Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:52

_Lorette_ schreef:
Mijn oma is ook bewust niet naar het ziekenhuis gebracht en ik hoor dat heel veel...

Mijn oma is 80 en zegt dus wel koste wat kost te willen behandeld worden, is fysiek nog redelijk oké maar begint ook al wel echt drie keer in een gesprek hetzelfde te vragen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:00

sureido schreef:
Vind het echt een super interessante discussie en misschien ook wel ‘leuk’ om een topic over te openen, hoe mensen daar in staan. Inderdaad een super onethische kwestie maar moet je inderdaad iemand van 80+ echt helemaal op de rails willen houden ongeacht hoe diegene eruit komt?

Want ik las over die loting om IC bedden en dat de regering met een spoedwetgeving wou ingrijpen dat artsen sowieso voor een jonger iemand zou kiezen als de kansen gelijk zijn. Bij 60-40 snap ik dat maar als er iemand van 18 komt en er ligt iemand van 85, vind ik dat wel echt bizar als diegene van 85 voor gaat.

Er zijn zeker hele vitale 85 jarigen die nog goed bij de tijd zijn. Maar over het algemeen lijkt het me toch niet dat 85 jarigen en ouder echt op de IC belanden, in slaap gebracht en aan de beademing om ze er kost wat het kost doorheen proberen te halen? Natuurlijk begrijp ik dat ze zuurstof en pijnstilling krijgen, wellicht een medicatie via infuus oid. Maar echt op de buik in slaap aan de beademing ...

Nu heb ik geen opa's en oma's meer, maar ik zou ze er dan niet kost wat het kost doorheen willen proberen te trekken. Als zij te ziek worden, dan pijn bestrijding en inzetten op het comfortabel blijven.
Veel van mijn cliënten op die leeftijd geven aan dat zij liever mensen zien met het risico corona te krijgen. En mocht dit gebeuren, dat ze dan niet in het ziekenhuis behandeld willen worden met het doel ze er doorheen te trekken. Zo zijn er ook cliënten met een niet-reanimeren verklaring.

Ik vind het echt een hele lastige ethische kwestie. Ik besef me ook dat ik dit nu heel makkelijk zeg, maar stel dat je als arts oid daadwerkelijk die overweging moet maken. Dat lijkt me erg heftig en pijnlijk.
Ik denk wel dat het vaak familie van een ouder iemand zal zijn of de persoon zelf die aangeeft dat het goed is en ze geen verdere heftige behandeling willen, buiten pijnbestrijding en patiënt comfortabel houden. En daar moet wel naar geluisterd worden vind ik. In dit geval ook naar de directe familie als zij allemaal op één lijn zitten en de patiënt zelf niet meer kan beslissen. En vaak zal dat niet zijn om het bed aan een jonger iemand/ander te geven, maar meer omdat de kans op een slechte uitkomst of er ernstig beschadigd uitkomen groot is.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 08-01-21 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:02

sureido schreef:
_Lorette_ schreef:
Mijn oma is ook bewust niet naar het ziekenhuis gebracht en ik hoor dat heel veel...

Mijn oma is 80 en zegt dus wel koste wat kost te willen behandeld worden, is fysiek nog redelijk oké maar begint ook al wel echt drie keer in een gesprek hetzelfde te vragen.

Ja is echt zo verschillend per persoon
Zag laatst een bijna honderdjarige op tv en dacht echt wow zo goed ..zowel fysiek als geestelijk
Terwijl sommige 70 jarigen al helemaal vd wereld zijn
Ik denk dat men ook echt het hele dossier moet meenemen in een afweging en niet zomaar een leeftijdsgrens ..laat de artsen dus maar bepalen zou ik zeggen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:25

Jeetje ... net in onze medewerkers update het bericht dat er nu al collega's naast het vaccin grijpen, omdat alle beschikbare vaccins al vergeven/ingepland zijn. Ik schrik daar best van. Mijn 1e en 2e vaccinatie staat gepland en gaat gelukkig gewoon door.
Natuurlijk is het een goed teken dat de vaccinatie bereidheid zo groot is, maar het is zo zuur dat er gewoon niet voldoende vaccins zijn. Pas als zeker is dat en wanneer er een nieuwe vaccins komt, kunnen zij hun afspraak inplannen.

Fenneeee

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:33

Net geprobeerd een afspraak te maken. Maar omdat ik nog binnen de 4 weken zit van mijn positieve uitslag mag ik nog niet. Moet volgende week terug bellen. Wel blij dat ik nu de knoop heb doorgehakt om het toch wel te doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:47

bigone schreef:
Dat zijn meestal de mensen in verpleegtehuizen, 75 % is dementerend en die sleep je niet naar een ziekenhuis. Ook zeer oudere mensen die zich met allerlei hulp nog met redden kiezen er iom kinderen heel vaak voor om niet naar de ic te gaan. In tegenstelling tot bvb Spanje en Italië , daar ging iedereen het ziekenhuis in. Wanneer dat hier ook zou gebeuren was code zwart geen vraag maar dagelijkse kost.

Ja, en nee, want dan hadden we ook nooit zo weinig Ic bedden gehad natuurlijk :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:59

Hopelijk komt het niet zo ver, want ik vind dat wel degelijk een aanfluiting voor ons medisch systeem. En hopelijk wordt dan ook met de familie overlegd.
BV als het om mij of mijn man zou gaan, dan willen wij bij ongeveer evenveel kans, zelfs als het kind of de jongeren medemens wat minder kans heeft, dat het kind of de jongere medemens voor gaat. Het is dan niet anders want wij mochten al 77 jaar en 62 jaar worden.
Ik vertrouw de artsen in hun afweging daarin.
WANT als ik veel meer kans heb en die is significant vergelken met het kind of de jongere medemens, dan wil ik dat ze voor mij of mijn man gaat daar wij alletwee uit families komen met zeer goede genen (lees tot hogere leeftijd 90+) goed gezond. Dus om dan automatisch te kiezen voor de kansloze kans gezien de leeftijd vind ik ook niet kloppen want bij mij gaat het dan wellicht om 28 jaar die weggegooid wordt en bij mijn man om 15 jaar.
Maar zoals ik het uitgelegd heb op TV gaat het ook zo en ik vind dat de overheid daar niet tussen moet komen en een loot systeem zou ik zelf erg op tegen zijn. Maar ik zou het wel fijn vinden als het overlegd wordt met mij cq mijn man, omdat wij zelf al heel dankbaar zijn over onze leeftijd die we tot nu toe in gezondheid hebben mogen bereiken en zeker niet willen dat ten koste van alles levens gerekt wordt.
Wij hebben wel besloten, dat manlief of ik, hoe naar ook, zeker ons laten opnemen in het ziekenhuis , mocht dit ooit nodig zijn vanwege covid, in de hoop dat we er goed door heen komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:59

Fenneeee schreef:
Net geprobeerd een afspraak te maken. Maar omdat ik nog binnen de 4 weken zit van mijn positieve uitslag mag ik nog niet. Moet volgende week terug bellen. Wel blij dat ik nu de knoop heb doorgehakt om het toch wel te doen.

Wat stom. Je kan toch wel vast de afspraak maken? Gaat bij mij ook een probleem worden dan. Mijn positieve test was op 23 dec. Maar goed. Ik heb nog geen uitnodiging. Wacht het rustig af.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:08

Of zelf rekenen wanneer je dan ongeveer uitkomt en bij bellen aangeven dat je pas vanaf die datum kunt. Ze komen toch met data. Een ''dan kan ik niet'' lijkt me wel volstaan. Al kan ik me niet meer herinneren of ze mij echt gevraagd hebben of ik corona heb gehad. Bij mij was de eerste optie al ruim 2,5 week later dan het belletje.

Ik had officieel ook nog niet mogen bellen. Ik heb een digitale brief gehad, gericht aan alle collega's met de uitnodiging voor vaccinatie. Mijn persoonlijke brief die ik straks mee moet nemen is nog onderweg. Ik heb aan de telefoon gezegd dat ik een brief heb. Ik ben blij ook, want nu blijkt al dat mensen geen afspraak meer kunnen maken omdat alle vaccins hier al vergeven zijn. Pas als duidelijk is of en wanneer er nieuwe toevoer vaccins komen, kunnen de mensen pas een afspraak inplannen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:10

O ja lekker dan. Begint al goed :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:14

Ja want er zijn minder vaccinaties beschikbaar dan de jonge had gemeld. Wederom weer iets wat niet waar gemaakt kan worden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:19

purny schreef:
Ja want er zijn minder vaccinaties beschikbaar dan de jonge had gemeld. Wederom weer iets wat niet waar gemaakt kan worden

En we krijgen er ook een heleboel meer, extra inkoop door EU van astra zenica.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:26

purny schreef:

Daar kan hij ook niks aan doen. Als er minder wordt afgestuurd en er een partij later komt dan beloofd. -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:28

Precies, hij heeft bij alle planningen aangegeven dat alles onder voorbehoud van levering is en dat de beperkende factor de levering zou worden.
De beste man staat niet zelf in de fabriek he.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:42

LienC schreef:
Hoezo heb je 2 of meer nodig? Volgens mij is dat niet zo, want er zijn meerdere generaties. Als ik al kijk naar mijn overoma (100), die kreeg 4 kinderen waarvan 1 mijn oma. Daar zijn in totaal al wel 17 (achter)kleinkinderen.

Ik denk dat die grens dus veel lager zou moeten. Al speelt ouder worden zeker een rol. Ik las hier laatst een topic met allerlei berichten over mensen die er niet zouden zijn zonder de medische zorg.

2.1 is het vervangingsratio, niet alle kinderen overleven tot volwassenheid, maar ook niet alle vrouwen krijgen (genoeg) kinderen.
Dat veel mensen langer leven dan hun vruchtbare periode is iets anders. Later sterven komt door goede voeding, hygiene en gezondheidszorg, maar als je geen vervanger (dus kind) hebt bij overlijden, is de bevolking met 1 persoon gekrompen. Als je kijkt naar grafieken over bevolkingsopbouw naar leeftijd, dan zie je in de westerse wereld een omgekeerde piramide (veel ouderen, maar weinig aanwas door geboortes) en in andere landen juist een heel brede basis omdat er veel jonge mensen zijn en dus kinderen geboren worden. Ook als die per vrouw minder kinderen krijgen, duurt het even voordat de bevolking gaat krimpen. Immers er zijn veel vrouwen in de vruchtbare leeftijd en ook als die niet allemaal kinderen krijgen, worden er nog steeds veel geboren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:46

bigone schreef:
purny schreef:

Is er al bekend wanneer die gekeurd gaan worden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:47

Nee geloof het niet. In de planning staat start vaccinatie daarmee eind januari/begin februari maar ja moet het wel eerst goedgekeurd worden

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:11

SusanH schreef:
Fenneeee schreef:

Wat stom. Je kan toch wel vast de afspraak maken? Gaat bij mij ook een probleem worden dan. Mijn positieve test was op 23 dec. Maar goed. Ik heb nog geen uitnodiging. Wacht het rustig af.

Nee het kon absoluut niet. Ik dacht ook maar ik kan toch gewoon een afspraak maken. Kan toch niet volgende week terecht. Maar nee moest echt volgende week bellen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:30

purny schreef:
bigone schreef:

Is er al bekend wanneer die gekeurd gaan worden?

Parool berichtte vandaag dat astrazenica waarschijnlijk volgende week indient, dus voor einde vd maand zou er dan waarschijnlijk goedkeuring zijn

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:27

Mijn bericht gaat niet over nieuwe vaccins maar de EU heeft 300 miljoen extra Pfizer ingekocht waarvan 75 miljoen eerste kwartaal geleverd word waarvan wij er weer naar rato krijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:29

Mensen met antistoffen mogelijk achteraan aansluiten. Ik ben daar helemaal niet blij mee. Ik heb er niet om gevraagd om corona te krijgen. En wie zegt dat ik het niet een 2e keer kan krijgen? Daarnaast, hoe gaan ze checken of je anti stoffen hebt?

Edit: nou ja het maakt toch niks uit want de komende weken kun je geen afspraak meer maken.... -O-

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:52

SusanH schreef:
Mensen met antistoffen mogelijk achteraan aansluiten. Ik ben daar helemaal niet blij mee. Ik heb er niet om gevraagd om corona te krijgen. En wie zegt dat ik het niet een 2e keer kan krijgen? Daarnaast, hoe gaan ze checken of je anti stoffen hebt?

Enerzijds snap ik je wel. Ik zou me ook een soort van benadeeld voelen. Als je gevaccineerd bent, mag je er immers niet vanuit gaan dat je én beschermd bent én een ander niet kan besmetten. Maar als je corona gehad hebt, gaan ze er met een dergelijke regel ineens wel vanuit dat je antistoffen hebt en dat de kans heel klein is dat je het nog een keer krijgt en/of een ander kan besmetten. Dat strookt niet met elkaar. Al moet ik eerlijk zijn dat ik er niet in geloof dat het echt nodig is om je aan alle beperkingen te houden als je eenmaal 2 weken dat 2e vaccin erin hebt zitten ... maar goed.

Anderzijds zijn er wel sterke aanwijzingen dat de meeste mensen toch een behoorlijke tijd immuun zijn. De kans anderen ongemerkt te besmetten zal ook laag zijn. Vanuit dat oogpunt snap ik wel dat de mensen die meer risico lopen dan voorrang krijgen, zolang er niet voldoende vaccins zijn.

Maar ik heb mijn afspraak staan en ben erg blij. In jouw schoenen zou ik bij een dergelijke regel ook erg balen hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:55

Ach ja gaat toch weken duren voor er nieuwe afspraken gepland kunnen worden. Geeft niet veel hoop voor de toekomst en een snelle uitweg uit deze crisis.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:02

Nou inderdaad. Tegen de tijd dat de laatste nog gevaccineerd worden, is de immuniteit bij de eerste groep gevaccineerden misschien al weer laag of weg. Nu hebben ze de capaciteit qua personeel om veel te vaccineren. De bereidheid lijkt me GELUKKIG heel groot. En dan zijn de vaccins al heel snel op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:06

Nouja ik snap je wel, maar statistisch gezien is het wel waarschijnlijker dat jij iig meer antilichamen hebt om in ieder geval die iets langere wachttijd te overbruggen dan iemand die geen covid heeft gehad. Dus ik snap de redenatie daarachter wel.