Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:29

Serieus, de kleine is in 10 dagen tijd 150 gram zwaarder geworden _O-
990 gram nu.

Ik mag nu wachten tot 11 uur om bloed af te nemen en heb om 10 uur het suikerdrankje gekregen.
Best misselijk en een beetje bibberende handen... maarja :Y)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:41

Het is ongelooflijk..maar ik heb zo'n 5/6 pb's ontvangen van jullie, zo lief.
Onwijs bedankt hiervoor.

Ik waardeer dit wat jullie voor me doen momenteel meer dan mn leven... Dank jullie wel!!

Er moet een oplossing zijn..linksom of rechtsom met mn werk en de hele situatie.
We komen er wel. Na vanmiddag hopen we stappen te kunnen zetten.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 11:01

Jolliegirl schreef:
Onwijs bedankt hiervoor.

Ik waardeer dit wat jullie voor me doen momenteel meer dan mn leven... Dank jullie wel!!

Er moet een oplossing zijn..linksom of rechtsom met mn werk en de hele situatie.

De eerste stap is het moeilijkste :knuffel:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:30

Jolliegirl schreef:
Onwijs bedankt hiervoor.

Hopelijk snel wat beterschap :(:) je kan je zo rot voelen he! En je situatie thuis klinkt ook niet gemakkelijk en dat is dan vaak de druppel te veel.

Nog wat mensen aan het wachten op uitslag diabetes test of goeie uitslag gekregen, top!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:33

@Roulette dat snap ik wel! Ik vind het zo met een eerste wel fijn.

@Jolliegirl: fijn dat je je gesteund voelt. Hopelijk krijg je snel de juiste hulp.

Hoe waren de uitslagen van iedereen?

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:41

Inderdaad, Jolliegirl, jullie komen er wel! De eerste stappen heb je gezet, je bent hulp aan het vragen, goed bezig.

Mag ik hier gewoon even klagen? Morgen familie dag van mijn schoonfamilie en ik heb zo geen zin. Hele lange dag, veel reistijd en voelt als lang rondhangen tot we redelijk laat in de avond eindelijk klaar zijn, meestal verzinnen wij een excuus om later te komen, maar dat kunnen we deze keer niet maken helaas. Vooral geen zin in mijn ene schoonzusje (voor wie je alleen bestaat als je kinderen hebt of zwanger bent, dus waarschijnlijk zoekt ze me morgen wel op, maar daar heb ik geen zin in, na zoveel jaar ongeveer genegeerd te worden) en een tante die zich altijd enorm oordelend, ongenuanceerd en lomp gedraagt. Vorige keer dat ik deze tante zag was een week of 6 na het overlijden van ons zoontje (wat ze wist), ik had een emotioneel gesprek met mijn leuke schoonzusje en een lieve tante, alle drie hadden we tranen in onze ogen. Word ik opeens op mijn schouder getikt door de lompe tante ‘hé, wat leuk je te zien! Alles goed?’ heb uit beleefdheid even met haar gepraat en snel weg gevlucht, ging ze later tegen mijn man klagen dat ik boos op haar was.
Op het moment kan ik sowieso heel weinig hebben van andere mensen (waar zo te lezen gelukkig meer mensen last van hebben), dus ik zie er best tegenop.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 16:13

Oh dat zou ik heel slecht kunnen handelen Roulette...
Maar waarom zou je het niet kunnen maken om later te komen? Je hebt toch juist de perfecte reden: je bent zwanger en zo'n dag is gewoon te zwaar.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 16:39

@roulette

Ben je ergens in de namiddag niet ontiegelijk misselijk puur per toeval ofzo....
Dna zijn jullie er even geweest en als het uitkomt ben je kotsmisselijk :Y)

Maar ik heb morgen middag ook schoonfamiliedag.
Naja verjaardag van de dochter van m'n vriend z'n zusje.

Ik moet wel zeggen dat ik tot dusver een gezellige schoonfamilie heb.
Maar ik heb gewoon een hekel aan verjaardagen enzo :+

Verjaardagen bij ons in de familie waren via moederskant altijd de hele godganse dag. En daar heb ik toch een flinke afkeer van gekregen.
2-3 uurtjes en dan is het wel mooi geweest.... als t gezellig is. Is 4 ook nog mooi maar dan is 't klaar.

Sws, ik kom op de 1 of andere manier zo goed als niet verder met de kinderkamer _O- zoveel te doen zo wenig tijd _O-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:45

Ego post : gesprek huisarts was fijn.
Mn man heeft hierna mn werkgeefster gebeld en die begreep het helemaal, probleem word per direct opgelost en dan zien we of dit de stress wegneemt.
Ja! Want ik voel me nu al zo zo zo veel beter...

Per direct stoppen met de ritalin.
Ziekmelden kan altijd nog als volgende week blijkt dat dit toch niet de oplossing was.
Maar ik weet bijna zeker dat het probleem getackled is.

Ik ga zo bijlezen en reageren

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:51

Lekker zo’n goede huisarts, een fijne man die gelijk naar je werk gaat bellen en dan daar ook nog een begripvolle reactie. Vooral heel fijn voor jou dat je je nu ook al gelijk een stuk beter voelt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 18:24

@ roulette Ik weet natuurlijk niet waarom je niet later mag komen maar denk vooral aan jezelf. En als het niet gaat mentaal of fysiek gewoon je grens aangeven :knuffel:

Fijn dat het gesprek bij de huisarts je zoveel hebt op geleverd Jolliegirl! Hopelijk is dit de eerste stap richting positiviteit :)

Hier is in korte tijd de bekkenpijn ernstig verergerd. Naast pijn bij het SI gewricht voelt het alsof mijn schaambeen ook weer scheef staat. Dus ik heb nu niet alleen uitstralingspijn aan mijn linkerbil en ben maar ook enorm in mijn liezen. Kon gisteren overdag de trap niet meer opkomen en in de avond heeft mijn man mij geholpen terwijl ik op handen en voeten naar boven klom. Vandaag had ik mijn zoontje thuis en was het mamadag. Gelukkig ging het vandaag beter en kan ik altijd mensen bellen als het niet lukt. Maar het is verschrikkelijk als je niet meer helemaal mama kan zijn.

Door de bekkenklachten is nog een zwangerschap niet meer mogelijk. Die gedachte vind ik wel lastig omdat ik nog niet zeker was of ik een derde kindje zou willen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:40

Naomi_Jortje schreef:
Oh dat zou ik heel slecht kunnen handelen Roulette...
Maar waarom zou je het niet kunnen maken om later te komen? Je hebt toch juist de perfecte reden: je bent zwanger en zo'n dag is gewoon te zwaar.

Ik ga hier in mee.
Trek JOUW grens!

Dat suikerdrankje voor de test lijkt me heel naar trouwens. Word dit aangeboden via je verloskundige?

Net als de 22 weken prik, zijn er mensen die deze gaan halen?

Jeetje renee...dat is heftig en tegelijk heel confronterend!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 18:53

Ik vond de suikertest behoorlijk meevallen vorige zwangerschap. Vond vooral het wachten met al die misselijke mensen om me heen niet zo tof. Nu staat het niet op de planning. Deze test wordt inderdaad verwezen door de verloskundige.

22 weken prik zit er hier al in. Kon toevallig meteen een griepprik nemen dus die er ook meteen in gejekkerd. Met onze virus fabriek in huis was dat wel een fijne keuze. Overigens vond ik de kinkhoest Prik pijnlijker dan de griepprik (ook in de dagen erna). Had niet verwacht dat de griepprik zo subtiel zou zijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 19:52

@Jolliegirl
Wat fijn hoe je huisarts maar ook je werk reageert!!

Wat is trouwens de 22 weken prik?
Ik werd een half uur na het suikerdrankje echt behoorlijk misselijk.
Hier in duitsland werd hij voor mijn ogen gemixt en moest ik 500 ml suikerbende naar binnen werken.
Het smaakte hier een beetje als ranja maar voelde als een poeder op mijn tong.

@renee
Zo dan, het zit je absoluut niet mee qua bekken en co klachten.
Hopelijk red je het nog een beetje tot het einde.

Ik krijg trouwens de volgende x 1 van alle prikken geloof ik.
Volgende echo is nu over een maand. En daarna alle 2 weken een afspraak
Is dat in Nederland ook normaal?
Dat richting het einde je alle 2 weken heen gaat?

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 06:27

De 22-wekenprik is ter bescherming van kinkhoest. Als je die als zwangere haalt, dan hoeft je kind bij twee maanden nog geen vaccinatie te krijgen. Het scheelt de baby dus een vaccinatie, want hij is via jou beschermd. Ook ben je zelf beschermd waardoor je jouw baby na geboorte niet kunt besmetten. Het is echt een prik van niets en zeker aan te raden. Hier in Nederland kun je als zwangere vrouw tegenwoordig ook de griepprik halen.

Na 36 weken moest ik wekelijks langs voor controle, nu nog een stuk minder vaak: meestal iedere vier weken voor een echo en/of controle. De laatste echo is de ligginsecho met 30 weken en vanaf 24 weken kun je nog een 3D- (pret)echo laten maken.

Klinkt erg ranzig, zo'n suikerdrankje.

Renee, goed bezig! Ik mag ook een afspraak maken. Rot dat je klachten alleen maar toenemen. -O-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 07:43

Bedankt voor de uitleg!
Het is niet alleen voor kinkhoest en dat staat me tegen.

"
Het vaccin dat je krijgt is het DKT-vaccin, dat beschermt tegen kinkhoest, maar ook tegen difterie en tetanus. Hierin zitten stukjes van de bacterie die kinkhoest veroorzaakt. Deze stukjes zijn onschadelijk gemaakt en kunnen je niet ziek maken. "

Waarom zou ik me willen vaccineren tegen tetanus, ik bescherm daar het kind niet meer mee dacht ik als ik dat nu neem. En buiten dat tetanus bij een baby, hoe dan?
Tetanus komt pas op als er geen zuurstof meer bij een wond komt.
Ik kan me niet bedenken dat ik mn baby met een roestige spijker zal prikken ofzo.

Ik ben er nog hard over aan het nadenken of ik het wel wil.

Evenals difterie..dat komt al sinds 1960 amper nog voor.
En je bent pas na 5! Prikken volledig beschermd voor gedurende 10 jaar.

Voor de duidelijkheid; ik ben geen anti-vaxer hoor :)
Gewoon een weldenkend mens.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 08:05

Een kindje kan toch gewoon een wond krijgen waar straatvuil in komt? Dan kan je al tetanus geïnfecteerd raken. Dit staat overigens los van de toegevoegde waarde van difterie en tetanus in de kinkhoest vaccinatie. Ik weet niet zeker of daar toegevoegde waarde inzit voor je baby. Mooier zou zijn als het een kinkhoest vaccinatie zou zijn.

Verder staat de keuze om te vaccineren vrij. Alleen de opmerking weldenkend mens kan wel heel naar vallen. De manier hoe je het nu schrijft impliceer je dat mensen die vaccineren niet weldenkend zijn. Ga er vanuit dat niet is wat je wilt zeggen ;)
Laatst bijgewerkt door Renee op 26-10-24 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:16

Ik vind het ideaal dat ik tetanus erbij heb gekregen en nu weer krijg. Met paarden en bijbehorende honden is de kans op een wondje aanwezig. Is het niet van een dier, dan is het wel van een scherp randje. Ik twijfelde daarom al om eens tetanus te halen, maar daadwerkelijk plannen gebeurt dan maar niet. Ik vond het dus fijn dat ik hem zo toch binnen krijg.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:20

Hier wordt alles ook gewoon gehaald, maar ik heb prima vertrouwen in de medische wetenschap (ben zelf wetenschapper, dus een bias wellicht :)) ) en zo bespaar ik de baby ook een prikje.

Nog een grappig Nederland-België verschil trouwens: hier haal je de kinkhoest vaccinatie vanaf 28 weken! Blijft grappig toch twee landen zo dichtbij elkaar en zo'n ander beleid op veel vlakken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:21

Dan vraag ik mij af wanneer ik de vaccinatie ivm kinkhoest zal krijgen.

Misschien dat het in duitsland net anders is qua weken.

Tetanus enting zorg ik zelf altijd voor dat deze up to date is
Iets met paarden/honden en onhandigheid.
Plus allerlei eventuele situaties bij de boer waar je toch vrij vlot je kunt verwonden.
En dan vind ik Tetanus enting fijn om te hebben.
Onze paarden krijgen die ook alle 2 jaar. Just in case
Ja je kunt die ene bepaling doen via het bloed. Maar naja.... zo kom je er ook

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 08:23

Floko schreef:
Ik vind het ideaal dat ik tetanus erbij heb gekregen en nu weer krijg. Met paarden en bijbehorende honden is de kans op een wondje aanwezig. Is het niet van een dier, dan is het wel van een scherp randje. Ik twijfelde daarom al om eens tetanus te halen, maar daadwerkelijk plannen gebeurt dan maar niet. Ik vond het dus fijn dat ik hem zo toch binnen krijg.

Ik heb zelf tetanus prik gehad in 2015/2016 gehad (val met voet op een kachel) en natuurlijk bij de vorige zwangerschap (2022) ook. Had deze zwangerschap wel even nagevraagd of het vaccin nog werkzaam genoeg zou zijn. Maar daar hebben ze helaas nog geen antwoord op. Maar als je een beetje onhandig bent of een buitenmens kan een tetanus shot geen kwaad natuurlijk. Wat je zegt een vieze wond heb je zo te pakken.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 08:31

Solleke_Noah schreef:
Hier wordt alles ook gewoon gehaald, maar ik heb prima vertrouwen in de medische wetenschap (ben zelf wetenschapper, dus een bias wellicht :)) ) en zo bespaar ik de baby ook een prikje.

Nog een grappig Nederland-België verschil trouwens: hier haal je de kinkhoest vaccinatie vanaf 28 weken! Blijft grappig toch twee landen zo dichtbij elkaar en zo'n ander beleid op veel vlakken.

Ik geloof dat hier het idee is dat je de prik voor een bepaalde week krijgt (even niet helemaal scherp welke week maar ik dacht 32). Het zal me niks verbazen dat ze met 22 weken starten ivm druk op de zorg en eventuele leveringstijd. Ik heb het idee dat verschil in beleid ook gebaseerd wordt op de ruimte die de zorg heeft. Meer druk staat gelijk aan afbouwen. Dat zal ook eventuele verschillen in echo’s, bloedtesten of verloskundige afspraken voor mij verklaren. Maar zeker weten doe ik dat niet hoor. Kan ook een hele praktische instelling zijn: het is niet bewezen nodig dus we doen het anders.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:46

Renee schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ik geloof dat hier het idee is dat je de prik voor een bepaalde week krijgt (even niet helemaal scherp welke week maar ik dacht 32). Het zal me niks verbazen dat ze met 22 weken starten ivm druk op de zorg en eventuele leveringstijd. Ik heb het idee dat verschil in beleid ook gebaseerd wordt op de ruimte die de zorg heeft. Meer druk staat gelijk aan afbouwen. Dat zal ook eventuele verschillen in echo’s, bloedtesten of verloskundige afspraken voor mij verklaren. Maar zeker weten doe ik dat niet hoor. Kan ook een hele praktische instelling zijn: het is niet bewezen nodig dus we doen het anders.

Kan zeker! Ik had het er laatst nog over met een Nederlandse collega. België is meer gemedicaliseerd denk ik? Ziekenhuisbevalling is de standaard, idd ook de standaard meer uitgebreide bloedtesten, suikertest,... "meten is weten" denken ze hier :)) waar Nederland meer een holistische benadering heeft ofzo?

Kinderopvang ook zo'n groot verschil, hier heb je meer kindjes/baby's per begeleider. Minder lang zwangerschapsverlof, etc. Op dat vlak vind ik het in Nederland veel beter geregeld! Jullie betalen dan wel weer fors meer voor kinderopvang, wij betalen daar echt maar een fractie van.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 09:10

In België hebben ze de medische zaken en kinderopvang goed geregeld inderdaad. Volgens mij moeten jullie daar ook een hoger deel van het loon (en investering in goede wegen, sorry slechte momjoke) voor afleveren. Nederlanders willen over het algemeen graag wat ze verdienen in eigen zak houden dus dat gaat dan wel weer ten kosten van andere zaken. Dat is niet zo gek ook meer geld in eigen zak is ook meer zelf investeren.

Overigens vind ik zwangerschapsverlof in het algemeen bijzonder slecht geregeld. De zus van een vriend van mij woont geloof ik in Oostenrijk en die mocht het hele eerste jaar bij haar kind zijn. Bij hun was dat dubbel fijn want hun kindje werd ernstig ziek met een zeldzame (tijdelijke) aandoening. Maar ze zeggen niet voor niks 9 months in 9 months out (en als je BV geeft moet je 9 maanden optellen na het stoppen van de BV). Dus je bent echt wel even weg van je eigen lijf en mind na de zwangerschap. In Nederland krijg je wel nog een soort van verlof voor je vierde trimester.

Oh en de mannen krijgen bij sommige bedrijven verlengt verlof. Dat krijgt mijn man gelukkig ook :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 09:22

Dat van die wegen klopt helemaal _O-