Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:23

Nathalie; wat raar zeg idd. Een kindje van 15 dagen geen nachtvoeding willen geven? Wat is dat voor iets vreemds! Dat kan je toch niet maar negeren?

BA, och, dat is zo sneu, dat zo'n kleintje vol met snot zit! Hoop dat het weer snel over is. Gelukkig geen koorts meer, dat scheelt al een boel.

Carola, als je haar zelf laat beslissen, is het meestal gemakkelijker. Het kan best zijn dat ze dan een paar keer met veel tijd ertussen en een paar keer met weinig tijd ertussen komt. Als ze vrolijk is en goed groeit, krijgt ze gewoon voldoende binnen. Zowiezo ben ik geen klokkijker, daar word je zelf alleen maar gestrest van (tenminste ik). Laat het liever door mijn zoontje bepalen.

Af en toe komt hij om de twee a drie uur en soms om de 5 uur of 6 uur, gemiddeld kom ik op 6 voedingen per dag (ene dag 5, andere dag 7 of 8). Deze week is hij weer 200 gram gegroeid! (4490 weegt hij al en 54,5 cm, vandaag op CB geweest) Hij is wel erg veel wakker voor een kindje van 4 weken (soms wel 2 a 2,5 uur tussen 2 voedingen), maar blijkbaar heeft hij gewoon minder slaap nodig. En snachts slaapt ie dan weer wel meteen na het voeden.

Susan, heb jij nachtdienst, dat je dan op je werk kan slapen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:31

Neff: nee, slaapdienst :Z . En dat combineren ze vaak met een late dienst van 15.00 tot 23 uur eraan vooraf, is makkelijker met rooster maken en je zit sneller aan je uren.

BA: oei, ik wilde ook hele stukken gaan geven. Ga ik ook maar niet doen. Ik twijfelde al wel erg, en nu ik jouw verhaal lees doe ik het maar niet. Ik wil morgen gaan beginnen met fruit, Marinde is er echt klaar voor merk ik en morgen hebben we er ruim de tijd voor. Ga dus ook maar eerst een staafmixer kopen voor we gaan beginnen, en een lepeltje. Lijkt me ook beter om het geleidelijk op te bouwen, zoals Carolaa voorstelt.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:32

ik heb lieke eigenlijk ook altijd zelf de tijden laten bepalen, echter dacht ik dat er overdag niet meer dan 4 uur tussen mocht zitten. ( weet ff niet meer waar ik dit gelezen / gehoord heb )
Lieke heeft de eerste 2 maanden op 8 a 10 voedingen per dag gezeten, maar nu wordt het wel heel weinig vind ik. Ze plast/ poep verder goed, en is lekker vrolijk.

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:39

Interessant, BA. Ze maken het je wel moeilijk. Daar lees/hoor je weer dat stukken geven beter is, en dan weer niet.
Maar wat ze zeggen bij jou op t CB, klinkt me opzich wel logisch in de oren...
Handig trouwens dat je gevraagt hebt van de flaporen, want ik vind dat Yasemin ook flapoortjes krijgt. Maar dat hoeft dus helemaal niet.
Nu zitten ze dus niet meer gelijk, onze meiden!

Neff, ik heb vreselijke zin om er op in te gaan, maar ik weet uit ervaring dat dat bij deze persoon niets anders oplevert dan ruzie.
Dus ik begin er maar niet aan. Maar probeer er ook niet aan te denken want ik wordt er serieus verdrietig en misselijk van! ;(
We kwamen erop omdat ik zei dat Yasemin nog een nachtvoeding krijgt. Ik moest haar maar een paar nachten laten huilen; dan was het zo over. ;(

Carolaa, volgens mij kun je niet meten hoeveel ze drinkt door te kijken wat jij kolft. Een baby krijgt veel meer uit de borst dan een kolfapparaat.
Yasemin krijgt nu 6 voedingen incl de nachtvoeding. Zit ook telkens 4 uur tussen en soms leg ik haar ook aan zonder dat ze er zelf om vraagt (dit vaste ritme bevalt ons gewoon heel erg goed) maar ze drinkt dan wel.
Maar de ene keer is ze al klaar na 5 grote slokken en houd ze het 4 uur vol, de andere keer ligt ze zowat 20-25 minuten te tanken. Dat laat ik haar zelf lekker uitmaken.
Maar als het voeden op verzoek goed bevalt zou ik het haar zelf lekker aan laten geven. Idd bij voldoende plasluiers en een tevreden kindje is het prima toch?

Goh nu weet ik ook niet wat we gaan doen met fruit. We hebben nog ff de tijd gelukkig. ;) Maar wilde dat boek van Stefan Kleintjes halen.
Mijn ouders vonden het maar een rare methode en waren er op tegen toen ik het vertelde.... Idd ivm verslikken en dergelijke.
Denk dat ik anders ook maar gewoon zelf hapjes ga maken voor haar.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:17

Oh, nathalie, bedoelde niet dat jij het niet moest negeren (praten helpt toch vaak niet tegen zulke mensen), maar dat de vader en moeder dat huilen toch niet kunnen negeren (sorry, als je dat had begrepen)

Zou gewoon proberen wat jou het beste lijkt met fruit. Volgens mij kan het allebei, je hebt wel snel door wat je kindje fijn vindt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:25

Idd, een baby die huilt van de honger is moeilijk te negeren. Snap sowieso niet dat je zelf in bed kunt blijven liggen als je kind huilt, om wat voor reden dan ook. Volgens mij mis je dan bepaalde stofjes in je bovenkamer.

Wbt hapjes zelf laten bepalen, ik ga nu voor gepureerd met kleine stukjes in eerste instantie, en ga van daaruit wel kijken hoe het verder gaat. Om nu meteen een heel stuk wortel/banaan/appel oid te geven zoals mw. Rapley voorstelt vind ik wel wat ver gaan voor een baby van 5 maanden en 1 week oud. Ik wilde eigenlijk wachten met fruit en groente tot ze 6 maanden zou zijn, maar ze is er echt aan toe merk ik aan alles in haar gedrag. Ben heel benieuwd hoe het morgen gaat, en of ze het lekker vindt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:38

Carolaa schreef:
@ ba: Hoe oud is tessa nu?
Hier in belgie gaan we naar kind en gezin, het belgische consultatie buro. Daar zijn ze juist tegen het geven van gepureerd voedsel na de 6 maanden. Tot de 6 maanden gepureerd, en daarna enkel prakken en tegen de 8 maanden stukjes geven.

dat gaven ze hier idd ook aan. dat is dus gelijk aan NL.
tessa is nu 5 maanden en heeft nog geen bijvoeding gehad.

suus, ik twijfelde ook al erg hoor en hans nog veel meer. die vind verstikkingsgevaar toch een eng ding. heb er wel veel over gelezen en ook dat eigenlijk alle kindjes weer uit het verslikken komen. nu is het wel zo dat je je makkelijker verslikt in een vloeistof dan in een vast stukje, maar vloeistof hoest je weer makkelijker op....

nath, die flapjes heeft ze echt alleen aan de bovenzijde van haar oortjes en daardoor vouwen ze nog sneller dubbel als ze bijvoorbeeld naar haar zij draait. ach, het is niet anders!
meisjes gaan idd niet meer gelijk op. tessa is gewoon een kleintje en ze is nog wel een maand jonger dan yas!

tessa is ook erg toe aan wat meer dan alleen melk merk ik. ze kijkt het eten zowat uit onze mond en zit echt te smakken en op haar handjes te kluiven als wij zitten te eten. net als suus ga ik voor niet te fijn gepureerd voedsel, dat moet lukken!
morgen dus op jacht naar een goede staafmixer en op de markt wat fruit kopen. las net op internet dat je fruit makkelijk kan invriezen (banaan wordt bruin maar dat veranderd niets aan de smaak) en dan in ijsklontbakjes of diepvrieszakjes. ik ga denk voor de laatste optie, lekker plat te maken!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:48

Ow hihi Neff had het verkeerd begrepen inderdaad.
Nu ik teruglees was dat ook niet zo slim van me. ;)

Susan ze zei 'Alle deuren dicht en we horen haar niet meer' ;(

Susan spannend hoor ben benieuwd hoe Marinde reageert op fruit!
Ik denk dat dat idd een goede manier is, eerst gepureerd met kleine stukjes.

BA hier hetzelfde met de oortjes. Als ze draait dan zitten ze al snel dubbel.
Mijn man heeft best wel flaporen, dus we waren daar toch een beetje bang voor. Bij de geboorte had ze ze niet, maar nu wel een beetje.

Oeh en Tessa ook aan de fruit, leuk hoor. Maken jullie wel foto's! Ben erg benieuwd hoe ze er uit zien haha. :D
Enne Tessa is toch ook al 5,5 maand? Kan dan best toch?
Wij willen beginnen als we terug zijn van vakantie. Dan is ze ook 5,5 maand.
Stiekem heb ik er wel veel zin in hoor. :j

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:01

Oooooh *krak* dat arme kindje! Ik snap werkelijk niet hoe je zo kil kan zijn naar zo'n babietje toe zeg! Vraag me altijd af of ze daar nou iets aan overhouden...

Ik heb hier overigens met 6 maand de dames respectievelijk een banaantje en broccoli in de handjes gegeven en dat ging heel goed, als ze zich al verslikt hebben dan was het in een korstje brood... Ik snap wel dat dat eng is hoor. Maar kindjes kunnen dat echt wel goed handelen is mijn ervaring. Maar dat is aan ieder voor zich natuurlijk.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:10

Ze verslikken zich daar echt niet in hoor! Milan neemt ook altijd grote happen maar pakt er dan zelf weer de helft of meer uit.
In het begin gaat dat met kokhalzen maar dat hebben ze heel snel door. Hij verslikte zich juist eerder als hij een keer een potje kreeg met die zalfachtige substantie :r

Je moet natuurlijk geen rauwe wortel of harde appel gaan geven maar zachtgekookte groente of een banaan gaan prima vanaf 6 maanden! Ik ben blij dat ik deze methode heb gekozen want zo krijg ik tenminste geen kind dat geen stukjes lust.

En een baby van 15 dagen oud laten huilen daar heb ik echt geen woorden voor.. :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:18

Ninita: het is ook echt mijn eigen gevoel, ik vind het toch geen fijn idee om al gelijk met hele stukken te beginnen. Voel me daar net als BA niet prettig bij.

Jeetje...alle deuren dicht en we horen haar niet meer? Konden ze niet beter een kind met een aan uit knopje nemen, of een opbergkast om haar in te doen als ze haar even niet nodig hebben :( volgens mij houden ze daar echt wel wat aan over hoor, als er zo slecht naar je behoeftes wordt om gekeken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:31

Ik denk inderdaad dat kindjes daar wel wat aan over houden. ;(
Ik zit ook sterk te twijfelen om haar een berichtje te sturen met uitleg over nachtvoedingen.... Waarschijnlijk loopt haar productie toch ook hard terug als je geen nachtvoedingen geeft, zeker in het begin???

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:08

Ik gaf ook al gauw geen nachtvoedingen meer omdat Chiara daar geen behoefte meer aan had. Hoe oud ze was weet ik niet.
Iig ouder dan 15 dagen dat wel ;) maar mijn voeding liep niet terug hoor :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:26

Nathalie: om wat je eerder hebt aangegeven denk ik dat het weinig zin heeft om ze te informeren. Dan doe je het meer voor je eigen gevoel maar sommige mensen hebben echt een bord voor hun ***.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:03

Ik heb toch maar informatie gegeven nadat iemand anders er op t forum ook wat van heeft gezegd.... Zat ook echt de hele dag met een knoop in mijn maag!

Geen nachtvoedingen omdat t kindje niet meer vraagt vind ik heel anders dan kindje laten huilen omdat je geen zin meer hebt hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:23

Idd is niet te vergelijken. Ben je de knoop nu kwijt Nathalie?

Bedacht me later nog hoe schadelijk het fysiek gezien ook voor de baby is/kan zijn om steeds 's nachts een (veel) te lage bloedsuikerspiegel te hebben. Kan er gewoon niet bij dat je dit kan doen met je kind.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:30

Nee nog niet Susan, pas als ik weet dat ze het geloofd maar ik ben bang dat dat niet zal zijn!
Al ben ik uiteraard wel een beetje opgelucht dat ik iig alles heb verteld dat ik weet en ook het artikel over nachtvoedingen en doorslapen van BV.com gegeven heb...
Ik hoop heeeeel hard dat ze er nog eens over na denkt maar ik ben bang van niet....
Dan hoop ik maar dat ze op het CB er misschien wat van zeggen binnenkort. Van t CB hier mocht Yasemin voor de 6 weken niet langer dan 5 uurtjes slapen ivm de bloedsuikerspiegel inderdaad. Ik heb haar nooit wakker gemaakt, maar als je je kindje laat huilen bij een laatste voeding van 22.30 uur en dan pas weer 's ochtends... Ze zei dat haar kindje om 03.30 het opgaf en ging slapen en daarna goed geslapen heeft ('dus het was vast geen honger') maar als je je bedenkt dat een kindje duf wordt van een te lage bloedsuikerspiegel..

Nouja goed... ik houd er over op want wordt er alleen maar verdrietig van als ik heel eerlijk ben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 07:17

Mmm, dacht dat ik hier wel door kon slapen van 22.30 tot 6.30 (op mijn werk) maar ik moest er echt om 5.30 uit om te kolven. Ben ik natuurlijk niet gewend, zo lang doorslapen dus ik kreeg last van lekkage. Was gelukkig snel verholpen :D ben benieuwd hoe het vannacht thuis is gegaan.

Vandaag op pad, slabbetjes, staafmixer en fruit kopen :P en ook nog dikke truitjes/broekjes voor de vakantie, Marinde heeft namelijk geen lekkere dikke truitjes of broekjes en we gaan wel kamperen volgend weekend. Gelukkig kunnen we als het echt koud is lekker in de caravan gaan zitten ;) .

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:45

Balen he dat je dan moet kolven. :D Had het er gister ook met manlief over; stel dat Yasemin nu weer gaat doorslapen, dan wordt ik weer wakker van lekkende borsten. :D

Wij zijn toevallig gisteravond op stap geweest voor wat warmere broekjes. Ik was eigenlijk al 2 weken aan het zoeken maar kon nergens wat vinden. Ben voor het eerst bij de Wibra gaan kijken en wat hebben ze daar leuke kleertjes zeg! Daar ben ik dus geslaagd. :j
Waar gaan jullie naartoe, Susan?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:47

Nathalie schreef:
Ik denk inderdaad dat kindjes daar wel wat aan over houden. ;(
Ik zit ook sterk te twijfelen om haar een berichtje te sturen met uitleg over nachtvoedingen.... Waarschijnlijk loopt haar productie toch ook hard terug als je geen nachtvoedingen geeft, zeker in het begin???

Idd, ze schijnen dan te "leren" dat hulp vragen geen zin heeft, er komt toch niemand... Werkelijk, dan mis je inderdaad een stofje zoals ik even terug las ;( Ik ben misschien te truttig, maar alles liever dan dat hoor! (was dat iemand op Bokt dan???)
(valt me dan overigens nog 100% mee dat zo iemand dan nog bv geeft, maar dat zal dan wel snel afgelopen zijn --> ze had niet meer genoeg/zat niet genoeg in... :+ )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:01

Idd Wow Amigo, verbaasde mij ook dat ze bv gaf....

Nathalie: wij zijn bij V&D geweest en goed geslaagd, winterjasje alvast gehaald (schijnen snel op te zijn, er hingen er nog maar een paar dus klopt wel volgens mij) en andere dikke(re) kleertjes. Ik vind vooral Frendz en Nijntje heel leuk. Prenatal zijn we ook geweest maar daar hadden ze niks leuks hangen.

Fruithapje was een groot succes, ze vond de appel heerlijk, ze wilde het hele bakje wel leegeten maar dat hebben we maar niet gedaan omdat ze er nog aan moet wennen. Vandaag gaan we een stukje banaan proberen denk ik, die kan ze wel gewoon "afhappen", die ga ik niet pureren. Kan nu niet bij de foto's, maar ik zal morgen onze eerste fruithap even spammen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en als laatste een foto'tje van pappa die de fles geeft :D

Afbeelding

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:57

Wat een superleuke foto's! <3
En kunnen ze met die leeftijd al in de tripp trapp?
Ik was namelijk aan t zoeken naar een stoel die plat kon... maar dat hoeft dus eigenlijk niet? Ik wil na onze vakantie (dan is Yasemin 5,5 maand) een stoel gaan kopen waar ze dan meteen in kan aan tafel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:00

Marinde moet wel een kussentje in haar rug, maar kan al vrij goed rechtop zitten in de stoel. Je hebt ook speciale stoelverkleiners die je kan kopen.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:40

Och, geweldig, die foto's!

Je kan ook een babyset bij de triptrap krijgen (hebben wij ook), dan kunnen ze met (bijna) 6 maanden meestal wel erin zitten.

Druk dagje vandaag, om de twee uur gevoed, vanaf 6 uur vanochtend. Zo maar snel gaan slapen.