Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 09:46

Kylan schreef:
Mooie intervalletjes zie ik voorbij komen! Lekker bezig dames!

Als het na een week rust niet over is heb je denk ik twee opties: niks doen en hopen dat het na langere tijd vanzelf weg gaat, of even naar de fysio. Die laatste is aan te bevelen ;)

Dat idd :)

En ook naar je lichaam luisteren.
Mijn eerste fysio zei dat mijn knie met rust over zou gaan. Deels waar, want de directe pijn is dan na een poosje weg.

Maar mijn tweede fysio heeft dus ook uitgezocht en uitgelegd dat de pijn een gevolg is van verkeerd lichaamsgebruik.

Dus kort gezegd: ik kan rust nemen tot ik een ons weeg, maar zodra ik dan weer ga bewegen op de verkeerde manier, komt het weer terug.

MilesNF

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:04

Daarom een fysio kiezen die bekend is met de sport die je doet. Dat helpt vaak wel, ook met het begrip dat je snel weer wilt sporten.
Nou heb ik makkelijk praten, mijn man is fysio, dus met elk pijntje/klachtje kan ik goed terecht. Misschien kun je het nog een weekje rust geven, maar als het na 2 weken niet weg is, heb je goede kans dat er meer aan de hand is.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:06

Bij mij inderdaad hetzelfde als bij Dilan. Nu met oefeningen dat probleem aan het oplossen en inmiddels heel minimaal weer aan het opbouwen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:10

Hier ook zelfde ervaring. Zoek een sportkinesist geen gewone. Mijn huisarts zei dat ik nooit zou kunnen lopen haha :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:21

Ik heb alleen ervaring met compressietubes. Ik gebruik ze als ik een zware training verwacht, of wanneer ik weer ga lopen na een zware training. Heb wel het idee dat het wat doet.

Mooie intervallen, SV en Musli!
Heb je al wat gegadigden voor je 75 km kunnen vinden, SV?

Gave doelen IMAY!

Hoe is het met je spierpijn, Soepblik? Alweer wat weggetrokken?

Balen van je blessure, Fearn! Komt het niet vanuit je rug?
Een bezoekje aan de fysio is misschien geen verkeerd idee. Bij sommige verzekeringen kun je de hele maand je aanvullende verzekering nog aanpassen. Wellicht kun je nog een aanvullende verzekering afsluiten.

Mijn fysio is gelukkig bekend met hardloopblessures. Ze controleert ook altijd even of mijn bekken recht staat. In tegenstelling tot de vorige keer, ben ik nu redelijk recht.
Voel de plek nog wel waar ik gisteren behandeld ben maar het is een stuk minder pijnlijk. Krijg nu een mooie blauwe plek daar. :+
Dry needling heb ik niet zoveel moeite mee. Ik kijk alleen niet als die naald erin gaat. Net zoals met bloedprikken, alleen die naald is een stuk dikker dus dat voelt niet fijn. :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 11:23

Faringo schreef:
Bij mij inderdaad hetzelfde als bij Dilan. Nu met oefeningen dat probleem aan het oplossen en inmiddels heel minimaal weer aan het opbouwen.

Ja precies.

Wij lopen bij dezelfse sportfysio. Of naja, dezelfde praktijk :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:47

Als mijn scheenbeen niet weg is na de vakantie ga ik ook even naar de fysio. Vooralsnog voelt het als wat schade aan de aanhechting van de enkelbanden, gaat elke dag wat beter. Hardlopen nog maar even niet, mijn vriend gaat vanmiddag alleen.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:51

Gelukkig gaat het wel iedere dag wat beter Gaucho, maar inderdaad beter nu even rustig en even na laten kijken als het niet weg gaat.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:18

Hopelijk is je scheenbeen niet weg aan het einde van de vakantie @Gaucho :') maar de pijn erin zou wel fijn zijn als die weg is :P Kan me voorstellen dat je er even naar wil laten kijken mocht het niet zo zijn. Voor nu, hopelijk elke dag een beetje beter en dan straks weg.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:56

Wat gaan jullie snel, ik zal straks uitgebreid bijlezen. Iemand vroeg of ik wat aan de tips had en dat is zeker zo. Ik ben ziek geweest en nog niet helemaal hersteld, dus ik ga niet zo hard. Ik heb eergisteren 0,33 km hardgelopen en gisteren 6 km gewandeld. Voor ik ziek werd wandelde ik gemiddeld 14 km zonder moe te worden, dus ik heb flink ingeleverd. Maar we gaan de goede kant op.

Superfixen, wauw! Wat een afstanden loop jij, daar kan ik alleen van dromen.

Verder sterkte voor degenen met blessures.

Ik loop overigens op barefootschoenen, zijn er meer lopers die dat doen?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:05

Momenteel heb ik 't niet zo breed, 35 euro per behandeling is dus best wat :P Maar ik heb hier en daar wel wat contacten via via- die fysiotherapie (of iets in die richting) studeren, dus wie weet.

Heb wel net even nieuwe schoenen besteld, merkte dat de demping er nu wel echt uit is, dus hopelijk geeft dat al verbetering :)

@Puera de blessure is echt plotseling ontstaan, op een heel koude dag, dus ik denk dat het daar gewoon door kwam. Ik heb echt een jaar lang nergens last van gehad verder, dus denk dat m'n houding wel ok is :) maar het kan zeker geen kwaad om eens te laten checken natuurlijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:30

Puera er waren vier mensen die wel interesse hadden om mee te gaan, maar of dat uiteindelijk dan doorgaat, geen idee.
Scheelt dat het nog lang duurt.
Ik schrijf me in ieder geval gewoon in en dan zie ik wel hoe of wat.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:15

Nieuwe schoenen kan ook wat helpen Fearn :) als het zo plotseling is gekomen en je er nooit eerder last van hebt gehad, is de kans ook wel aanwezig dat het met wat rust vanzelf weer weggaat.

Hier net ook het rondje er weer op zitten, goed tussen de buien door gelopen gelukkig! Erg veel vogels vandaag, een stuk of 6 ooievaars bij elkaar, een groep van ongeveer 10 fazanten en een hele grote familie puttertjes die gezellig even mee vlogen <3 ik kan daar zo van genieten!

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:39

Had iemand mij kunnen waarschuwen voor hagel en wind precies op de helft van mijn route? Omkeren was geen optie, maar alles wind tegen op de terugweg. Pfff... had medelijden met mijn mede verkeersdeelnemers maar nog het meest met mijzelf....moet wel altijd lachen in de regen, maar :brr:
Zo. Koud!

Afbeelding

Koud en een nat pak dus toen ik thuis kwam maar wel het nieuwe rondje gelopen wat ik in mijn hoofd had. Heen en weer langs het kanaal en over de fly-over was leuk. Hou wel van alleen maar rechtdoor op asfalt door mijn polder routes geloof ik }:0
En dan lees ik hier zoveel berichtjes van mensen met blessures, pijn en herstellende van ziek zijn. Wat rot voor jullie allemaal! #)
Geen goed begin van het nieuwe jaar en wens jullie een spoedig herstel.
@Gaucho: vermaak je je wel op Texel en kun je uit de (wandel) voeten?

Terwijl ik het bad vol laat lopen poets ik nog even verder op de zalmroze neusjes van mijn hardloopschoenen. Verkeerde keuze, ze kwamen zwart terug #zonde

Ben ik de enige die dit doet? Voel mij een gekkie _/-\o_ #koestermijngympies

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:59

@Kylan wat heerlijk met al die vogels <3 het is ook altijd zo leuk als het weer lente wordt en er wat meer vogeltjes beginnen te fluiten.

Ik heb goede hoop in mijn nieuwe schoenen! Haha

Oh vreselijk BB80, vooral als je dan nog zo ver van huis bent. Hier ook net op de fiets in tegenwind en met regen :P maar tenminste wel in een dikke winterjas.

Geniet van je bad! Ik maak zo even een warme choco! <3

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:40

Ik kreeg ook een buitje over me heen. Les 25 van 30 van start to run erop zitten en wat heb ik zin in mn eigen playlists :+

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:47

Ooooh, dat had ik een week terug BB80 :brr:

Been voelt elke dag wat beter, maar voel het nog flink met wandelen dus hardlopen slaan we nog maar even over. Vermaak me verder echt prima, weer viel hier goed mee, alleen heel veel wind.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:01

Goede reden om snel weer terug te gaan! Ziet er heerlijk uit daar, geniet ervan!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:04

In mei gaan we nog een weekend, parachutespringen onder andere :D

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:28

Oei BB80 en F_Orumster jullie hadden minder geluk met de buien. Geniet van een welverdiende warme douche/bad of chocomel!
Schoenen schoon houden doe ik niet aan, ik ben altijd blij als ze gewoon een beetje smoezelig zijn dan valt het niet zo op als er een vlek bij komt :+

Gaucho fijn dat het wel verbeterd en dat je alsnog en fijne tijd hebt daar! Parachute springen?? Wat gaaf, ik zou dat echt nooit durven :oo

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:00

Ik kuis ze nooit. Vind het wel lekker als ze zwart zijn, dan zie je dat ze gebruikt zijn :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:11

Ik loop ook met vieze schoenen.

Doen jullie nog oefeningen ter verbetering van je loop techniek? Bijv knieheffen voor meer impuls?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 22:25

F_Orumster schreef:
Ik loop ook met vieze schoenen.

Doen jullie nog oefeningen ter verbetering van je loop techniek? Bijv knieheffen voor meer impuls?

Yup, momenteel is dat de helft van mijn training :)

Juist om goed te leren lopen.

Daisyyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:36

Ik dacht, laat ik hier ook maar eens kijken!
Ben nu sinds driekwart jaar bezig met hardlopen bij de fysio (covid gehad in dec 2020). Ik wilde graag gaan hardlopen, dus samen met de fysio opgestart met interval training. Maar eigenlijk blijf ik al driekwart jaar op hetzelfde hangen. De interval training is 1,5 min hardlopen en 2 minuten wandelen. Dat doe ik dan 6x. Maar na 2x 1,5 min hardlopen schiet mijn hartslag al naar de 185/190. Mijn fysio zegt dan dat ik i.p.v. 2 min dan 3 minuten moet wandelen. Maar het lijkt niet echt te werken. Ja mijn hartslag daalt dan wel tot onder de 140, maar zodra ik weer begin te rennen schiet hij weer naar de 180.
Aangezien ik nooit echt heb hardgelopen weer ik nog of dit normaal is?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 22:41

Daisyyxx schreef:
Ik dacht, laat ik hier ook maar eens kijken!
Ben nu sinds driekwart jaar bezig met hardlopen bij de fysio (covid gehad in dec 2020). Ik wilde graag gaan hardlopen, dus samen met de fysio opgestart met interval training. Maar eigenlijk blijf ik al driekwart jaar op hetzelfde hangen. De interval training is 1,5 min hardlopen en 2 minuten wandelen. Dat doe ik dan 6x. Maar na 2x 1,5 min hardlopen schiet mijn hartslag al naar de 185/190. Mijn fysio zegt dan dat ik i.p.v. 2 min dan 3 minuten moet wandelen. Maar het lijkt niet echt te werken. Ja mijn hartslag daalt dan wel tot onder de 140, maar zodra ik weer begin te rennen schiet hij weer naar de 180.
Aangezien ik nooit echt heb hardgelopen weer ik nog of dit normaal is?

Heb je er ook last van? Snel buiten adem of verzuurd bvb?

Mijn hartslag zit al gauw boven de 170, die schiet soms door naar de 200 volgens mn horloge.

In rust is ie juist weer lager dag gemiddeld.
Moet volgende week naar de cardioloog hiervoor, dus ben benieuwd