Hoge ochtendwaarden hebben veel meer te maken met groeihormonen, dan met de hormonen die in de pil zitten. Weer het Dawnfenomeen, waar ik het al eerder over had.
Ik gebruik wel de prikpil, omdat ik voor en tijdens mijn menstruatie altijd behoorlijk ontregeld was. Maar als het gewoon de hele cyclus door in de ochtendwaarden zit, geloof ik echt niet dat het met je pil te maken heeft.
hhmmm, ja, dat snap ik. maar volgens mijn dv werkt de insuline die ik spuit te kort, waardoor ik hoge ochtendwaardes heb, ik heb ze namelijk niet als ik vroeg opsta en de avond ervoor na het avondeten niks meer eet. Toen vroeg ik haar hoe dat kon, omdat het de 9 jaar hiervoor wel lang genoeg werkte. Volgens haar was dat dor hormonen. Dus vandaar dat ik dacht dat het misschien een oplossing is om minder hormonen te slikken... Ik weet het ook niet, maar ik wil zo graag proberen mn waardes weer goed te krijgen, zonder vaker te hoeven spuiten.
Die insuline kan dan juist de stijging door het groeihormoon niet opvangen.Je diabetesverpleegkundige en ik zitten dus duidelijk op een lijn, alleen zijn het andere hormonen dan waar jij het over hebt
Ik heb je al vaker verteld dat je dit soort problemen echt alleen kan aanpakken door vaker te spuiten en het Dawnfenomeen kan eigenlijk alleen getackeld worden door een pomp.
Ik ga even terugzoeken wat ik hier eerder over schreef.
Over die hoge ochtendwaarden, daar zijn twee oorzaken voor (over het algemeen). Ik lees al terug over de hypo in de nacht met daardoor enorm stijgende waarden in de ochtend. Dit noemen ze officieel het Somogiy-effect. Doordat in de nacht je bloedglucosewaarde onder de 3 zakt, gaat je lever zorgen dat er opgeslagen glucose uit je 'reservepotje' in je bloed komt. Deze glucose haalt je uit de hypo, maar er zit geen rem op de hoeveelheid die losgelaten wordt. De klep van de suikerpot gaat open en de glucose komt los, onbeperkt. Er is geen insuline genoeg in het lichaam om die glucose in de cellen te laten. Je meet dus al die losgelaten glucose in je bloed. Meer spuiten voor de nacht helpt vaak niet, met een wat hogere waarde naar bed en die hypo voorkomen werkt vaak beter.
Toch is dit bij type 1 niet de grootste oorzaak van hoge nuchters. Maar liefst 89 procent van alle mensen met type 1, vooral jongeren, hebben last van het Dawnfenomeen. Dawn staat voor dageraad, de hele vroege ochtend. Zo rond een uur of vier, vijf gaat je lichaam zichzelf klaarmaken om weer wakker te worden. Alle organen werken op langzame kracht in je slaap en het groeihormoon zorgt ervoor dat het lichaam glucose gaat vrijmaken die opgeslagen zitten in o.a. je spiercellen. Dit is nodig om je lichaam weer te laten ontwaken. Als er niet genoeg werkzame insuline in je bloed zit om die glucose in de cellen te krijgen, blijft die dus weer in het bloed. Gevolg: hoge nuchters. Meer spuiten kan werken, maar vaak krijg je dan dus al in de voornacht die beruchte hypo of loop je later op de dag tegen hypo's aan.
Eigenlijk is de pomp het enige wat ervoor kan zorgen dat je in de na-nacht/vroege ochtend een hogere dosis insuline krijgt en dus het Dawnfenomeen kan opvangen. Niet voor niets krijgen zoveel jongeren voornamelijk om deze reden het advies om op de pomp over te gaan.
Ik heb uitslag van de sensor gehad vandaag. Suiker blijft redelijk stabiel maar 1 van de 3 nachten gaat ie om 3 uur kaarsrecht omhoog naar 22....... De andere 2 nachten gaat het wel goed.... dv heeft geen idee hoe het kan of wat ik eraan moet doen... Probeer het nu met andere insuline, in plaats van 30/70 novomix te spuiten ga ik nu 's avonds 25/75 spuiten, hopen dat het helpt.....
Ik heb zojuist (ja, tegenwoordig digitaal logboek) mijn waarden opgezocht. Donderdag geprikt en ik zal eerlijk zijn: voor het eerst in dik anderhalf jaar. Ik was een beetje diabetesmoe, doktermoe en van alles.
Wel goed voor mezelf gezorgd! Hba1c was 6,7, cholesterol totaal 4, LDL 2,7 en HDL 0,98, tryglyceriden 0,8. Helemaal top
Hallo iedereen ik meld mij ook weer eventjes! ik kamp momenteel met een nierbekkenontsteking en mooie suikers zijn ver te zoeken maar in september was mijn HBA1c 8.3 in mei voordat ik in revalidatie ging was hij 10.5!
om even in het kort uit te leggen wat beatrixoord doet, ze proberen je weer op rails te krijgen, door middel van statistieken e.d gaan ze kijken waar het fout gaat met betrekking de zelfregulatie, of er andere medicatie nodig is, je wordt helemaal bijgespijkerd met betrekking dieet/voeding gevolgen van hypo's/hypers coma ketoacidose e.d gevolgen van de diabetes.je gaat gezamelijk met je groep sporten. hier kijken ze wat sport met je bloesuikers doet kortom op het hele gebied van diabetes wordt je weer opnieuw opgeleid zeg maar.
dankje die nierbekkenontstekking is echt vreselijk!heb afgelopen dagen bijna alleen maar 20ers gehad..
Eigenlijk klinkt dat Beatrixoord wel een andere vorm van wat ik gedaan heb met mijn cursussen. Ik gaf vier avonden een soort 'algemene diabetesleer', ook met een avond dietist erbij.
In de vijf dagdelen vervolgcursus keken we ook heel goed naar de dagcurves van de deelnemers, legden medicatie/insuline erbij en gingen ook eten en sporten met de groep.
Ik vond het geweldig om te geven, die cursussen!
Die nierbekonsteking deed mij ooit zo zeer dat zowel huisarts als verloskundige dachten dat ik aan het bevallen was. Helaas was dat pas drie weken later. Op mijn kop gestaan van de pijn dat hele paasweekend!
nou je suikers zijn iig mooi gedaald, hoe kom je aan een nierbekken ontsteking dan?
ik moet morgen weer naar mijn ionternist, herb 2 wkn gelden een gehele buik echo gehad omdat ik zo onwijs misselijk ben en best aangekomen, maar veeeel minder eet, ben benieuwd wat ie heeft gevonden
lovebonney
Geplaatst: 20-10-09 10:19
Jeetje, wat spannend voor je Carolinef? Laat je even weten wat eruit is gekomen?
Ik heb vanmiddag ook een afspraak bij de internist, de jaarlijkse controle. Vorige week uitgebreid lab laten prikken. Hba1C is iets omhoog gegaan van 7,5 % naar 7,8%. Verdere waarde en urine waren wel goed!
De laatste tijd zijn mijn waards s'avonds heel raar aan het doen.. Net of me insuline maar heel kort werkt..
Ik ben ook al een tijdje aan het nadenken over een insuline pomp.. Ik denk dat ik daar nu echt aan toe ben. Dus dit wil ik vanmiddag ook gaan bespreken. Ik ben benieuwd...
Hoe gaat het met de andere bokkers? Het topic heeft even stil gestaan
ik ga weg bij mn huidige ziekenhuis, want het is gewoon 3 keer niks. Ik zit erover te denken om naar Doetinchem te gaan, heeft iemand daar ervaring mee?