Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:56

ik voel me.. tja.. hoe voel ik me. alsof ik mijn enkels gekneusd heb, mijn knieen op slot zitten, mijn rug stijf is, mijn vingers moeten knakken en ik heb hoofpijn elke dag.

als ik even gezeten heb en ik sta op.. zak ik door mijn benen. en ik lig de hele nacht te schokken en te schoppen met mijn benen.

als ik pech heb krijg ik "groeipijn" in mijn armen en kan ik dus niet slapen.
medicatie gebruik ik niet veel. ik slik al een antidepressiva tegen ERS dus dat kan niet.

laatst stond ik te janken onder de douche.. alles deed me zeer. toen heb ik 2 ibuprofen 600 geslikt..
ik was helemaal zwabberig :P

maar over het algemeen voel ik me toppie! :D

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:35

Dat groeipijn gevoel is voor mij wel herkenbaar, heb het gelukkig niet zo heel vaak maar dat is ook echt een heel naar gevoel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:18

Ja ik heb ook altijd hoofdpijn. soms is het niet zo erg, en golft het na een antal maanden steeds hoger. en dan zakt het na een aantal weken weer af. en soms verschild het per halfuur hoe erg het is.

Ik gebruik geen medicatie. ibupro werkt niet. ga me er alleen maar slapper van voelen. en Declovinac moet ik echt niet mee gaan beginnen heb ik een tijdje als spierverslappers gebruikt, maar aangezien ikook hypermobiel ben en mijn gewrichten zich zelf niet zo goed stevig kunnen houden, met daar bij firbro dus ook spieren en pezen die niet echt mee werke. als ik dan die spierverslappers slik kan ik echt niks meer. heb ik het gevoel dat ik elk moment door mn hoeven kan zakken.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:20

tamary schreef:
juudii5 schreef:
Vergeetachtig ben ik idd ook..

Ik heb van die pijntjes,.. het voelt als blauwe plekken en het zit steeds weer op een andere plek.
Herkennen jullie dit?

Ja, ik heb flink wat keren naar die blauwe plekken lopen zoeken. Voelde ze wel, maar heb ze nooit kunnen vinden. Voornamelijk op mijn ellebogen trouwens.

haha ik dus ook :P ik kijken en kijken, maar zie niks.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:00

hebben jullie ook dat als je aan het lopen bent. dat je een zoort van zwalkt? ik heb moeite met echt recht recht vooruit t lopen op langen stukken als ik geen steun heb. als ik met iemand in de stad loop, ga ik ook automatisch een soort van steun bij ze zoeken.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:04

Haha..nee dat niet! Ik gebruik ook geen medicatie, heb het ook niet zo erg als de meesten hier heb ik het idee..godzijdank!
Maar goed wat niet is kan nog wel komen natuurlijk!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:11

Madeliefjes schreef:
tamary schreef:
Ja, ik heb flink wat keren naar die blauwe plekken lopen zoeken. Voelde ze wel, maar heb ze nooit kunnen vinden. Voornamelijk op mijn ellebogen trouwens.

Ja dat is een raar verschijnsel. Heb soms het gevoel dat ik helemaal beurs ben en niks te zien. Al moet ik wel zeggen dat ik soms blauwe plekken heb op plaatsen waarvan ik me afvraag hoe ik dat voor elkaar heb gekregen.

Ook heel herkenbaar.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:13

vergeetachtigheid, blauwe plekken (en dan vooral leuk met mensen die je dan voor de gein een 'tikje' geven wat bij mij dus overal al heel snel zeer doet) en het knakken is allemaal heel herkenbaar :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:51

Ik heb dus totaal geen knakken....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:51

Ik heb een paar knakken, ben ik sinds kort achter gekomen. M'n tenen :+
Verder idd die blauwe plekken; hoe ik eraan kom? ik weet het 9 vd 10 keer niet. En als ik me dan wel een x echt stoot, is er niets te zien :(:) En ik heb niet echt beurse plekken, die zeer doen maar mijn huid is wel vaak strak en pijnlijk. Alsof m'n vel te klein is }:0 Herkennen jullie dat?

Hoofd- en neksluierpijn is my middle name :( , slik dus wel wat in 1 week aan paracetamols etc anders ben ik nergens :( . Als ik het echt te ver laat komen, ben ik 2 dagen vd wereld met echte migraine maar gelukkig heb ik dat nu wel onder controle.
Alou: dat steun zoeken, heb ik ook! Maar dat heb ik overal mee. Ik hang letterlijk op de bank, op een stoel, in de auto. Zelfs met fietsen wil ik gaan hangen :Y) Op een of andere manier is dat een ontspannend moment voor m'n spieren.

Vergeetachtigheid heb ik niet zo..dacht ik of wel _O- := ? nee, grapje! dat valt wel mee bij mij, gelukkig :o

Hoi Ior! Welkom!
Enne 1 of 2 pagina's terug ging het over FM en paardrijden dus als je even terug leest?

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:38

Knakken heb ik ook..echt overal zelfs als ik me omdraai in bed dan knakken mijn schouders.
Slapen jullie ook zo slecht? Kan echt merken dat ik niet in die zo belangrijke diepe slaap afzak maar vrij oppervlakkig slaap. Zou dat ook de reden zijn dat ik zoveel draai en woel in bed?

lor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:38

Hoi Ior! Welkom!
Enne 1 of 2 pagina's terug ging het over FM en paardrijden dus als je even terug leest?[/quote]

Ik heb even bij gelezen.
Ik rijd behoorlijk fanatiek paardensport, probeer zo'n 5 keer per week te trainen. als ik in een heftige periode zit valt dat niet altijd mee, dan longeer ik mijn paard een keer extra i.p.v. berijden of pas ik de training aan.
Wat het altijd moeilijk maakt, is dat als ik veel last heb van fm, dat spanning in mijn lijf geeft tijdens het rijden en dan wordt dat er ook niet gemakkelijker op voor mij en mijn paard. Dat zijn momenten die ik nog moeilijk een plaatsje kan geven.
Ik ga dan in gevecht met mijzelf en ga dan over weleens over de lijn van mijn kunnen en dat moet ik dan weer zuur bekopen.

Ben gister met mijn kids de stad in geweest winkelen.Wel erg gezellig maar doodvermoeiend.Na een paar winkels heb ik het gevoel dat ik op eieren loop, lood in mijn benen heb.
Blauwe plekken herken ik niet.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:21

Alou schreef:
hebben jullie ook dat als je aan het lopen bent. dat je een zoort van zwalkt? ik heb moeite met echt recht recht vooruit t lopen op langen stukken als ik geen steun heb. als ik met iemand in de stad loop, ga ik ook automatisch een soort van steun bij ze zoeken.

(spuit 11 komt ook weer eens om de hoek kijken.. :+ )
ja dit herken ik heel erg!
niet raar bedoeld maar liep altijd toch vrij elegant, nu de afgelopen jaren een beetje als een dronken zwabber.. :+
haha ook ik knak alle kanten op, krijg steeds meer knakjes erbij :Y)
helaas is het dressuur rijden voor mij opgehouden, in mijn hoofd ben ik te prestatie gericht bezig en lukt het me niet meer om langer
dan 20 min te rijden waarvan ik toch een dikke 10 min aan het stappen ben.
sneue bak is dat mn paard dan net warm is en een ongelovelijke werk drang heeft waardoor ik er iedere keer met gewrongen emoties afkom.
Omdat ik zelf niet meer 'mijn niveau' aankan en omdat ik het idee heb alsof ik mijn paard teniet doe..
domme pech wil dat hij de afgelopen 3 maanden stil heeft gestaan dmv zware schouder blessure, meneer mag nu weer aan de bak.
We hebben eerder western gereden, omdat ik van alle markten thuis wil zijn :Y)
en gaan dat dan nu ook hervatten.
Hij is weer hele dagen lekker buiten op de weide, dus superschuldig hoef ik me nu even niet te voelen..
hoe het van het winter gaat zien we dan wel weer.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:31

Alou schreef:

Dit is voor mij ook zeer herkenbaar, ik ga daarom ook niet graag winkelen etc. In een winkel ga ik dan ook vaak gelijk zitten op een stoel. Ze zeggen dat als ik veel last en pijn heb dat ik loop als een waggeleend en dat klopt ook. Ik loop niet stabiel en loop ook helemaal niet snel, vaak kan ik andere niet eens bijhouden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:56

ik zwabber ook. en ik loop op mijn tenen. letterlijk. maar dat is omdat ik het gevoel heb dat mijn achillespees te kort is.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:42

Zo ik ben ook weer even bij gelezen. Heel veel dingen zijn herkenbaar hoor. Sorry ik weet niet meer bij wie de vragen horen maar het gene hieronder helpt mij wel wat. Misschien hebben jullie er ook wat aan.

De onrustige benen, zelf heb ik me aangeleerd mijn tenen te wiebelen, je krijgt je onderbenen dan goed in beweging, en het valt niet op voor de omgeving (mits je schoenen aan heb :D )

Hoofdpijn en nek pijn, je kan eens proberen om vel los te wrijven/ rondjes draaien, op de hoofdhuid en in je nek waar je de schedel rand voelt. Vaak staat de hoofdhuid te strak wat ook weer hoofdpijn geeft.

Het geheugen, ow ja ik gein altijd dat ik last heb van een gevalletje alzheimer light. Ik ben een lopende ramp qua geheugen.

Misselijk, ik kan zelf slecht tegen bepaalde producten kijk eens wat je gegeten heb voor dat je misselijk werd. Schrijf het eens op misschien zie je een overeenkomst. Enne maag is ook een spier he die kan ook opspelen.

Mijn vraagje aan jullie of het herkenbaar is.
Ik doe bij mensen 3 uurtjes uithelpen in het huishouden, dus best wel aanpoten. Als ik thuis ben moet ik gewoon naar bed ik ben helemaal kapot. Nu merk ik al een tijdje dat als ik zo moe ben ik echt 2 uur lig te klappertanden van de kou, toch is mijn lijf op buik na warm. Ook als ik teveel heb gedaan in stal en daarna bijv. nog met de pony heb gewerkt krijg ik zo een reactie. Ik pak dan maar weer een warmte kussen bij mijn 3 dekbedden :o

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:45

tamary schreef:
juudii5 schreef:
Vergeetachtig ben ik idd ook..

Ik heb van die pijntjes,.. het voelt als blauwe plekken en het zit steeds weer op een andere plek.
Herkennen jullie dit?

Dit herken ik ook wel inderdaad, dat ik het gevoel heb alsof ik gigantisch gevochten heb ofzo de dag ervoor.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:33

hey bleu star.. lang niet gezien.

koud heb ik het niet. maar als ik even de kans krijg doe ik een dutje smiddags. van ca 2 tot +/- 5. dat zijn 3 uurtjes.
dan houdt ik het 's avonds goed vol.
als het niet kan voel ik dat in mijn lijf.

volgende week moet ik werken van 1400 tot 2200 uur. dus dan kan ik niet koezen.

overigens.. ik heb waarschijnlijk mijn teen gebroken. (is heel iets anders, maar ik wou het kwijt)

paard stond een verdieping te hoog. :=

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:20

@paintless auw van de teen, nadeel is dat je dus weer anders gaat lopen en dan weten wij het wel, nog meer auw in de andere spieren.

Ik haal het soms ook niet hoor om elke dag ff terug mijn bed in te gaan. Gelukkig wordt het weer beter weer en staan de pony's wat vaker op de graspaddock, dat scheelt weer uitmest werk maar door verschuiven van de tijden mis ik dus mijn schoonheidsslaapje.
Als straks het land helemaal open kan dan wordt de stal eigenlijk niet meer gebruikt, maar ja dan heb je weer andere taken :P Ik kijk al met vreugde uit aan de potstal leeg trekken (not)
Vandaag nog met mijn man erover gehad, balen met beter weer is het uitmesten geen probleem en dan zijn we zo klaar. Terwijl wanneer je juist wat minder werk wil, ze vaak op stal bivakkeren.

En dan weer dat perfectionisme wat vele van ons bezitten, man soms zou ik willen dat ik niet zoveel plannen heb. Maar goed juist die plannen moet het in de winter weer makkelijker maken.

Lol wie remt mij af?
de plannen
puls laten slaan - scheelt weer met jerrycans sjouwen
paddock verplaatsen, draineren en zand erop - hierdoor minder modder dieren en door betere ondervloer kunnen ze uit zichzelf bewegen en hoef ik niet met gekke knollies de weg op en geen fratsen uit te halen om modder te verwijderen. En ik hoef geen mok te behandelen.
Einde zomer wil de boer de weide omspitten en opnieuw inzaaien - scheelt weer onkruid wieden. Maar ja dan wil ik de kleine weide die we hebben weer in 3 stroken verdelen om het hele jaar gras te hebben.
En voor de netheid wil ik het hekwerk van de boxen laten schilderen.

En dan nog de tijd vinden om de zwarte te gaan mennen.
Hebben jullie het ook dat nu het warme weer in aantocht is dat de plannen misschien te veel worden/zijn? Of is dat puur mijn euvel?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:43

BlueStar schreef:
Ik doe bij mensen 3 uurtjes uithelpen in het huishouden, dus best wel aanpoten. Als ik thuis ben moet ik gewoon naar bed ik ben helemaal kapot. Nu merk ik al een tijdje dat als ik zo moe ben ik echt 2 uur lig te klappertanden van de kou, toch is mijn lijf op buik na warm. Ook als ik teveel heb gedaan in stal en daarna bijv. nog met de pony heb gewerkt krijg ik zo een reactie. Ik pak dan maar weer een warmte kussen bij mijn 3 dekbedden :o

Oh, wat ben ik blij dat je dit schrijft *\o/* . Dit is zo herkenbaar -O- en ik maar iedere x denken, dat ik gestoord was (oja, dat ben ik ook ;) ). Nee, dat van die kou is heel herkenbaar. Zelf omschrijf ik dat dat mijn radiator dan van slag is :D . Als ik idd aan de rand zit, ga ik naar bed en dan 2 dekbedden en nog koud hebben 8)7 .

Paintless: auw, van je teen %) . Kon je paard de lift niet nemen := . Beterschap!
En ook jij hebt mij "blij" gemaakt door te lezen over je middagdutjes. Herkenning :oo En het rare van alles vind ik nog wel; al ben ik nog zo gestresst / moe en ik ga smiddags liggen, slaap ik binnen 15 min :Z . Of ik nu wel / niet overdag dutje doe, 's avonds kan ik uren wakker liggen :( en waarom??

Ook hier hele lijst voor de aankomende periode :roll: . Sommige dingen kunnen echt niet in de winterperiode maar het lijkt net of ik uit m'n winterslaap kom en in ene meen alles te motten doen _-:( en waarom??? vind de zomer als ik heel eerlijk ben, toch ook niet echt lekker met die warmte (en veel zweten :r ). Dan sla ik nl. ook (al :wow: ) lam .... Tis toch allemaal wat _/-\o_
Het lijkt soms net of ik tijd te kort kom terwijl ik veel tijd heb :?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:23

Evelienepien schreef:
Paintless: auw, van je teen %) . Kon je paard de lift niet nemen := . Beterschap!
En ook jij hebt mij "blij" gemaakt door te lezen over je middagdutjes. Herkenning :oo En het rare van alles vind ik nog wel; al ben ik nog zo gestresst / moe en ik ga smiddags liggen, slaap ik binnen 15 min :Z . Of ik nu wel / niet overdag dutje doe, 's avonds kan ik uren wakker liggen :( en waarom??

dat heb ik dus ook. 's avonds kom ik nooit niet gewoon in slaap, terwijl 's middags snurk ik zomaar. met of zonder middagdut, 's avonds lukt gewoon echt niet.

haha en nee, paard kon geen lift nemen. ze schrok van een haflinger jaarling die opeens naast haar verscheen. terecht.. ach ja.
en ik ben hem nu al goed zat, want idd bleu star, ik loop op de binnenkant van mijn linker voet, wat kramp in mijn been geeft.. de hele dag. :\

ach ja. en ik ben ook druk met vanalles. in huis valt het mee, maar op stal wil ik altijd iedereen helpen, en ben ik heel netjes wb het opruimen en zo. maar ook een chaoot, dus ik loop 20 x heen en weer...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:30

Die kou herken ik wel, ik heb het altijd koud. Heb ook nog elke avond de elektrische deken aan.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:35

dat wil ik ook wel, maar alleen omdat dat vreselijk lekker is. maar mijn vriend vertrouwd dat niet (brandgevaar :roll: )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:37

Paintless schreef:
dat wil ik ook wel, maar alleen omdat dat vreselijk lekker is. maar mijn vriend vertrouwd dat niet (brandgevaar :roll: )

Hm nog nooit last van gehad. Zit ook beveiliging op hoor.
Heerlijk warm, ik zet hem een uurtje voor het naar bed gaan aan..... :Z :z

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:00

BlueStar schreef:

Herkenbaar, vooral als je flink moe bent en flink wat indrukken gehad hebt. Mijn moeder noemt dit "inwendig koud", helpt inderdaad geen kruik/extra deken tegen.