sureido schreef:Vind het echt een super interessante discussie en misschien ook wel ‘leuk’ om een topic over te openen, hoe mensen daar in staan. Inderdaad een super onethische kwestie maar moet je inderdaad iemand van 80+ echt helemaal op de rails willen houden ongeacht hoe diegene eruit komt?
Want ik las over die loting om IC bedden en dat de regering met een spoedwetgeving wou ingrijpen dat artsen sowieso voor een jonger iemand zou kiezen als de kansen gelijk zijn. Bij 60-40 snap ik dat maar als er iemand van 18 komt en er ligt iemand van 85, vind ik dat wel echt bizar als diegene van 85 voor gaat.
Er zijn zeker hele vitale 85 jarigen die nog goed bij de tijd zijn. Maar over het algemeen lijkt het me toch niet dat 85 jarigen en ouder echt op de IC belanden, in slaap gebracht en aan de beademing om ze er kost wat het kost doorheen proberen te halen? Natuurlijk begrijp ik dat ze zuurstof en pijnstilling krijgen, wellicht een medicatie via infuus oid. Maar echt op de buik in slaap aan de beademing ...
Nu heb ik geen opa's en oma's meer, maar ik zou ze er dan niet kost wat het kost doorheen willen proberen te trekken. Als zij te ziek worden, dan pijn bestrijding en inzetten op het comfortabel blijven.
Veel van mijn cliënten op die leeftijd geven aan dat zij liever mensen zien met het risico corona te krijgen. En mocht dit gebeuren, dat ze dan niet in het ziekenhuis behandeld willen worden met het doel ze er doorheen te trekken. Zo zijn er ook cliënten met een niet-reanimeren verklaring.
Ik vind het echt een hele lastige ethische kwestie. Ik besef me ook dat ik dit nu heel makkelijk zeg, maar stel dat je als arts oid daadwerkelijk die overweging moet maken. Dat lijkt me erg heftig en pijnlijk.
Ik denk wel dat het vaak familie van een ouder iemand zal zijn of de persoon zelf die aangeeft dat het goed is en ze geen verdere heftige behandeling willen, buiten pijnbestrijding en patiënt comfortabel houden. En daar moet wel naar geluisterd worden vind ik. In dit geval ook naar de directe familie als zij allemaal op één lijn zitten en de patiënt zelf niet meer kan beslissen. En vaak zal dat niet zijn om het bed aan een jonger iemand/ander te geven, maar meer omdat de kans op een slechte uitkomst of er ernstig beschadigd uitkomen groot is.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 08-01-21 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt