Afvallen voor een auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Afvallen voor een auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:10

Hier gaan er ook flink wat eieren door hoor, gekookt of verwerkt in bananen pannenkoeken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:30

Choiix schreef:
Goed bezig KimD!

Ik ben een beetje tegen de limiet van m'n lichaam aangelopen denk ik. Zat structureel rond de 1200kcal op rustige dagen en 1500-1600 op sportdagen maar dat heeft denk ik geresulteerd in het feit dat ik op een haar na niet flauwgevallen ben in de sauna gisteren.

Nu op -18,8. De laatste kilo's naar de 100 moeten maar wat langzamer gaan, ik wacht nu toch al lang genoeg met leren rijden haha. Begin donderdag met PT+voedingsadvies en moet me daarbij aan 2000kcal per dag houden. Ben benieuwd of ik dan helemaal stil val of niet.

Enig idee wat je BMR is? Volgens berekeningen online en via mijn smartwatch kom ik op ongeveer 1200-1300 uit en ik ben maar 1.59. 1200 zou voor mij inderdaad betekenen dat ik echt mezelf uithonger.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:43

40 eieren per week? Hoe dan _O-

Ik heb een vreemde relatie met ei. Ik vind een rauw ei echt zo ontzettend goor (dus ook het breken van het ei en dat het dan aan m'n vingers zit en zo rauw in de pan..) dan ga ik na denken wat het nou eigenlijk is en ... :r
Irritant want een gebakken ei vind ik heel lekker :+

Gezond ja of nee, als jij verder gezond eet dan kun je beter 4 eieren per dag eten dan 2 eieren en iets ultra bewerkt of koekjes ofzo.

-
Ik ben echt aangekomen de laatste tijd en vind het vreselijk. Weinig kunnen bewegen doordat m'n lijf niet mee werkt en een kantoorbaan, dat tikt wel snel aan.
Eetswitches vind ik moeilijk. Heb nu veel soep in de vriezer liggen maar het vult niet voldoende dus smiddags toch weer meer snacken. Vind het lastig om nog handige recepten (mealprep) te verzinnen die voldoende vullen.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:31

Celebi schreef:
Choiix schreef:
Goed bezig KimD!

Ik ben een beetje tegen de limiet van m'n lichaam aangelopen denk ik. Zat structureel rond de 1200kcal op rustige dagen en 1500-1600 op sportdagen maar dat heeft denk ik geresulteerd in het feit dat ik op een haar na niet flauwgevallen ben in de sauna gisteren.

Nu op -18,8. De laatste kilo's naar de 100 moeten maar wat langzamer gaan, ik wacht nu toch al lang genoeg met leren rijden haha. Begin donderdag met PT+voedingsadvies en moet me daarbij aan 2000kcal per dag houden. Ben benieuwd of ik dan helemaal stil val of niet.

Enig idee wat je BMR is? Volgens berekeningen online en via mijn smartwatch kom ik op ongeveer 1200-1300 uit en ik ben maar 1.59. 1200 zou voor mij inderdaad betekenen dat ik echt mezelf uithonger.

Stomme is dat ik anders dan tussen ontbijt en lunch echt geen honger had. BMI is (veel te) hoog, 32. Overigens gaf mijn PT/voedingsdeskundige aan dat BMI niet altijd correct is bij elke lichaamsbouw en dat voor mij rond de 90 prima was, terwijl het volgens BMI 82 mag zijn. Dan zou ik nog steeds een te hoog BMI hebben, maar dan ging het om de combo lengte/gewicht/omtrek.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:23

Nyaleti schreef:
40 eieren per week? Hoe dan _O-

Ik heb een vreemde relatie met ei. Ik vind een rauw ei echt zo ontzettend goor (dus ook het breken van het ei en dat het dan aan m'n vingers zit en zo rauw in de pan..) dan ga ik na denken wat het nou eigenlijk is en ... :r
Irritant want een gebakken ei vind ik heel lekker :+

Gezond ja of nee, als jij verder gezond eet dan kun je beter 4 eieren per dag eten dan 2 eieren en iets ultra bewerkt of koekjes ofzo.

-
Ik ben echt aangekomen de laatste tijd en vind het vreselijk. Weinig kunnen bewegen doordat m'n lijf niet mee werkt en een kantoorbaan, dat tikt wel snel aan.
Eetswitches vind ik moeilijk. Heb nu veel soep in de vriezer liggen maar het vult niet voldoende dus smiddags toch weer meer snacken. Vind het lastig om nog handige recepten (mealprep) te verzinnen die voldoende vullen.

Wat balen dat je je zo voelt :(:) Kun je de soep nog vullen met volkoren pasta of pulled chicken? Ik kook soms 100 gram kipfilet en gooi er dat in voor een bite of snij kipfilet broodbeleg in reepjes voor erin. Of paar eetlepels cottage cheese erdoorheen.

Wat eet je nu zoal wat je zou willen switchen?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:31

Choiix, oei heftig! Vind dat ook wel erg laag moet ik zeggen. Je lichaam lijkt dat nu ook aan te geven. Misschien heb je je hongergevoel wel uitgeschakeld. Je lichaam went ook aan je patroon natuurlijk.

Nyaleti, eet je koolhydraatarm? Anders kijken of bv brood of kleine porties avondmaaltijd beter vult?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:15

Het klopt inderdaad dat BMI ietwat achterhaald is en niet perse de beste leidraad voor elk persoon. Het is echter nog steeds wel een redelijke start om vanuit verder te kijken.

Maar juist als je een hoger BMI hebt is je BMR vaak ook iets hoger. Is denk ik echt waardevol om die te laten berekenen zodat je de juiste hoeveelheid voedingsstoffen naar binnen krijgt. Onder je BMR eten is gewoon gevaarlijk (dat zijn namelijk de calorieën die je lichaam nodig heeft om alleen puur te overleven qua spieren voor ademhaling, hartslag, celgroei, etc.). Ieder beetje wat je daarbij nog beweegt telt daar bij op. Mijn BMR is bijvoorbeeld nu ongeveer 1250 volgens mijn smartwatch. Natuurlijk niet perse geheel accuraat, maar komt wel overeen met berekeningen die je online kunt doen. Volgens mijn afval app moet ik ongeveer 1450 eten om gestaag af te vallen als ik werkelijk amper iets doe op een dag. Met een beetje sporten, wandelen of stalwerk gaat dat al omhoog. Vandaag met een wandelingetje met de hond en ook nog grondwerk/wandelen met paard is het bijvoorbeeld al +- 1800 volgens de voedingsapp. Al die apps neem ik met een korrel zout hoor, maar het geeft me wel ongeveer een indicatie van hoeveel ik wel en niet moet eten. En ik merk nu steeds beter wanneer ik te veel eet en aankom, voldoende eet en op gewicht blijf of wanneer ik minder eet en 0,5 kilo afval per week. :j

Ik wil verder echt geen voedingsadvies geven, maar het is wel verstandig om nog eens te kijken naar je dagelijkse calorieën, want 1200 klinkt niet gezond voor hoe ik het inmiddels heb geleerd. En dat bijna tegen de vlakte gaan in de sauna is daar natuurlijk wel een heel duidelijk signaal van. :knuffel:

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:19

Choiix schreef:
Goed bezig KimD!

Tenzij je heel klein bent en praktisch niks doet op een dag, denk ik dat je te weinig eet.

Lees vaak dat mensen alleen hun bmr berekenen en daar 300 tot 500 kcal vanaf trekken. Terwijl je van je caloriebehoefte moet uitgaan.

Ben benieuwd hoe het straks gaat met de pt :D

En lekker bezig KimD *\o/*

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:31

Pfff ik heb het helemaal verzaakt. Ik kan lekkere dingen gewoon niet laten staan. Wel als ik alleen thuis ben, maar niet als ik sociaal aan het doen ben, en laat dit nou elk weekend en ook nog doordeweeks zijn.
Het helpt ook niet mee dat ik altijd 2 kg kan verschillen. Weeg ik de ene dag om 8u 72,8, weeg ik een paar dagen later of een week later 70 en de week erna ineens 73 en dan weer 71. Het verschilt per dag, per cyclus. Er is geen touw aan te trekken en dat werkt niet echt mee voor motivatie. Maar het wordt echt tijd om in ieder geval even 5 kg af te vallen maar het lukt me gewoon niet qua eten. Ook omdat ik echt heel veel van eten hou, en overal en nergens eet (familie, woon alleen nu nog, vriend die van eten houdt, werk waar ik twee keer eet). Dus ik moet hem toch het meeste (in combi met eten uiteraard) het hebben van sporten en calorieën verbranden.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:55

Oh sorry, BMR tov BMI. BMR was 2300, nu 2172, dus zit met 2000 dan redelijk goed. Watch geeft op sportdagen 1600kcal actief verbruik en op normale dagen rond de 900, maar ik probeer wel elke dag minstens 45 min te wandelen.

Moet zeggen dat ik wel een beetje zenuwachtig ben voor die intake bij de PT, toch echt een spiegel voor hoe je conditie echt is ondanks dat ik al een half jaar 2x per week een uur op de crosstrainer probeer te staan. Maar ach misschien valt het mee :)

@Amado7 oh zo herkenbaar. Gisteren bij het wekelijkse teamoverleg werden er 2 grote snijplanken vol met kleine zoetigheden (brownies, macarons etc) binnen gebracht omdat er 2 jarigen waren. Vroeger was na de meeting de halve snijplank alsnog bij mij beland als het over was, maar ik heb me kunnen beheersen. Maar dat blijft zo enorm moeilijk..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 09:21

Weet je zeker dat 2172 je BMR was en niet je BMR+beweging? Je BMR is echt puur wat je lichaam nodig heeft om te overleven: spieren voor ademhaling en hartslag gebruiken en celgroei enzovoorts.

Dus onder je BMR eten is vrij ongezond omdat je lichaam dan niet voldoende binnen krijgt om je überhaupt overeind te houden zonder extra beweging/inspanning die je op een dag zou doen.

Zal er verder niet meer te veel op ingaan hoor. Kan ook helemaal niks zeggen wat voor een ander gezond is of niet, maar wilde dit graag wel even aangeven omdat die 1200 calorieën echt bizar laag klonk en ik je daar graag voor wilde behoeden. :knuffel:

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:44

Celebi schreef:
Weet je zeker dat 2172 je BMR was en niet je BMR+beweging? Je BMR is echt puur wat je lichaam nodig heeft om te overleven: spieren voor ademhaling en hartslag gebruiken en celgroei enzovoorts.

Dus onder je BMR eten is vrij ongezond omdat je lichaam dan niet voldoende binnen krijgt om je überhaupt overeind te houden zonder extra beweging/inspanning die je op een dag zou doen.

Zal er verder niet meer te veel op ingaan hoor. Kan ook helemaal niks zeggen wat voor een ander gezond is of niet, maar wilde dit graag wel even aangeven omdat die 1200 calorieën echt bizar laag klonk en ik je daar graag voor wilde behoeden. :knuffel:

ik kwam hier al om dit te zeggen, en herhaal het dus gewoon nog een keer ant ik lees hier dingen die echt neit waar zijn en niet ongezond.

BMR : is als je de hele dag op de bank ligt niets te doen ( ook niet praten, zelfs niet de afstandbediening gebruiken ) .
Als je weinig beweegt ( zeg maar ,vele in huis weinig wandleen wel de gewone dingen doen , tafel dekken, de was, koken etc ) dan verbruiken de meeste mensen : BMR x 1,4 . Om gezond af te vallen gebruik je dan BMRx1,4 - 500 kcal als dagelijkse hoeveelheid kcal.

En ja ook BMR is een gemiddelde een heel gespierd persoon, heeft een hoger gemiddelde dan iemand met weinig spieren.
Maar ...... als gespierd mens beweeg je waarschijnlijk ook al meer en doe je de BMR x hoger dan 1,4 .

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:37

Eleeke schreef:
Als je weinig beweegt ( zeg maar ,vele in huis weinig wandleen wel de gewone dingen doen , tafel dekken, de was, koken etc ) dan verbruiken de meeste mensen : BMR x 1,4 . Om gezond af te vallen gebruik je dan BMRx1,4 - 500 kcal als dagelijkse hoeveelheid kcal.

Dit klopt niet toch? Mijn BMR zou 1250 zijn. Keer 1,4 is dat 1750. Min 500 is dan weer 1250. Mijn BMR en de calorieën om gezond af te kunnen vallen kunnen niet hetzelfde zijn. :o

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:44

Celebi schreef:
Eleeke schreef:

Dit klopt niet toch? Mijn BMR zou 1250 zijn. Keer 1,4 is dat 1750. Min 500 is dan weer 1250. Mijn BMR en de calorieën om gezond af te kunnen vallen kunnen niet hetzelfde zijn. :o

Ja dat kan. Maar misschien beweeg je wel meer dan de 1,4 voor een zittend leven.
Minder dan je BMR nemen is echt altijd verkeerd en als je mijn client was dan zou ik je aanraden iets meer te nemen dan je BMR.
Ook BMR zijn gemiddelden, uit onderzoek is het helaas helder dan voor meer dan de helft van de mensen die formules niet correct zijn, maar het is wel het beste wat we op dit moment hebben en een goed uitgangspunt om mee te werken.

Met een BMR van 1250 ben je waarschijnlijk kleiner dan een gemiddelde Nederlander en niet zo zwaar.

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:05

Ik ben de weg al kwijt wat betreft die BMR.
Is er iemand die het simpel uit kan leggen wat het precies is?

Ik heb vandaag mijn aangepaste eetlijst ontvangen.
Eigenlijk is er weinig aangepast, alleen die eieren, wat vaker nootjes en meer kwark/yoghurt.
Maar er staat ook peulvruchten op. Wat is dat?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:14

Als ik het goed heb begrepen is BMR gewoon puur de calorieën die je lichaam nodig heeft om alleen te leven en dus om bepaalde spieren te gebruiken voor ademhaling bijvoorbeeld en celgroei (haar/nagels).

Om op gewicht te blijven eet je idealiter ongeveer je BMR + wat je verbrand aan beweging. De dag zittend doorkomen en af en toe naar de koelkast of wc lopen is al beweging, alleen heel weinig natuurlijk.

Om af te vallen moet je BMR + beweging - een beetje doen. Om aan te komen is het BMR + beweging + een beetje.

Klinkt dat simpel?

@Eleeke klopt ik ben maar 1.59 en inderdaad daardoor ook niet heel zwaar. Ik pas nog op een D ponytje zegmaar, maar wel maar net, vandaar het willen afvallen. Maar het lijkt me dan toch niet dat BMR x 1,4 - 500 een logische berekening is als dat voor een lagere BMR al niet meer kloppend is. Die -500 zal voor een hoger BMI vast wel kloppen, maar als ik die berekening zou aanhouden ga ik op termijn wel dood. :+

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:27

Celebi schreef:
Als ik het goed heb begrepen is BMR gewoon puur de calorieën die je lichaam nodig heeft om alleen te leven en dus om bepaalde spieren te gebruiken voor ademhaling bijvoorbeeld en celgroei (haar/nagels).

Om op gewicht te blijven eet je idealiter ongeveer je BMR + wat je verbrand aan beweging. De dag zittend doorkomen en af en toe naar de koelkast of wc lopen is al beweging, alleen heel weinig natuurlijk.

Om af te vallen moet je BMR + beweging - een beetje doen. Om aan te komen is het BMR + beweging + een beetje.

Klinkt dat simpel?

@Eleeke klopt ik ben maar 1.59 en inderdaad daardoor ook niet heel zwaar. Ik pas nog op een D ponytje zegmaar, maar wel maar net, vandaar het willen afvallen. Maar het lijkt me dan toch niet dat BMR x 1,4 - 500 een logische berekening is als dat voor een lagere BMR al niet meer kloppend is. Die -500 zal voor een hoger BMI vast wel kloppen, maar als ik die berekening zou aanhouden ga ik op termijn wel dood. :+

Dank je wel, nu snap ik er iig weer iets van.
En hoe reken je die BMR uit? Is daar net als bij de BMI een bepaalde rekenmethode voor?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:37

Celebi schreef:

Klinkt dat simpel?

Dan trek je er minder calorieën er vanaf. Zelf zit ik een tekort van 300 tot 500 kcal per dag. Ben er niet heel precies in.

Daarom gaan de laatste kilo's vaak ook het 'moeilijkst' omdat het veel langer duurt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:54

Ja top Dagahra. Het duurt langer maar is natuurlijk voor je lichaam veel prettiger. Sporters wordt ook altid aangeraden om echt niet meer dan 300 kcal per dag minder te nemen. Als je de tijd neemt en langzaam afvalt heb je veel vaak meer energie en went je lichaam ook beter aan je nieuwe gewicht. Maar meeste mensen willen graag snel resultaat zien ( begrijpelijk )

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:33

Die BMR kun je uitrekenen via online rekentools. Ze geven bijna allemaal echter wat anders aan dus er een aantal doen en een gemiddelde nemen is misschien niet gek. Of je smartwatch laten meten als je die hebt. Die komt bij mij heel goed overeen met wat de websites zeggen (1200-1350 op de sites en 1250 horloge). Hou dus nu voor mezelf mijn horloge maar aan. Maar de BMR heb je op zichzelf niet zoveel aan dus. Je moet wel nog calorieën optellen. Ik heb gekozen voor de zittende levensstijl en daarna telt mijn smartwatch nog de extra calorieën van inspanning die ik lever. Als ik ongeveer 1400-1500 calorieën eet met geen extra beweging val ik af. Met beweging mag dit zomaar omhoog naar 1800 of zelfs 2200 als ik echt veel bewogen heb. Is wel een fijne motivator. 's Avonds nog trek in een ijsje? Eerst nog even op de hometrainer stappen. :+

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:47

Ik heb nu inmiddels 8 verschillende rekentools gepakt en ze komen allemaal op tussen de 2000 en 2200 dus ik gok dat het wel redelijk klopt. Wellicht dat het bij mannen sowieso hoger is? 1.81/106/36 Apple watch registreert voor zover ik weet alleen maar wat je daadwerkelijk beweegt (als in: als ik aan het trainen ben pakt ie alleen de actieve kcal en niet het totaal wat altijd ietsje hoger is). Dus zit dan op rustdagen rond de 800-900 en op sportdagen rond de 1650, los van het BMR. Trainingsminuten rond de 60 op normale dagen (waarvan 45 min buiten wandelen) en 90 op sportdagen (30 min wandelen plus 60 min crosstrainer).

Als ik gewicht flink verlaag gaat BMR ook goed omlaag, dus gok dat het daar ook nog wat mee te maken heeft. Wat een gedoe allemaal :+

Edit: ChatGPT ook nog maar eens wat laten coderen:
1️⃣ BMR (zonder beweging)

Formule (man):

10 × gewicht

6,25 × lengte
– 5 × leeftijd

5

=
10 × 106 = 1060
6,25 × 181 = 1131
5 × 36 = 180

1060 + 1131 – 180 + 5 = 2016 kcal

Jouw BMR ≈ 2000 kcal per dag

Dit is wat je verbrandt als je:

In bed ligt

Niet beweegt

Alleen leeft

2️⃣ Met normale dagelijkse activiteit (geen sport)

Factor 1,3–1,4 bij iemand van jouw gewicht.

2000 × 1,35 ≈ 2700 kcal

Dat is:

Rondlopen

Traplopen

Werken

Kleine beweging

Zonder extra sport zit je rond 2600–2800 kcal onderhoud

3️⃣ Met jouw huidige beweging

Jij doet vaak:

300 kcal wandelen

Soms 500–750 kcal cardio

Gemiddeld over de week zit jij waarschijnlijk rond:

2800–3000 kcal verbranding per dag

Op zware dagen zelfs boven 3000.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:56

Er zijn een paar formules. En doe worden op verschillende manieren gebruikt. Zo is er eentje die gebruikt wordt voor sporters die preceis hun vet en spier percentege weten.
Is er een andere die gebruikt wodt voor mensen met een hogere BMI etc.

Maar ze verschillen allemaal beerkt dus als uitgangspunt is het prima.
Net zoals het bijna onmogelijk is om precies uit te rekenen hoeveel kcal je binnen krijgt.

Het ene biefstukje is vetter dan de ander. En 48+ kaas die zijn echt niet allemaal even vet. En de ene broccoli heeft meer vezels dan de andere.

Maar met de gemiddelde waarden kom je gewoon een heel eind. En kun je in je dagelijks leven prima voor de waarheid aannemen.
Vaak merk je zelf wel of je te snel afvalt ( na de eerste ( tweede) week moet het echt met maximaal 0,5 kg per week gaan, tenzij je echt flink overgewicht hebt dan gaat het vaak wat langer in een hoog tempo.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 06:25

Hou er rekening mee dat die horloges de verbrande kcal door beweging vaak veel te hoog inschatten. Dat geldt helaas ook voor cardio apparaten. Als je goed gaat en afvalt lekker zo doorgaan, maar val je niks of heel weinig af kan het best daar aan liggen. Staar je er niet blind op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 20:30

He jammer dit. Ben toch weer wat aangekomen. Deze maand dus volgens mij toch niks eraf. -O-

Moet nog extra gaan letten op mijn eten dan. Ziek zijn met eetlust helpt ook niet mee want ik beweeg amper omdat ik me beroerd voel, maar een extra stuk stokbrood bij de soep 's avonds lust ik dan wel zegmaar.

Al twijfel ik ook of de nieuwe medicatie hierin bijdraagt.. Heb net een ander middeltje nu gekregen dan ik eerst slikte en beide ongeveer dezelfde bijwerkingen qua meer eetlust en meer vocht vasthouden. Maar met die vorige had ik het best goed onder controle met afvallen en nu plots gaat het weer omhoog. Dus wie weet..

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

Toch 3 ons afgevallen terwijl ik het niet had verwacht.
En ik ga weer wat met paarden doen dus straks ook wat extra beweging waardoor ik hopelijk op deze manier rustig aan kan blijven afvallen.
Ik vind het wel lastig om te zien dat daar alleen maar dunne mensen rond lopen maar ik denk maar die hebben weer andere problemen.