2018 afvallen. Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:21

Nouja kijk weer je wat het ook is? Het is 3 januari. Een keertje ongezond is echt niet erg. Maar ik heb 4 dagen kerst gehad en 2 oud en nieuw en dan vandaag. Dat is gewoon niet meer 1x moet wel kunnen. Dat is in anderhalve week tijd gewoon 7 dagen ongezond.

Ik heb echt wel genoten hoor! Twas ook echt heel lekker :D morgen weer gewoon eten. En maandag is de weegschaal er weer dus ik zie dan wel wat de schade is

Renske_W

Re: 2018 afvallen. Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:23

Ik ben morgen vrij zal dan eens op de weegschaal gaan staan.
Wil straks maandag als weegdag maar heb nog niet op de weegschaal gestaan deze week.
Hoop dat dat weer een positieve boost gaat geven. :))

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:18

Al eet je iets waar meer kcal in zit dat maakt in wezen niks uit als je aan het einde van de dag ( of reken per week) maar meer verbruikt aan energie dan opeet.
Heel simpel. Stel je doel is 1600. Daarmee zit je 200 onder je "stabiel gewicht) als je dat een week doet heb je 1400 kcal die week verbrand. Stel jou cheatday eet je 3000 kcal, zal je die week niks afvallen.
Stel je eet 7 dagen 1600 kcal, waarvan dagelijks een uitdeelzakje snoepjes ( 85 kcal p.s.) val je gerust een (halve) kilo per week af.
Als je maar zorgt dat je ondanks het ongezonde waar je kcal aan "weggooid" wel aan je macro's blijft komen.
Diëten is geen hogere wiskunde.
Juist craving voorkomen is zo veel beter dan bunkeren.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:31

smurffie schreef:
Al eet je iets waar meer kcal in zit dat maakt in wezen niks uit als je aan het einde van de dag ( of reken per week) maar meer verbruikt aan energie dan opeet.
Heel simpel. Stel je doel is 1600. Daarmee zit je 200 onder je "stabiel gewicht) als je dat een week doet heb je 1400 kcal die week verbrand. Stel jou cheatday eet je 3000 kcal, zal je die week niks afvallen.
Stel je eet 7 dagen 1600 kcal, waarvan dagelijks een uitdeelzakje snoepjes ( 85 kcal p.s.) val je gerust een (halve) kilo per week af.
Als je maar zorgt dat je ondanks het ongezonde waar je kcal aan "weggooid" wel aan je macro's blijft komen.

nou dit begint anders al aardig op hogere wiskunde te lijken hoor :')

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:39

Ik ben goed in wiskunde! Haha misschien carrière switch naar diëtiste haha.
Nee hoor, grapje, maar je hebt wel een goed punt smurrie!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:09

smurffie schreef:

Het komt er inderdaad op neer dat je, wat betreft afvallen, beter 1600kcal aan marsen kunt eten, dan 3000kcal aan sla. Want van het tweede kom je aan. MAAR, die 1600kcal aan marsen heeft weer andere consequenties voor je gezondheid en je zal daarnaast ook wel honger hebben, gezien je dan met 6 repen als aan die 1600 kcal zit. Door slim met je macro's om te gaan (macro's = hoeveel gr eiwit/vet/koolhydraten) kan je lekker vol zitten van minder kcal. Vetrijke producten en eiwitrijke producten vullen bijvoorbeeld heel goed. Ikzelf pak na het avondeten altijd 200gr vanille skyr met wat erin (weetabix, coco pops) zodat ik de rest van de avond geen trek meer heb. En het krikt m'n eiwitten wat omhoog! Bij afvallen is de hoeveelheid eiwitten die je tot je neemt ook belangrijk zodat oa. je spieren niet te veel afgebroken worden door je lichaam.
Daarnaast is die skyr ook iets waar ik wel naar uit kijk, omdat ik daar meestal iets 'lekkers' in doe wat ik dan wel weer in mijn kcal pas. De afgelopen tijd is zijn dat dus coco pops geweest!

Dus met afvallen hoef je je ook absoluut niet lekkere dingen te ontzeggen. Zin in friet? Prima, dan pas je je dat in in je dag, zodat je toch netjes aan je kcal komt! Zin in pizza? Same! Voor pizza is er zelfs een heel lekker alternatief! Zoek de magioni bloemkoolpizzabodem maar eens op. Beleggen met lekkere (magere) dingen zoals kipfilet, tomatensaus en paprika, en je kan heerlijk genieten van je pizza! Ikzelf proef de bloemkool totaal niet!

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:32

Mee eens, niet altijd te streng zijn, dat is niet vol te houden. Had daar zelf ook vaak last van, en als het dan een dag mislukte dacht ik al gauw laat maar. Nu met mezelf afgesproken dat ik best eens wat lekkers mag, het liefst passend binnen mijn calorieën, desnoods laat ik wat anders dan weer staan.
Maar een keer uit eten moet ook gewoon kunnen toch?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:37

Uiteraard. Desnoods balans je de rest van de week zodat je dan wat meer ruimte hebt. Maar een keer uit eten kan echt geen kwaad.. In het ergste geval sta je dan een week je stil. So what? ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:39

Mee eens

Zo heb ik twijfel of ik chocolade zondag doorvoer in 2018 of niet (eet dan in 1x een hele reep chocolade op :+ ,at voor de invoering bijna dagelijjs een reep namelijk ) ,at voorheen ruim 2 zakken chips in het weekend die laat ik ook mooi weg nu . (Misschien 1x per maand een zak met kleine zakjes halen en daar op zaterdag 1 van opeten )

Anders hou ik het ook niet vol :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 02:03

leeslampje schreef:
Wat zijn sommigen van jullie streng voor jezelf. Misschien ben ik te makkelijk, maar een keer slecht eten of uitgebreid uit eten is toch niet verkeerd als je je dagelijkse levensstijl heel gezond hebt ingericht?

Heb net een fitnessmatje gekocht. Kan ik eindelijk serieus Jillian Michaels' 30 day shred doen voor de tv :+

Zijn er meer bokkers die zoiets doen? Thuis aanklooien ipv buiten de deur sporten?

Ik doe beiden. Buiten de deur paardrijden en hardlopen, maar binnenshuis met filmpjes of apps.
Kun je die nog vinden Jillian? Laatst was het niet meer te vinden op youtube, alleen nagespeelde versies.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 02:07

Snoep en snacks kan ik goed laten staan, en kan ook best met karig eten toe. Maar in het weekend drinken wij minimaal 1 avond best wat alcohol, dat tikt ook wel lekker aan natuurlijk. En dat wil ik mezelf echt niet ontzeggen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 02:14

Ladybird schreef:
Nouja kijk weer je wat het ook is? Het is 3 januari. Een keertje ongezond is echt niet erg. Maar ik heb 4 dagen kerst gehad en 2 oud en nieuw en dan vandaag. Dat is gewoon niet meer 1x moet wel kunnen. Dat is in anderhalve week tijd gewoon 7 dagen ongezond.

Ik heb echt wel genoten hoor! Twas ook echt heel lekker :D morgen weer gewoon eten. En maandag is de weegschaal er weer dus ik zie dan wel wat de schade is

ik quote mezelf nog even een keer. Het ging/gaat me er niet om dat ik een keer uit eten ben geweest, ik realiseerde me gewoon dat ik in anderhalf week tijd gewoon 7! dagen ongezond/minder gezond gegeten bent.

Je hebt als doel gewoon wel bezig met afvallen. punt uit. niet mooier maken dan dat het is. Hierbij wil je in elk geval niet aankomen, en het liefst afvallen. dat werkt gewoon niet zo. en daar had ik het vanavond even moeilijk mee. Tuurlijk heb ik genoten van wat ik gegeten heb, tuurlijk mag je AF EN TOE cheaten maar met mate. en die mate was voor mij gewoon even weg. en daar baalde ik van.

En als je gaat afvallen, en je begint na 3 dagen al met ja, nouja misschien ga ik 1 dag wel cheaten. mag ik dan en dan toch wel zak chips/reep chocola/zak snoep, weet ik het wat nog meer. dan is dat gewoon jezelf voor de gek houden VIND IK. Tuurlijk is een stukje niet erg. ik eet regelmatig een stukje chocola, gewoon omdat ik dat zo lekker vind.

In het begin dat ik af ging vallen at ik dat allemaal helemaal niet. moeilijk? ja heel erg, maar het was mijn eigen keuze om af te vallen. Dus ik deed het gewoon niet. Vergt dat dicipline? ja zeker! heel veel zelfs af en toe. Had ik de eerste weken zin in frikandellen, kroketten, patat, chocola, snoep, koekjes, pizza, chips, cola en fanta? Ja, soms snakte ik er naar. Maar mijn doel was: Dit kan echt niet langer zo, ik WIL heel graag afvallen. dus doe ik het gewoon niet. Soms verrekte lastig i know. maar koop het gewoon niet. dan kun je het ook niet opeten.

voorbeeld: voorheen moest chocola helemaal op. Nu heb ik 16 oktober 8! repen tony chocoloney gekregen en ik heb er nu nog 5,5. ik gun mezelf dus echt wel chocola, maar soms mag ik maar 150 kcal meer, dus weeg ik 27 gram chocola af. letterlijk. met een weegschaal erbij. de rest gaat de kast weer in. De eerste weken dat ik afviel, kon ik dat echt niet. nu trek ik dat echt niet meer. voer 1 reep in van 180 gram en je hebt 981kcal, dat is gewoon meer als de helft van wat je normaal altijd eet. nu schrikt mij dat zo af, dat ik wel 3x nadenk voordat ik dat ga doen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:31

leeslampje schreef:
Wat zijn sommigen van jullie streng voor jezelf. Misschien ben ik te makkelijk, maar een keer slecht eten of uitgebreid uit eten is toch niet verkeerd als je je dagelijkse levensstijl heel gezond hebt ingericht?

Heb net een fitnessmatje gekocht. Kan ik eindelijk serieus Jillian Michaels' 30 day shred doen voor de tv :+

Zijn er meer bokkers die zoiets doen? Thuis aanklooien ipv buiten de deur sporten?

Ik! :) Doe thuis krachtoefeningen. Wel van plan of af en toe naar sportschool te gaan maar ik heb geen tijd om daar 3 uur of meer per week te vertoeven -O-

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:48

Wat gaan jullie hard! Lees wel bij maar overal op reageren gaat em niet worden :')

Las alleen wel iets van iemand die vond dat ze gefaald had na het eten van een klein stukje chocola? Ik vind dat echt een gevaarlijke en ongezonde instelling om eerlijk te zijn. :o Het is maar een stukkie chocola, daar kom je niet gelijk 5 kilo van aan. Hierom vind ik kcal tellen juist zo fijn. Ik eet gerust wat lekkers als het in mijn dag past en juist door alles bij te houden weet ik wat wel en niet past en hoef ik me nergens "schuldig" over te voelen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:08

Overal op reageren is inderdaad niet te doen. Zag wel wat vegetariërs langs komen, zelf ben ik ook wel benieuwd naar gezonde vegetarische recepten, als ik wat lekkers vind, zal ik het delen.
Zelf niet vegetarisch, maar wil niet elke dag vlees eten en zeker niet buiten het avondeten om. Maar onze vegetarische recepten zijn of heel saai (groente, aardappel, vleesvervanger) of heel vet, met room, kaas en noten.

Qua beleg gebruik ik huttekase en hoemoes.

Hier twee goede dagen gehad. Maar ik vind zelf werkdagen veel makkelijker dan andere dagen. Nou is dat best een uitdaging, zaterdag ga ik op vakantie voor twee weken, ben benieuwd of het dan lukt. Het is wel nodig, m'n rijbroek zat echt niet meer goed gisteravond.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 04-01-18 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:10

Ik vind het ook een beetje overdreven om te gaan balen als je een klein stukje chocolade hebt gegeten. Kom op zeg stel je niet zo aan, en als je dat kleine stukje ZO erg vond had je het niet moeten nemen. :o

En overal op reageren wordt met dit aantal deelnemers een beetje te gek :D Dus dat doe ik ook niet. Ik lees het allemaal wel hoor.

Ik eet zelf ook zo weinig mogelijk vlees. Wil zoveel mogelijk richting vegetarisch eten gaan :j Had gisteren broccoli stamppot met vissticks erdoorheen, klinkt vies maar is echt heel lekker.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:10

Ik ga me hier toch ook maar melden. Afgelopen 1,5 jaar met een buren-out thuis gezeten. Minder bewogen en meer gesnoept...
Wil er zo’n 5-6 kg afhebben. Ik had me eigenlijk voorgenomen te beginnen als de kast leeg is, maar ik kan beter gelijk aan mijn niet-snoep-discipline beginnen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:31

Wij hebben ook afgesproken dat er ook wel eens een koekje mag als we bij mn moeder zijn, of iets anders lekkers.
We halen het zelf niet, maar ik ga me niet altijd alles ontzeggen..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:38

Lieke schreef:
Overal op reageren is inderdaad niet te doen. Zag wel wat vegetariërs langs komen, zelf ben ik ook wel benieuwd naar gezonde vegetarische recepten, als ik wat lekkers vind, zal ik het delen.
Zelf niet vegetarisch, maar wil niet elke dag vlees eten en zeker niet buiten het avondeten om. Maar onze vegetarische recepten zijn of heel saai (groente, aardappel, vleesvervanger) of heel vet, met room, kaas en noten.

Qua beleg gebruik ik huttekase en hoemoes.

Hier twee goede dagen gehad. Maar ik vind zelf werkdagen veel makkelijker dan andere dagen. Nou is dat best een uitdaging, zaterdag ga ik op vakantie voor twee weken, ben benieuwd of het dan lukt. Het is wel nodig, m'n rijbroek zat echt niet meer goed gisteravond.

Deze eten wij regelmatig:

www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1186979/ ... andelsalsa

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:45

Es_ther schreef:
Wij hebben ook afgesproken dat er ook wel eens een koekje mag als we bij mn moeder zijn, of iets anders lekkers.
We halen het zelf niet, maar ik ga me niet altijd alles ontzeggen..

Sowieso als ik mezelf dingen ga ontzeggen wil ik het alleen maar meer :')
Ik snoepte eerst heel veel... nu beperk ik het tot af en toe.
Als ik lekkere trek heb neem ik een mandarijn... gelukkig ben ik daar gek op :)
Ook drink ik bijvoorbeeld geen machine cappuccino meer op mijn werk maar thee zonder suiker, dat scheelt ook een hoop zag ik :+
Verder eet ik nu vaker, gezonder en voedzamer.
Veel groente en gezonde vetten.
Ik weet van mezelf namelijk dat ik niet afval als ik te weinig vetten binnen krijg.
En vanavond ga ik weer zwemmen... :Y)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:49

Jezelf dingen ontzeggen werkt inderdaad niet. Of in ieder geval niet voor mij. Goed nadenken of je er wel echt zin in hebt wel! In het andere afvaltopic kwam daar een leuk ideetje voor voorbij: Als de snack/traktatie/whatever hoger dan een 8 scoort (op schaal van 1 tot 10), dan neem je er eentje. Is het onder de 8? Dan niet.

Wat voor mij ook helpt is zelf iets gezonds bij je hebben waar je makkelijk even wat van kan pakken. Zo neem ik vaak gesneden fruit mee naar werk en als iemand dan weer eens donuts uitdeelt pak ik mijn fruit in plaats van een donut.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:49

Ik cheat bijna elke dag wel en het past nog eens in mijn calorieënschema ook. :j Gisteren heb ik een stuk appeltaart gehad die mijn moeder meenam, en ik zat slechts 78 calorieën over mijn grens heen volgens MFP.
Ik denk ook niet dat je jezelf voedsel moet weigeren als je iets craved of echt honger hebt. Trek de kast open, zoek iets uit wat vult maar toch nog een gezonde waarde heeft en eten maar. Voor mij is dat meestal de Liga Haverkick met appel, een banaan of mandarijn.

Lieke, dit recept eet ik deze week. Voor 1 persoon maak ik hier 4 grote porties van en het is lekker!
https://www.vivalasvegas.nl/recept/tomaten-linzensoep/
Er zitten ingrediënten in die iedereen wel in huis heeft dus het is ook nog eens heel gemakkelijk te maken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:50

Goed bezig!
Ik ben gek op rauwe worteltjes, dus daar eet ik geregeld een half zakje van. De andere helft wordt opgeëist door de cavias en konijnen :')..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:52

En genoeg drinken moet ik ook echt aan denken, ik drink van mezelf weinig.
Dus dan heb ik weleens het idee honger te hebben... is het gewoon dorst :')
Dus ik ben nu ook heel bewust water aan het drinken.
Snack tomaatjes vind ik trouwens ook heel gezellig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:29

Ladybird schreef:
Ladybird schreef:

ik quote mezelf nog even een keer. Het ging/gaat me er niet om dat ik een keer uit eten ben geweest, ik realiseerde me gewoon dat ik in anderhalf week tijd gewoon 7! dagen ongezond/minder gezond gegeten bent.

Je hebt als doel gewoon wel bezig met afvallen. punt uit. niet mooier maken dan dat het is. Hierbij wil je in elk geval niet aankomen, en het liefst afvallen. dat werkt gewoon niet zo. en daar had ik het vanavond even moeilijk mee. Tuurlijk heb ik genoten van wat ik gegeten heb, tuurlijk mag je AF EN TOE cheaten maar met mate. en die mate was voor mij gewoon even weg. en daar baalde ik van.

En als je gaat afvallen, en je begint na 3 dagen al met ja, nouja misschien ga ik 1 dag wel cheaten. mag ik dan en dan toch wel zak chips/reep chocola/zak snoep, weet ik het wat nog meer. dan is dat gewoon jezelf voor de gek houden VIND IK. Tuurlijk is een stukje niet erg. ik eet regelmatig een stukje chocola, gewoon omdat ik dat zo lekker vind.

In het begin dat ik af ging vallen at ik dat allemaal helemaal niet. moeilijk? ja heel erg, maar het was mijn eigen keuze om af te vallen. Dus ik deed het gewoon niet. Vergt dat dicipline? ja zeker! heel veel zelfs af en toe. Had ik de eerste weken zin in frikandellen, kroketten, patat, chocola, snoep, koekjes, pizza, chips, cola en fanta? Ja, soms snakte ik er naar. Maar mijn doel was: Dit kan echt niet langer zo, ik WIL heel graag afvallen. dus doe ik het gewoon niet. Soms verrekte lastig i know. maar koop het gewoon niet. dan kun je het ook niet opeten.

voorbeeld: voorheen moest chocola helemaal op. Nu heb ik 16 oktober 8! repen tony chocoloney gekregen en ik heb er nu nog 5,5. ik gun mezelf dus echt wel chocola, maar soms mag ik maar 150 kcal meer, dus weeg ik 27 gram chocola af. letterlijk. met een weegschaal erbij. de rest gaat de kast weer in. De eerste weken dat ik afviel, kon ik dat echt niet. nu trek ik dat echt niet meer. voer 1 reep in van 180 gram en je hebt 981kcal, dat is gewoon meer als de helft van wat je normaal altijd eet. nu schrikt mij dat zo af, dat ik wel 3x nadenk voordat ik dat ga doen.

Ik snap je wel hoor. Afvallen is afvallen en niet van dat half bakken gedoe. En inderdaad op dag 3 al de mist in gaan is wel een beetje slap, daar mag je best even van balen.

Maargoed het zit er nu eenmaal in, vandaag weer een nieuwe dag om je te herpakken.