Intermittent fasting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:23

0091, die rust ervaar ik idd ook.. Ik hoef niet na te denken wat ik 's avonds nog kan eten (snaaien :+ ) Ik neem brood en wat fruit of kwark mee naar mijn werk, avondeten en klaar :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:05

Fijn he! Hier ben ik ook weer wat langer aan het vasten. Met de corona heb ik wat gesmokkeld af en toe, dus af en toe wel gewoon ontbeten. Nu merk ik dat ik het wat langer kan rekken weer, dus vast ik soms 18-20 uur weer. Ben heel blij dat dat moeiteloos lukt, zelfs na een intensieve workout in de ochtend.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:14

Ik ben sinds September vorig jaar aan het vasten volgens het 16:8 schema. Leuk om ook andere ervaringen te lezen hier! :) Nu met het vele thuiswerken en na een verhuizing vond ik het even moeilijk me er strak aan te houden. Vanochtend was de weegschaal even omkeerpunt dus ik moet er weer aan van mezelf. Daarnaast wil ik ook even geen alcohol meer drinken, merk dat dat ook echt een boosdoener is.

Leuk om te lezen dat veel mensen meer energie ervaren, dat is erg herkenbaar! :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:42

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd :D ik was zelf wat verslapt de laatste 2/3 weken. Over het algemeen in de vorm van her en der een alcoholische versnapering buiten mijn eating window :o Gisteren de koelkast weer gevuld met gezonde voeding en vandaag met goede moed weer begonnen. Wat dus eigenlijk tot nu toe wil zeggen: Ik heb nog niet gegeten hahaha.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:33

Wat mijzelf vooral opvalt is dat mensen die IF doen het eigenlijk allemaal heel fijn vinden en zoveel rust ervaren. Terwijl voorheen als ik op "dieet" ging moest ik opeens een heleboel. Dan een tussendoortje, dan wat eiwitten, let op je koolhydraten, neem dit, neem dat. Nu moet ik juist helemaal niks en dat is heerlijk!

Mentaal rust, lichaam rust en daardoor heb ik alle energie voor andere dingen.

@maanlicht wat jij doet doe ik hier meestal ook. Ik vast tussen de 16 en 20 uur. Heerlijk dat gevoel van niks! Hongergevoel is eigenlijk helemaal weg, want laten we eerlijk wezen, honger kennen we helemaal niet :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:04

Het is inderdaad wel fijn om tijdens je vasten helemaal niet na hoeft te denken over eten. Dan is gewoon niet het eet moment :) Ik probeer ook vaak wat te rekken en meer richting de 18-6 te gaan, maar luister daarbij wel naar mijn lichaam en voel wel wat er mogelijk is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:43

Ik herken die rust ook wel, ik heb niet het gevoel dat ik dingen niet mag eten, ik eet eigenlijk nog best wel veel alleen binnen een bepaalde tijd en daardoor toch minder van de slechte/ongezonde dingen.

Ik hang inmiddels alweer een hele tijd op de 81 kilo, op zich niet heel erg liever dat dan aankomen, maar ik zou er toch best graag nog wel wat meer af willen hebben. Meer die dit herkennen? En hoe hebben jullie dat aangepakt?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:08

@zonnebloem
Ik weet niet of ik zo een goed voorbeeld ben.. maar dit is wat ik doe:
Ik tel altijd mn kcal en daarbij wil ik onder een bepaald aantal blijven. Als ik merk dat ik langzaam maar zeker steeds meer over de max heen zit dan vast ik een dag extremer. Als je 16/8 doet kan je bijvoorbeeld naar de 20/4. Een hele dag vasten doe ik ook weleens om "mn klok te resetten". Even erachter komen wat het verschil was tussen trek en honger. Wel met ik de dag erna extra op met mn macro's zodat ik voldoende vitamines binnen krijg.

Heb het wel eens op een IF website gelezen en het werkt voor mij. Hoe gezond het is weet ik niet en of het daarom goed advies is durf ik niet te beweren. Maar dit is wel mijn aanpak.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:10

Ik blijf ook hangen. Al 2 a 3 maanden.. zou idd ook wel tips willen!

Lees nu over extreem vasten. Dat doe ik ook wel eens maar nooit een hele dag.. kan ik wel eens proberen een keer. Of iig 4uurtjes eten een keer. Dat moet wel lukken!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:14

Die rust ervaar ik ook! Zo enorm fijn.

Hier gaat het nog steeds goed. Ik tel calorieën in combinatie met IF. Ben in februari begonnen denk ik (weet het niet meer precies) en was half april 10 kilo afgevallen. Toen was ik het even zat en heb ik een maand gewoon gegeten waar ik zin in had, wel heb ik het IF-schema vastgehouden. Ik dacht dat ik echt zou zijn aangekomen, maar geen grammetje! *\o/*

Nu heb ik sinds deze week de draad weer opgepakt met calorieën tellen. Ik hoop op nog 5-7 kilo eraf en dan ben ik meer dan tevreden :D

Ik denk dat ik het IF wel vast ga blijven houden als levensstijl, gewoon omdat het me zoveel rust geeft qua bloedsuikerspiegel etc. En het helpt me blijkbaar om op gewicht te blijven als ik geen calorieën tel.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:22

Bij mij gaat t afvallen heel traag... of val niks af

Ik lees mee met jullie al een tijdje

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:14

Ik ben ook weer begonnen deze week! In november/december al gedaan en op het teveel afvallen na beviel het erg goed. Moet echt ervoor zorgen dit keer dat ik voldoende eet en niet meer afval. Maar durf het wel weer aan, zie er nog steeds veel voordelen in.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:37

Als het lastig is genoeg te eten, misschien iets meer plannen. Kijken of je door kleine veranderingen iets meer calorieën binnen kan krijgen. Extra beleg of iets eiwitrijke of vetter (afhankelijk van wat je nodig hebt) aan je maaltijd toe kan voegen.

Ik blijf vooral hangen omdat ik vanwege het corona gebeuren minder beweeg en meer snoep. Na een gesprek met mijn psycholoog besloten yoga weer te gaan proberen en als mijn dochter weer volledig naar school gaat meer te gaan wandelen.
Minder snoepen zal nog wat lastiger worden, maar dat komt wel weer.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:06

Ja ik ben de afgelopen maanden wel wat meer erin gaan verdiepen en in voeding sowieso, en wel uitgevonden hoe ik makkelijk meer calorieën kan toevoegen, met bijvoorbeeld een handje nootjes of dikker beleg. Zat zelf erg te klooien met de verhouding van de macro’s en met het voldoende binnen krijgen van eiwitten (ik sport fanatiek en eet plantaardig) maar ben eruit dat dat best oké gaat en ik daar ook weer niet zoveel op hoef te letten. Beetje loslaten maar.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:07

zonnebloem18 schreef:
Als het lastig is genoeg te eten, misschien iets meer plannen. Kijken of je door kleine veranderingen iets meer calorieën binnen kan krijgen. Extra beleg of iets eiwitrijke of vetter (afhankelijk van wat je nodig hebt) aan je maaltijd toe kan voegen.

Ik blijf vooral hangen omdat ik vanwege het corona gebeuren minder beweeg en meer snoep. Na een gesprek met mijn psycholoog besloten yoga weer te gaan proberen en als mijn dochter weer volledig naar school gaat meer te gaan wandelen.
Minder snoepen zal nog wat lastiger worden, maar dat komt wel weer.

Goed dat je yoga en wandelen weer op gaat pakken! :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:22

Hoooi!

Ik was me een klein beetje aan het verdiepen in intermittent fasting. Merk dat mijn laatste 10 kilo's niet zo soepel eraf willen dat de 30 die er net af zijn :')

Wat meteen mijn 1e vraag is. Ik zie de tijd 12-20 wel zitten. Alleen heb ik sochtends medicatie, en daarbij moet ik iets eten. Medicatie later is geen optie. Zou het kwaad kunnen om dan toch iets kleins te eten, een cracker bijvoorbeeld?

Wat ik nu eet is ontbijt sochtends. 2/3 boterhammen. Lunchen doe ik bijna nooit. En dan savonds pas weer avondeten. Tussendoor hoogstens een keer een stuk fruit.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:43

Welkom Pepperrr! Je doorbreekt dan wel het vasten dus daarmee heb je dan niet het intermittend fasting effect. Hoe laat moet je uiterlijk je medicatie innemen? Mogelijk zou 10-18 een optie voor je zijn, of je kunt gaan voor 13/11 uur fasting ipv 16/8. De effecten zijn minder groot, voor zover ik kan lezen, maar ook dan heb je een eating window :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:54

Als je 's ochtens moet ontbijten ivm je medicatie, dan zul je inderdaad je window moeten aanpassen. Het hele doel van intermittent fasting ga je aan voorbij als je tussentijds je vast verbreekt, helaas. Tenzij je het gebruikt om minder verleiding te hebben gedurende de dag, maar als ik je bericht zo lees heb je al niet veel eetmomenten dus dat kan de reden dan niet zijn...

Minder dan 14u vasten per etmaal heeft niet echt voordelen ten opzichte van een 'normaal' eetpastroon (ontbijt, lunch, avondeten, tussendoortjes over de dag verspreid).

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:03

Negerzoen, de 10-18 kan inderdaad ook heel goed! Denk dat ik dat eens ga proberen. 10u medicatie innemen kan prima :j

Dankjewel kayleigh. Het is inderdaad ook niet mijn doel om minder eetmomenten te nemen. Die beperk ik al heel erg. Ik ben vooral aan het kijken hoe ik die kilo's er wél af kan krijgen. Want die 30 kilo is natuurlijk mooi dat dat eraf is. Maar ik blijf al maanden tussen de 80-82 schommelen. Geprobeerd meer te bewegen, minder eten, meer eten maar niks wil :') Dus misschien de combi van wat meer bewegen en vasten wil misschien wel helpen. Ik eet al koolhydraatarm trouwens :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:09

Kun je de medicatie zonder eten innemen?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:20

Pepperrr schreef:
Negerzoen, de 10-18 kan inderdaad ook heel goed! Denk dat ik dat eens ga proberen. 10u medicatie innemen kan prima :j

Dankjewel kayleigh. Het is inderdaad ook niet mijn doel om minder eetmomenten te nemen. Die beperk ik al heel erg. Ik ben vooral aan het kijken hoe ik die kilo's er wél af kan krijgen. Want die 30 kilo is natuurlijk mooi dat dat eraf is. Maar ik blijf al maanden tussen de 80-82 schommelen. Geprobeerd meer te bewegen, minder eten, meer eten maar niks wil :') Dus misschien de combi van wat meer bewegen en vasten wil misschien wel helpen. Ik eet al koolhydraatarm trouwens :)

Fijn dat dat kan werken! Stel je hebt een keer een gelegenheid dat je na 18u nog eet is het hek ook niet van de dam. Het mooie aan IF is dat het gewoon per dag werkt. Je vergooit niks als het een keertje anders loopt. Ik vind zelf de rust vooral fijn om te weten dat ik 's avonds en voor mijn eating window gewoon niks eet en dat het de ruimte biedt om tijdens mijn eating window volwaardige maaltijden te eten in plaats van de hele dag kleine maaltijden met weinig calorieen. Daar werd ik hongerig en chagerijnig van :+

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:24

Maanlicht schreef:
Kun je de medicatie zonder eten innemen?

Nee, ik slik redelijk wat pillen dus dat is niet goed op lege maag.

Negerzoen, dat is fijn inderdaad! Nou eet ik nooit echt veel en houd het meestal ook op 2 maaltijden per dag. Tenzij ik bij mijn ouders ben. Dan eet ik ook nog lunch want dat 'moet' :+ . Maar dat kan dan prima met mijn window dan :j

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:18

Nou mijn eerste 16uur vasten is prima gelukt :j had alleen afgelopen uur honger maar ben gewoon wat dingen gaan doen. Opruimen enzo. Goh, ik word er nog productief van ook :D

Sta nu een eitje te bakken :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:28

Pepperrr schreef:
Nou mijn eerste 16uur vasten is prima gelukt :j had alleen afgelopen uur honger maar ben gewoon wat dingen gaan doen. Opruimen enzo. Goh, ik word er nog productief van ook :D

Sta nu een eitje te bakken :D

Goed bezig! Fijn dat je een goede window hebt gevonden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:51

Afbeelding
Toch even een trots momentje delen. Sinds oktober doe ik aan IF en waar ik in het begin vlot afviel gaat het nu niet zo hard meer. Vandaag woog ik 80 kilo, dat is ongeveer 13 kilo minder dan in oktober. Voor het mooie mag er nog wel wat meer af, maar ik ben hier nu al zooooooooo blij mee.