Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:10

Veel sterkte vandaag Percy. :knuffel:

Ik heb mijn dierenarts in het dossier van mijn Shih Tzu laten zetten dat er geen grote of ingrijpende dingen meer aan hem versleuteld worden.
Keer een pijnstiller of antibiotica oid is prima, terug op de anti-epileptica indien nodig of een bultje/tanden laten verwijderen en andere dingen van die strekking ook.
Wordt het iets waarbij de rug en/of poten zwaar belast gaan worden door andere manier van bewegen, bijvoorbeeld na amputatie oid dan is het einde verhaal.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:47

Telpeva schreef:
Nee ik snap ze niet. Zij kunnen blijkbaar nog en dat willen ze vasthouden, logisch want dat wou ik ook. Iedereen, denk ik. Ze zijn BANG om kopje onder te gaan, en ze spartelen ook al en ja dat is naar (been there done that). Maar zij gaan nog niet kopje onder. Om dan lelijk te reageren naar mensen die werkelijk kopje onder zijn gegaan en dus wel in de volle oliebol terecht zijn gekomen (dat waar zij zelf zo bang voor zijn), nee dat snap ik dus niet.

Uitvallen is geen reddingsboei, uitvallen is daadwerkelijk kopje onder gaan.

Het is ook niet alsof ik niet financieel aan de grond zit, ik geen rekeningen heb die ook betaald moeten worden, ik geen gezeik had met instanties. Dat is niet enkel weggelegd voor mensen die angst hebben dat ze hetzelfde kan gaan overkomen als dat wat ik al mee maak. Mijn leven zoals het was is voorbij, hoe is dat een reddingsboei?

Niet meer persé omdat ze nog kúnnen... Het kan ook zomaar een state of mind zijn dat ze denken niet ànders te kunnen terwijl hun lijf eigenlijk écht niet meer kan... De geest is een raar instrument namelijk...

Die kan je dingen wijs maken en je lijf doen voorbij hollen terwijl het allemaal anders zou moeten...

Earth

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 14:25

Heel veel sterkte vandaag Percy. :(:)

Vannacht werd ik gewoon wakker van de hoofdpijn, ik wist niet waar ik het zoeken moest. Gelukkig kickte de medicatie snel in, maar daar gaat weer een dagje wat leuks doen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:49

Hij heeft ons de beslissing uit handen genomen, vanmorgen is hij in zijn slaap (soort coma) weg gegleden. ;(
Mijn man brengt hem nu naar de praktijk van waaruit hij gecremeerd gaat worden.
Aan de ene kant dankbaar dat hij zelf is gegaan, aan de andere kant de angst dat we te lang gewacht hebben. Een paar dagen geleden struinde hij nog door de tuin.
Het is zo idioot snel gegaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:54

Heb je het gevoel dat-ie de laatste dag(-en) geleden heeft? Als in pijn en/of angst?
Dat gevoel kreeg ik niet bij wat ik van je las hier. En dan denk ik niet dat je moet denken dat je te laat was.

Dieren kunnen gewoon sterven, zonder pijn, angst of ongemak, op hun eigen tijd.
Zo is jaren geleden hier thuis een oude kat overleden. Ja, die had ik een dag eerder een zetje kunnen laten geven door de DA. Maar ze had geen pijn of ongemak, was bang van vreemden, dus een DA had mogelijk meer stress gegeven, en ik heb haar de tijd gegund om 'het zelf te doen'.

Jouw hond heeft nu ook de stress van de DA niet gehad. Zelfs als er (wat) pijn, angst of ongemak is geweest, dat streept zich dan ook weer weg.

Sterkte met het verlies! Op eigen houtje of met hulp, het blijft klote.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:18

Ik kreeg dat gevoel ook niet dat je te lang hebt gewacht.
Soms loopt het gewoon zo.

Paar jaar terug is er hier ook een hondje opweg naar de dierenarts gegaan.
En ik was zo opgelucht.

Die is maar 1 dag niet lekker geweest. Wat wij in eerste instantie nog hebben gegooid op teveel dingen gesnoept op mijn vriends verjaardag.

Maar die ochtend om 7 uur zag ik wel dit is meer dan gisteren niet lekker.
Maar die was zo bang bij de dierenarts. Maar niet laten helpen doe je ook niet.
En onderweg in de auto was ze weg... Haar de enge dierenarts bespaard...

Maar nu hoef je ook niet te denken waren er nog behandelingen, waren er nog medicijnen.
Nee precies de dag waarop jij dacht het is genoeg was dat ook zo.

Heel veel sterkte :knuffel:

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:07

Heel veel sterkte Percy, ergens 'fijn' dat hij in zijn eigen veilige vertrouwde omgeving zonder spanning heen is gegaan. Het verlies zal er absoluut niet minder om zijn, hij klinkt als een zeer geliefde hond :knuffel:

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:26

Percy, wat onwijs rot voor je! Dat is ook niet fijn wakker worden. Maar je lieverd heeft nu rust. Onwijs veel sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:42

Heel veel sterkte Percy! Ergens ook wel "mooi" dat hij zo is weg gegleden in zijn slaap.
Al maakt dat het verlies natuurlijk niet makkelijker... :(:)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:04

Sterkte Percy

Stuiten jullie ook op onbegrip van jullie partner? Hoe ga je daarmee om?

Ik heb een partner die mij vaak niet begrijpt, hoe vaak ik het ook uitleg. Hij zegt wel mij te begrijpen en steunen maar ik merk daar weinig van.

Ik heb adhd en ben daar vaak erg moe van

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 21:31

fjordjes schreef:
Sterkte Percy

Stuiten jullie ook op onbegrip van jullie partner? Hoe ga je daarmee om?

Ik heb een partner die mij vaak niet begrijpt, hoe vaak ik het ook uitleg. Hij zegt wel mij te begrijpen en steunen maar ik merk daar weinig van.

Ik heb adhd en ben daar vaak erg moe van

Dat klinkt verdrietig. Mijn man snapt het ook niet altijd, maar hij steunt me wel heel goed. En we kunnen daar ook goed over praten. Hij vraagt ook vaak wat hij voor me kan doen.
Heb je wel eens gevraagd aan je man om een goed gesprek?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:46

Ja, zo vaak maar hij veranderd niet of nauwelijks. Ook voorbeelden aangedragen hoe hij beter dan kan reageren (of juist niet) maar dat helpt allemaal niks. En het lastige is dat hij zegt wel het te begrijpen en me te steunen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:49

Bedankt allemaal voor de sterkte wensen <3

Waarom we vandaag hadden uitgekozen i.p.v. gisteren was omdat mijn man gisteren de hele dag en avond weg was en uitgerekend gistermiddag kon hij niet meer overeind komen.

De nacht heeft hij wel heel rustig doorgebracht, mijn man is tot 5.00 uur bij hem gebleven en is toen nog een paar uurtjes gaan slapen.
Achteraf hadden we hem dus beter eerder kunnen laten gaan alhoewel de stress van de dierenarts ook vreselijk voor hem was geweest.
Tico is als pup in Spanje in een dodingsstation terecht gekomen en sommige angsten heeft hij bij ons overwonnen maar die leken terug te komen. Als we hem probeerden schoon te maken hapte hij weer.
Hij ging van Spanje naar België naar een opvang gezin. Van daaruit naar een nieuw gezin, toen weer terug naar zijn opvang gezin en daarna 12 jaar geleden bij ons toen hij nog een slungel van 9 maanden was.

Tja, begrip van de partner, deels wel en hij steunt me wel en neemt veel taken over maar soms snapt hij niet dat ik sommige dingen toch echt niet meer kan. Dat geeft hem soms frustratie en dan word ik weer een beetje boos.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:08

Hoe is het met je Percy, en met de overgebleven hond. Wees maar lief voor jezelf, dit is niet hoe jullie het hebben gewild. Waar ik aan zou proberen vast te houden is dat hij nu geen pijn en ongemak meer heeft, dat de in zijn ogen enge dierenarts ook niet aan zijn al pijnlijke lijfje heeft hoeven zitten... De tijd terug draaien kan toch niet, hoe graag je ook zou willen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 16:28

Tja, we zijn allemaal down inclusief onze Ridgeback. Ze eet slecht en ligt de hele dag op haar bedje.

Het is stil en leeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 16:37

:knuffel:

De nare kant van leve dieren, dat ze ooit gaan.... |(

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:10

Hier dan even een zeur en klaag post, sinds gisteren is het weer flink omgeslagen, regen, wind en een lagere temperatuur. En meteen weer zoveel meer klachten, stom lijf. Ik ben sinds gisteren niks waard, zojuist was koffie zetten en ontbijt pakken al een ellende. Alles in huis (opruimen, huishouden enz.) dat blijft weer liggen. Dat trekt tzt wel weer bij, maar nu baal ik er even van want ik wil graag dingen doen... Dit wordt weer een dag 'verplicht' bankhangen, gamen, tv kijken. Ugh ik wil leven en functioneren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 14:00

:(:)
Wij zijn een weekend naar Limburg en hier is het droog en tegen de 30 graden. Vanmorgen met de auto door de omgeving gereden en koffie gedronken. Vanmiddag weer terug in het huisje en de sauna aan. Heerlijk is dat zeg. Ik knap daar zo van op. En vanmiddag een ritje met een trein. Minimale fysieke belasting, maar wel van alles kunnen zien. En door de break in het huisje even prikkelarm en warmte. Ik denk dat ik dit thuis ook maar doorvoer :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:10

Wat rot Telpeva. Hier is het ook warm, benauwd zelfs.

Ik ben aan het bankhangen en heb nergens zin in maar dat heeft een andere reden.

Mijn man is op zijn vleugel aan het studeren. Op zich leuk die privé huisconcerten maar als hij misslaat is het iets minder.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 00:08

Even een update, zelf vind ik het altijd fijn als anderen dat even doen dus ik doe het zelf ook. Inmiddels gaat het weer, vanochtend was echt heel naar, ik had het hier nog over tv kijken en gamen maar het verslechterde daarna nog verder en het werd apathisch op bed liggen. Aan het begin van de middag ging het weer, en later toch nog een terugval... en nu in de avond lijkt er eigenlijk niks aan de hand en is alles 'normaal'.
Wat ik opvallend vind is dat het zo samen viel met het omslaan van het weer, in de ochtend en in de middag gebeurde dat opnieuw. Regen, wind, afgekoeld naar rond de 20 graden geloof ik (heb ik niet gecontroleerd). Nu is het buiten weer rustig en mijn zenuwen blijkbaar ook weer?
Ik hoop echt dat ze daar een keer meer onderzoek naar gaan doen, ik begrijp dat meer mensen dit ervaren dat het weer invloed heeft, maar dat de wetenschap nog niet echt de vinger erop kan leggen wat nou precies de trigger is. Ik ben daar toch nieuwsgierig naar.
Maar ik ben in elk geval weer ok!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 13:46

Wat fijn dat het weer beter gaat. Irritant he dat je niet weet waarom het is hé.
Ik kwakkel ook, zweet me weer extreem de pleuris, zowel in bed als overdag. Zere keel, extra moe. Gisteren wel even wezen stormchasen, ik wilde niet te ver van huis omdat ik moe was. Dus even bij Deventer gestaan, dat was wel een feestje. Daarna was ik er ook wel klaar mee. Hihi.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 00:16

Percy, sterkte meis!

Hoe is het verder met jullie? :)

Ik ben vorige week naar mijn POH geweest. Gewogen, -2kg. In totaal nu -12 kg. *\o/*

Nog steeds stevig vermoeid. Hoewel ik wel het idee heb dat de lever detox wat doet. :)

Spieren in de benen voelen momenteel stram aan. Niet perse de zenuwen (daar werken de medicijnen gelukkig redelijk voor) dus ik tank wat meer magnesium momenteel. :D

Vanavond een puzzel afgelegd. Doe ik meestal 2 of 3 avondjes over. Even zorgen dat mijn hersengolven een beetje op peil blijven. :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 03:00

Wat goed Tallie! *\o/*

Welke puzzels doe je? Ik heb hier altijd een Van Haasteren op tafel liggen, maar daar kan ik echt rustig weken over doen.
Er ligt er momenteel al sinds mei eentje en ik ben nu net over de helft :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:51

Hier op het moment echt heel slecht. Bijna geen enkele nacht waar ik normaal slaap, meestal tussen 1 en half 4 wakker en zodra ik wakker ben val ik nooit meer in slaap.

Heb al jaren dat ik dat zo'n 1 keer per week of 2 weken heb. Maar nu heb ik afgelopen 2 weken misschien 2 'normale' nachten gehad waar ik om half 6 wakker werd. Dat half 6 wakker worden is ook al normaal de afgelopen jaren, de zeldzame keer dat ik eens uitslaap is het hooguit 8 uur.
Word er zo gek van... Slaap altijd overdag ook, maar maakt geen enkel verschil of ik dat wel of niet doe, doe dat altijd maximaal 2 uur en blijf gewoon normale tijd naar bed gaan maar mijn hele lijf gilt het uit nu.

En dan ook nog arts die niet mee wil werken aan formulieren invullen voor classificatie keuring van de knhs. Kreeg een rare lijst met 'problemen' die bekend zijn met handtekening. De helft van de dingen die erop staan kloppen niet of zijn dingen die er absoluut niet toe doen. Praktijk is overgenomen en blijkbaar is dossier gewoon niet goed.
Ik hoefde alleen maar de diagnose en wat daar de grootste klachten/problemen mee zijn maar ze weigeren het in te vullen maar geven wel een lijst met dingen die helemaal niet van belang zijn. Kan die hele keuring dus ook wel vergeten want heb geen andere arts die het kan invullen...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:32

@mywishmax, wat rot ! Hoop dat het snel weer wat beter met je gaat. :(:)

Zelf dit weekend iets gedaan waarvan ik al vermoedde dat het te zwaar was, maar mijn man wilde heel graag dat ik mee ging. Dus een autorit, en bezoek…
Nog niet hersteld…

Wel goede tips online gevonden tegen overprikkeling. Die deel ik graag :
https://jongpit.nl/overprikkeling-10-pr ... st%20komen.