Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:17

Chiara zat/zit ook onder het normale gewicht hoor. Ze is nu 9 maanden en heeft maatje 68, vaak kan ze nog dingen aan van 62!

Zij had ook buien en weken dat ze veel huilde. Het boek 'Oei ik groei' heeft me daar ook enorm bij geholpen :j
Ik kon het boek erlangs leggen en ze had precies der baaldagen of der vrolijke dagen ;)

Het kan natuurlijk aan vanalles liggen, Chiara heeft ook 2/3 maanden lang last van enorme eczeem gehad.
Toch ben ik met voeden doorgegaan en tot op de dag van vandaag gaat dat nog steeds goed.

Je kindje is nog niet zo heel oud he ;)

Ik heb een anderhalve maand lang met spruw gezeten,... deed bij mij ook zeer maar dat kon me nog weinig schelen na de bevalling :+
Het zou dus idd misschien nog wel beginnende spruw kunnen zijn, maargoed... even naar het CB kan geen kwaad maar volg je eigen hart en niet altijd hun advies!
Met mij wilde ze ook een gesprek aan of ik nog voldoende gemotiveerd was voor BV... ik zei: zou niet weten waarom niet :?
Ja: omdat ze onder het gewicht zit...
Uhm, dat kan aan zoveel dingen liggen.... :=

Dus heb me daar ook niks van aan getrokken :)

Ik weet niet of je kindje anti-biotica heeft gehad maar daardoor kunnen ze extra gevoelig zijn voor spruw wat bij ons dus ook het geval was.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:18

B_rOwny schreef:
Ik heb gekeken, maar ze heeft geen spruw gelukkig. Ben wel erg blij dat jullie zo mee denken, want als ze dan een paar dagen veel huilt achter elkaar, dan ga je echt wel met de handen in het haar zitten..

Echt, geloof me... die dagen heb ik hier in het begin ook gehad. Dat ik zelf nog wel eens emotioneel werd.
Maar mocht het bij jou dadelijk uiteindelijk niet aan de Bv liggen dan ben je blij dat je hebt doorgezet :j

Ik had er in die 9 maanden ook al een keer of 10 het bijltje bij neer kunnen leggen :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:31

Precies! Ik heb dat ook gehad. Vooral bij de eerste. Heel normaal hoor om een tijdje met je handen in het haar te zitten!

En BV-baby's zitten met hun gewicht gemiddeld altijd iets lager. Waarom? Omdat FV-baby's vaak de voeding wordt aangepast. "Oh, de fles is leeg, oh, hij komt vaker, oh, ik zal wel wat meer geven." En ja, de baby drinkt wel. Bij BV werkt het vraag en aanbod juist zo mooi. Ze nemen wat ze nodig hebben. Bij FV is het vaak: ze nemen wat ze aangeboden krijgen. En dat is vaak teveel (aldus het CB).
En dit is niet zomaar uit de lucht gegrepen info. Dit heb ik begrepen van lactatiekundige én CB.

Duke

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:32

Britt is met bijna 1 jaar nog steeds op maatje 68. Pas nu kan ik wat kleertjes met maatje 74 aandoen. En ze is echt niet ondervoed of te klein. CB was vorige week nog heel erg tevreden over mijn nieuwsgierige, leergierige, levendige en vrolijke baby.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:36

Duke schreef:
En BV-baby's zitten met hun gewicht gemiddeld altijd iets lager.

:n Milan woog bij zijn geboorte 3570 gram. Hij viel af tot 3380 maar na een week woog hij al 3750.
Hij groeide de eerste weken bijna 400 gram per week en zat met 3 weken al bijna op 5 kilo.
Hij heeft tot 4 maanden aan de bovenste rand van de groeicurve gezeten en boog daarna wat af.
Nu zit hij tussen de bovenste en het gemiddelde in.

Hij is nu bijna 6 maanden en weegt 8,5 kg. Dus dat is echt niet zo hoor!

edit: Milan zit ook in 68 maar dat is wel een jongetje dus ik wil niet dat bij hem die kleertjes strak zitten en bij meisjes doe je ze dan toch nog wat langer aan. Vind het bij jongens mooier als het een beetje oversized is.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:41

mwoah.. merla heeft als baby toch altijd boven het gemiddelde gezeten qua groei :D maar die dronk ook geen borstvoeding, die zoop het! dag en nacht om de 4 uur.

ik geloof ook niet in te weinig voeding, maar er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor je snel geneigd bent om te denken van wel.

daelyn was net zo, eerste 2 a 3 week een prefecte baby, daarna hele dagen huilen en niks hielp.
waar ik later pas achter kwam is dat zij heel licht slaapt en dus overprikkeld was.
dus ik zou proberen elke 4 uur te voeden nu, en tussendoor op een rustige plek proberen te laten slapen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:45

En sommige kindjes missen het geborgene van de baarmoeder he, dan kan inbakeren ook helpen.

Om de 4 uur vind ik dan weer een behoorlijk grote overgang van om de 2 uur (je zou maar 2 uur een huilend kindje moeten aanhoren...) En bij mijn eerste moest ik echt om de drie uur voeden anders hield ik de boel niet op gang, dus daar moet je wel een goede weg in zien te vinden.

Het is ook moeilijk, zo'n humpie! Denk je net een ritme te hebben gevonden, doen ze weer wat anders...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:46

Ninita schreef:
Duke schreef:
En BV-baby's zitten met hun gewicht gemiddeld altijd iets lager.

:n Milan woog bij zijn geboorte 3570 gram. Hij viel af tot 3380 maar na een week woog hij al 3750.
Hij groeide de eerste weken bijna 400 gram per week en zat met 3 weken al bijna op 5 kilo.
Hij heeft tot 4 maanden aan de bovenste rand van de groeicurve gezeten en boog daarna wat af.
Nu zit hij tussen de bovenste en het gemiddelde in.

Hij is nu bijna 6 maanden en weegt 8,5 kg. Dus dat is echt niet zo hoor!

edit: Milan zit ook in 68 maar dat is wel een jongetje dus ik wil niet dat bij hem die kleertjes strak zitten en bij meisjes doe je ze dan toch nog wat langer aan. Vind het bij jongens mooier als het een beetje oversized is.

Ok, ok, 'altijd' is dan verkeerd neergezet... over het algemeen dan en uitzonderingen daargelaten. :D

Laat ik het zo stellen: ze staan er bij het CB niet gek van te kijken als BV-baby's iets onder gewicht zitten. Ze schijnen ook een iets andere curve te hebben.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:48

oke 4 uur direct is misschien idd een te grote stap, maar probeer dan eerst om de drie. vaak is het probleem dat je om de 2 uur nog niet genoeg achtermelk hebt waardoor ze juist honger blijven houden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:50

Mijne waren allebei zwaarder, de tweede zat er steeds ruim overheen... Dikkie dik!

Ik was bij de othopeed voor haar heupjes en die riep (was 'n Belg) Amai, wat EET die wel niet!!! Ehhh borstvoeding...

BV kindjes schijnen eerst harder te groeien en daarna een afvlakking te laten zien, FV kindjes groeien geloof ik meer in een rechtere lijn zeg maar.

@ Elinaa: dat is idd een optie, of even wat afkolven voor je voedt.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:56

[***] zit ook iets onder de lijn qua gewicht ( afgelopen vrijdag voor het eerst met haar op het cb geweest).
Bij de geboorte woog ze 3120, haar laagste gewicht was 2880 en vrijdag woog ze 3645.
Zolang als dat ze aankomt maak ik me geen zorgen, onze jongens zaten ook altijd iets onder lijn qua gewicht en dat terwijl hun zijn groot gebracht met de fles nadat de bv niet meer ging.
[***] heeft ongeveer 6 tot 8 weken bv gehad en [***] heeft een kleine 3 maand bv gehad.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:05

Chiara is nu 9 maanden en zit denk ik ongeveer op 7700 gram.

@Ninita: dan is Milan een uitzondering want meerendeel van de Bvbaby's zit er onder :j

Zolang de lijn van gewicht en lengte maar in verband staat is er weinig aan de hand ;)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:35

WowAmigo schreef:
BV kindjes schijnen eerst harder te groeien en daarna een afvlakking te laten zien, FV kindjes groeien geloof ik meer in een rechtere lijn zeg maar.

Dat is inderdaad mijn ervaring en wat ik in mijn omgeving ook zie en hoor.

Ik vind het CB trouwens behoorlijk beperkt in hun adviezen en ervaringen met bv. Maar ja als ik dan hoor dat maar 4% langer dan 6 maanden bv krijgt is dat ook wel erg weinig!

Wij gaan maandag weer wegen want dan is hij precies een half jaar.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:38

Ik hoop dat ik ditmaal toch echt een half jaar bv kan geven.
1 sept dit jaar gaan wij trouwen en dan wil ik toch van de bv af zijn, ik zie mezelf namelijk niet voeden op onze trouwdag ( daarbij moet mijn hele jurk dan al zowat uit als ik dan nog bv zou geven en dat lijkt me ook niet zo'n succes :+ )

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:39

@ Ninita: Ja, klopt, onze verpleegkundige is zelf gelukkig lactatiekundige en daar heb ik alleen maar goede adviezen van gehad. Zodra ze beginnen over bijvoeden of water geven omdat ze zo vaak komen (zoals de arts mij adviseerde..) haak ik af hoor!

Had Isolde in het ziekenhuis bijna suikerzakjes achter de romper gedaan omdat ze al wel goed aan de borst dronk maar nog steeds (en veel) bijgevoed werd. Pffff...

@Steph: half jaar zou toch al super zijn!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:42

Steph86 schreef:
1 sept dit jaar gaan wij trouwen en dan wil ik toch van de bv af zijn, ik zie mezelf namelijk niet voeden op onze trouwdag ( daarbij moet mijn hele jurk dan al zowat uit als ik dan nog bv zou geven en dat lijkt me ook niet zo'n succes :+ )

Ik voed hopelijk nog steeds op onze trouwdag, gaat dan waarschijnlijk om 1 voeding dat ik in mijn jurk zit of moet kolven en dat is dan jammer, heb gezegd dat ik er voor de bruiloft niet voor ga stoppen :n
Overal is een oplossing voor :) en dan moet men mij maar helpen maar als ik naar de wc ga moet dat ook :+

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:51

Cyntje schreef:
Steph86 schreef:

Ik voed hopelijk nog steeds op onze trouwdag, gaat dan waarschijnlijk om 1 voeding dat ik in mijn jurk zit of moet kolven en dat is dan jammer, heb gezegd dat ik er voor de bruiloft niet voor ga stoppen :n
Overal is een oplossing voor :) en dan moet men mij maar helpen maar als ik naar de wc ga moet dat ook :+

Overal is idd een oplossing voor.
Maar ik vind een half jaar of iets langer mooi genoeg.
wij vieren het ook ''groot'' en ik heb niet de makkelijkste jurk/sluiting.
En een voedingsbh kan ook niet( of er moeten strappless voedingsbh's bestaan? ) onder mijn jurk daar ik een strappless heb.
Ik vind het al heel wat dat de bv zo goed en pijnloos verloopt, ik heb namelijk verschrikkelijk lopen twijfelen of ik wel bv wilde gaan geven omdat ik er ontzettend veel pijn mee heb gehad bij de jongens.

Maar eerlijk is eerlijk ik geniet echt van de momenten ''alleen'' met [***].
Net ook met voeden een leuk moment gehad.
[***] zat naast mij en ik was aan het voeden en [***] keek ineens heel aandachtig naar [***] en schonk hem toch een mooie glimlach :+:

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:59

aaaaaaahhhhhh smelt!!!!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:08

Ninita schreef:
Ik vind het CB trouwens behoorlijk beperkt in hun adviezen en ervaringen met bv. Maar ja als ik dan hoor dat maar 4% langer dan 6 maanden bv krijgt is dat ook wel erg weinig!

Ja, want "door het zo vaak voeden en niet laten huilen 's nachts creeer je een huilbaby" 8)7
Het was vandaag nog in het nieuw, mensen vragen nauwelijks meer adviezen aan het cb omdat ze bang zijn als slechte ouders te boek te komen te staan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:09

WowAmigo schreef:
MamboBeach schreef:
WowAmigo, ik ben het niet met je eens maargoed...

Heel gek, ik had al zo'n idee :D

Jij vat het nogal grappig op, ik niet zo...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:14

Bij BV-babies is het zo dat er naar een andere curve wordt gekeken. Deze babies groeien de eerste 4 a 5 maanden enorm en zakken daarna wat af, dit is heel normaal... Het moet natuurlijk wel binnen de perken blijven maar daar houden ze op het CB wel rekening mee.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:51

Ik kom net van het CB af, ze was de afspraak vergeten en na een halfuur wachten heb ik maar gevraagd of ik wel goed zat..

Ik moet nu om de 3uur gaan voeden, want ze denkt eerder dat ze te veel dan te weinig krijgt. we hebben haar ook gewogen en ze weeg 3770, We gaan kijken of dit werkt ze is nu wel even stil gelukkig ;) haha.

Ook heel erg bedankt voor jullie adviezen. en gelukkig ben ik niet de enige die wel af en toe met de handen in het haar zit!

Edit ; Ik probeer ook gewoon zo lang mogelijk te voeden, we zien wel hoe lang het kan!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:16

B_rOwny schreef:
Ik kom net van het CB af, ze was de afspraak vergeten en na een halfuur wachten heb ik maar gevraagd of ik wel goed zat..

Ik moet nu om de 3uur gaan voeden, want ze denkt eerder dat ze te veel dan te weinig krijgt. we hebben haar ook gewogen en ze weeg 3770, We gaan kijken of dit werkt ze is nu wel even stil gelukkig ;) haha.

Ook heel erg bedankt voor jullie adviezen. en gelukkig ben ik niet de enige die wel af en toe met de handen in het haar zit!

Edit ; Ik probeer ook gewoon zo lang mogelijk te voeden, we zien wel hoe lang het kan!

Fijn dat je bent geweest! :j Dat kan ook inderdaad, te veel voeden, ik vind het goed dat ze dit advies aan je hebben gegeven, dat er gewoon 3 uur tussen moet zitten. Ben ik ook een voorstander van! :j

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:27

Ja is wel fijn, want ik dacht echt dat ze te weinig voeding had, maar de vrouw van CB denk eerder dat te veel krijgt :=
We gaan dit gewoon proberen en dan zien we wel weer :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 16:22

Steph86 schreef:
Overal is idd een oplossing voor.
Maar ik vind een half jaar of iets langer mooi genoeg.
wij vieren het ook ''groot'' en ik heb niet de makkelijkste jurk/sluiting.
En een voedingsbh kan ook niet( of er moeten strappless voedingsbh's bestaan? ) onder mijn jurk daar ik een strappless heb.
Ik vind het al heel wat dat de bv zo goed en pijnloos verloopt, ik heb namelijk verschrikkelijk lopen twijfelen of ik wel bv wilde gaan geven omdat ik er ontzettend veel pijn mee heb gehad bij de jongens.

Maar eerlijk is eerlijk ik geniet echt van de momenten ''alleen'' met Tess.
Net ook met voeden een leuk moment gehad.
Quinn zat naast mij en ik was aan het voeden en Tess keek ineens heel aandachtig naar Quinn en schonk hem toch een mooie glimlach :+:

Ik heb ook een echte trouwjurk en een torselet zelfs... zal vast wel een mouw aan te passen zijn denk ik en desnoods trekken ze de hele zooi maar uit :D