verstandskiezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:28

Mijn linkeronderkaak was zo gevoelig nadat het 1,5 jaar geleden was gevuld vanwege gaatjes, dat ik er niet mee kon eten. Nu mn verstandskiezen er uit zijn is die gevoeligheid zo gruwelijk afgenomen :oo Kon zelfs met de pijn gewoon al meer druk zetten op die kiezen dan de hele 1,5 jaar ervoor :=

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:29

@ Britt: Ja ik ga ook onder narcose :) Thank god :P

@ Arabesk: Ik heb echt precies het tegenovergestelde, ik wil er echt NIET 'bij' zijn, dus ik ga 'lekker' onder narcose :P

Daiss87

Re: verstandskiezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 04:49

ik hou dus ook echt niet van de tandarts..ik heb allebei me onderste verstandskiezen er al uit laten halen..ik was het meest bang voor de prikjes..mijn kiezen waren nog niet door dus ik moest aardig wat prikjes omdat ze het helemaal open moesten snijden en hij had ook aardig hard moeten trekken om ze er uiteindelijk uit te krijgen..de prikjes deden eigenlijk helemaal geen pijn..maar ik heb wel heel erg na pijn gehad..en ik kon 3 dagen niks anders eten dan pap enzo..nu moet ik mijn 2 bovenste nog maar dat ben ik lekker aant uitstellen..ze zeggen wel dat het beneden meer pijn doet dan boven..en mijn bovenste die steken al wel uit dus ik hoop dat ik er dit keer niet ziek van word..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:28

Heb ook een doorverwijzing naar de kaakchirurg liggen... Alleen durf niet te bellen, ben echt panisch voor naalden en alles wat er mee te maken heeft...

Tandarts zelf nooit z'n probleem mee, vervelendste tot nu toe is een 2 plakaats vulling en dat viel wel mee... Alleen riep die rond mn 19e je verstandskiezen moeten er voor je 21e uit, dan hersteld t t snelst, tijdje niet geweest (niks geen gaatjes) alleen een doorverwijzing naar de kaakchirurg, en die ligt prima in mn tas....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:31

Ach, het valt allemaal best mee. Ok, die prikken zijn poedersuiker, zeker die je in je gehemelte krijgt. Maar verder is het echt best te doen.
Het ergst vond ik dat ik wist dat ze gewoon op sommige moment mijn kaak aan het opensnijden waren, dat idee vond ik zo waanzinnig eng :=

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:49

Nimmy; als je echt niet durft, bellen naar de poli kaakchirurgie en vraag of t ook onder narcose mag. Heb ik ook gedaan en was helemaal niet zo'n probleem! Naalden is ook mijn punt, en ja die moet je ook als je onder narcose gaat, maar dat is echt zoo veel makkelijker ;)

SL; Groot gelijk heb je :D Maar een week van te voren? Ik wist het een paar maanden van te voren al :=

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:56

Moet ivm verzekering sowieso nog een half jaar wachten (was al een paar jaar niet geweest)...

En tja is mss een optie, maar ben bang dat ik dan alsnog bij de deur omdraai (of ook een grote kans, flauwval), vind zulke dingen echt zoooo eng

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:09

Oh dat had ik ook, zorgen dat je bij de huisarts van te voren slaap-/kalmeringstabletten krijgt voor de voorgaande dagen als het je teveel wordt. Ik heb zelf baat gehad bij de BB rescue druppels, aantal dagen van te voren beginnen, 2x daags en écht, het helpt!
Zorgen dat je niet alleen naar het ziekenhuis moet, dan kan je ook niet afhaken. Joh, je wil niet weten hoe ik heb gestresst, janken, janken en janken de dagen van te voren, wist niet waar ik het vandaan haalde want op dat momemt had ik nog niet eens spanning en was ik nog niet eens bang. Maar toch moest die onderbewuste spanning er uit! Ik kon nog niet langs het ziekehuis rijden of de tranen stonden al in mn ogen, moet je nagaan hoe ik me de dag van de operatie voelde.
Ik kreeg twee slaappillen zodat ik het infuus niet zo bewust zou meemaken omdat ik zo bang was. (Dat de pillen al uitgewerkt waren voor ik werd opgehaald telt niet toch? Heb wel heerljk geslapen :') ) Maar achteraf viel alles 100% mee!
En toen had ik vrijdag dat ongeluk en had ik opeens twee infusen in mn arm zitten, spuiten overal etc := Zeggen ze later; nou, nu heb je alles gehad, ben je zeker niet meer zo bang he? Nou.... De volgende ochtend moesten ze bloedprikken, heb liggen huilen als een klein kind :')

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:16

Owh dat klinkt zo bekend...
Weet ook niet waar die angst vandaan komt, er is al t nodige gesleuteld aan mn arm en echt pijn doet t niet (ooit nogal verkeerd van een paard gevallen)... De gedachte alleen al doet me wit wegtrekken....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:28

Gewoon bellen, je komt toch op de wachtlijst te staan als je onder narcose gaat. Eerst intake met de kaakchirurg, waarom je het wil dan gaat de afdeling opname kijken of er plek is (23 april had ik intake, mocht 7 september opdraven. Is uiteindelijk 5 oktober geworden ivm school). Dan nog intake anesthesie waar je dus evt slaaptabletten voorgeschreven krijgt voor de operatie en dan komt alles goed :P (heb bij alle gesprekken moeten huilen van de spanning, voel me echt een huilebalk in dit topic :') En dat terwijl ik eigenlijk nooit huil)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:32

Moet sowieso wachten tot na mn volgende tandarstbezoek ivm de verzekering, die dekt alleen bij regelmatige bezoeken...

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:36

Wat een verhalen hier zeg. Kreeg namelijk bij mijn laatste tandartsbezoek ook de mededeling dat ze er uit mogen :o Heb er gelukkig nog maar 2 en die mogen er gelijk uit :( Op 8 december heb ik een afspraak het zijn mijn eerste kiezen/tanden die getrokken worden dus spannend. Gelukkig mag mijn zusje ook komen daar moeten er 3 uit en 1 boren dus ja die heeft het slechter ;(

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:04

Ik ben zo blij dat ik eraf ben! Gaten zijn nog steeds aanwezig, maar nu is het wel gewoon dicht enzo.

Ik weet niet of narcose wel zoveel beter is hoor, ik heb er ook aan zitten te denken. Ik scheet beide keren in mijn broek, vooral dat wachten in de wachtkamer terwijl iedereen zich daar zit op te fokken. Allemaal zwetende, benen trillende, zenuwachtige mensen. Als je ze in 2 stukken moet laten 'hakken' zoals ik bij beide ondertanden moest is het eventjes niet zo prettig, zo'n dikke boor in je mond. En ze komen op gegeven moment eventjes op plek die je waarschijnlijk klein beetje voelt. Maar het naarste is dat je 2 dagen lang bloedt, en niets kunt eten. En met narcose ga je ook nog eens overgeven etc.

Maarja, ik raad het beide niemand aan haha :Y)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:30

Mijn volgende moet in twee stukken worden geboord dat word geen pretje zo te horen. Hij ligt horizontaal om het nog even makkelijker te maken. Ondankt dat ik die ander al heb laten trekken ben ik er nog best bang voor :p

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:36

Mijn verstandkiezen zijn er dit jaar uitgehaald door de kaakchirurg. Eerst de ene twee en een aantal maanden later de andere twee.
Ik vond het super meevallen. Ik zag er al zo lang tegenop en bleef het uitstellen maar achteraf dacht ik echt waarom heb ik zo lang gewacht haha.

Het enigste nadeel vond ik dat ik geen pijnstiller mocht (i.v.m. allergie), de eerste keer ging wel maar de laatste keer hadden ze flink lopen hakken, borren en snijden. Toen had ik na afloop wel pijn maar na een dagje was dat ook wel gezakt.

Verder heb ik bij beide keren al na een uur na de behandeling gewoon gegeten (op een of andere manier krijg ik honger van tandartsen :o ) en dat ging ook prima.

Luister dus niet naar alle horror verhalen want mij viel het 100% mee en dat terwijl de kaakchirurg echt flink heeft lopen hakken en snijden)!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:39

_Noraly schreef:
Ik ben zo blij dat ik eraf ben! Gaten zijn nog steeds aanwezig, maar nu is het wel gewoon dicht enzo.

Ik weet niet of narcose wel zoveel beter is hoor, ik heb er ook aan zitten te denken. Ik scheet beide keren in mijn broek, vooral dat wachten in de wachtkamer terwijl iedereen zich daar zit op te fokken. Allemaal zwetende, benen trillende, zenuwachtige mensen.

Die wachtkamer vond ik nog het ergste :D . Echt mensen kunnen je helemaal gek maken daar haha. En dan zie je ook nog van die bebloede smoeltjes voor bij komen, dan zakt echt de moed in je schoenen haha. Als ik nog een keer zou moeten ga ik echt op de gang staan :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:49

Noraly; ik heb minimaal nagebloed gelukkig, alleen 's avonds nog wat en toen heb ik dan ook die halve emmer oud bloed opgegeven, maar je voelt je meteen weer zooo veel beter daarna :D Niks meer aan de hand!

De wachtkamer viel me mee gelukkig, de andere mensen waren heel rustig (vooral ouderen) en dat hielp wel. Ik zat daar daarentegen te trillen en met het hart in mn keel O:)

Madieke; mijn onderste twee lagen ook zo, heb t dan niet meegekregen, maar die kiezen waren al aan het doorkomen en moesten er dus ook echt uit, heb nu wel een flink gat achter in mn mond. Maar de gevoeligheid van mn kiezen is dus wel minder geworden! Denk dat ze tegen een zenuw aan duwde ofzo :=

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:23

@ Nimmy, je kunt gewoon bellen hoor, eerste afspraak is volgens mij toch alleen om foto's te laten maken en te kijken hoe alles erbij ligt. Ik mocht tijdens mijn 1e afspraak bij de kaakchirurg er wel meteen voor kiezen er 1 uit te laten halen maar heb gezegd dat ik onder narcose wou en dit was geen probleem.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:26

Mijn onderste verstandskiezen schijnen ook iets schuin te liggen.. niet horizontaal, maar ze groeien in het verticale deel van mijn kaak ofzo.. Die kunnen nu dus ook niet meer verdergroeien omdat ze gewoon klem zitten.. kans op infecties onder de huid is nu erg groot, en daarom moeten ze eruit :) Bovenste 2 gaan eruit omdat ik toch onder narcose ga, loop ik iig niet het risico dat ik over een jaar terug moet komen :P

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:29

Ja dat had ik ook, onder moest sowieso bij dhirurg, boven moest de chirurg kijken of hij het zou doen of dat de tandarts dat zelf ook zou kunnen. Was dus wel erg blij dat ze onder narcose gewoon alle vier tegelijk doen, hoef je tenminste niet weer terug! Dat was ook echt het eerste wat ik dacht die week, pff dit hoeft maar één keer!

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:31

ik heb er ook 2 uit gewoon bij de tandarts gebeurd, ik heb er geen last van gehad beetje zeurend gevoel na de tijd, maar ik heb liever een kies trekken dan gaatjes boren.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:12

SuperLiesje schreef:
@ Nimmy, je kunt gewoon bellen hoor, eerste afspraak is volgens mij toch alleen om foto's te laten maken en te kijken hoe alles erbij ligt. Ik mocht tijdens mijn 1e afspraak bij de kaakchirurg er wel meteen voor kiezen er 1 uit te laten halen maar heb gezegd dat ik onder narcose wou en dit was geen probleem.

Tja ik ben echt een watje met zulke dingen... Ach eerst bij de volgende controle kijken wat ie dan zegt, daarna wordt t pas vergoed...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:34

Oh lotgenoten!

Ze hebben afgelopen dinsdag mijn verstandskies rechtsonderverwijderd. Kies lag horizontaal, stukje kaakbot verwijderd, beetje wrikken en trekken.... Eerste 2 dagen waren goed te doen qua pijn maar toen.... Heb te hard gespoeld en daardoor is het afsluitende stolseltje verdwenen. Heb het gat laten spoelen bij de kaakchirurg en moet nu zelf na iedere maaltijd dat gat spoelen met een spuitje erin. Echt k*t, er zit een groot diep gat tussen mijn wang en kaak waar dus allerlei etensresten in gaan zitten. Zo'n gat is overigens wel goed voor de lijn haha.

De verdoving en behandeling op zich vallen heel erg mee! En als je voorzichtig doet en zorgt dat je dat stolseltje niet kwijt raakt is het goed te doen!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:57

Ik heb een vraagje...
Mijn verstandskiezen zijn er vorige week vrijdag uit gegaan (beide kanten boven). De tandarts heeft er hechtingen in gezet maar aan 1 kant laat de hechting een beetje los, er bungelt dus de hele tijd een los touwtje achter in mijn mond en ik kan 'm er niet uit trekken want hij zit aan 1 kant nog in mijn tandvlees vast. Is dit normaal? Vallen de hechtingen er vanzelf uit?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:58

Het schijnt dat ze er zelf uitvallen :)
Ik heb er 1 zelf uitgetrokken, die zat na 4 maanden dr nog in :)