Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoonWencke

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:35

Fijn dat het oefenen helpt :) Op de vloer mag ik nu ook. Omdat ik daar niet zo goed kon glijden met mijn schoen, hadden we er een washandje onder gelegd. Vloer is op die plek waarschijnlijk nog nooit zo schoon geweest :p

Hoop dat het vrijdag allemaal gaat lukken, Ciska!

Mijn benen zijn mooi ingepakt met die kousen, ik heb twee lymfdrainage-behandelingen gehad en ik moet dagelijks één trombosespuit zetten. Rest moet ik maar afwachten bij de orthopeed.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:20

Ik heb me zelf nog 2x laten magnetiseren om het wat te ondersteunen met het vocht weer uit mijn been te krijgen.
Morgen weer naar de fysio. Eerst oefenen, en dan in tapen voor vrijdag.

Ik wil zo veel, heb zo weinig last, maar mag zo weinig..... Ik weet dat ik me rustig moet houden, maar daar ben ik gewoon niet zo goed in.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:43

Hoe ging het vandaag?

Ik heb echt last van vochtophopingen in mijn knie :roll: Heb mijn been vrijwel de hele dag hoog gehad en toch is ie nu opgezwollen. Manuele lymfdrainage krijg ik dinsdag pas weer. Jullie nog tips voor wat je er thuis zo aan kunt doen?

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:44

Heb je al gekoeld? En iets van arnica erop gedaan?
Gek dat je knie ineens zo gezwollen is. Toch teveel gedaan? Of een reactie op het hechtdraad, al weet ik niet of die daar in de buurt zitten?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:15

Mijn been was gister wel iets dikker dan de dagen er voor. Maar 6 uur weg en 8 uur pas weer thuis, zonder pijn en last dus ik mag niet klagen. Het 'snellere' op en neer loop werk op krukken en langer naar de ring om andere voor te lezen in de rolstoel.

Mijn ruin had een kopnummer op de keuring! Dus super trots.

Mijn merrie zelf gereden voor de wagen, dressuur, vaardigheid en marathon hindernissen.
Niet getraind de laatste weken dus weinig van verwacht. Dressuur 3e met 191,5 punt (even veel als nr 2, door mij gefokte halfzus van mijn merrie), vaardigheid zonder verkennen foutloos en een nette barrage, 4e of 5e.
Hindernissen 1e, ook zonder verkennen. Incl waterbak die mijn merrie nog nooit gedaan had.
En beide braaf bij andere die ze reden. Dus meer dan te vreden over mijn pony's en knie!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:25

Dat klinkt super, Ciska!

@Manon; koelen is een goed idee, daar had ik zelf even niet meer aan gedacht O:) Ik heb hier zo'n traumeel-zalf liggen, dat kan ik eventueel ook nog proberen.

Vandaag bij de apotheek alvast een littekengel van Bepanthen gehaald voor als de hechtingen er maandag uit gaan. En waterproof-pleisters waarmee ik hopelijk de huidige pleisters kan afplakken en "normaal" kan douchen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:49

Koelen en traumeel smeren. Traumeel is super spul.

Ik pakte mijn been met huishoudfolie in met docenten. Ging super op die manier.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:23

Met docenten?

Twee weken zijn nu voorbij sinds de operatie. Gisteren half uurtje lymfdrainage-massage gehad. Wat kijk ik er naar uit om weer eens naar mijn eigen masseur te kunnen! Heerlijk ontspannend en dan helpt het (hopelijk) ook nog. Fysio ging ook goed. Het fijne is dat mijn fysiotherapeut in oktober vorig jaar ook geopereerd is en dus zijn eigen ervaring mee inbrengt.

Hoe gaat het bij jou, Manon? Lukt het herstel vóór de operatie enigszins?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:43

Leuke autocorrect. Met douchen ;) .

Mijn fysio weet dat ik altijd te veel wil, dus houd mij nog rustig. Nog weinig oefeningen behalve wat netjes lopen met 2 krukken, wat been op tillen en buigen.
Morgen hopelijk 'echte' oefeningen.
Ik heb echt zo de neiging om mijn krukken in een hoek te gooien, het doet niet zeer, voelt goed dus hoppa, gaan met die banaan.
Maar dat moest nog maar niet....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:03

haha, zo herkenbaar Dennis... ik had precies hetzelfde als jij :D
Wat goed van je, dat jij wel naar je fysio luistert :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:26

Of na 11 dagen op wedstrijd gaan helemaal goed luisteren is betwijfel ik O:) .
Maar fysio had m'n knie helemaal in getaped om zo veel mogelijk zekerheid te geven, en had ook een rolstoel mee (want hele dag op krukken zonder ergens even rustig kunnen zitten trekt de rest van mijn lijf niet ;) ).

Brave pony, zonder training zo haar best doen. Mijn wagen zat nog fijner dan mijn rolstoel :) , kwa comfort, maar ook kwa onafhankelijkheid :j .
Afbeelding

Denk ook dat ik ruzie krijg met m'n man als ik m'n krukken aan de kant gooi. Had gister niet eens de was van de wasmachine in de droger mogen stoppen van hem :') .

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:01

Ik wilde hier een vraag stellen :)

Ik loop inmiddels alweer een jaar of 7 met een ingescheurde kruisband rond. Het duurde 1,5 jaar voor ze erachter kwamen (tijdens een kijkoperatie voor m'n meniscus). In overleg met fysio en orthopeed is toen besloten om geen reconstructie te doen, maar spieren sterk te maken. En dat gaat eigenlijk heel goed. Ik heb nauwelijks last van m'n knie, zolang ik m'n spieren sterk hou.
Ik kan bijna alles, in ieder geval wat ik wil. Volgend jaar ga ik misschien bergwandelen, dus daar ook maar goed voor trainen.
Toch spookt een reconstructie door m'n hoofd. Soms heb ik pijn na trainen, maar dit is niet vaak. Als ik een reconstructie doe kan ik m'n bijbaan een tijd niet meer doen, tijd niet meer sporten. In de toekomst is het het misschien wel waard. Maar ik twijfel omdat hij niet geheel is doorgescheurd. Dus had ik hier de vraag aan mensen die een reconstructie hebben gehad: kan je nu alles weer? Is het het waard?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:30

Die vraag kan ik helaas niet beantwoorden. Ten eerste, omdat ik twee weken geleden pas geopereerd ben en ten tweede, omdat mijn kruisband compleet was afgescheurd en voor mij een operatie als enige optie overbleef. Hopelijk kunnen andere Bokkers je helpen. Misschien een idee om je twijfels met je huisarts of een fysiotherapeut/orthopeed te bespreken? Het zou mij niets verbazen als er in de afgelopen jaren een en ander is veranderd/verbeterd qua dit soort operaties.

@Ciska; kan me goed voorstellen dat je wagen lekkerder zit dan een rolstoel! Ruzie met je man moet niet zijn, maar je kunt wel gebruiken maken van de situatie ;). Handig, als hij het huishouden kan doen. Hier ontbreekt dat extra paar handen toch wel en helaas is mijn buurvrouw/vriendin (waarom beter een goede buur dan een verre vriend als je het beide in één kunt hebben?) nog twee weken op vakantie. Krukken al opzij zetten? Moet er eerlijk gezegd niet aan denken... Veel te bang dat het daarvoor nog te vroeg is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:43

Eske: ik heb reconstructie gehad... ik had het jaren eerder moeten doen! Merk nog wel iets van krachtsverschil in mn geopereerde been, maar ik kan alles weer... direct na de operatie merkte ik de berbetering al... :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:39

Ik ben niet zo goed in stil zitten en niets doen. Dus ben al lang al blij als ik simpele dingen als was van de wasmachine de droger in kan doen. Of bij tafel wat was op vouwen.

Het voelt gewoon goed, en buiten zal ik ze nog niet aan de kant gooien. Maar binnen, gewoon van de bank naar de keuken of van de bank naar de WC, moet kunnen. Maar doe het heel braaf nog niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:16

Mag ik vragen hoe lang je ongeveer weinig kan? Want ik woon op kamers en moet dus voor mezelf zorgen qua boodschappen en was naar m'n ouders sjouwen ( :') ). Ik kan weer tijdelijk naar m'n ouders gaan, als ik zo'n reconstructie doe. Maar dat zie ik niet zitten (minstens 3x per week een uur enkele reis met ov naar de uni).

Allemaal dingen om te overwegen. Ik ga hier eens meelezen en misschien met arts overleggen.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:34

Ik lig er nu op het werk gezien vanaf de dag van de operatie sowieso 3,5 week uit ;). De was blijft even liggen (heb zelf geen machine), dus ben blij dat ik genoeg kleding heb, en gelukkig heb ik lieve buren en vrienden die wat boodschappen voor mij meebrengen. Fietsen en autorijden kan sowieso pas na enkele weken. Ik ben maandag na mijn afspraak bij de orthopeed wel even bij de Lidl geweest voor een paar dingetjes, vervoeren in een rugzak, maar ik was kapot toen ik eenmaal thuis was (en toen moest ik nog vier etages traphuppelen..).

@Ciska; helemaal niets doen is ook saai, heb je gelijk in. Wat ik kan, probeer ik ook te doen. Uiteindelijk moet je toch zelf naar je eigen lichaam en kunnen luisteren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:40

6 weken op 2 krukken raden ze aan, en daar na voorzichtig op bouwen.
En met 2 krukken kan je heel weinig zelf.....

Ik woon samen met mijn man. Hij werkt wisselende diensten dus doet meestal toch de boodschappen al overdag. En we wonen bij mijn moeder op het erf. Dus als hij 's avonds werkt en ik moet iets wat zelf niet lukt helpt zij me even (kopje thee van het aanrecht naar de bank brengen bijvoorbeeld).
Wij wonen buiten het dorp, dus zonder hulp kom ik het erf niet af.

Net als douchen, mijn moeder heeft een inloop douche, wij zelf een douchebak. Ik douche dus bij mijn moeder, want de douchebak in (die altijd wat glad is) met mijn krukken lijkt mij ook niet echt een goed idee (zeker niet als je een makkelijke veiligere optie hebt).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:07

Ik deed na een weekje alweer vrij veel zelf...buiten heb ik 3-4 weken met 2 krukken gelopen en daarna met 1... in huis liep ik na een week met 1 kruk en na 3 weken schuifelde ik zonder krukken in huis... :o

Na 4,5 week deed ik de 2 rustigste choreo's die ik ken voor de groep (Zumba) en na 5 weken maakte ik mn eerste buitenrit met Banjer weer... weliswaar met 1 been in de beugel, want mn zere been kon ik niet ver genoeg buigen (ook niet met de beugels 3 gaten langer :o )... maar hey, we reden weer :D

Ik moet er trouwens wel bij vertellen dat fysio niet blij was... uiteindelijk verbood hij me niks meer, maar zei hij dat ik mn activiteiten naar geleide van de pijn moest doen :+

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:50

Ik zou Banjer dan ook niet als goed voorbeeld nemen :+. Het is een wonder dat dat allemaal zo goed is gegaan, volgens mij ;)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:16

Haha ik luister liever naar mn lichaam dan naar de dokter :P
Al heb ik wel rustig en heel voorzichtig gedaan hoor :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:23

Ik zie mij er nog niet zo snel op zitten. Tussen het slopen van mijn kruisband en de operatie heb ik er 1x zonder zadel opgezeten. Ging wel, maar daar was alles mee gezegd.
Ben blij dat ik een menner ben ;) .

Naar mijn lichaam luisteren is niet mijn sterkste punt, gang is alles. Dus luister eerst maar ff naar de fysio.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:57

Moonwencke: Hoe gaat het bij jou? Goed om alvast littekencrème te halen!

Dennis: Lastig he om geduldig te zijn... De ervaring leert wel dat je het rustig moet opbouwen zodat je er later geen problemen meer mee hebt.
Dat je gewoon met de wagen bent gaan rijden!!

Eske_B: Ik heb zo'n 8 jaar geleden aan mijn rechterknie een VKB operatie ondergaan. Ze kwamen er pas na 3 jaar achter dat mijn VKB toch echt kapot was en totaal opgelost was. In de periode van 3 jaar ging het af en aan met m'n knie. Ik kon veel dingen doen, maar regelmatig was mijn knie toch wel gevoelig en werd m'n knie dik. Met paardrijden merkte ik het, speciale beweegbare beugels gekocht wat al voor minder druk op mijn knieën zorgde. Echter kon ik niet goed de trap op en af lopen, zakte regelmatig door m'n knie. Daarom toch doorgestuurd naar de orthopeed en bleek een kapotte VKB. Gezien de sporten die ik doe was het advies deze te herstellen.
De OK viel mee, wel veel pijn in de nacht erna, maar de volgende dag ging dat wel weer. Ik was na een half jaar volledig klaar met de revalidatie, scheelt denk ik wel dat ik toen nog alles kon en dus goed in m'n bespiering zat.
Volgens mij doen ze niet standaard bij een scheur opereren, maar dat ligt er ook aan hoe ver de scheur is. Misschien is het een optie om eerst een afspraak bij de orthopeed te maken, wrs dat er dan een MRI gemaakt wordt om te kijken hoe de stand van zaken nu is. Aangezien het een tijd geleden geconstateerd is.
Mijn geopereerde knie is recent een paar keer gecheckt, krijgt complimenten hoe goed dat gedaan is en hoe goed mijn bespiering is. Wel blij mee, aangezien er nu ik met krukken loop veel druk op komt.
Ik mocht de eerste 4 weken absoluut niet werken, dat was moeilijk, daarna rustig weer opgebouwd. Na 4 weken liep ik alweer zonder krukken. Begeleiding van de fysio is erg belangrijk. Kreeg in het ziekenhuis de dag na de operatie ook al meteen begeleiding van de fysio. Daarna in het begin 2 keer per week fysio en daarnaast zelf braaf oefeningen doen.
Ik denk dat ik tussen de 2 en 3 maanden na de OK rustig op het paard zat. Dat mocht toen van de fysio.

Met mij gaat het verder aardig. Het is vooral vervelend dat je weet dat de echte revalidatie er nog aan zit te komen. Het buigen gaat goed, zit bijna op een hoek van 90 graden. Het strekken lukt nog niet volledig, dat doet ook echt pijn in m'n knie zelf. Ik haal tussendoor op de bank de brace eraf in de hoop mijn knie wat meer te kunnen strekken. Ik loop er heel voorzichtig wat op, wel met krukken en brace op. Dat gaat wel, al staat er nog geen vol gewicht op.
Morgen over 2 weken weer een afspraak bij de orthopeed. Ben benieuwd, al vraag ik mij af of ik er dan volledig op kan lopen.
Heb 's ochtends wanneer ik wakker wordt wel veel pijn, moet dan echt paracetemol icm naproxen slikken. De rest van de dag slik ik geen naproxen meer en af en toe paracetemol (1 a 2 tabl.), zat eerst op 6 tabl. paracetemol en 3 naproxen per dag, dus flink kunnen afbouwen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:45

Eske_B schreef:
Ik wilde hier een vraag stellen :)

Ik loop inmiddels alweer een jaar of 7 met een ingescheurde kruisband rond. Het duurde 1,5 jaar voor ze erachter kwamen (tijdens een kijkoperatie voor m'n meniscus). In overleg met fysio en orthopeed is toen besloten om geen reconstructie te doen, maar spieren sterk te maken. En dat gaat eigenlijk heel goed. Ik heb nauwelijks last van m'n knie, zolang ik m'n spieren sterk hou.
Ik kan bijna alles, in ieder geval wat ik wil. Volgend jaar ga ik misschien bergwandelen, dus daar ook maar goed voor trainen.
Toch spookt een reconstructie door m'n hoofd. Soms heb ik pijn na trainen, maar dit is niet vaak. Als ik een reconstructie doe kan ik m'n bijbaan een tijd niet meer doen, tijd niet meer sporten. In de toekomst is het het misschien wel waard. Maar ik twijfel omdat hij niet geheel is doorgescheurd. Dus had ik hier de vraag aan mensen die een reconstructie hebben gehad: kan je nu alles weer? Is het het waard?

Ik lees stilletjes mee, heb aan het begin van het topic meegepraat na mijn operatie. Die is ondertussen bijna 2 jaar geleden, en ik kan met trots zeggen dat ik het laatste jaar geen greintje pijn heb gehad aan mijn knie! Bij mij kwam de pijn vóór de operatie wel vnl door een scheur in de meniscus, die is deels weggesneden tijdens de reconstructie. Ik heb 7,5 maand fysio gevolgd. Had het eerste jaar nog af en toe pijn na de revalidatie als ik een grote inspanning geleverd had maar nu echt niks last meer. Kan alles weer, inline skaten, hardlopen, zwemmen (was pijnlijk voordien),... Scheur kwam door het skiën en dat ga ik niet testen of dat gaat want ik moet er niets meer van weten :')

Wat betreft op kamers wonen en alles zelf moeten doen, dat lijkt me wel een dingetje. Ik mocht de eerste 10 dagen eigenlijk niet eens naar school maar ben na 5 dagen toch halve dagen geweest. En dat was al pijnlijk. Chirurg had duidelijk gezegd dat heel veel rusten en been omhoog leggen belangrijk was. Dus als je dan je kamer moet gaan schoonmaken, rechtstaan om te koken, naar de winkel, naar de les... Dan doe je al snel veel te veel. Wat ik me ook nog herinner was in het begin de bus nemen, ik had te weinig beenruimte om mij knie af en toe van positie te veranderen en na een half uur in dezelfde houding te zitten stonden de tranen in mijn ogen van de pijn.

Aan al de rest die nog aan revalideren is, succes, het wordt beter! *\o/*

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:31

Nog twee weken wachten, Manon... Ik hoop dat de orthopeed dan kan zeggen dat alles zover goed is en je geopereerd kan worden. Het duurt allemaal al lang genoeg, niet waar? Gelukkig heb je wat kunnen zakken in pijnstilling.

Dat met de bus kan ik me goed voorstellen. Heb zaterdag langer in een auto gezeten, dat was ook geen pretje.

Hoe het bij mij gaat... Met mijn knie eigenlijk best wel goed, volgens mij, maar het liefste blijf ik tot mijn afspraak bij de fysio woensdag op bed liggen. Mijn handen doen ontzettend veel pijn van de krukken, daardoor voel ik me echt machteloos, en daarbij heb ik sinds donderdagavond continu last van een verdoofd gevoel in mijn ringvingers. Dit weekend waren mijn ouders hier (ontzettend fijn als je normaal gesproken alles alleen moet doen en dat niet bij alles gaat), maar ik voelde me zó beperkt. De vochtophopingen zijn vervelend, maar op tijd mijn been omhoog en dan gaat het wel weer. 's Ochtends kan ik mijn brace in ieder geval weer strakker aantrekken dan 's avonds. En ik ben blij met mijn "Motorschiene". Sorry voor mijn aanstellerij, maar ik moest het even kwijt (en dan heb ik me nog ingehouden :') )

Wat doen jullie eigenlijk met kleding? Ik heb gisteren een spijkerbroek aangeprobeerd, maar dat schuurt zo over mijn knie dat het ook niet prettig is. Voor de fysio moet ik sowieso een korte broek aan hebben, dus ik loop vooral in korte broeken rond (ook buiten) en nu dit weekend had ik dan een panty aan met een jurkje (en dan van die lompe hardloopschoenen eronder..). Als ik weer mag gaan werken, moet ik van tevoren in ieder geval met mijn garderobe aan de slag.