Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:10

Manon_V schreef:
Livanna schreef:
:P dat lijkt me ook vervelend!
Ik heb soms echt heel veel honger dan eet ik en dan zit ik zo weer vol O:) dat is ook stom hoor :P
Gelukkig maar dat we allemaal dus er mee leren leven! :D

Dat herken ik!
Als ik dan honger heb, schep ik zo een bord vol en na de eerste hap zet ik het dan al weg omda'k ineens vol zit :=

Volgens mij zit je dan niet vol. Ik denk dat je lichaam aangeeft dat het eten dat je dan eet niet goed voor je is.

Voorbeeldje:
Als ik melk/tarwe/ei pannenkoeken eet: na 1 pannenkoek vol gevoel. Meer eten? Misselijk.
Sojamelk/tarwe/ei: weinig verschil, ietsje minder last van m'n buik na afloop.
Sojamelk/glutenvrij (mais) mail/ei: ik kan wel 10 pannenkoeken op en dan zit ik vol, maar niet misselijk.

(Volgens een test bij de dietist bleek ik niet tegen tarwe/gluten te kunnen. En melk/lactose ging ook al niet zo goed.)

Nummus

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:15

E_horse: veel mensen met IBS (ik ken alleen de Engelse benaming, sorry) kunnen echter heel goed tegen tarwe en gluten, dus waarschijnlijk is dat ook weer zo'n "symptoom alleen voor jou" of heb je daar bovenop dus nog een intolerantie voor gluten en lactose. Het is natuurlijk wel zo dat we erwat gevoeliger voor zijn dan anderen...

Wat ik trouwens wel eens heb is dat ik dan al een goeie tijd honger heb, maar dat het eten nog niet klaar was of dat ik nog niet thuis was om te komen eten, etc. En dat je dan EINDELIJK mag eten, en als het dan toevallig pasta is en je neemt een hap voel je het gelijk al in je buik, doet wel pijn. Maar dan heb ik alsnog honger, dus dooreten. ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:33

Ik merk het zelf alleen met pannenkoeken en ander warm eten waarin tarwe verwerkt zit (bv pasta). Brood eigenlijk niet direct last. Ik eet nu speltbrood en daar heb ik (denk ik) geen last van.
Meestal moet ik vet/gekruid eten gewoon laten staan.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:31

Pannenkoeken geen last van, maar mag ze sowieso niet meer ivm afvallen. Grrrrr. Vet eten kan ik ook prima... Het is echt alleen het gekruide eten dat ik niet wil.

Ik was er daarvoor al niet zo'n fan van maar nu dus helemaal niet meer - wel een goed excuus om te gekruid eten gewoon van de hand te kunnen wijzen. Vroeger had ik dan nog door groepsdruk de neiging om een hapje te proberen, vervolgens de hele avond je mond in brand. Niks voor mij!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:57

Pannenkoeken word ik vaak misselijk van en ik zit er idd ook snel vol van. Maar van de week at ik gewoon "normaal" (iets van erwtjes, aardappelpuree en een stukje vlees), daar kan ik normaal echt een berg van op, maar nu had ik na 1 hap groente al het gevoel dat ik vol zat en het was echt een drama om mn bord leeg te krijgen. Dus ik heb het idee dat het niet altijd te maken heeft met of het slecht of goed voedsel is, maar ook met hoe je buik/maag op dat moment is. Van "slecht" eten, zoals pizza, kan ik vaak ook een hoop op, maar later ben ik er dan wel misselijk van. Naja, ben zowieso snel en vaak misselijk na het eten. Jullie ook?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:08

Van pannekoeken heb ik juist wel last, maar dat komt door de melk...

Het gaat nu wel redelijk trouwens, ik heb besloten om heel de week geen melkporducten en geen vette dingen te eten (friet bijv. en dat terwijl ik in een cafetaria werk := ), hopelijk blijft alles dan een beetje rustig.
Ik ga morgen wel met extra vezels beginnen (zo'n drankje dat je voor je ontbijt moet innemen :r

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:36

Nemurin schreef:
Vet eten kan ik ook prima... Het is echt alleen het gekruide eten dat ik niet wil.

Hier hetzelfde, vet eten gaat meestal wel, gekruid niet, want dat betekent rennen :+
Overigens merk k dat als ik een drukke (stressvolle) dag gehad heb, vaak vet eten ook niet gaat; dan zijn m'n darmen al te geprikkeld door de stress/druk/spanning ofzo denk ik..

voor m'n NAET therapie moet ik nu een eetdagboekje bijhouden en een beetje van m'n maaltijden in een zakje doen en invriezen, kan ze komende week testen waar ik nog zwak op ben. Hoewel ik daar zo ook aardig inzicht in krijg. Vanmiddag waldkornbrood met pindakaas een eentje met jam op (+ blikje ijsthee light), en kan alweer gaan rennen :(

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:16

Kytha, waar reageer je dan zo op, op de pindakaas??

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:26

Lijkt mij op het waldkornbrood (gist, suikers, tarwe), of de suikers in de jam??

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:50

Ja, dat vraag ik me dus ook af... was overigens wel delight jam en light pindakaas..
Ben erg benieuwd of het dus het brood is, of juist het beleg... brood en noten moet ze nog behandelen.
Op suiker/fruit (vit C.) ben ik behandeld dus daar zou ik eigenlijk niet zo moeten reageren

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:56

Zoetstof kan ik helemaal niet goed tegen. Ik ga dan meestal rennen. Ik gebruik dus wel producten met suiker, maar probeer het zoveel mogelijk te beperken. En ander brood dan wit komt er bij mij echt niet meer in. Zuurdesem gaan mijn darmen a la minute van in protest en bruin brood op den duur ook.
Wel een hele speurtocht Kytha, vind je ook niet?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:23

best wel he :\ wordt er soms ook echt helemaal moedeloos van.. maar dat herkennen er vast wel meer hier ;)

Overigens zitten er in delight jam en light pindakaas geen zoetstoffen, want daar kan ik ook slecht tegen (hoewel cola light redelijk gaat; wordt daar alleen zo opgeblazen van :o )
Ik reageer ook beter op wit brood, morgen eens hetzelfde eten en dan met wit brood, eens kijken wat dat doet :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:46

Haha ik hoef juist het tegenovergestelde van rennen, eigenlijk. En inderdaad, cola light gaat redelijk in tegenstelling tot gewoon cola. Snappen jullie het?
Het is niet de suiker... want ik kan best veel gewoon hebben, alleen bepaalde combinaties blijkbaar niet. :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:47

Ik eet over een dag gezien, vergeleken met andere mensen best veel. Maar ik kan maar heel weinig in één keer eten, dan eet ik gerust de helft van wat voor andere een normale maaltijd is. Gevolg is dat ik na een half uur/ uur al weer honger heb.
Voor de rest gaat het bij mij gewoon zijn gangetje. Het gaat niet beter, maar ook niet slechter.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:48

Heb wel eens dat als ik een lange dag les heb (zoals vandaag) dat het aan het eind een beetje rommelt maar dan ga ik thuis een keer naar de wc (ben ik op vreemde plaatsen toch al niet zo goed in) en dan is dat ook weer over. :D

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:13

Ik heb na een lange dag dat ik meestal blijf rennen.. en dan is het alleen maar slijm op het laatst

Hebben jullie weleens gedacht aan endometriose?
Ik heb naast mijn darmklachten ook veel klachten betreffende mijn menstruatie (elke week wel een doorbraakbloeding etc), en nu ik dat bij elkaar optel, zijn dat beiden wel klachten van endometriose.. Maarja, dat is ook maar gissen.. M'n HA ziet me weer aan komen met m'n theorieën }:0

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:21

Gelukkig is de misselijkheid weer weg, maar ben nog wel opgeblazen.
Ben 2 jaar geleden helemaal lekgeprikt omdat ze dachten dat ik pfeiffer had, maar ik was gewoon oververmoeid wat ook door mijn darmen kwam.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:29

Kytha schreef:
Nemurin schreef:
Vet eten kan ik ook prima... Het is echt alleen het gekruide eten dat ik niet wil.

Hier hetzelfde, vet eten gaat meestal wel, gekruid niet, want dat betekent rennen :+
Overigens merk k dat als ik een drukke (stressvolle) dag gehad heb, vaak vet eten ook niet gaat; dan zijn m'n darmen al te geprikkeld door de stress/druk/spanning ofzo denk ik..

voor m'n NAET therapie moet ik nu een eetdagboekje bijhouden en een beetje van m'n maaltijden in een zakje doen en invriezen, kan ze komende week testen waar ik nog zwak op ben. Hoewel ik daar zo ook aardig inzicht in krijg. Vanmiddag waldkornbrood met pindakaas een eentje met jam op (+ blikje ijsthee light), en kan alweer gaan rennen :(

Ik kan dus helemaal NIET tegen Vet eten!
In Hongarije moesten we erdoor naar het ziekenhuis, dat is geen pretje, want ik moet van de dokter juist wat vettig en zout eten!
Maar daar kan ik helemaal niet tegen :(
Lage bloeddruk is ook niet leuk hoor :P
Veel dingen die je leven anders maken!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:49

Kytha schreef:
Ja, dat vraag ik me dus ook af... was overigens wel delight jam en light pindakaas.

Ik had afgelopen weekend ook last van een broodje (of 2) light pindakaas.. :(

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:19

e_horse"
[quote="Manon_V schreef:
Livanna schreef:
:P dat lijkt me ook vervelend!
Ik heb soms echt heel veel honger dan eet ik en dan zit ik zo weer vol O:) dat is ook stom hoor :P
Gelukkig maar dat we allemaal dus er mee leren leven! :D

Dat herken ik!
Als ik dan honger heb, schep ik zo een bord vol en na de eerste hap zet ik het dan al weg omda'k ineens vol zit :=

Volgens mij zit je dan niet vol. Ik denk dat je lichaam aangeeft dat het eten dat je dan eet niet goed voor je is.

Voorbeeldje:
Als ik melk/tarwe/ei pannenkoeken eet: na 1 pannenkoek vol gevoel. Meer eten? Misselijk.
Sojamelk/tarwe/ei: weinig verschil, ietsje minder last van m'n buik na afloop.
Sojamelk/glutenvrij (mais) mail/ei: ik kan wel 10 pannenkoeken op en dan zit ik vol, maar niet misselijk.

(Volgens een test bij de dietist bleek ik niet tegen tarwe/gluten te kunnen. En melk/lactose ging ook al niet zo goed.)[/quote]

Dat zou ook kunnen, maar ik kan dus níét meer tegen pannekoeken en daar zou ik nog steeds zo ee nstuk of 5 van op kunnen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:16

@Kytha: ik had toevallig laatst een artikel dr over gelezen, dat endiodinges ;) Sindsdien slik ik 2 pilstrips achter elkaar, dus word 1x per 6 weken ongesteld, dat schijnt absoluut geen kwaad te kunnen en je verkleint het risico op die ziekte en stel dat je het al hebt, zorgt het ervoor dat het minder snel erger word.

Dat van slijm bij je ontlasting herken ik trouwens ook, als ik sommige periodes heel erg last heb, krijg ik soms erge drang en komt er alleen slijm uit (of veel slijm erbij) en soms zit daar dan ook een klein beetje bloed bij. Heel irritant, maar komt gelukkig maar zelden voor bij mij.

En het veel op een dag eten, maar alleen kleine porties op kunnen is voor mij ook heel herkenbaar! Dat kunnen mn schoonouders maar niet accepteren, als ik bij ze eet en ik eet een kleine portie, gaan ze daar gelijk over zeuren. Gevolg is dat ik me dan ga over-eten en dan weer door kan naar de plee (mede ook doordat ik me dan opgelaten voel) omdat ik buikpijn krijg. Krijgen jullie daar nooit opmerkingen over, over jullie eetgedrag oid?

Suikers kan ik geloof ik wel goed hebben, ik drink regelmatig frisdrank (cola, 7-up, cassis, etc.) en voor zover ik weet reageer ik daar niet of nauwelijks op! Wit en bruin brood kan ik ook beiden heel goed hebben, maar als ik te vaak bruin brood eet, moet ik rennen ;) Ik heb ook een tijd van die vezelzakjes gehad, die je dan op moet lossen in water, nou dat is niets voor mij... Want toen zat er helemaal geen rem meer op, haha.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:32

Dat is nou precies mijn angst waardoor ik die vezels niet in wil nemen :=

Over eetgedrag, ja daar krijg ik ook weleens opmerkingen over, vooral op mijn werk. Ik werk tijdens de spitsuren in een cafetaria en na de spit mag ik daar altijd eten. Een tijd geleden at ik gewoon niks, omdat ik gewoon niks wegkreeg..
Toen moest ik elke keer aanhoren dat dat niet gezond was en of ik geen anorexia had :?
En nu mag ik tijdelijk helemaal geen friet, wat ik ze heb uitgelegd, maar dat begrijpen ze dan gelukkig wel :)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:10

joyce2 schreef:
@Kytha: ik had toevallig laatst een artikel dr over gelezen, dat endiodinges ;) Sindsdien slik ik 2 pilstrips achter elkaar, dus word 1x per 6 weken ongesteld, dat schijnt absoluut geen kwaad te kunnen en je verkleint het risico op die ziekte en stel dat je het al hebt, zorgt het ervoor dat het minder snel erger word.

Ik heb ook een tijd van die vezelzakjes gehad, die je dan op moet lossen in water, nou dat is niets voor mij... Want toen zat er helemaal geen rem meer op, haha.

probleem hier is dat mijn pil volgens mij ook niet goed meer is ofzo.. want ik heb steeds doorbraakbloedingen. Toch eens langs de HA voor een andere pil ofzo (ik slik de vormalige diane 35)

Ik heb ook een tijdje een darmreiniger gebruikt met van die psyllium vezels ofzo.. ik hield ook niet meer op met rennen :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:24

volgens mij heb ik ook die psyllium vezels... Maar die liggen nog helemaal mooi ingepakt, ik had voor een maand meegekregen en ook gelijk een herhalingsrecept voor een langere periode. Ik heb het een week geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat het voor mij dus niet praktisch is ;)

Ik slik al jaren microginon 30 en dat werkt bij mij prima, maarja, je hoort wel vaker dat mensen na een tijdje op een andere pil over moeten stappen ivm verandering van hormonen in het lichaam ed. Zou inderdaad gewoon eens langs de huisarts gaan en ook vragen over die endometriose.

@Manon: bij mij denken ze ook altijd gelijk aan annorexia en dat ik maag/darmproblemen gebruik als mijn excuus om er niet voor uit te hoeven komen. Gelukkig weten mn ouders, vriend en vrienden wel beter, maar mn schoonouders blijven me een geval appart vinden en houden me dus constant in de gaten, met het gevolg dat ik er nu niet meer wil eten. K heb ze al zo vaak uitgelegd hoe alles in elkaar steekt, maar ze willen er niet aan. Laatst had ik een glas cola bij het eten, iets dat ik dus heel goed kan verdragen. Maar doordat ze zo op me hadden zitten letten, werd ik zenuwachtig en moest ik na het eten gelijk 2x naar de wc. Hun conclusie: Heb je overgegeven? Dus ik zei nee. Nou, dan mag je voortaan gewoon geen cola meer, als dat je darmen zo prikkelt, krijg je voortaan alleen nog maar water als je hier eet. Nou sorry... Dan eet ik wel niet meer bij ze hoor! Blegh (ja het zit me nogal hoog, haha)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:31

Ik heb een vraag: hoeveel mensen met het spastisch darmsyndroom hebben ook de ziekte van pfeiffer gehad en b12 tekort? Hebben jullie ook last van jeukbultjes op je benen?

Ik heb ook jarenlang, zolang ik me kan herinneren, last van mijn darmen. Als baby van een paar weekjes oud in het ziekenhuis opgenomen omdat ik geen eten binnenhield en heel zuur voedsel moest hebben. Darmonderzoeken, bloedonderzoeken, wijzen allemaal niets uit. Ik ben nu bij een natuurdietiste terecht gekomen 7 weken geleden. Het hele verhaal wat er volgens haar is (dysbiose en voedselintolerantie voor melk, suiker en tarwe) leg ik niet helemaal uit, dan ben ik heel wat regels verder ;). Ik ben aan een probioticakuur (eerst voor baby's, nu voor volwassenen) en vermijd tarwe, melk en suiker. Ik eet speltbrood ipv tarwebrood, en zo meer producten. Ik bezoek regelmatig de natuurwinkel, en probeer puur te eten. Veel tips staanin het boekje mijn lichaam is perfect van Annemarie Postma.

Mijn darmen zijn voor 80% opgeknapt! En ik ben pas 7 weken bezig! Mijn energielevel is echt nog heel heel laag, maar ik heb goede hoop dat dat ook weer opkrabbelt als mijn darmen meer hersteld zijn. Wat nou er is niets aan een sds te doen? Ik ben ook zo kwaad op AL die huisartsen die mijn probleem van tafel waaien! Nog steeds!

Ik kan iedereen aanraden om eens een (natuur)dietist te bezoeken als je last van je darmen hebt.