Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:40

Ik zweer met m'n cup K bij de freya pure sculpt. Heb een relatief kleine omvang en daarmee kwam ik maar bij weinig merken uit. Deze zit prima en ziet er ook nog prima uit.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:15

secricible schreef:
Ook bij teveel melk kan een baby groene poep krijgen, door teveel suikerrijke voormelk en te weinig vette achtermelk.

Hier de eerste dag in Italië veel afgewisseld om het ventje maar genoeg vocht binnen te laten krijgen. Daarom de dagen erna groene luiers. Teveel voormelk gehad.

Vandaag bij het CB geweest. Ventje groeit ontzettend goed en ik had volgens de verpleegkundige lekkere slagroom in mijn borsten :D (dan denk ik, hoe kan je dat weten, jij hebt het niet geproefd :+ ;) )

Afgelopen dinsdag de eerste KV gegeven. In eerste instantie lichte zorgen omdat de poepluier uitbleef. Dus gelijk ook maar gevraagd vandaag en CB ziet geen problemen dit af en toe te doen. Vanavond vlak voor het eten kwam er na een flinke pruttel ook weer een lekkere mosterdluier tevoorschijn. Dus we gaan dit zo volhouden. En natuurlijk de voeding die we overslaan kolven om een voorraad op te bouwen.

Vraagje: morgenavond hebben wij een bruiloft. Ventje gaat uit logeren. Is het slim om 's nachts een wekker te zetten om te kolven? Ik wil kolven als we thuis komen (rond 1.00 uur gok ik) en dan 's ochtends als ik wakker wordt (sowieso voor 9 uur). Dan zit er best wat tijd tussen... Loopt gelijk je peoductie terug als je een voeding overslaat?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:19

Ik werd er op het begin wel wakker van als ik te lang niet gevoed had.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 21:45

Ik zou voor 1x lekker genieten van je nachtrust en geen wekker zetten. Kolf wel klaar leggen, mocht je wakker worden met veel stuwing kun je altijd nog kolven.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:30

_lautje_ schreef:
Bereid je de fles kv wel goed? Dus echt met bereiden roeren/ mensen met een vork. En warm genoeg water zodat het poeder makkelijker smelt?

Hier 3 kinderen met behoorlijke obstipatie en uiteindelijk hielp het tijdelijk geven van lactulose en Hero voeding bij jongste en oudste het beste. De oudste kreeg Hero comfort ivm reflux en jongste gewone Hero. Nutrilon geeft vaker obstipatie klachten.

Volgens instructies, water op lichaamstemperatuur en 10sec schudden. Ik vul bv aan met kv, dus is vaak maar een kleine hoeveelheid. Zal cb morgen ook eens vragen. Het stomme is dat hij vanaf het begin kv bij heeft gekregen omdat mijn bv niet snel genoeg op gang kwam en dat de eerste weken prima ging ^)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:37

Kv schudden moet je nooit doen. Wordt wel aangeraden op de pakken zelf, maar je schud de moleculen in de melk kapot. Je creeert lucht in de melk wat krampjes kan geven en vaak is het nog niet volledig opgelost.
Met een vork zachtjes roeren werkt het beste. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 03:07

Wat suf dat het zo op de verpakking staat. Ik dacht dat moleculen kapot schudden alleen bij bv gebeurde maar bij kv dus ook.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 07:56

Hier gelukkig nooit kloven of iets dergelijks gehad!

Heb de voedingsbhs van de H&M, met die 2 in 1 verpakking, heb nu grote D, normaal kleine D, maar voldoende steun :j Je moet er alleen niet mee gaan rennen :=

Ik heb besloten om ook te stoppen met bv. Of althans om in ieder geval de laatste voeding te gaan vervangen voor een flesje (die van 22u).
LK gaf wel aan dat het de hele productie kan platgooien, maar ben het zo zat dat ik niet even lekker naar een feestje kan ofzo :+
Eind september ook bbq van m’n werk en zie het niet echt zitten om daar te kolven.

Heb nu 17 weken bv gegeven, dus hopelijk komt er nog wel wat bij :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:05

Ik ben het ook zat aan het worden. Ik geef nu bijna 15 weken. Heb nog 3 weken verlof en wilde wat leuke dingen plannen maar ik ben alleen maar aan het stressen over het kolven. Moet straks weer werken en mijn werk is heel chill wat betreft kolven maar ik moet ook een dag naar het buitenland en ik zit ook daarover alleen maar te stressen wat betreft het kolven en de voorraad in de vriezer. (Waar kan ik kolven, hoe kan ik het meeslepen de hele dag, hoe houd ik het koel, waar moet ik alles laten etc.)

Heb nu ook een melkblaar (na het vele kolven ivm die verstopping) dus het doet ook weer flink zeer. Nee, vind er nu even niks leuks aan, die borstvoeding.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:10

Het is tijd om een elektrische kolf aan te schaffen. Ik kolf nu meer dan er in een handkolf past namelijk. :')

De Elvie lijkt me heerlijk omdat het handsfree is en in je bh past! Maar de prijs is echt bizar hoog. Ik zag dat de Youha The Ins vergelijkbaar is als idee maar voor een fractie van de prijs. Is er hier iemand die de Youha heeft? Hoe bevalt deze?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:09

Maar elke elektrische kolf kan toch met een kolfbh?
Kreeg van vriendin ook nog de tip enkel de bh aan te doen als je kolft, omdat hij anders snel elasticiteit verliest.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:19

Kana schreef:
Het is tijd om een elektrische kolf aan te schaffen. Ik kolf nu meer dan er in een handkolf past namelijk. :')

De Elvie lijkt me heerlijk omdat het handsfree is en in je bh past! Maar de prijs is echt bizar hoog. Ik zag dat de Youha The Ins vergelijkbaar is als idee maar voor een fractie van de prijs. Is er hier iemand die de Youha heeft? Hoe bevalt deze?

Ik heb afgelopen week de Youha binnen gekregen. Vind hem ideaal! Past mooi in de BH en ik kon er gewoon de stallen mee mesten, was ophangen en zo nodig ons kindje oppakken. Opbrengst is hetzelfde als bij de Ardo die ik te leen heb.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:07

Wat dat betreft gaan ontwikkelingen zo snel. Kunnen kolven en de stallen doen is wel heel handig. Ik moest er altijd voor gaan zitten. Maar ik vond het nooit erg om te doen. Ik heb ook op de gekste plekken gekolfd maar het is altijd goed gekomen.

Enige wat me heel erg tegen is gevallen is de bruiloft van mijn broer destijds. Dochter was toen 6 mnd. Ze mocht niet mee. Ze mocht wel met godsgratie mee toen de fotograaf eerst bij hun huis kwam. Daarna heeft de oppas haar meegenomen. Er was mij een kolfruimte beloofd op de feestlocatie. En een koelkast waar ik de melk in kon doen. Maar ik heb in de auto moeten kolven, totaal 3 keer omdat de dag zo lang duurde. Melk moest ik in een koeltasje doen die ik gelukkig mee had. Was toen zo blij dat ik een kolf op batterijen had en dat ik zo slim was geweest uit voorzorg batterijen erin te doen. Ik had al zo'n voorgevoel dat het niet goed geregeld zou zijn. En schoonzus bleek achteraf nb zelf zwanger te zijn een aantal weken op hun trouwdag.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:24

Hier ook de Youtah. Vooral handig om tijdens het voeden te kolven :j of in de auto bijvoorbeeld

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:31

Ik heb nu Noppies bh's, maar bij 2 bh's begint de beugel eruit te steken. Dus ik moet even wat andere bestellen. Bedankt voor jullie tips, ga eens kijken!!
Ik draag 85D

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 20:12

Ik ben blij met de Carriwel beha met gelbeugels, ik heb er 2 en die draag ik al sinds de zwangerschap!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:48

Ik heb een bh van Magic Mommy. Vind ik ook erg fijn, gewoon zonder vulling en andere poespas. Maar heb ook een niet al te grote cup. Hij is wel mooi stevig en strak. Was ideaal tijdens de stuwing.

Voor degene die hun kindje naar een gastouder/oppas oid brengen... Hoe geven jullie melk mee? Iedere dag vers mee uit de koelkast of vul je daar een vriezer met bevroren melk? Zo ja, hoeveel leg je daar dan (extra?) neer?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:14

Eerste dag van m'n werkweek geef ik vriezer melk mee. Daarna gekolfde melk. 1 extra voeding.

NoLimit_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 23:08

Voor de mensen die twijfelen over doorgaan met bv als ze weer gaan werken omdat de tijden niet uitkomen of bang zijn dat ze in de avonden niet meer wat leuks kunnen doen zonder te kolven, ik heb nooit op vaste tijden gevoed/gekolfd en geef nu al 8 maanden bv.

Af en toe zat er 6 uur of meer tussen als dat even zo uitkwam.
Op mijn bruiloft (baby 6 maanden) heb ik om 13.00 mijn jurk aangetrokken en om 22.00 ging hij pas weer uit. Als je de dag erna weer regelmatig kolft/voedt dan daalt het niet gelijk (bij mij dan).

Ik geef op maandag vriezer, dinsdag vers van maandag, woensdag (halve dag) vers van dinsdag, donderdag 1x vers vam dinsdag en 1x vriezer. Op de opvang ligt/lag een reserve in de vriezer maar omdat ze vaak maar 2 van de 3 voedingen dronk afgesproken dat ze de 3e voeding kv mag als ze wilt. (Krijgt al 1x per dag kv+pap als ontbijt).

Eens in de zoveel tijd ververs ik de vriezer voorraad weer, dan gaat alles gelijk na het kolven de vriezer in en krijgt ze de melk die het langst in de vriezer ligt mee.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 23:18

Ik kolf inderdaad ook nooit vaste tijden. Probeer overdag nooit langer dan 4 tot 5 uur ertussen te hebben, liefst maximaal 4 uur. Snachts soms wel 6 uur.

Heb het idee dat juist het wisselend kolven ervoor zorgt dat de productie wat stabieler blijft. Al kolf ik nu pas 7 weken, dus wie weet juich ik te vroeg :D

Bedankt voor de tips wbt gekolfde melk mee geven. Ik heb nu 1 liter in de vriezer kunnen leggen in 5 dagen tijd, dus heb denk ik wel voldoende in de voorraad nu.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 23:37

Ik heb idd ook het idee dat wanneer ik niet op vaste tijden kolf het goed gaat. Ik voed immers ook niet op vaste tijden.

Vanmorgen had ik volgens mij om een uur of 4 of 5 gevoed en de opvang pas weer half 10 dus er zit wel vaker langere tijd tussen.
Foutje van mij, volgens leidster had ik overgedragen 6uur en ik dacht tussen 4 en 5. Maar was ook dramatisch laat vanmorgen en een huilende dochter -O-. Overigens moesten ze hem om half 10 wakker maken :oo

NoLimit_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 07:04

Ik kijk snachts niet meer op de klok en als ze laat wakker wordt in de ochtend krijgt ze geen pap want dan breng ik haar gelijk weg en om 9u krijgt ze alweer fruit op kdv. Dus geef ook vaak een schatting bij de opvang en ze kijken gewoon wanneer ze het aangeeft ipv naar de klok. Soms wilt ze nog niet drinken en een kwartier later heeft ze ineens trek. Soms zit er 2u tussen en soms 4u.

Ik vries nog steeds per 125ml in, was omhoog gegaan naar 150ml maar ze drinkt bijna nooit zoveel dus dat is zonde.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:04

Ik geef inmiddels al drie weken enkel sochtends en savonds borstvoeding terwijl ze “nog maar” 4,5 maand is. Nachtvoedingen heeft ze maar 2 maand gewild en altijd genoeg gehad aan 1 borst. Nu is dat nog steeds zo. Er zit dus iedere keer een behoorlijke tijd tussen de voedingen maar de productie lijkt op dit punt stabiel te blijven. Kijk en luister naar je eigen lichaam :) bij mij was het voor de productie nooit een punt een voeding over te slaan

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:35

Hier een meisje wat al sinds 5 weken niet meer 'snachts komt, maar overdag op schema krijgt.
Ik heb zelf ADHD en voeden op verzoek was voor mij mentaal super zwaar, omdat ik geen idee had hoe mijn dag eruit ging zien. Dit werkt voor mij heel fijn.

Wisselend kolven is op het werk nog lastiger dan gepland, werk als AOA verpleegkundige dus altijd super druk, door nu op vaste tijden te kolven geef ik ook mijn collega's wat duidelijkheid wat zorgt voor wat rust op de afdeling en in mijn hoofd. Ik kan nl niet opeens zeggen; ja ik ga nu kolven.

Hier in overleg met de LK besloten om nu dus de laatste voeding te vervangen voor fles, en dan die van 18u als laatste te gaan zien. Zo kan ik dus wel nog blijven voeden, hopelijk!, en heb ik wat meer "vrijheid" en als mijn wekken dan om 5u gaat hoef ik niet om 22u nog een voeding te doen..

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 15:26

Ik gaf vanaf de geboorte tot nu BV d.m.v. een tepelhoedje. Ik heb vlakke tepels waardoor er in het ziekenhuis gelijk een tepelhoedje werd gegeven. Ikzelf heb er nooit bij nagedacht dat dit een tijdelijke oplossing is, totdat iemand vroeg hoe lang ik nog met een tepelhoedje moet voeden…

Nu ben ik het gebruik van het tepelhoedje aan het afbouwen. Dochter is 4,5 week oud. Ze heeft wat moeite met aanhappen maar het lukt wel en dan drinkt ze ook goed. Wel heb ik het idee dat ze eerder stopt met drinken, zou dit zijn omdat ze meer moeite moet doen en dus eerder vermoeid is? Ze komt vandaag ook elke 2 uur, terwijl er eerder 3/4 uur tussen zat. Zou dit zijn omdat ze toch niet voldoende binnen krijgt?

Hebben jullie tips om het gebruik van het tepelhoedje af te bouwen? Zal in ieder geval maandag een Lactatiekundige bellen voor tips. Maar vind het wel fijn om tips van ervaringsdeskundigen te horen :)