Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 21:15

Natuurlijk mag je posten en vragen! Daar is het topic bedoeld voor :)

Bedankt voor jullie tips! Ga ik gel kopen, ik denk eerst met Yari green curl maker proberen en daarbij een klein beetje leave in om het zachter te maken. Aanrader om daarna nog snot te gaan gebruiken? En dan na elk product te ploppen?

PeerAppel

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:37

Yesss, ik gebruik leavein voor het uitknijpen van mijn cast. Mijn kapster deed het en ik merk wel dat het uitknijpen makkelijker gaat, maar het resultaat ook zachter is.

Ik denk dat ik ongeveer 3 vingerkootjes snot gebruik. Die hoeveelheid zorgt er ook voor dat het weer hard wordt (en ik dus eigenlijk weer een cast krijg) bij het simpelweg nat sprayen van mijn haar. Daardoor kan ik makkelijk, tussen wasdagen in, definitie terughalen. Nat spuiten, scrunchen, wachten tot mijn cast droog is, uitknijpen.

Carola, ik zie het nut van ploppen niet. Ervaar 0 voordelen. Dus ik zou het niet doen, maar als jij het handig vindt of jouw haar er echt veel profijt van heeft, lekker doen. Ons haar is net zo uniek als wij zelf. :D Oh en ik denk toch dat we een vergelijkbaar haartype hebben als ik jouw haar zo zie! Ik moet namelijk wel eerlijk zeggen dat ik echt level 99 dedicated ben. Ik heb nagedacht over opgeven, maar nooit gedaan. In de afgelopen 1,5 jaar heb ik 1x niet mijn volledige routine gedaan. 1,5 jaar een stabiele routine doet echt heel veel goeds.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 21:49

Ik las terug dat Petal je haar droog maakt, dat merk ik ook bij mijn haar dus ik wil kijken naar een andere shampoo. De conditioner en haarmasker van garnier bevallen mij wel goed. Ik zag dat Love Beauty & Planet Shea Butter en sandelwood die je eerder gebruikte nu leuk geprijsd is bij bol dus die heb ik net besteld, komt morgen binnen. Kan ik die uitproberen, kijken of het voor mijn haar werkt.

Ik zie nu trouwens dat ik ploppen noem maar ik bedoel scrunchen. Zit nogal een verschil in :))

We zouden zeker dezelfde haartype kunnen hebben, alleen jouw haar is mooier :D
Een goede routine wil ik inderdaad vinden en dan daarbij blijven. Welke haartype heb jij?

Om een duidelijk beeld te hebben; nat haar, gel erin, scrunchen, haar droog dan leave in erin, scrunchen en dan snot en als laatste scrunchen? Voor diegenen die zowel een gel als de snot gebruiken.

Tenzij je de snot als eerste gel gebruikt zoals jij dat doet? Dan 1x gel bij nat haar, scrunchen, dan drogen en dan leave in en scrunchen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:57

Lugea schreef:
Als ik ook even in mag breken bij dit onderwerp. Begrijp ik goed dat je dus best redelijk wat gel kan/mag gebruiken en het niet erg is als je haar daar “hard” van wordt?

Ja klopt! Dat harde, de cast, kneed je helemaal weg.
Ik gebruik veeeeel gel. Haartype 2a/2b maar heb veel haar dus het zakt snel uit.
Ter illustratie: ik doe mousse in de aanzet, dan 2-3 euromunten aan gel (LA Hold), dan met Denman, en daarna weer 1-2 euromunten aan gel (Curl Jelly) die ik erin scrunch. En dan föhnen. Gewoon heet trouwens, dat duurt al lang zat. Het wordt dan heel hard, met een beetje olie kneed ik dat eruit en dan is het zacht.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:21

Eigenlijk heeft iedereen toch wel een andere manier lees ik.

Ik ga naar dezelfde kapper als PeerAppel dankzij haar. En die is echt van less is more en dit scheelt mij in ook droogtijd. En mijn krullen voelen zachter en blijven toch in bouncy model.
Ik gebruik leave- in (aunt Jacky) en snot.

Curl jelly vond ik ook een fijne lichte gel.

Ik heb een droge hoofdhuid en gebruik nu 1x per maand verwarmde olie op mijn hoofdhuid (laten intrekken) op aanraden van de kapper. Helaas blijft het droog. Iemand ervaring mee? Of ervaring met de as i am dry and itchy?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 01:58

Bedankt voor de tip van de cast!
Mijn kapster zei dat ik 5 a 6 pompjes curl activator per kwadrant van mijn haar moest gebruiken, maar dat vond ik zo veel en dan werd mijn haar hard.
Gisteravond na het douchen toch geprobeerd nadat ik het hier had gelezen. Ik vroeg mij nog af of ik dat dan voor of na het slapen eruit moest kneden, maar ik las ergens op internet dat het beter na het slapen was. Toen ik wakker werd was de cast al bijna helemaal weg en had ik minder pluizig haar dan normaal :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 01:59

Het is ook echt wel try en error hoor zeker met gels en routines. Ik gebruik leave in puur zodat mijn haar langer goed blijft. Maar ik bleek mijn haar ook wel eens en dan heb je die proteïne en moisture gewoon echt nodig.

De echte budget producten werken matig voor mij, maar de echt hele dure lijnen vind ik het geld niet waard. Zeker in het begin niet als je nog echt je haar aan het leren kennen bent.
Ik heb momenteel mijn hele bad kamer vol staan met allerlei verschillende producten. De enige paar merken die ik echt vermijd zijn andrelon, bijna alles van head and shoulders, guhl, Cantu en deva curl. Vooral die laatste twee zorgen voor enorme haar uitval en kale plekken..

Ploppen doe ik eigenlijk zelden, een goede fohn met divuser vibd ik handiger. Maar anders is mijn haar ook echt uren nat.

Gel van de action vind ik handig omdat die lekker goedkoop is en ik gemiddeld door een fles in de twee weken ga, soms iets meer soms iets minder. Gebruik het alleen niet voor touchups en dergelijke want dan is het gewoon plakkerige gel. :o

Als je een keer een cast er amper uit kan krijgen dan wil een beetje olie altijd helpen, ook handig als het heel erg vochtig is buiten. Al is het wel belangrijk om eens in de maand te wassen met een shampoo met sulfaten, zodat je hoofdhuid echt goed schoon wordt.

Heb nog veel meer informatie en ervaringen :') ben nu een goede 5 jaar echt bezig met mijn haar en al heel veel geprobeerd en gedaan. Maar zal niet te veel info dumpen, wat voor mij heel goed werkt kan voor een ander echt ruk zijn. Zelfs mijn identieke zus en ik hebben niet dezelfde routine. :')

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:35

Dani schreef:
Lugea schreef:
Als ik ook even in mag breken bij dit onderwerp. Begrijp ik goed dat je dus best redelijk wat gel kan/mag gebruiken en het niet erg is als je haar daar “hard” van wordt?

Ja klopt! Dat harde, de cast, kneed je helemaal weg.
Ik gebruik veeeeel gel. Haartype 2a/2b maar heb veel haar dus het zakt snel uit.
Ter illustratie: ik doe mousse in de aanzet, dan 2-3 euromunten aan gel (LA Hold), dan met Denman, en daarna weer 1-2 euromunten aan gel (Curl Jelly) die ik erin scrunch. En dan föhnen. Gewoon heet trouwens, dat duurt al lang zat. Het wordt dan heel hard, met een beetje olie kneed ik dat eruit en dan is het zacht.

Bedankt voor je antwoord! Ik heb gisteravond al aanzienlijk meer gel gebruikt en merkte een positief effect. Ik kreeg echter nog geen eens een harde cast, dus mag denk ik zelfs nog meer gaan gebruiken. Vanochtend met het refreinen er ook weer wat in gedaan en zie echt een positief effect. Ik ga hier dus lekker mee experimenteren de komende tijd. Ik moet van mijn vooroordelen over gel af, haha.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:12

C_arola schreef:
Ik las terug dat Petal je haar droog maakt, dat merk ik ook bij mijn haar dus ik wil kijken naar een andere shampoo. De conditioner en haarmasker van garnier bevallen mij wel goed. Ik zag dat Love Beauty & Planet Shea Butter en sandelwood die je eerder gebruikte nu leuk geprijsd is bij bol dus die heb ik net besteld, komt morgen binnen. Kan ik die uitproberen, kijken of het voor mijn haar werkt.

Ik zie nu trouwens dat ik ploppen noem maar ik bedoel scrunchen. Zit nogal een verschil in :))

We zouden zeker dezelfde haartype kunnen hebben, alleen jouw haar is mooier :D
Een goede routine wil ik inderdaad vinden en dan daarbij blijven. Welke haartype heb jij?

Om een duidelijk beeld te hebben; nat haar, gel erin, scrunchen, haar droog dan leave in erin, scrunchen en dan snot en als laatste scrunchen? Voor diegenen die zowel een gel als de snot gebruiken.

Tenzij je de snot als eerste gel gebruikt zoals jij dat doet? Dan 1x gel bij nat haar, scrunchen, dan drogen en dan leave in en scrunchen?

Oooooh dat verklaart echt heel veel hahaha. Ik zie je iedere keer met zo'n tshirt op je hoofd. Leek me al zo'n lange routine. Mijn gel is snot, dus ik doe kleddernat haar -> snot/gel erin scrunchen -> drogen (meestal met föhn met diffuser voor extra volume) -> cast even nog laten uitharden -> cast eruit knijpen met leave in.

En die shampoo en conditioner ga je vast fijn vinden! Die gebruik ik ook meestal. :j Ik heb haartype 2b/2c. Af en toe komt er een 3a pijpenkrul bij na een paar dagen. Maar het grootste gedeelte van mijn haar is echt 2b/2c.

Wouterpaard, ja klopt! Een routine van 8 producten (die duur en alleen online of via de kapper verkrijgbaar zijn) is op lange termijn gewoon veel lastiger vol te houden, terwijl een routine van 3-4 producten (die betaalbaar en goed verkrijgbaar zijn) veel makkelijker vol te houden is. Zij smeert je dus sowieso geen producten aan en geeft alleen advies. Ik ga echt heel graag naar haar :D

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 12:32

Zo fijn om jullie ervaringen en tips te lezen! Meer tips zijn zeker welkom alice0cullen. En ook dat je de harde cast van gel er weer uit haalt waardoor je haar niet hard blijft. Dat weerhield mij ervan om gel te gaan gebruiken.

Ik heb het vanmorgen op jouw manier gedaan PeerAppel en meer krul daardoor dan gisteren. Ik ga het zeker op deze manier blijven proberen en kijken of ik nog een andere gel ervoor ga gebruiken of alleen bij de snot blijf.
Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:31

Lugea schreef:
Als ik ook even in mag breken bij dit onderwerp. Begrijp ik goed dat je dus best redelijk wat gel kan/mag gebruiken en het niet erg is als je haar daar “hard” van wordt? Ik heb dus echt een heel klein beetje gel gebruikt uit angst dat ik van die harde lokken zou krijgen, maar als ik het verhaal van PeerAppel lees is dat juist goed en moet ik vervolgens die harde gellaag eruit kneden met bijvoorbeeld een klein beetje leave in? Dat verklaard waarschijnlijk waarom ik nog redelijk wat pluis had en het gedurende de dag en het op sommige plekken wat meer uitzakt.
of eruit kneden met een microvezeldoek, dat doe ik als ik gel gebruik.
Zelf gebruik ik trouwens meestal alleen maar leave in van boucleme en verder niks.
Yari vond mijn haar heel erg leuk! Helaas waren mijn huid en mijn ogen het er niet mee eens, dus geen yari meer hier.

Snot hierboven is wel echt een gel. Als ik het op mijn handen smeer, krijg ik mijn vingers bijna niet meer van elkaar :')

Vergeet ook niet dat je shampoo, conditioner en masker heel veel effect hebben op hoe je haar gaat krullen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 14:45

Heb ik inderdaad gemerkt, sowieso al een verschil wanneer je geen parabenen/siliconen ed gebruikt.

Vervelend dat je ogen en huid zo sterk erop reageerden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:46

Wat leuk dat dit topic weer loopt.
Er komen echt mooie krullen voorbij maar Ankie, WAUW! Die van jou vind ik werkelijk prachtig! <3

Ik heb mijn haren de afgelopen weken behoorlijk verwaarloosd, ze hebben constant in een knot gezeten en heb niet meer gedaan dan wassen met wat conditioner, daarna borstelen en weer in een knot draaien.
Net heb ik bij de Kruidvat allemaal producten van Yari Green Curls gekocht en ga zo eens kijken of ik er nog iets van kan maken.

Op mijn hoofdhuid gebruik ik enkel de shampoo en conditioner van Neutral, waarbij ik de shampoo slechts 1x per maand gebruik om eventuele build up te verwijderen.
Op de lengtes gebruik ik de conditioners Andrélon Zijdeglans & zen of Loving blends Milde haver maar op mijn hoofdhuid komen geen geparfumeerde producten.

Ik heb al een heleboel merken geprobeerd voor de styling maar mijn heilige graal heb ik nog niet gevonden. De snotgel heeft wel potentie maar ik moet nog even vriendjes worden qua dosering. En de Wella Rock and hold gel gebruik ik ook graag.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:29

Laatst bijgewerkt door Ashleytjuhh op 05-01-22 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:31

Lief van je Jolien! :D Ben er (inmiddels) zelf ook blij mee, vroeger heb ik vaak gedacht ze permanent te stijlen :=

Het is inderdaad een route om een juiste combi van producten te vinden. Zeker met thuiswerken nu gaat het bij mij ook in een warrige knot, dag in dag uit… toch makkelijker dan de hele routine volgen. Vind het leuk om te zien hoe iedereen hier verschillende producten gebruikt en routines samen stelt :j

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 18:04

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:20

ik wil toch nog even melden dat die snot vol microplastics zit

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:39

Ik lees wel veel goede ervaringen over de snot (wat een heerlijk woord), dus die staat ook op mijn lijstje om te gaan proberen. Ik merkte vandaag (pas dag 3 dat ik überhaupt de CG methode volg) dat het met meer gel ook echt beter krult. Mijn haar zuigt de gel haast op lijkt het wel. Het blijft ook echt wel beter zitten en ik heb aanzienlijk minder pluis terwijl m’n haar wel super zacht is. Ik heb alleen nog steeds geen harde cast gekregen, dus mag dan eigenlijk nog meer gel gebruiken denk ik. Het gaat dan zo tegen je gevoel in, maar ik zie wel dat meer gel een positief effect heeft. Een vriendin van me zag vandaag ook duidelijk dat ik meer slag/krul heb, dus het doet zeker al iets. :) Ik heb nu soms gewoon zin om weer een routine te doen omdat het toch weer een verrassing is wat er ontstaat.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 19:13

Fijn dat je haar beter krult met gel Lugea!

Hier krijg ik al een harde cast met weinig snot, maar mijn haar wordt er echt giga vettig van, ook na het uit kneden. Net mijn haar gewassen met de nieuwe shampoo, die ruikt erg lekker trouwens! En mijn handen werden ontzettend plakkerig van de snot dat ik er vanmorgen in heb gedaan. Ik heb 2 keer mijn haar met shampoo moeten wassen om het eruit te krijgen terwijl ik niet veel heb gebruikt.
Ik ga daarom toch eens kijken naar die Yari Green Curls, kijken of dat bij mij beter werkt dan de snot.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:43

Tof Lugea, meteen al zo'n verschil! Ik had eerst de Wella Rock n Hold gel en daarmee kreeg ik geen echte cast, maar de Giovanni LA Hold is echt goed daarvoor.

Carola, ik lees vaker dat snot heel plakkerig is ja. Volgens mij gebruiken veel meiden het ook icm gel, en dan een piepklein beetje.

Ik heb wat samples besteld, zo handig dat dat kan! Twee shampoos, 2 gels en een serum. Ben benieuwd.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:13

C_arola schreef:
Fijn dat je haar beter krult met gel Lugea!

Hier krijg ik al een harde cast met weinig snot, maar mijn haar wordt er echt giga vettig van, ook na het uit kneden. Net mijn haar gewassen met de nieuwe shampoo, die ruikt erg lekker trouwens! En mijn handen werden ontzettend plakkerig van de snot dat ik er vanmorgen in heb gedaan. Ik heb 2 keer mijn haar met shampoo moeten wassen om het eruit te krijgen terwijl ik niet veel heb gebruikt.
Ik ga daarom toch eens kijken naar die Yari Green Curls, kijken of dat bij mij beter werkt dan de snot.

Nou, ik ben nu al weg van Yari green curls.
Mijn haar is nog niet helemaal droog maar het ziet er veelbelovend uit en het voelt absoluut niet plakkerig.

Bij Snotgel heb ik vaak last van residu. Ik meng het nu met een paar druppels water zodat het wat beter te verdelen is over mijn haar. Maar het lijkt er nu op dat de Snot voorlopig in de klas blijft en ik voorzichtig durf te zeggen dat ik heel blij ben met mijn nieuwe aankopen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:51

Kinke schreef:
ik wil toch nog even melden dat die snot vol microplastics zit

Klopt. Ik zou het daarom ook niet meer kopen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:04

Ik twijfelde al door jouw bericht Kinke maar omdat een aantal een positieve ervaring ermee heeft wou ik het wel proberen.

Fijn dat die zo goed bevalt al Jolien! Klinkt goed, ik ga morgen kijken of de Kruidvat hier het heeft. Kan ik die later proberen wanneer ik mijn haar weer heb gewassen.

Nu na het wassen wel snot erin gedaan maar minder, morgen even kijken hoe het dan is. Voor nu niet enthousiast om dat alleen te gebruiken.

Welke samples heb je gekocht Dani? Benieuwd naar je ervaringen! Vooral met gels.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:10

Ik lees op fb dat veel mensen snot erg verdunnen met water. Dan wordt het minder ‘plakkerig’.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 23:12

Dat heb ik ook gedaan, zowel in nat haar als op de hand en dan met water verdunnen :)