Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:52

Ja door gebouwen heen (urban runs) is super populair op het moment volgens mij. Dat is ook wel echt leuk.

Kermisrun vind plaats VOOR de kermis open gaat dus het is helemaal niet druk. Er zijn maar zeer beperkt kaartjes en iedereen start los van elkaar in je eigen groepje. Het is dus helemaal niet druk alleen soms even opstopping bij een attractie.
Dit was de run vorig jaar in mijn stats:
Afbeelding
En onderweg :')
Afbeelding
Echt een aanrader dus heb er weer veel zin in!

Wat loop jij altijd vroeg Samantha! Zou daar geen puf voor hebben :Y)

Wauw Sv die foto's (ik ben gek op giraffes!) echt heeeeeel gaaf!

Myka, vo2 gestegen, verder niet lezen hahaha. Ik merk ook echt dat ik dagje ouder word en dat het dan lastiger is.

Lekker loopje Tamara1991! Mooie afstand ook. Waar trainde jij ook al weer voor? Ik heb sporthb's van hunkemoller maar gezien alle reacties ga ik die shockabsorber sportbh'ook eens opzoeken. Moet ik een bepaald merk/model hebben?

Sherivey de runs die niet zo goed voelen zijn vaak degene die je lijf de beste prikkel geven denk ik dan maar...

Hier nog steeds geen trailrunvest. Wil er niet aan :+

Vandaag wilde ik niet te gek doen dus ik had bedacht dat het wel weer een keer leuk zou zijn om een coopertest (12 min volluit) te doen. Deze heb ik 20-02 voor het laatst gelopen. Toen was ik echt super fit dus ik was benieuwd naar het verschil. Het is 12 minuten helemaal doodgaan maar vooral de laatste 2/3 minuten waren echt echt een gevecht met mezelf om niet te stoppen en dat zie je ook in het verval helaas haha. Wel heel leuk om de cadans erbij te zien deze keer.
Afbeelding
feb boven, vandaag onder
Afbeelding

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:08

Ben ik het niet helemaal mee eens Leonie.
Soms voelt het zwaar omdat je lichaam juist aan rust toe is. Het lastige is alleen om dat te herkennen.

Waarom wil je geen trailvest?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:25

Sherivey schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens Leonie.
Soms voelt het zwaar omdat je lichaam juist aan rust toe is. Het lastige is alleen om dat te herkennen.

Waarom wil je geen trailvest?

Ja oke dat is ook zeker waar! Maar idd soms lastig te weten welke van de 2 het is.

Ik ren geen mega afstanden en denk dat het extra warmte toevoegt. Ik red me zo ook wel (loop max 18km in mijn trainingen en dat zijn de uitzonderingen. Dan neem ik zo een fexibel flesje mee in mijn hand waar ik wat uit kan lurken als het warm is.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:50

Ja ik ga vroeg zodat ik daarna op tijd op m’n werk ben. Anders kan ik helaas niet 4x per week rennen, heb ook mn paard nog en 2 kids die soms aandacht moeten (pubers)

Klopt ja, mn trainer zei gisteren, de stukken die vervelend voelen horen er nu eenmaal bij die maken je sterker.
Volgens mij was het 80% normaal tempo en 15-20 echt kapot gaan. Maar weet het niet precies meer, tijdens onze run gisteren heeft ie zo veel verteld. Terwijl ik dus stuk ging haha.

Wauw knap zeg, en wat een snelheid!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:08

Leonie, liep je nou alsnog 5:23 bij die kermisrun? :') Jammer dat het niet bij mij in de buurt is haha. Leuk zo'n cooper test, doe je dan eerst even inlopen, dan 12 min. voluit en dan uitlopen of zie ik dat verkeerd? Leuk om zo je vooruitgang te zien! :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:46

Myka schreef:
Leonie, liep je nou alsnog 5:23 bij die kermisrun? :') Jammer dat het niet bij mij in de buurt is haha. Leuk zo'n cooper test, doe je dan eerst even inlopen, dan 12 min. voluit en dan uitlopen of zie ik dat verkeerd? Leuk om zo je vooruitgang te zien! :D
Ja blijkbaar :') zaten wel flinke losse stukken tussen waar je gewoon moest rennen. En het regende heel hard dus ik had haast :')

Je kan het indelen zoals je wilt, het gaat uiteindelijk om die 12 minuten.
Ik weet dat bij de voorselectie van kamp van Koningsbrugge je 2.8 moet halen. Ik vind het wel super lastig om te doen omdat je nooit weet hoe hard je nou echt kan gaan. Enige wat mij heel erg helpt is, als ik niet meer denk te kunnen, mijn benen doen het nog dus het kan nog. En wat zijn nou 12 minuten :+ }>

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:49

@leonie87, ik loop ook de kermisrun, voor het eerst! Hoe laat start jij zondag?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:34

2.8 op de coopertest lijkt voor mij echt onmogelijk := laat ook zien wat een fitness je dan nodig hebt! Voor mij leek leonie altijd al super fit met heel snelle tijden, echt knap hoor!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:13

Ow wat leuk irisjee!! ik hoor morgen hoe laat de startwafe is. Ik loop voor het bedrijf van mijn man. Vorig jaar was het zo dat je gewoon per groepje starte wanneer je wilde eigenlijk. Je ging in de rij staan en er wereden iedere 1 of 2 minuten 1 groepje op pad gestuurd. Je starttijd was dus meer een indicatie. Dat was heel tof dus hoop dat het weer zo is.

Dat is lief van je Emma. Als je op wedstrijd niveau gaat kijken kom ik ook nog flink te kort hoor :+ . Ik denk als je erop traint dat het misschien wel haalbaar is (Spreek voor mezelf he) maar ik ben helemaal niet gewend zo veel gas te geven. Maar goed die mensen die aan zoiets meedoen zijn echt heeel fit. Mijn bootcamp coach deed afgelopen seizoen mee. Nou die is wel next level hoor...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:56

Hier vandaag de eerste training met die trainer gehad. Ik weet nog niet wat ik er van moet denken. Moet het allemaal laten bezinken denk ik. We hebben erg weinig gelopen in dat uur, 4km. Hij werkt vanuit gevoel, dat je moet leren voelen hoe je soepel loopt. Ik kan wel soepel lopen, maar dan gaat het erg traag. En als je dan merkt dat je niet soepel meer loopt moet je op je plek gaan 'lopen' en je dan weer langzaam zeg maar soepel voorover laten vallen. Er zit wat in, maar of ik er echt wat mee ga kunnen weet ik niet. Ik geef het dus die 4 keer (dat is zeg maar het basispakket) de kans.
Ik was wel blij dat ik een half uur te vroeg was en dus de magic mile als warming up al gedaan had en thuis heb ik ook nog even 3.5km gedaan om te kijken of ik wat met die training zou kunnen, maar vooral ook om toch wat meer kilometers in de benen te hebben.
Het is leuk om met 8.30-8.40 per km te lopen, maar dat brengt mij niet naar een halve marathon binnen 2.5 uur of een marathon binnen 5.5 uur. Dus ik hoop dat ik er wat aan ga hebben, maar ik ga zeker niet 'gevoel' in elke training toepassen omdat ik toch echt ook meer richting de anaerobe zone moet trainen (waar ik eigenlijk nooit in kom). Maar bij de rustige stukken kan het wel. En dat is ook het idee en dat het dan later 'vanzelf' ook zo gaat worden bij hogere snelheden. Het is dus niet dat het niet naast een andere training kan, gelukkig niet. Ik kan dus het in gaan passen in mijn normale trainingen.
Dus ik kan het gaan toepassen bij een warming up en cooling down en de long run in eerste instantie. Het is misschien wel een beetje hetzelfde idee als de sliders van Jeff Galloway, maar die zijn maar 30 seconden. Hier moet je zeg maar soepel rollend het lang volhouden. We hebben nu met een maand weer afgesproken zodat ik er ook wat mee kan gaan doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:40

Of misschien de trainer vertrouwen en de omvang laag houden?
Meer kilometers is niet per se beter.

Eerlijk gezegd denk ik dat je moet kiezen. Of langere afstanden, of hoger tempo.
Beiden tegelijk willen verbeteren werkt vaak niet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 07:15

Mijn rondje van vanochtend: Garmin suggestie 46 minuten op 6:20 min/km.
Is bijna gelukt. :')

Afbeelding

Ergens halverwege was mn horloge gps kwijt denk ik.
Afbeelding

Was wel erg benauwd, hartslag ging ook snel hoger.
Afbeelding

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 07:28

Lekker rondje op de vroege morgen Sherivey! :j

Ik weet niet of je niet aan beide (afstand en snelheid) tegelijkertijd kunt werken.. ik ben door het lopen bij de loopgroep en dus andere trainingen (met name interval) echt wel sneller geworden..
overal gezien zal ik nooit een supersnelle loper worden denk ik.. en dat vind ik overigens ook helemaal prima..

Ik heb ff een rustperiode ingebouwd.. ik ben zoo ontzettend moe. Heb zoveel stress en drukte op het werk.. dus als ik al ga dan kleine rondjes.. dinsdag niet naar de loopgroep maar lekker gewandeld..
Even luisteren naar mijn lijf.
Nog 1 week knallen en dan heerlijk op vakantie en dan hopelijk kilometers maken in de bergen!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 07:49

Lekker Sherivey!

Balen Namiro :knuffel: Verstandig om rustig aan te doen. Hoe is je paardensituatie nu?

Ik heb heel erg ingeleverd op snelheid nu we de afstanden vergroten. Dat ging tot de marathon (verhard) wel goed, maar sinds de ultra-afstanden in combinatie met het trailen merk ik echt wel duidelijk verschil. Ik vind dat niet erg, maar probeer nu wel weer het intervallen wat serieuzer op te pakken. Ter illustratie, ik loop vorig jaar de 5K nog vrij comfortabel in training op 5:00 (PR is 23:56) en de 10K (PR op 50:59) op 5:30, daar moest ik wel wat voor doen, maar was niet mijn max. Nu loop ik rond de 5:45/6:00. Ik word vooral sterker en dat is ook echt mijn doel.

Overigens is dit voor iedereen anders, ik ben inmiddels ook 44 :+ dat zal op een gegeven moment ook mee gaan tellen helaas :D

Ik ben hier echt fan van de Nathan trailrugzakken. Ik heb er graag wat ruimte in zodat ik zelfvoorzienend ben tijdens lange lopen. Voor de kortere afstanden heb ik een Salomon hesje waar ik softflasks in kan doen. Ik wil echt geen dingen in mijn hand, om mijn arm of middel. Grappig hoe dat per persoon ook weer verschilt.

Als ik het zo lees dan heb je de training ook niet echt een kans gegeven Germie. Ik zou me bij die training ook strikt aan het plan houden om te kijken of het iets voor je doet. Je geeft er nu je eigen draai aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:25

Ninus schreef:
Lekker Sherivey!

Als ik het zo lees dan heb je de training ook niet echt een kans gegeven Germie. Ik zou me bij die training ook strikt aan het plan houden om te kijken of het iets voor je doet. Je geeft er nu je eigen draai aan.

Nee, dit klopt totaal niet. Er is overigens geen trainingsplan afgegeven.

Het gaat om het voelen. Dat kan dus door langzaam te gaan. Er is niet gezegd dat ik geen intervals meer mag doen. Het is zelfs zo dat ik die zelfs tijdens een lange run zou mogen proberen, maar dan terug moet gaan naar een langzaam tempo zodra ik merk dat het bewegen niet lekker meer gaat. Dat ik met een intervaltraining natuurlijk sneller loop en dus ook sneller zal gaan dan 'lekker lopen' is logisch. Je hebt intervaltraining nodig om sneller te worden. Met alleen lange rustige duurlopen kom je niet verder, dat is uit alle onderzoeken wel gebleken. De afwisseling is dus belangrijk. Eigenlijk zou ik ook nog moeten sprinten, maar dat gaat niet met de pees. Dus ik kan gewoon het Garmin programma blijven volgen en dan dit inpassen waar het programma het toestaat, of wat langer doorgaan of whatever. Deze man geeft ook geen schema's overigens, hij zegt dat je je zelf je schema's kunt gaan maken. Bij de trainingen van Jeff Galloway kun je dit eigenlijk heel gemakkelijk inpassen. Tijdens de warming up en cooling down (elk 5 minuten), tijdens de loopscholing, en tussen de loopscholingsoefeningen zit een moment waarop je zelf op 'LAP' moet drukken, want die zijn bedoelt voor zelf een stukje hardlopen of wandelen. Dus je kunt het bij 3 trainingen per week van de coach ook in alle 3 inpassen.

En dat we gisteren niet moe werden kwam natuurlijk door de vele uitleg, stilstaan om te voelen, dat soort dingen. Ik had enige weken terug al geschreven dat ik dan eventueel daarna nog zelf een rondje kon doen, dus dat heb ik ook gewoon bij thuiskomst gedaan. 3.5km rustig aan, ook om te voelen.
Ik heb bijvoorbeeld heel veel moeite om te versnellen vanuit het lopen, maar het doel is dus om dat met de houding van het bovenlichaam te vergemakkelijken. Dat heb ik gisteren met die 3.5km ook geprobeerd, maar ik ga heel snel over op lopen op kracht. Dus als ik zeg maar rustig sloom loop met 8.40 per km en ik ga versnellen, dan kan ik dat lekker lopen tot een 8.25 per km vasthouden, daarna ga ik over op kracht. Dat moet dus zeg maar de komende keer dat ik ga lopen een 8.10 ofzo zijn, of zelfs onder de 8 minuten. Het gaat dan nog niet om lang volhouden, maar eerst dat je dat kunt. Eigenlijk moet het uiteindelijk naar lekker sprinten kunnen gaan uiteindelijk, maar ik ben de ergste diesel die je ooit tegengekomen bent.
Maar ik kan dus tijdens een lunchwandeling die ik vrijwel dagelijks maak dit proberen toe te passen. Dus stukjes hardlopen. Dat is dan nog gewoon lunchwandelen zeg maar. We zijn zelfs begonnen met voelen tijdens wandelen, dus zelfs daar zou je het in kunnen toepassen.

Dus dit zit er achter, het is niet dat ik schema's ga krijgen of de hele boel op de kop moet gooien. Maar voelen. Tja, ik ben wel iemand die traint op gevoel of dat in ieder geval kan (duiken, schaatsen, paardrijden), maar bij hardlopen doe ik het op karakter.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:29

germie schreef:
Ik was wel blij dat ik een half uur te vroeg was en dus de magic mile als warming up al gedaan had en thuis heb ik ook nog even 3.5km gedaan om te kijken of ik wat met die training zou kunnen, maar vooral ook om toch wat meer kilometers in de benen te hebben.

Ik doel op bovenstaande Germie. Waarom meer kilometers? SV noemde eerder al de junkmiles en dat haalt je dus uit het gevoel dat de trainer je wil laten ervaren.

Maar doe er mee wat je wilt, ieder z'n traject en doelen. Ik hoop maar dat je voldoening haalt uit het lopen, lijkt me vreselijk en compleet nutteloos als je er niet van geniet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:47

Dit is het net verhaal van een brugklasser die na de eerste schooldag thuiskomt en tegen mama zegt:" Ik heb hier niets aan, nu kan ik nog steeds geen examen doen".
:roll:

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:09

Goof schreef:
Dit is het net verhaal van een brugklasser die na de eerste schooldag thuiskomt en tegen mama zegt:" Ik heb hier niets aan, nu kan ik nog steeds geen examen doen".
:roll:

_O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:15

Ninus schreef:
germie schreef:

Ik doel op bovenstaande Germie. Waarom meer kilometers? SV noemde eerder al de junkmiles en dat haalt je dus uit het gevoel dat de trainer je wil laten ervaren.

Maar doe er mee wat je wilt, ieder z'n traject en doelen. Ik hoop maar dat je voldoening haalt uit het lopen, lijkt me vreselijk en compleet nutteloos als je er niet van geniet.

Dat zijn geen junkmiles. Dat is wat ik nodig had. Ik heb minder gelopen dan ik normaal doe op woensdagen. Dus het was zelfs met dat extra rondje nog weinig. Ben er niet moe van geworden. Het is meteen toepassen van een training. Niet meer en niet minder.
Ik moet immers mijn eigen trainingsschema gaan samenstellen, dus daar ben ik nu ook mee bezig. Wederom niet meer en niet minder. Ik krijg verder geen schema's.

Ik loop al enige weken tot misschien wel een paar maanden 35-40km per week, dus er zit geen toename in. Dan zijn extra kilometers zoals gisteren zeker geen junkkilometers. Boven de 40 kom ik nog steeds niet uit. Dus er is bij mij geen sprake van 10% toename per week.

Sceptisch zijn mag vind ik, dan geef je iemand wel degelijk een kans. Het is niet dat ik gezegd heb van ik ga niet verder. Ik ga gewoon dat basisprogramma van 4 keer doen. Dus er is niets negatiefs te vinden in mijn ogen. Je krijgt alleen geen schema's zoals sommige anderen misschien wel doen. Maar dit is wel iemand met wie je fysiek gaat lopen. Het is dus niet een persoon die je nooit in real life ziet. En juist hier bij deze man kun je gewoon het naast je normale schema doen, of het inpassen. Dat geeft juist vrijheid.

Maar goed, kennelijk mag je alleen als je hier een toprenner bent sceptisch zijn. En niet als je ooit wel snel was. En je wensen uitspreken mag ook niet, je moet maar accepteren. Maar dat doe ik niet, als ik dat gedaan had, dan was ik nooit meer aan hardlopen gekomen. Vergeet niet dat er gezegd is dat ik maar een andere hobby moest zoeken. Dus ik kom van heel ver en heb echt een vechtersmentaliteit om het door te zetten. En ja, daar ben ik wel trots op. Ik doe het toch echt zelf. Maar we zijn er nog niet om geheel tevreden te zijn en te stoppen. Zo simpel is het ook. Ik ga dus wel door. Zoekt en gij zult vinden zijn we nog mee bezig. Als ik eens lange afstanden doe is dat niet goed volgens jullie, doe ik wat korts is het niet goed. Maar ik volg dus gewoon een schema, althans dat probeer ik en ja, dat valt zwaar. Maar het is op dit moment het enige wat ik heb. En nu gaan we het samenvoegen met wat anders. Ook niet raar.

Ik geef dus alles een kans, ook al zijn er twijfels (ik heb ook wel eens geschreven dati k er over nadacht de coach te ontslaan, maar we zijn nog steeds bezig). Ik wil nu het traject van de coach sowieso afmaken, dat is nog iets van 10 weken. En ik zal ook een aantal weken niet kunnen trainen, maar ik ga wel voor die halve marathon aan het einde. En misschien zelfs al eens eerder in een training een keer, wie weet. Ik wil alleen ook graag officieel een tijd neer kunnen zetten en dan moet ik dus binnen de 2.5 uur gaan komen. Ik bouw alles al extreem langzaam op. Ben al 15 maanden bezig en zit nog lang niet op een halve marathon, laat staan een hele.

Maar Germie, je doet het super, ga zo door. Je komt er wel, al is de weg misschien wat langer. Go for it. *\o/*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:21

Germie, je maakt het echt onnodig ingewikkeld voor jezelf.

Je geeft aan te weten wat je doet. Maar je komt niet verder. Klaagt regelmatig steen en been over hoe zwaar je het hebt met lopen en de pijn achteraf.
Dit lijkt me toch een duidelijke schreeuw vanuit je lichaam dat het niet goed gaat?

Je komt met hele plannen, theorieën, doelen voor een (halve) marathon. Omdat je ooit snel was?
Ga eens kijken naar wat nu wel gaat.
Correct me if I'm wrong, maar je loopt nu nog geen 10 km aan een stuk. Je lichaam doet pijn na langere trainingen. Waar haal je dan in hemelsnaam het idee vandaan dat langere afstanden een goed idee is?

Ga gewoon genieten van het lopen. En dan bedoel ik echt genieten. Want zolang je blijft focussen op onrealistische doelen, is er geen ruimte voor genieten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:42

Lekker bezig SV!

Ik heb gisteren ochtend gelopen, een fartlek. Al zat er niet zoveel vaart in. Nog km korter dan gepland omdat appie eerder kwam met boodschappen dan ik dacht.

Vandaag rust, alhoewel wel paardrijden vanavond.
Morgenochtend een lange duurloop van 16 km op de planning.

Ik vind het allemaal maar ingewikkeld klinken Germie. Nu wil je geen schema en laatst wilde je juist wel een schema.
Die coach klinkt voor mij als niet mijn ding maar goed jij moet er mee lopen toch. Succes in ieder geval!
En 15 maanden bezig en nog geen halve marathon is niet zo heel gek toch? Ja je hoort van mensen die binnen een jaar een marathon kunnen lopen. Maar het gros van de mensen kan dat niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:53

Ik heb ook geen 10% toename per week.
Nou f*cking en!!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:55

Eh, ik heb laatst 10km gedaan met een sightseeing run, dus I HAVE TO CORRECT YOU.

Ik wil nu voorbij de 10km en dat gaat lastig. Die 10% per week er bij lukt dus nog niet echt. Maar daar gaan we wel voor, al mag het ook iets minder zijn dan 10%, als er maar een toename in zit. En de volgende stap na 10km is een halve marathon.
Ik heb 3 maanden geleden al geschreven dat ik aan de training hier voor begonnen was met de Garmin Coach. Dus ook hierin is niets raars. Ik liep toen ook al 10km aan 1 stuk af en toe. Dat was de vereiste basis.
Ja, het is zwaar en ja, ik heb wel eens gedacht aan de coach ontslaan, maar ik heb nog geen betere trainer gevonden. Met wat ik nu doe met een trainer is dus ook niet om betere schema's te verkrijgen, want die moet ik zelf maken, het idee is dat ik dat straks zelf eenvoudig kan. Maar nu dus eerst om makkelijker te gaan lopen. En dat proberen we uit. Waarbij ik dus nog steeds gewoon mijn trainingen kan doen. Ik schreef 2 weken geleden al dat een afspraak gemaakt was en dat ik evt. daarna nog zelf de training kon verlengen. Dus dat is wat ik gisteren feitelijk gedaan heb. Ook niets raars mee.

Ik ben dus op zoek of op zoek geweest naar een persoon die een schema kan maken. Maar ook een persoon om eens fysiek mee te hardlopen. Deze persoon is een echt bestaand mens, en zegt dat je met zijn handvaten zelf je eigen schema's kunt maken. Het was gisteren wel wat zweverig met voelen, al zit er natuurlijk ook wat in. Maar we hebben weinig hardgelopen. Dus heb ik gewoon nog wat extra gedaan. Niets verkeerds. En ik geef het dus een kans, want heb gewoon het basisprogramma afgenomen. Maar ja, twijfels zijn er wel een beetje. We gaan het dus zien. Na 4 keer zou ik dus de basis moeten hebben om makkelijk te hardlopen en zelf mijn schema's te kunnen maken.

Omdat ik op dit moment nog geen andere schema's heb dan de coach volg ik die van de coach zo goed en zo kwaad als het gaat. Ik ben alleen met de intervallen te langzaam. Krijg wel als feedback 'goed gedaan' op 1 keer na, maar als ik ze dan echt bestudeer is er wel degelijk ruimte voor verbetering.

Ik ben dus gewoon zoekende naar wat werkt voor mij en wat ook resultaten geeft en niet ongeveer op hetzelfde niveau blijft hangen. Ik heb wel wat papieren schema's hier verder nog liggen, maar de coach is op dit moment het beste. En nu kijken wat die andere trainer er aan veranderingen nog kan aanbrengen zodat ik dan ook zelf een schema kan maken (al ben ik er al een beetje mee begonnen door soms een 800m interval om te zetten naar kortere afstanden en dan de timer stop te zetten zodat ik het tempo wel kan halen en dus een yasso er van maak waarbij je nog niet de yasso800 toepast, maar dan op gevoel bijvoorbeeld 200m of 300m in de gewenste snelheid, dan 20 seconden rust en dan weer een stuk in de gewenste snelheid totdat je die 800m gedaan hebt. Een enkele keer lukt het mij om een 800 in 5.30 te lopen.

Ondertussen ben ik een aardige expert geworden in de verschillende schema's. :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:20

Goof schreef:
Ik heb ook geen 10% toename per week.
Nou f*cking en!!!

Ik heb werkelijk waar geen idee hoeveel toename ik per week heb.

Loop sommige weken ook minder, als ik me niet helemaal fit voel of merk dat ik rust nodig heb.

Ik liep 5 jaar, voor ik mn eerste marathon liep. :')
Lekker boeiend binnen hoeveel weken/maanden/jaren je afstand X loopt en op welk tempo je loopt. En of je ooit beter liep. Je blijft nu eenmaal niet altijd op hetzelfde niveau.

Maargoed, wat weet ik verder ook van hardlopen. :+

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:23

germie ben je wel eens zonder plan gaan lopen? Gewoon erop uit, beginnen hardlopen zonder te weten nog hoelang je wil gaan? En stoppen wanneer je geen zin meer hebt of je lichaam niet meer wil?
Wanneer ik dit doe geniet ik pas echt, even niet letten op afstand of tempo, maar gewoon hardlopen en genieten van de omgeving.

Gister precies dat gedaan, en mn lichaam vond het wel goed na 28min, dus so be it. Ik ben al blij dat ik dit kan joggen zonder pijn, dus voor mij een overwinning :D

Afbeelding