B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:06

tuurlijk kan je dat overleggen met de HA, heb ik ook gedaan en ik zit nu weer aan de injecties

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:35

Kido schreef:
Jura heb je wel smelt tabletten genomen?

Vandaag mijn b=vierde spuit gehad en ik wel kleine dingen merken!
Hopelijk zet t zo door verder ook een B complex besteld omdat dit nog beter zou zijn voor de opname.

Nee die kon ik niet vinden... Of kun je die alleen bij de apotheek krijgen? Wat zijn goede?
Fijn dat het beter gaat met die injecties!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:55

Bij natuurwinkels of bv een vitamine store heeft ze!
Van t merk Bloem bijvoorbeeld heb je wat.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:56

Jura schreef:
Kido schreef:
Jura heb je wel smelt tabletten genomen?

Vandaag mijn b=vierde spuit gehad en ik wel kleine dingen merken!
Hopelijk zet t zo door verder ook een B complex besteld omdat dit nog beter zou zijn voor de opname.

Nee die kon ik niet vinden... Of kun je die alleen bij de apotheek krijgen? Wat zijn goede?
Fijn dat het beter gaat met die injecties!

We raden aan alleen smelttabletten (en andere middelen) te nemen met methylcobalamine, adenosyl/dibencozide/c-enzym-cobalamine, of hydroxocobalamine. Cyanocobalamine is (veel) minder geschikt.
Voor alle tabletten geldt dat opname beste is als men de tabletten langzaam laat smelten onder de tong/tegen de wang/onder de bovenlip. Niet op kauwen, zuigen en zeker niet doorslikken, dan is effect veel minder. De spray kan best onder de tong gesprayed worden.
Staat een tablet er niet bij dan raden we die niet aan.

Smelttabletten:

-Biotics : 2000mcg hydroxycobalamine + 2 mg B6 + 800mcg foliumzuur 60 stuks (van 23,32 tot 27 euro)
Ingrediënten van Biotics B12 2000mcg:
Vitamines, mannitol, sorbitol, natuurlijke citroensmaakstof, magnesiumstearaat (plantaardige bron).

-Bonusan : 1000 mcg dibencozide + 600 mcg foliumzuur 90 stuks (van 12,37 tot 16,50)
sorbitol, xylitol, fructose, microkristallijne cellulose, magnesiumstearaat, natuurlijk sinaasappelaroma.

-Bloem : 10.000 mcg hydroxycobalamine 64 stuks (24,95) (IMO onnodig veel en daardoor onnodig duur)
Ingrediënten
Vulstof (isomalt), glansmiddel (plantaardige olie), vitamine B12, natuurlijke kleurstof E162 (bietenrood), bosvruchtensmaak, zoetstof (sucralose), antiklontermiddelen (magnesiumstearaat, siliciumdioxide).

-AOV : 1500 mcg dibencozide + 500 mcg foliumzuur 60 stuks (van 12,30 - 15,75)
Zoetstof (sorbitol), vulmiddel (polyvinyl pyrrolidone), antiklontermiddel (magnesium stearaat), vitamines.

-NOW : 1000 mcg methylcobalamine 100 stuks (van 15 - 18,80)
Hulpstoffen: Zoetstof (van maïs): sorbitol, fructose; Vulstof: cellulose; Antiklontermiddel: stearinezuur, magnesiumstearaat; Zuurteregelaar: citroenzuur; Smaakstof: natuurlijke kersensmaak (o.a. van amandel).

- Active B12 Dibencozide 3000 mcg Country Life : Vitamine B12 (dibencozide) 3000 microgram, Foliumzuur 200 microgram.(28-37 euro v 60)
Sorbitol, stearinezuur, cellulose, silica, magnesiumstearaat.

- Solgar methylcobalamine 1000 mcg : (let op er staat kauwtabletten maar men moet smelten) 30 stuks (17,95)
Zoetstof (mannitol) Vitamine B-12 (methylcobalamine prep) Anti-klontermiddelen (silicium dioxide, plantaardig stearinezuur, plantaardig magnesiumstearaat) Cellulose gom Natuurlijk kersenaroma

- Ecologigal formula: 1000 mcg dibencozide met 400 mcg foliumzuur 60 stuks (vanaf 19,50-26)
Vulstof (cellulose), antiklontermiddelen (stearinezuur, siliciumdioxide, gemodificeerd cellulose, gom magnesiumstearaat), lecithine, calciumcarbonaat,

- Natural factors: 1000 mcg methylcobalamine 90 stuks (vanaf 13,75)
Lactose (from milk), cellulose, croscarmellose sodium, magnesium stearate (vegetable grade).

- Supplemed: 1000 mcg Methylcobalamine 60 Stuks (van 11,93 tot 15,90)
Zoetstof: mannitol, Anti-klontermiddelen: colloidaal siliciumdioxide, magnesiumstearaat, Vulstof: microcristallijne cellulose.

Nieuw: B12 vegan spray (mondspray) :
Pure Vegan B12 methylcobalamin spray 500mcg per spray. 19,95 te bestellen via Unlimitedhealth.nl of MyVitality.nl!
Other Ingredients: Purified water, vegetable glycerine, and potassium sorbate.

Neusspray:

Yuliv Hydroxocobalamine 500 mcg (per spray) 21,95 (bij bewaren in koelkast min. 4 maanden houdbaar)
Water, natriumchloride, hydroxycobalamine (b12), fosfaatbuffer, benzalkoniumchloride (mogelijke allergie, dus voor gevoelige mensen opletten).

Bij de natuurapotheek in Pijnacker is ook op verzoek een neusspray hydroxocobalamine 1000mcg verkrijgbaar!

In principe zijn injecties altijd eerste keuze. Bij neurologische klachten altijd injecties.
Voor mensen met weinig klachten en niet echt lage waarde kan bovenstaand prima IMHO, en voor mensen die tekort hebben door gebrek in voeding (en geen neuroklachten hebben), en voor bijv ouderen die door maagzuurgebrek weinig B12 meer opnemen kan dit ook een optie zijn. (liefst na aanvulling voorraad met injecties)

Bron: http://www.stichtingb12tekort.nl

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:25

Now is ook redelijk betaalbaar!
Ik gebruik zelf van Now nu de B2 de B50 magnesium en de d3 geloof ik.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 06:36

Fijn, ik heb Orthica smelttabletten met Cyanocobalamine :+
Voor mij werken ze echter prima. Zodra ik merk dat ik dip, neem ik er een en ik kan er weer een tijdje tegenaan.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:33

Bedankt Kido en Glossi!

De volgende keer dat ze mijn bloed weer testen wil ik ook op ziekte van Lyme testen. De klachten komen heel erg overeen met B12 tekort.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:23

@Jura: nouuuuu, ze lijken wel een beetje op elkaar, maar toch ook weer niet hoor.
Toevallig heeft mijn dochter een paar jaar geleden de ziekte van lyme gehad (hopen we tenminste, met lyme weet je nooit zeker of het helemaal weg is), en ze heeft nu dus een B12 tekort. Lastig, we waren ook eerst bang dat de lyme terug was, maar toen had ze toch iets andere klachten dan nu. Maar het kan wel verwarrend werken, dat is zeker.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:43

Jura, als je weer bloed gaat prikken neem dan ook VitD mee als dat kan. Dat gaat vaak samen met b12 tekort en kan de zelfde soort klachten geven. Neem aan dat er ook al naar je schildklier is gekeken?

Rebel_Jits, als ze voor jou goed werken toch :Y)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:18

Ik heb vorige week weer bloed laten testen en de uitslag zegt dat alles goed is. Geloof het niet helemaal, omdat ik onder de 50 zat en nu dan goed zou zitten...

Kan iemand mij de gegevens sturen van die man/vrouw in almere? Die er heel goed mee omgaat? Wil toch een second opinie...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:23

Almere? Zou zo niet weten wie daar zit... maar in lelystad en dronten zit een hele goede :)

Je waarde is iig echt niet goed!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:30

Maar als je waarde 50 is zou je echt een flinke lijst aan klachten moeten hebben denk ik?
Niet dat t niet kan maar vraag me af of je de juiste heb onthouden?
Laatst bijgewerkt door Kido op 06-07-11 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:31

nee dat zou ik dan ook wel willen weten wie dat is in almere

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:34

Die van Lelystad en Dronten heeft een hele lange wachtlijst! Je kunt er pas volgend jaar terecht.

Samy, hoe kan het dat de uitslag zegt dat het goed is? Hoe staat de b12 op jou papiertje, de waardes? Achter de waarde die jij hebt staat vaak waar het tussen in moet zitten. Op mijn papiertje staat bijv. (deze waarde is na injecties) vitamine b12 (BL) 333 pmol/l 160 - 700 Als je waarde 50 pmol/l heb je een behoorlijk tekort!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:39

Samy; je kunt ook in het stichting B12 tekort forum een berichtje plaatsen, daar krijg je dan via pb een reactie op! Succes! Het is iig wel wijs om naar een internist oid te gaan met jou waarde ;)

Mensen met een waarde van 50 hoeven overigens niet veel klachten te hebben, sommige mensen met een waarde van bijvoorbeeld 200 kunnen meer klachten hebben dan iemand met een waarde van 50.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:23

Idd op dat forum kunje n hoop interessante info vinden. Mijn dochter is weer terug naar 1 keer per week prikken. Plus smelttabletten erbij. dan maar weer hopen dat ze iets vooruit gaat. Dr Auwerda is echt n toppertje

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:42

Daphne__ schreef:
Almere? Zou zo niet weten wie daar zit... maar in lelystad en dronten zit een hele goede :)

Je waarde is iig echt niet goed!

Nee Lelystad, Dronten kon het ook zijn hoor, weet niet meer welke het was, kon het ook niet zo 1,2,3 opzoeken.
Me waardes waren vorig jaar -50 en dat zou nu ruim er boven moeten zitten, terwijl ik me kur ook niet af hoefde te maken ...
Dus ik wil nu liever zekerheid, aangezien ik nog veel moe ben.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:43

Glossi schreef:
Die van Lelystad en Dronten heeft een hele lange wachtlijst! Je kunt er pas volgend jaar terecht.

Samy, hoe kan het dat de uitslag zegt dat het goed is? Hoe staat de b12 op jou papiertje, de waardes? Achter de waarde die jij hebt staat vaak waar het tussen in moet zitten. Op mijn papiertje staat bijv. (deze waarde is na injecties) vitamine b12 (BL) 333 pmol/l 160 - 700 Als je waarde 50 pmol/l heb je een behoorlijk tekort!

Ik krijg mijn papiertje niet eens te zien. Vorig jaar zei die dus dat ik onder de 57 had, was ook erg te merken met de vermoeidheid, maar ik vind het raar dat dat nu ineens helemaal goed kan zijn, terwijl ik me nog steeds moe voel en als ik aan het werk ben, ik gewoon na 2 uur werken al dood moe, dat klopt niet.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:04

die papiertjes moet je gewoon om vragen dan moeten ze dat wel geven. Bij mij geven ze ook niks als ik er niet om vraag.
Ik had al geprobeerd te bellen naar lelystad maar ze hebben een patientenstop omdat er zoveel hadden gereageerd. Ze gaven aan tegen augustus misschien weer patienten toe te laten wat zou betekenen dat je dan in januari februari op zn vroegst er heen kan.

Weet er iemand een goeie internist op dit gebied in Leiden?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:48

Samy, heb je je waarde laten prikken via de huisarts? Of via een internist of zo? Iig kun je beide keren een kopietje opvragen. Jij hebt als patient daar recht op en dat mogen ze niet weigeren! Dat je na 2 uur werken al dood moe bent klopt idd niet. Ik weet niet of je in de buurt van Groningen zit? Via het b12 forum heb ik een tip gekregen van een internist die daar werkt en ook redelijk veel van b12 afweet (mocht je de gegevens willen weten stuur me dan even een pm) Als je in Lelystad of Dronten wil kun je er pas volgend jaar terecht. Je kunt je ook aanmelden op het b12 forum om te vragen welke internist met kennis bij jou in de buurt zit.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:52

Ik heb helaas ook B12 tekort merk helaas nog niks van de injecties..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:54

Wel een interessant topic. Ik ben in de winter echt áltijd ziek. Heb zelf neutropenie. Heb er vroeger ook voor in het Sophia kinderziekenhuis gelegen incl beenmerg onderzoeken. Ze hebben er helaas geen medicijn voor, dus voor mij is het dan doorbikkelen in de winter. Al moet ik zeggen dat ik in de zomer ook vaak genoeg ziek ben, al valt het op het moment mee *klopt af*. Neutropenie komt vaak voor bij leukemie patienten, godzijdank heb ik dat niet.. Slik vaak genoeg vitamines, helaas helpt het niet altijd.. :\

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:43

Ik heb ergens in dit topic al eerder gereageerd dat ik B12 en ijzer te kort had.. Helaas, heb het nu weer. Merk dat ik erg snel moe ben en heb last van gewrichtspijn.. Heb ook erg snel blauwe plekken of pijn, en merk dat ik met typen nu ook last in mn vingers heb.. Heb nu B12, ijzer en foliumzuur pillen en dan hopen dat het weer wat beter gaat worden. Vorige keer heeft het iig goed geholpen, alleen de gewrichtspijn heb ik al wat langer, dus als dat blijft terwijl de vermoeidheid blijft dan moet ik daar nog verder op onderzocht worden..

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:04

Ik ga vanmiddag gelijk de dokter bellen om de waardes op papier op te vragen. Ik woon in Utreccht, dus centraal, maar Groningen is niet te doen voor me.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:15

Blarhiminn schreef:
Ik heb ergens in dit topic al eerder gereageerd dat ik B12 en ijzer te kort had.. Helaas, heb het nu weer. Merk dat ik erg snel moe ben en heb last van gewrichtspijn.. Heb ook erg snel blauwe plekken of pijn, en merk dat ik met typen nu ook last in mn vingers heb.. Heb nu B12, ijzer en foliumzuur pillen en dan hopen dat het weer wat beter gaat worden. Vorige keer heeft het iig goed geholpen, alleen de gewrichtspijn heb ik al wat langer, dus als dat blijft terwijl de vermoeidheid blijft dan moet ik daar nog verder op onderzocht worden..

Wil je arts geen injectie's geven?
Zoiezo niet stoppen met de B12, als het na behandeling weer zo laag is lijkt het me overduidelijk dat het een opnamestoornis is...

Je eet niet vegetarisch oid?