Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:34

Ik vind het vervelend te te lezen dat jullie je allemaal niet zo fijn voelen. Zeker als ik ik dan kom met mijn positieve gedoe, maar misschien vrolijkt het jullie ook weer wat op.

CIV Ik heb nu net mijn 1e oxazepam op, niet omdat het echt nodig is, ik voel mijn kaak wel meer dan vanmorgen, maar meer om het af te bouwen. Ik hoop dat ik het kan doen met 1 per dag en dan rustig afbouwen.

Verder voel ik me best positief, ik heb niet echt veel zin om wat te doen, maar het begin is er. 's Morgens ben ik ook nog altijd stoned van die anti depressie troep (die neem ik 's avonds in) en ben dan moeilijk aan de gang te krijgen, maar ik ben wel vrolijk.

Vanmiddag even werken en daarna naar mijn paardje en even overleggen om weer te gaan rijden, desnoods op een ander paard.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:27

Flugeltje, alleen maar goed toch dat je je beter voelt. Ook goed om te lezen voor ons want voor ons komt het ook weer! Is er de mogelijkheid om op een ander paard te rijden? Goed dat je actie gaat ondernemen, vind je in ieder geval al een stuk opgeruimder klinken.

flugeltje

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:51

Er staan zat paarden bij ons, dus mogelijkheden zat. Er is een grote pony beschikbaar, een shire achtig paard en zal vanmiddag is overleggen, want ik wil het liefst gelijk op mijn eigen paard. Maar misschien is het slimmer om eerst een ander paard te doen... effe dubben.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:52

Ze kennen jou op stal dus zullen je hier best in kunnen adviseren, hoop dat het allemaal gaat lukken. Wilde je vandaag ook al rijden dan?

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:49

PW: vervelend dat het zo rot gaat. Veel sterkte!

Flugeltje: Fijn dat de eerste behandeling zo goed lijkt aan te slaan! Het lijkt mij wel heel raar en moeilijk om in hypnose gebracht te worden ik ben dan ook benieuwd hoe jij dat gaat ervaren.

CIV: Ik werk al ruim 3 jaar bij mijn huidige werkgever. Mijn manager is inderdaad erg soepel hij zegt dat hij er meer aan heeft om op lange termijn "profijt"van me te hebben dan het op een kort termijn te verpesten. De shiatsubehandeling was heerlijk het aparte was dat ze zelfs mijn maag en darmen kon losmasseren en dat was met name een heel fijn gevoel.
Rot dat het met jou niet zo goed gaat. Wel fijn dat je gesprek goed is gegaan!

Pilipa: Ik snap dat je daar niet aan terug wilt denken! Ik las dat je weer een paar stappen terug moest doen. Heel frustrerend als dat gebeurd na een goede tijd dat het goed gaat!

Ik heb vandaag een echte off-dag: ben ontzettend moe, heb hoofdpijn en heb echt geen fut om wat te ondernemen (tevens door mijn maandelijkse periode). Ik moet om 15.00 bij de psycholoog zijn. Ik heb eigenlijk totaal geen zin om te praten maar weet ook wel dat het moet.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:52

Even overleg gepleegd, ik ga zondag op mijn paardje rijden, dan rijd dat meisje hem even voor en ga ik er daarna op, dan hoef ik er ook maar even op. Ik kan dat dan zo uit gaan breiden, want ik heb ook weer een maand of 2 niet gereden, dus kunnen we samen weer even wennen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:31

Ik heb een internetcursus voor depressie gedaan. Was voor mij niet de oplossing kan ik je vertellen. Wat voor soort opdrachten en vragen moest je doen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:36

Ik moest de cursus doen van mijn SPV-er. Ik heb bij hem aangegeven dat het me niet verder hielp en ook bij de evaluatie van de cursus heb ik aangegeven dat het leuk was, waar niet echt helpend. Moet ook eerlijk zeggen dat mijn depressie toen nog een beetje onderschat werd. Een zware depressie los je ook niet op met een internetcursusje :n

Wat voor hulp heb je de vorige keer gehad dan? Heeft je huisarts nu een burnout vastgesteld? Misschien kan het wel goed zijn om inzicht te krijgen in je stressbronnen, maar ik denk mijn voorkeur toch uit gaat naar wat meer persoonlijke begeleiding.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:50

Ik heb de cursus idd wel afgemaakt (als ik ergens aan begin, maak ik het ook af ;) ). Maar inmiddels was ik al doorverwezen naar een psycholoog voor verdere hulp. Bij mij was de SPV-er een tussenstap om te kijken welke hulp ik nodig had.

Wat komt er zoal in je behandeling aan bod dan? Ben ik wel heel benieuwd naar. Jammer dat je niks aan de G-schema's hebt gehad. Het is een onderdeel van cognitieve therapie, wat echt heel nuttig kan zijn om inzicht te krijgen in je gedachten (vaak irreeel) en gevoel. Ik was eerst ook niet overtuigd, maar heb er achteraf toch wel veel aangehad, als je maar op de juiste manier begeleid wordt. Jammer dat je wenselijke antwoorden hebt gegeven, dan heb je er ook niet alles uitgehaald wat er in zit. ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:01

Hopelijk gaat het je helpen.
Mijn eigen ervaring is dat het niet zozeer je stressbronnen zijn, maar vooral de manier hoe je er zelf mee omgaat. Wat voor kou stressbronnen zijn hoeft voor iemand anders weinig stress op te leveren.

Het omgaan met niet-helpende gedachten zal dus belangrijker zijn denk ik. Kom je toch weer uit bij de G-schema's, hoe je het ook wendt of keert.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:10

Dat is een beetje de pscyhologie van tegenwoordig. Het pakt alleen je problemen in het "hier en nu" aan. Toch weet ik uit eigen ervaring dat het heel verhelderend kan zijn om te weten waar je huidige problemen vandaan komen. Daardoor ben ik gaan begrijpen dat mijn gedrag nu, vroeger ontstaan is, toen nuttig was, maar nu niet meer. Dat maakt het makkelijker om te gaan leren veranderen.

Kan je SPV-er je niet doorsturen naar een psycholoog? Misschien moet je daar zelf om vragen? Geef ook aan dat je de hulp die je nu geboden wordt eigenlijk te weinig vindt. Is het een optie om de cursus drie weekjes te proberen? Dan heb je heus wel een idee of het wat voor je is of niet.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:12

Ik ben eten, succes verder he!

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:16

Flugeltje: heb je al geprobeerd die nieuwe bachdingens? Ik ben heel benieuwd!!! Goed dat je ook afbouwt van oxa. Is lijp (maar wel fijn ;)) spul. Het nare vind ik er van is dat je er zo snel gewent aan raakt.

CIV oliebol, dat je je ff naar voelt. Hou vol meis!

Pilipa: Je klinkt wel nog heel stabiel en overzichtelijk. Sterkte :)

Ohja mensen, ik heb echt iets heel vet uitgevonden! Nl iets dat helpt tegen spierpijn in de rug..(heb ik heel veel, dus dacht we doen ff creabea) Men neme een hard maar klein rond balletje. ongeveer zo groot als een pingpong bal. En je men gaat tegen een muur staan. Men stopt het balletje tussen de muur en de rug, en hoepla wiebelen maar. Wiebel met je rug zodat het balletje over je spieren rolt. Echt het werkt super! (ziet er alleen niet uit :o :D ;) ) Ten tweede heb ik nog iets uitgevonden. Eigenlijk is dat nogal illegaal heb ik me laten vertellen. Maar werkt ook heel goed. Je moet ff er voor zorgen dat je de tikjes die je hoort bij EMDR op cd krijgt (of op mp3) En elke keer dat je begint te panieken moet je 20 min naar die tikjes luisteren. Ik deed het gister, en man ik kwam zonder een centje pijn binnen 20 min uit de angst. Dat wil ik jullie niet onthouden :D

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:51

Flugeltje, vergat het eerder te vragen maar wat is een klopoefening? Heb je al zin in om weer in het zadel te klimmen? Zo als jij nu begint, zo zou ik zelf ook weer aan de slag willen, spannend. Gered met 1 oxazepam?

Viootjuh, fijn zo'n werkgever, denk dat er daar veel jaloers op zullen zijn! Komen er nog meer shiatsubehandelingen, wat doen ze dan precies of wat is de opzet ervan?

Kimmey, het ongeconcentrede ken ik ook wel. Het erg moe zijn en willen slapen had ik niet, zelf had ik continu last van spanningen en angsten en had juist moeite met slapen, nogsteeds weleens trouwens. Ben benieuwd wat die behandelmethode via het internet zal doen, heb er zelf geen ervaring mee. Heb het toen wel gezien maar toch gekozen voor persoonlijk contact.

PW, hoe is het met jou?

Jantine, goed dat je jezelf kan helpen! Die tikjes ken ik niet, zou er denk ik behoorlijk kriegel van worden een hele tijd naar tikjes luisteren. :P

Vandaag nog wel wat kunnen doen, naar het postkantoor geweest, gewassen en gestreken, hond uitgelaten en verder veel bankgehangen. Zou het liefste de hele dag op bed hebben gelegen dus nog best wat kunnen verzetten. Blijf vanavond wel thuis, ben erg moe en niet zo lekker.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:09

Gelukkig heb ik geen last van tentamens meer maar ik merk het wel in mn werk of thuis. Kan me er soms slecht toe zetten iets te gaan doen of ondernemen en dan maak ik veel fouten, is weleens frusterend maar dan doe ik eens stapje terug. Gelukkig werk ik maar 20 uur dus dan probeer ik er wel bij te zijn met mn gedachtes. Heb jij ook medicatie? Hoe gaat dat met internet, kun je dan contact opnemen wanneer jij wilt of ook op afspraak?

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:20

Hoi, ik meld me ook maar s, valt verlatingsangst daar ook onder? Slaap nu in door een nieuwe vriendin pammetje. Temaze heet ze van voren.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:28

Kimmey, zelf heb ik alprozolam en temazepam van de HA gekregen, heb ook verschillende homeopatische middelen geprobeerd. Gelukkig hoef ik de alprozolam niet meer te gebruiken, de temazepam gebruik ik nog weleens om in te slapen. Zo via internet lijkt me wel onpersoonlijk, je weet niet met wie of wat je contact hebt maar als het helpt, waarom niet?

Valt verlatingsangst onder de noemer Burnout/overspannen? Volgens mij niet, het kan er wel aan bij dragen.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:38

Kimmy Mmm lijkt mij ook wat onpersoonlijk. Ik weet wel dat ik erg graag in de ogen van mijn therapeut kijk. Aan zijn aanwezigheid onleen ik toch veel steun. Plus je kunt zien of zo iemand het meent. Ik weet niet of het echt zo door dringen vanaf de compie...Maar als het voor je werk..Mischien kan het je wel helpen. Wie het kleine niet eert ;) Dat moe zijn ken ik heel goed. Ik ben kapot na een wandelingetje, nadenk werk of half uurtje compie. Daardoor ben ik ook niet zo geconcentreerd. Alsof je hersens vol zitten..

CIV die tikjes daar word je echt niet gek van! ;) Het verbind je linker en je rechter hersen helft met elkaar, waardoor je rustig word. Dit doe je ook in je REM slaap. Maar op deze manier dus via geluid. Het helpt je verwerken...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:34

Afleiding zoeken en proberen te ontspannen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:50

Kimmey: Werken aan de oorzaak kan niet altijd. Dingen die in het verleden gebeurd zijn moet je accepteren, je kunt ze niet terug draaien. Wat ik bedoelde is dat ze je wel een hoop inzicht kunnen geven waardoor je je problemen beter gaat begrijpen en het makkelijker wordt om er aan te werken.

Boos worden om je ongeconcentreerdheid is begrijpelijk, maar heeft totaal geen zin. Je blijft er tegen vechten en het wordt alleen maar erger. Ik begrijp dat het heel lastig is, maar ik denk dat je voor jezelf misschien ook eens heel serieus moet kijken of je niet even tijd voor jezelf kan nemen om goed te herstellen en dan je studie weer oppakken? Maak je burnout in ieder geval ook bespreekbaar op je school.

Jantine: Klinkt goed van dat balletje, enne, gewoon je gordijnen dichtdoen zodat de buren je niet zien :+
EMDR is toch eigenlijk wel wat meer dan alleen naar de tikjes luisteren? Wel fijn dat dit je al helpt. Het is oorspronkelijk met oogbewegingen toch? En wordt nu ook gedaan met tikjes (geluid) idd, maar er zijn ook therappeuten die het met tikjes (aanraking) doen. EMDR wordt volgens mij veel gebruikt om traumatische ervaringen te verwerken of in ieder geval minder heftig te maken (heeft idd te maken met de linker en rechter hersenhelft), kan me dus wel voorstellen dat het bij paniek ook wel werkt.

CIV: Wat jammer dat je niet zo lekker bent. Is het puur lichamelijk of komt het door spanningen? Goed dat je wel wat hebt kunnen doen, ben je verder gekomen dan ik. Lekker dat je nu nog 4 dagen vrij hebt. Doe lekker rustig aan meid!

Groompje: Volgens mij valt verlatingsangst ook niet echt onder burnout / overspannen. Misschien kun je een eigen topic hierover openen? Ben het met CIV eens dat het uiteindelijk wel kan bijdragen aan een burnout, omdat het je heel veel energie kost.

Pilipa: Wat rot dat je weer een lichte paniekaanval hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat je daarna slecht geslapen hebt. Hoe voel je je nu? Ben je je boosheid een beetje kwijt? Ik heb momenteel ook veel boosheid in me, misschien is frustratie een beter woord. Weet je ook waar die boosheid bij jou vandaan komt? Het laatste stukje wat je schreef begreep ik niet helemaal. Weet je al wat voor therapievorm je nu nog gaat doen? Omdat je het daar laatst over had?

Flugeltje: Ik ben benieuwd hoe de homeopatische middelen bij je aan gaan slaan. Ik vind het verder fijn om te lezen dat je een goed gevoel hebt over je therapie. Dat geeft de burger moed ;) Lekker dat je van het weekend weer gaat rijden. Fijn dat je het op deze manier kan doen. Je klinkt al zoveel sterker dan een tijdje terug!! Ook super dat je vannacht zo lekker en ontspannen geslapen hebt!

Viootjuh: Wat je schrijft over perfectionisme en teveel van jezelf willen is heel herkenbaar. Over perfectionisme hebben we het vandaag nog gehad bij de therapie. Ligt toch wel complex, want wanneer is perfectionisme een gezonde eigenschap en wanneer gaat het je in de weg zitten? Fijn dat je zoveel baat hebt bij de accupunctuur! Knap ook dat je al weer 2x een halve dag werkt, maar is een halve dag niet nog net iets te lang? Omdat je schrijft dat het tot half 11 goed ging en je daarna klachten kreeg? Eigenlijk zou je op dat moment (en nog beter vóór dat moment) al naar huis moeten. Werk je op therapeutische basis? Toen ik weer langzaam begon te werken begon ik met 2 uurtjes..

Zo nu heb ik volgens mij iedereen gehad :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:40

Enne hoe het mij gaat zullen we het maar niet over hebben ;)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:39

CIV Ik heb het gered met 1 oxazepam, alleen vandaag verdeel ik het door 2x een halve te nemen.
klop oefeningen : ik moet met 2 vingers met beide handen op bepaalde delen van mijn lichaam tikken en denken aan het probleem, dus bijv. 1 hand op mijn voorhoofd en de andere op mijn stuitje, zo heb ik 7 verschillende.
Ik heb wel weer zin om te gaan rijden, weer lekker ontspannend, ik zal alleen de 1e keren wel weer wat zenuwachtig zijn.

Janitine ik heb die bach dinges hihih nog niet binnen, vandaag als het goed is en dan ga ik gelijk beginnen, maar het werkt niet gelijk de 1e dag geloof ik.

PW voel je je nog steeds zo rot ???

Ik heb vannacht weer goed geslapen, ben nu zelfs niet 1 keer wakker geworden..Jippie
Verder voel ik me nog steeds goed.

Gisteren nog lekker bij mijn paardje geweest, die had net gespeeld en lag lief te slapen in zijn box. Het is echt nog een baby van 1.74 groot hihih, spelen met een ander paard en hij ligt de rest van de dag te slapen... zooo lief

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:23

Nee !!!
Ik word net gebeld dat mijn paard niet helemaal lekker is, heeft iets verhoging, eet niet goed en heeft zijn stal overhoop getrokken |( , vanmiddag snel even naar stal.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:12

Hopelijk gaat het snel weer beter met je paardje!
Wel fijn dat je meteen gebeld wordt en dat ze je paardje zo goed in de gaten houden. Volgens mij sta je op een fijne stal!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:52

Goedemorgen!

Kimmey: Welkom! Zo'n onlinebehandeling lijkt mij ook wat onpersoonlijk ik vind het zelf juist heel fijn om mijn verhaal aan een mens kwijt te kunnen ;). Ik ben de laatste tijd ook al moe, vooral lichamelijk.

JantineS: Haha wat ben jij vindingrijk zeg :D! Ik heb geen rugpijn maar ik vind het slim bedacht!

Civ: Fijn dat je toch wat heb kunnen doen, dat geeft altijd weer wat moed hè! Ik heb een shiatsubehandeling (en een beetje triggerpointbehandeling erbij) gehad omdat ik nogal veel hoofdpijn/spierspanning heb. Een shiatsubehandeling/triggerpointbehandeling schijnt dan te werken. Daarbij schijnt het je ook te helpen om te ontspannen en daardoor kan je de boel weer wat relativeren waardoor de stressreacties weer minder worden. Ik weet natuurlijk niet of dit daadwerkelijk gaat gebeuren maar ik vind het, het proberen waard. Zo'n behandeling wordt door je kleding gegeven en de masseuse maakt vooral gebruik van bepaalde drukpunten. Ik hoop met al deze alternatieve behandelingen (acupunctuur en dit) te voorkomen dat ik medicijnen moet gaan gebruiken).

PW: Ja, perfectionisme is eigenlijk een goede eigenschap maar als je het overdrijft werkt het tegen je.

Een halve dag werken is op zich voor mij niet te lang. Ik heb alleen de neiging om dan aan stuk 4 uur keihard te gaan werken. Ik heb daarom ook gister met mijn psycholoog afgesproken om om het half uur 5 à 10 minuten pauze te nemen (in de vorm van een praatje met een collega, even buiten wandelen of een theetje drinken enz. enz.) om zo de stressopbouw te voorkomen.

Enne dit is natuurlijk erg persoonlijk maar is het juist niet handig om het juist even over jou te hebben? Bij mij werkt het beter om het er uit te gooien dan voor me te houden!

Flugeltje: Fijn dat je een nacht hebt doorgeslapen, doet wonderen :D! Ik hoop dat het allemaal meevalt wat betreft je paard! Die van mij heeft ook weleens verhoging maar dat kan dan ook weer binnen een half uur verdwijnen (gekke beesten!).

Ik heb gister een fijn gesprek gehad met mijn psycholoog! Hij heeft mijn werk nog eens een brief gestuurd dat ze vooral niet moeten gaan pushen en dat ze mij het tempo moeten laten bepalen, en dat doen ze dan ook. Tevens moet ik als ik ga werken om het half uur een korte pauze inlassen. Gisteravond ben ik ondanks ik moe was lekker een uurtje naar Yoga gegaan en heb me daar heerlijk ontspannen. Hebben jullie ook vaak last van slappe/moeien spieren? Ik heb weleens het idee dat moeheid een goed teken is, toen ik heel erg gestrest was, was ik eigenlijk eerder hyper dan moe. Nu ik zo moe ben heb ik eigenlijk het idee dat eindelijk alles los komt. Hebben jullie dat ook?