me staan. Ja dat doe ik. (ik doe zelfs een poging om ze te begrijpen... maar dat lukt natuurlijk niet altijd... al heb ik wel het geluk dat ik veel fijngevoelige mensen in mijn omgeving heb)
Ik houd soms zelfs rekening met mensen die ik nauwelijks en wring me dan zelf in allerlei bochten om maar aan hun verwachtingen te voldoen. (al probeer ik dat wel beetje te veranderen, hoef mezelf niet weg te cijferen).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:26

Hoezo is dat een rare vraag? Ik bedoelde er niks mee hoor. Is alleen vaak als je hoort van dat je graag hebt dat andere rekening met je houden, die persoon zelf geen rekening houdt met andere. Omdat ik HSP ben, betekent niet dat de hele wereld zich aan mij moet aanpassen, maar dat ik ook moeite moet doen om hen te begrijpen.

Ik bedoelde er niks mee hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:52

Ik begrijp je wel Amanda, maar kan me ook voorstellen dat de vraag niet fijn voelt omdat het vaak zo is dat je als HSP-er juist al zoveel rekening houdt met iedereen omdat je mensen zo goed aanvoelt en je het daardoor (onbewust) iedereen naar de zin wil maken. Rekening houden met je omgeving doen veel HSP-ers dus al standaard en dan voelt het juist extra 'vervelend' als je omgeving je dat niet teruggeeft. Zeker omdat het ook nog eens zo is dat een aanpassing voor een niet-HSP'er meestal minder ingrijpend is dan voor een HSP-er. Maar ik begrijp je vraag goed, het is natuurlijk altijd tweerichtingsverkeer. :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:44

Ja dat snap ik RedPassion, maar als er iets is wat ik geleerd heb de laatste jaren, mede dankzij mijn vriend, is omdat ik anders ben, ik nog steeds moeite kan doen om een ander te begrijpen. Ik deed dat eerst namelijk helemaal niet, ik was eerst iemand die wilde dat de wereld zich aanpaste aan mij, maar dat is nu dus veranderd. Ik bedoelde er ook niks verkeerd mee hoor, misschien dat het naar overkwam, excuses!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:02

@Amanda: Ik vind dat je mijn stukje wel erg geïnterpreteerd hebt naar je eigen ervaring. Dat dacht ik al een beetje toen ik je vraag las. Dat je niet las wat ik had geschreven maar dat je je eigen ervaring erin leest.
Ik schrijf in mijn stukje namelijk alleen wat ik verwacht van mensen die dichtbij me staan (en dat vind ik geen rare/overdreven verwachting) ik geef helemaal niet aan hoe ik omga met anderen alleen wat mijn verwachting is hoe mensen omgaan met mij.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je niet je best zou doen om anderen te begrijpen terwijl ik dus van anderen niet verwacht dat ze mij begrijpen... en ik zelfs meestal maar doe/zeg wat wel begrijpelijk voor hen is (maar meestal maar deel van wat ik echt voel)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:10

Nou.overdrijf je Evelijn. Het was gewoon een oprechte vraag, ik ging nergens vanuit.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:14

Punt is vaak dat de HSP'er achteraf met de gebakken peren zit wanneer de grens (die vaak sneller dan bij niet Hsp'ers bereikt is) overschreden wordt. Niet HSP'ers zitten er vaak niet zo mee en gaan gewoon door. Daarom krijg je vaak naar je hoofd: ah joh maak je niet zo druk... Ik denk dat HSP'ers juist vaak rekening met een ander houden, maar dat de eigen grenzen daarbij niet overschreden moeten worden. En dat laatste is vaak maar heel dun vind ik, het verschil tussen precies genoeg of teveel doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:27

Je ging wel ergens van uit je geeft namelijk later aan dat je dit vindt: "Is alleen vaak als je hoort van dat je graag hebt dat andere rekening met je houden, die persoon zelf geen rekening houdt met andere."

Daarmee is de vraag gekleurd... en dan kan je vinden dat ik overdrijf... maar jij stelt een korte vraag of ik wel rekening houd met anderen.. .. zonder inleiding, zonder... en dan mag communiceren via internet lastiger zijn etc. etc. maar ik vond het een botte opmerking.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:39

Starbreeze daar heb je gelijk in.

Evelijn, nogmaals, ik vind dat je overdrijft, bovendien heb ik mijn excuses al aangeboden maar dat ga ik niet blijven doen. Het was een gewone vraag, jammer dat jij dat anders interpreteert.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:03

Hier nog een ervaring die misschien hier herkenbaar is.

Vandaag had ik een familiefeest voor het 60-jarige jubileum van mijn grootouders. Ik zag er best tegenop: veel drukte, 's middags een fotoshoot (wat ik overigens zelf heb aangedragen als cadeau). Maar het is me eigenlijk zo meegevallen dat ik bijna trots word op mezelf. Het liefst zou ik er nu ook over blijven praten, omdat het zoiets positiefs voor mij is geweest. Koesteren deze ervaring! *\o/*

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:15

Gaaf! Voor mij iets soortgelijks, kinderfeestje van mijn zoontje. We waren buiten op de boerderij (ik in mn element dus) en het is me 100% meegevallen! Het familiefeest thuis vond ik veel erger.