De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:17

Besmette man in grensgebied Sittard blijkt vorige week meermaals in NL te zijn geweest.
Kan bijna niet anders dat de griep al hier is.

Ik niet heel ongerust om de griep. Meer op evt quarantaine. Dat ik, of bijv mijn man, twee weken weg moet. Hoe regel je dat met kids? Werk? Verzorging van de dieren?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:20

8nnemiek schreef:
Robijntjah schreef:
Mocht hij mensen besmet hebben in Limburg is daar nu geen houden aan, denk even aan carnaval.
Jeetje...

Ik denk ook dat de kans vrij groot is dat er al besmette mensen in Nederland rondlopen. Waarschijnlijk ook op andere plekken in Nederland, via mensen die in Oostenrijk en Italië zijn geweest, maar zo lang die mensen niet met hun kuchje naar de huisarts gaan horen we daar niks van.

Ja maar ja, wat verwacht je dan? Vorige week waren er nog berichten van een griepepidemie. Ik ga nooit naar de HA als ik griep heb, tenzij hoge koorts. Moet je nu wel ineens rennen dan? Ik ben vorige week geweest omdat het me te lang duurde. Enige onderzoek die ik kreeg was een vingerprikje voor ontstekingswaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:23

Ik ken ook wel wat mensen die hem behoorlijk zitten te knijpen nu. Soms omdat ze zelf fysiek kwetsbaar zijn, soms omdat ze iemand hebben in hun omgeving waar ze erg bezorgd over zijn. Anderen omdat ze gewoon wat angstig aangelegd zijn. Ik denk dat het niet verkeerd is om daar ook soms een beetje begrip voor op te brengen. We zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Ik zie zelf geen aanleiding tot paniek. Wel tot een stukje nuchterheid en gezond verstand. Niet op allerlei vage aannames dingen gaan doen of laten, maar zorgen dat je weet hoe het in elkaar zit. Ik geef prioriteit aan goede (hand)hygiëne en de andere adviezen die de WHO / RIVM / GGD geeft. En volg de ontwikkelingen. Meer niet.

Om daarnaast ook nog te gaan winterzwemmen omdat het gezond zou zijn, dat vind ik dan weer nogal over de top. :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:25

Marie_Anne schreef:
Ik had het alleen over dat ene zinnetje.

Er zijn ook jonge mensen die bijvoorbeeld chemo krijgen en daardoor verzwakt zijn. Die heb ik zelf in mijn omgeving en die wil ik niet missen! Iedere dode is er toch gewoon een teveel? Bovendien wordt het veel sneller verspreid dan de griep heb ik begrepen dus er zullen toch meer mensen besmet worden en dus meer doden vallen. We weten nog niet of het zich beperkt tot de winter. We weten nog heel veel niet. En zoals safina al eerder opmerkte, het is én griep én dit virus hè, niet of.

Ja maar het is nooit alleen A of B, geen enkel jaar. Er vliegen jaarlijks verschillende coronavirussen in NL rond en ook van het RS-virus heb ik volwassen mensen flink ziek zien worden. Die krijgen ook niet óf influenza, óf RSV. Sterker nog, heb je influenza A gehad kun je nog steeds influenza B krijgen. Alle influenza A patiënten kun je op 1 zaal leggen, maar influenza B moet je daar niet bij willen leggen.

Als je mijn laatste stukje over het R0 terugleest zie je dat je bij de griep ongeveer 1,5 persoon aansteekt en dat het bij corona iets meer dan 2 is. Dus ja, in feite verspreid het zich idd iets sneller. Maar het is ook niet zo dat corona zich 2x zo snel verspreid. Miljoenen mensen krijgen jaarlijks influenza maar dat hoor je ook niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:25

germie schreef:
Die lockdown betekent opstand. Daar zie ik dan inderdaad tegenop. Je kunt geen onschuldige mensen opsluiten, je krijgt verharding en dat blijft ook daarna bestaan.

Maar goed, je kunt je wapenen tegen corona door je weerstand op te krikken. Ik ben al af en toe een winterzwemmer, maar het is dus ook echt gezond: https://www.ad.nl/dossier-magazine/deze ... ~ae82c495/
Misschien moeten mensen dit meer gaan doen indien ze het aankunnen.

Ik doe dit ook! Heb vorig jaar mijn Intex zwembad gewoon laten staan en ik zwem nu in de wintermaanden gemiddeld 2 keer per week. Koudste was 3 graden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:35

elnienjo schreef:
germie schreef:
Die lockdown betekent opstand. Daar zie ik dan inderdaad tegenop. Je kunt geen onschuldige mensen opsluiten, je krijgt verharding en dat blijft ook daarna bestaan.

Maar goed, je kunt je wapenen tegen corona door je weerstand op te krikken. Ik ben al af en toe een winterzwemmer, maar het is dus ook echt gezond: https://www.ad.nl/dossier-magazine/deze ... ~ae82c495/
Misschien moeten mensen dit meer gaan doen indien ze het aankunnen.

Ik doe dit ook! Heb vorig jaar mijn Intex zwembad gewoon laten staan en ik zwem nu in de wintermaanden gemiddeld 2 keer per week. Koudste was 3 graden.

Ik moet het weer doen. Is bij mij al weer te lang geleden, maar je kwikt er echt helemaal van op. Ik doe alleen aan even dompelen. Maar toch, je huid is daarna heerlijk, alles is fit. Dus ja, ik denk echt dat dit goed zou zijn voor veel mensen.

En wat is contact hebben met? Ik raak eigenlijk nooit mensen aan. Ik reis wel met het ov, maar dat is geen contact hebben met. Ik zie contact hebben als iemand aanraken, een hand geven, dat soort dingen. En gelukkig geen man of vriend, en ik heb een hekel aan lichaamssappen bij zoenen e.d. dus dat scheelt ook al. Daarnaast, stel die man die nu in Duitsland besmet is, is heel Nederland doorgereisd met de trein, dan heb je echt geen enkele kans om de mensen terug te vinden. Gelukkig maar. De wereld lijkt al te erg op Orwells 1984.

Er is overigens ook een documentaire op netflix te vinden over wat landen aan samenwerking doen bij een epidemie, daar wordt verwezen naar sars en mers, want toen was corona er nog niet (of al wel, want er zijn vele coronavirussen). Misschien voor sommigen interessant om te bekijken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:37

Ik denk dat we er allemaal niet aan ontkomen. Als het virus in NL is, dan is dat zo.

Opzich ben ik al vanuit huis aan het werk dagelijks. Ik zou alleen geen bezoeken aan mijn klanten kunnen doen. Verder is hamsteren niet perse nodig. Ik heb een goed gevulde voorraadkast, dus kom de winter wel door zou ik zo zeggen.

Enige waar ik me wel druk om maak is mijn paard. Als ik niet uit huis zou mogen, dan is dat een serieus probleem.

Dus laten we er maar op hopen dat dat nooit nodig gaat zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:38

Babootje schreef:
Ben niet zo bang voor de griep. Alleen voor de lockdown en de gevolgen van mijn inkomen als zzp-er....

Dit dus.

Ik ben dan geen ZZPer maar mijn man wel

En ik heb de komende maand een zeer druk programma qua werk. Twee bijeenkomsten georganiseerd. Heb ik heel veel voor moeten regelen. Als dat allemaal voor niets is omdat het vanwege dit virus ;(

Als het zo is dan is het zo. Maar ik zal er echt enorm van balen.

Maar goed...het is wat het is.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:49

Supergoed idee Germie en Elnienjo, dat zwemmen in de winter! Wil ik ook gaan doen. Als je luistert naar Wim Hof, alias“ the iceman” verteld hij en bewijst hij dat je je immuunsysteem op die manier enorm versterkt. Echt super interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:52

Blacky94 schreef:
Marie_Anne schreef:
Ik had het alleen over dat ene zinnetje.

Er zijn ook jonge mensen die bijvoorbeeld chemo krijgen en daardoor verzwakt zijn. Die heb ik zelf in mijn omgeving en die wil ik niet missen! Iedere dode is er toch gewoon een teveel? Bovendien wordt het veel sneller verspreid dan de griep heb ik begrepen dus er zullen toch meer mensen besmet worden en dus meer doden vallen. We weten nog niet of het zich beperkt tot de winter. We weten nog heel veel niet. En zoals safina al eerder opmerkte, het is én griep én dit virus hè, niet of.

Ja maar het is nooit alleen A of B, geen enkel jaar. Er vliegen jaarlijks verschillende coronavirussen in NL rond en ook van het RS-virus heb ik volwassen mensen flink ziek zien worden. Die krijgen ook niet óf influenza, óf RSV. Sterker nog, heb je influenza A gehad kun je nog steeds influenza B krijgen. Alle influenza A patiënten kun je op 1 zaal leggen, maar influenza B moet je daar niet bij willen leggen.

Als je mijn laatste stukje over het R0 terugleest zie je dat je bij de griep ongeveer 1,5 persoon aansteekt en dat het bij corona iets meer dan 2 is. Dus ja, in feite verspreid het zich idd iets sneller. Maar het is ook niet zo dat corona zich 2x zo snel verspreid. Miljoenen mensen krijgen jaarlijks influenza maar dat hoor je ook niet.

Dat hoor je wel hoor, over griep, althans als je wilt.
In de winter van 2017/2018 zijn meer dan 9.000 mensen overleden aan griep in Nederland, dat was een hevige epidemie. Stel dat er dan nog dit virus bijkomt, en dat er nog eens ruim 10.000 gaan. Het is toch niet meer dan normaal dat men probeert dat te voorkomen. En dat betekent helemaal niet dat er paniek of angst is, maar dat men voorzichtig is lijkt me alleen maar goed.
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:04

Ik vind in een ijsbad gaan zitten dan weer bizar. En dat komt dan van iemand die het bizar vind om mensen te mijden.

Voor mij dus alleen maar bevestiging van dat iedereen op zijn eigen manier houvast zoekt om er mee om te gaan :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:06

Maar volgens mij heb ik inmiddels ook al zeker 2x aangegeven dat het prima is om voorzichtig te zijn en dat alles valt en staat met goede handhygiëne. Ik zeg ook nergens dat we er niet iets aan moeten doen. Maar ik kijk wel liever naar gefundeerde cijfers dan naar uitspraken als "het verspreid zich veel sneller". Want dat lijkt dus nog wel enigszins mee te vallen maar dat is wel hoe wildwestverhalen ontstaan. Want je wilt niet weten wat voor verhalen ik al op social media, of zelfs persoonlijk, voorbij heb horen komen die wetenschappelijk al lang ontkracht zijn.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:09

Nog even terug naar het koud douchen/ winterzwemmen en de hele Wim Hof methode. Hij heeft bewezen dat de mens in staat is om zijn autonome zenuwstelsel en immuunsysteem vrijwillig aan te sturen. Link naar filmpje over de Wim Hof methode, over wetenschappelijk onderzoek met zeer bijzonder resultaat daarmee.
https://youtu.be/A6jqaALpEFM

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:11

Volgens sommigen dan een bron van onbetrouwbaar nieuws, maar deze moet zeker wel genoemd worden:
https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/co ... dan-griep/

Enne, zwemmen in buitenwater in de winter heb ik genoemd als optie om de weerstand te verbeteren. Velen vinden dit raar, maar het blijkt dus echt gezond te zijn. Dat past ook zeker in het rijtje van mensen die nu ineens extra vitaminepillen gaan slikken. Maar misschien dat zo'n cryo-sauna wel net zo gezond is. Daar heb ik geen ervaring mee. En zo draagt dit allemaal weer bij aan een sterkere mens.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:13

Babootje schreef:
Ben niet zo bang voor de griep. Alleen voor de lockdown en de gevolgen van mijn inkomen als zzp-er....

Ja dat kan ik me voorstellen! Allemaal onzekerheid

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:15

Als mensen nu nog aan hun weerstand willen gaan werken is het te laat. Verstand gebruiken hygiëne maatregelen nemen en als je niet dringend er op uit hoeft thuis blijven. Ook dan draag je bij aan vermindering van verspreiding. Dus alle boodschappen voor de hele week halen en niet iedere dag bijv.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:19

Pareltjes schreef:
Als mensen nu nog aan hun weerstand willen gaan werken is het te laat. Verstand gebruiken hygiëne maatregelen nemen en als je niet dringend er op uit hoeft thuis blijven. Ook dan draag je bij aan vermindering van verspreiding. Dus alle boodschappen voor de hele week halen en niet iedere dag bijv.

Dat vind ik onnodig negatief denken. Het is nooit te laat om aan je weerstand te werken. Naast inderdaad goed handen wassen etcetera

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:22

Je kunt je weerstand niet verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:23

Blacky94 schreef:
Maar volgens mij heb ik inmiddels ook al zeker 2x aangegeven dat het prima is om voorzichtig te zijn en dat alles valt en staat met goede handhygiëne. Ik zeg ook nergens dat we er niet iets aan moeten doen. Maar ik kijk wel liever naar gefundeerde cijfers dan naar uitspraken als "het verspreid zich veel sneller". Want dat lijkt dus nog wel enigszins mee te vallen maar dat is wel hoe wildwestverhalen ontstaan. Want je wilt niet weten wat voor verhalen ik al op social media, of zelfs persoonlijk, voorbij heb horen komen die wetenschappelijk al lang ontkracht zijn.

Maar dat zijn dingen die mensen dan gewoon niet weten, dus als jij een bron hebt waaruit blijkt dat het niet sneller verspreid wordt, plaats die bron dan. Daarom vind ik dit soort topics leuk, om van te leren en om linkjes te krijgen van betrouwbare bronnen die ik zelf niet heb gezien.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:29

Arabesk schreef:
Je kunt je weerstand niet verhogen.

Kijk het filmpje anders even. Het bewijs is geleverd dat je wel degelijk je weerstand kan verhogen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:34

germie schreef:
Volgens sommigen dan een bron van onbetrouwbaar nieuws, maar deze moet zeker wel genoemd worden:
https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/co ... dan-griep/

Uit jouw artikel van inderdaad zeer onbetrouwbare bron:
Citaat:
En aangezien dit griepvirus zich ophoopt in de neusgangen, kan het gebruik van een 3% waterstofperoxidevernevelaar alle bestaande ziektekiemen snel doden. Ook het gebruik van steriliserende zilvernano-spray is een methode om de ziektekiemen geen kans te geven. Overigens is het intraveneus innemen van vitamine-C wel de optimale manier om zulke hoge doses te geven, aldus Dr. Levy, maar dit is in Europa niet altijd toegestaan..!!

Waterstofperoxide in je neus spuiten en hoge doses vitamine c injecteren valt bij jou dan niet onder de noemer paniek germie?

Ik gooi de quote van safina er nog maar eens in:
safina schreef:
Hier een handige link met tips om nepnieuws te herkennen:
https://www.mediawijsheid.nl/nepnieuws/

Naast het risico van het virus zelf zit volgens de WHO een groot risico in al het nepnieuws dat viraal gaat. Alle reden om kritisch te blijven lezen. En niet alles wat je op internet ziet voor waar aan te nemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:39

Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-02-20 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:49

Pareltjes schreef:

Ik doe ongeveer 4 keer per week boodschappen en dat blijf ik ook gewoon doen.

Ook als ik stront verkouden ben ga ik boodschappen doen, moet toch eten. Ik kijk dan per dag waar ik trek in heb en ga dat halen.

Corona gaat daar niets aan veranderen.

Als je bang bent om besmet te worden, ga je je boodschappen maar online bestellen.

Iets wat ik niet doe, want haal altijd maar voor ongeveer 5-10 aan boodschappen en dat is te weinig voor een bezorgdienst.

Ik bestel ook maar zn 3 keer per jaar eten, is me veel te duur.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:51

@arabesk Ach ja... hoge bomen vangen veel wind. Natuurlijk komen er direct sites als “ kwakzalverij.nl” die erop duiken. Daar komt nog bij dat Wim Hof een bedreiging is voor de inkomsten van de gevestigde pillendraaiers. Stel je voor dat mensen erachter komen dat ze tot veel meer in staat zijn dan ze ooit voor mogelijk hielden...
P.s. ik dacht dat het niet-onderbouwd dumpen van linkjes niet toegestaan is? Zou je je link willen toelichten en onderbouwen? Bedankt alvast
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 26-02-20 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:52

mvdende schreef:
Pareltjes schreef:

Ik doe ongeveer 4 keer per week boodschappen en dat blijf ik ook gewoon doen.

Ook als ik stront verkouden ben ga ik boodschappen doen, moet toch eten. Ik kijk dan per dag waar ik trek in heb en ga dat halen.

Corona gaat daar niets aan veranderen.

Als je bang bent om besmet te worden, ga je je boodschappen maar online bestellen.

Iets wat ik niet doe, want haal altijd maar voor ongeveer 5-10 aan boodschappen en dat is te weinig voor een bezorgdienst.

Ik bestel ook maar zn 3 keer per jaar eten, is me veel te duur.

Zucht..... Ook lekker de kont tegen de krib gooien. Zeker niks veranderen omdat je dingen altijd zo doet.
Toch wel lastig als je zo niet-flexibel in het leven staat en je weigert aan te passen omdat je daar mogelijk mensen (en jezelf --> eigen risico) mee kunt helpen.