Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:12

Ik zou er wel op vertrouwen, maar het is veel lastiger om de goeie uit te kiezen. Je kan ze niet om advies vragen en het zijn vrij onbekende cups. Maar geloof niet dat ze meteen heel slecht zijn.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:16

Ik heb de mt M met een knopje, maar de S, die ik later gekocht heb, voor het steeltje gekozen. Het steeltje is dunner dus daar krijg ik net iets makkelijker grip op hem iets naar beneden te wiebelen (om daarna mijn vinger op de onderkant van cup te kunnen leggen zodat het vacuum breekt). Als ie te lang is knip je gewoon een stukje af.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:23

Ik heb uiteindelijk de Organicup A besteld, ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 13-10-17 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:24

Allegra schreef:
Ik heb de mt M met een knopje, maar de S, die ik later gekocht heb, voor het steeltje gekozen. Het steeltje is dunner dus daar krijg ik net iets makkelijker grip op hem iets naar beneden te wiebelen (om daarna mijn vinger op de onderkant van cup te kunnen leggen zodat het vacuum breekt). Als ie te lang is knip je gewoon een stukje af.

Goed om te weten! Denk dat ik dan achteraf toch beter met steeltje had kunnen doen... :')

superpony schreef:
Ik zou er wel op vertrouwen, maar het is veel lastiger om de goeie uit te kiezen. Je kan ze niet om advies vragen en het zijn vrij onbekende cups. Maar geloof niet dat ze meteen heel slecht zijn.

Het hoeft ook niet meteen heel slecht te zijn, maar 100% vertrouwen doe ik het gewoon niet... Er staat bij de meeste wel 'medical silicone' enzo, maar je weet niet of ze met de productie geen producten gebruiken die schadelijk kunnen zijn. (Dit weet je natuurlijk ook niet bij de cups van cutecotton oid, maar ik vertrouw dat meer omdat het een erkend bedrijf is binnen Nederland/die producten moeten aan bepaalde normen voldoen..)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:35

Cute cotton pleit wel voor dichte steeltjes en bolletjes, dus zij bieden alleen cups aan die deze hebben.

Vanwege spiraal probleempje wacht ik nog even. Moet al dagen de huisarts bellen, maar zo geen zin in........ Haat dat echt om zo kwetsbaar te liggen. Ik begrijp dat hij arts is en alles gewend is. Maar hij heeft voor arts zijn gekozen en geleerd. Ik niet voor patient zijn.
Ben ook niet bang ofzo, maar stel alles altijd uit als ik daarheen moet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:39

Allegra, hoe lang is het steeltje ongeveer dan? Ik ben erg bang dat dat te lang gaat worden. Ik twijfel echt nog tussen steeltje en knopje, maar nergens staat hoe lang ze zijn.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:56

Fennadev schreef:
Allegra, hoe lang is het steeltje ongeveer dan? Ik ben erg bang dat dat te lang gaat worden. Ik twijfel echt nog tussen steeltje en knopje, maar nergens staat hoe lang ze zijn.

Steeltje is iets minder dan een cm, zou ik zo even gokken. Maar ik zou als ik jou was altijd een steeltje doen, want die kan je naar gelang wat korter knippen, terwijl dat bij een bolletje niet kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:05

Fennadev schreef:

Bij veel staat lengte incl en excl steeltje. Let wel op dat je met een dicht steeltje koopt dan. Bij Cute Cotton zijn ze dat allemaal.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:06

Steeltje vs bolletje van de Meluna

Afbeelding

Qua lengte scheelt het niet eens zoveel, en je kunt idd heel makkelijk een stukje afknippen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:53

J0anieke schreef:
tengeltje11 schreef:
voor wie wil proberen en niet weet of het haar ding wordt,kijk eens op aliexpress.
daar vind je hopen cups in alle maten,vormen,kleuren,.... voor 1-2 us dollar,gratis verstuurd.
als het bevalt en je vertrouwd die cup niet,kan je daarna nog steeds zoeken achter eentje die bv even groot,breed,lang,.... is.
maar dat valt van niet hoog(al ben ik eigenlijk zo goed als zeker dat alle 'bekende' cups,ook gewoon in china ed gemaakt worden,alleen een merknaampje erop en de prijs x10)

https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... strual+cup

Ik zou dit dus niet vertrouwen heel eerlijk gezegd...

Edit: de tweede die je deelt al helemaal, tamponziekte kan je ook krijgen bij gebruik van een menstruatiecup. Mooie broedplek voor bacteriën bij dat dopje..

De tamponziekte kwam niet zozeer door de cup, maar vermoedelijk omdat, aangezien mw nepnagels had, ze daarmee van binnen het een en ander beschadigd heeft. Voor zover ik weet is zij ook het enige bekende geval..

Persoonlijk vertrouw ik ali mbt dit soort dingen ook niet zo.. vooral aangezien de regels hier een stuk strenger zijn en je gewoon niet weet of er in het proces daar schadelijke stoffen zijn gebruikt.. :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:17

Klopt! Kwam inderdaad waarschijnlijk door nepnagels, echter vind ik die dop bij de gedeelde menstruatiecup nou niet echt bepaald hygiënisch... En natuurlijk kun je die tussendoor ook goed schoonhouden, maar het geeft in mijn ogen toch wel iets meer risico dan een normale cup... :=
Maar inderdaad, voor mij precies dezelfde reden, je hebt maar één lichaam..

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:55

J0anieke schreef:
Klopt! Kwam inderdaad waarschijnlijk door nepnagels, echter vind ik die dop bij de gedeelde menstruatiecup nou niet echt bepaald hygiënisch... En natuurlijk kun je die tussendoor ook goed schoonhouden, maar het geeft in mijn ogen toch wel iets meer risico dan een normale cup... :=
Maar inderdaad, voor mij precies dezelfde reden, je hebt maar één lichaam..

Dat ben ik ook zeker wel met je eens! :) lijkt mij ook niet bepaald hygiënisch.. :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:02

Oké, dan zal ik binnenkort even 1 met steeltje bestellen, lijkt mij toch het beste :)

Ja, je zult maar hebben dat ie openklapt ook, ik vind de levertijden van alie ook helemaal niks en ook het feit dat ze bij de douane je pakket kunnen tegenhouden. Ik heb 1 keer een jurkje uit het buitenland besteld en verder nooit weer iets. MeLuna is overigens gemaakt in Duitsland en komt dus helemaal niet uit China.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:14

Ik heb de diva met open steeltje (ok wel helemaal gekortwiekt) maar ik snap dat stukje hygiëne wel. Bij mij is het een randje nog van 0.00000001mm ofzo maar tóch zit daar soms bloed langs wat lastiger te verwijderen is.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 07:57

Zijn ze er niet moeilijk uittekrijgen?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:04

Trui schreef:
Zijn ze er niet moeilijk uittekrijgen?

Nee.. Goed inbrengen vond ik veel lastiger, maar je moet er even handig in worden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:47

Hier ook nog nooit moeite gehad met uithalen.

Enige wat wel gebeurd,is als je wakker wordt,hij vaak wat dieper zit dan anders.
Dan ga je gewoon eerst een half uurtje in de weer alvoor hem er te willen uitvissen als hij nog zo diep zit,en dan zakt hij vanzelf terug naar zijn 'overdagplekje' en haal je hem er zonder moeite uit.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:54

Of een beetje persen;)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:04

Na een tijdje meegelezen te hebben en onderzoek heb gedaan heb ik vandaag bij de kruidvat de organicup A gekocht. Ik krijg 'm er wel in, maar ik voel gewoon dat er een deuk in blijft zitten en dus niet helemaal uitklapt..of de rand bovenaan uitklapt weet ik niet, daar kan ik niet bij? :P Krijg 'm denk ik wel wat gedraaid maar dat helpt helaas niet...

Zou die dan te groot zijn of is het echt even een kwestie van wennen en er handig in worden? Heb 2 verschillende vouwmanieren geprobeerd.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:31

Ik heb sinds vrijdag ook mijn cup binnen, wordt ergens deze week ongesteld, dus ik ben benieuwd of het wat is voor me. Ik hoop zo dat ik van die tampons 8+ uur inhebben af kan.

Laughterline, lek je bloed erlangs? Zo ja dan is ie inderdaad niet goed opengevouwd, zo nee dan zit ie in ieder geval wel goed opengeklapt, maar verder weet ik het ook nog niet, want ik ga deze menstruatie voor het eerst met een cup aan de slag.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:37

Ik ben op het moment niet ongesteld, heb gewoon vast even geoefend :) Maar je moet er toch geen deuk in voelen lijkt me? Heb je nog niet 'geoefend'? :P

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:58

Nee, mij lijkt het dat ie alleen lekker gaat met inbrengen als ik al ongesteld ben. Probleem is alleen wel dat ik bij mijn vriend thuis ben als ik het wordt, dus dan moet ik daar het proberen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:32

Ach die vriend went wel aan die perikelen toch ;)

In principe moet je geen deuk voelen nee. Maar inbrengen zonder menstrueren is volgens mij geen echte vergelijk.

Ik wist niet dat de Kruidvat cups verkoopt...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:35

Is het trouwens oké als ik de cup morgenochtend thuis desinfecteer en dan in het ei meeneem naar mijn vriend? Ik word op zijn laatst woensdag ongesteld en anders heb ik grotere problemen _O-

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:40

Hi! Vraagje, heeft iemand ervaring met een gekantelde bbm? Hij zit zo diep dat ik hem zelf niet kan aanraken bij mezelf. En wat als je wél zwanger bent geweest maar een keizersnee hebt gehad qua maten ? En welk merk is het fijnste? Alvast bedankt voor het meedenken