Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:06

Goedemorgen allemaal!

Dreamy respect hoor dat je nog bent gaan lopen terwijl je al 26 uur wakker was!!

Zucchero gefeliciteerd met je PR! Ik vind het echt zo knap 10km lopen! Terecht dat je trots bent :D

Lillith heel veel sterkte met de operatie en het herstel!!

Idinn haha ik heb ook altijd een rode kop hoor!
Super dat je zo fijn hebt gelopen met je nieuwe schoenen :D

Gisteren heb ik weer in het "bos" gelopen. Dan loop ik voornamelijk over (hoog) gras, wel leuk voor de afwisseling al ligt het tempo daardoor wel gelijk lager. Maar voor de belasting is het ook wel goed om op verschillende ondergronden te lopen, verder is het hier allemaal asfalt waar ik op loop. Ik heb 4,1km gelopen in 22.21 / 11,03km/u. Vandaag denk weer een rustdag en morgen dan weer lopen :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:11

Hallo dames, wat een supertopic om ervaringen uit te kunnen wisselen en wat is iedereen lekker bezig!

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met pijnlijke heupen na het lopen?
Ik heb hier last van sinds ik langere afstanden loop, mijn langste afstand is tot nu toe 4 km. Ik ben begonnen met de femke-app en heb heel rustig opgebouwd maar nu toch last van mijn linkerheup gekregen.
Als ik hardloop heb ik er geen last van maar na de tijd is het erg pijnlijk. Vooral als ik na een tijdje zitten weer ga staan en ook als ik in bed lig is het pijnlijk. Eigenlijk heb ik in beweging de minste last.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik ga deze week naar de fysio waar ik een loopanalyse krijg op de loopband. Het vermoeden dat ik zelf heb is dat ik ongelijke passen maak omdat ik vanuit mijn onderrug/S-I-gewricht erg stijf ben.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben of hebben gehad. Ik baal er erg van want ik was net lekker op weg, maar neem nu eerst even verplicht rust :(

Anna79

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:12

@Dreamy dank je wel als ik weer kan hardlopen zal ik die app ook eens proberen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:20

hahaha respect Indinn! wat een samenvatting! ik lift er even op mee oke?
bruggen waren niet allemaal steil nee, maar we hadden uiteindelijk geloof ik 300 hoogtemeters, dus dat is best heel fors!

Ik moet ook nieuwe schoenen. katjing.... iemand ervaring met starshoe?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:23

anna, waar zit de pijn? ik heb wel eens pijn aan de voorzijde van mijn heup als ik een lange afstand heb gelopen of juist veel heb gesprint. dit komt dan bij mijn spieren vandaan; ik heb mijn been dan vaak of hoog moeten heffen.
een loopanalyse op een loopband is niet effectief wanneer je zelf op de weg loopt, de belasting is heel anders.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:35

Ik let helemaal niet op het merk schoenen. Ik ga altijd naar een goede hardloopwinkel en laat ze daar de keus maken. Je krijgt dan een analyse en aan de hand van wat ze zien laten ze je schoenen passen. Hardloopschoenen moeten voor mij goed zitten en hoe ze eruit zien maakt mij niet uit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:36

BA ik heb geen ervaring met starshoe maar mocht je nog zoekende zijn naar een winkel waar je goed advies krijgt, in Bodegraven zit een goede zaak waar ze ook analyses maken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:46

egnie, starshoe is geen merk maar een winkel...

daan, die winkel heeft ook een vestiging in alphen. het aantrekkelijke aan starshoe vind ik dat er ook een podoloog aanwezig is. Ik loop nu in anti-pronatie schoenen mét een steunzool. eigenlijk dus dubbel gecorrigeerd. Het loopt voor mij echt lekker, ik wikkel recht af en heb nergens pijntjes of klachten. Dat wil ik wel zo houden natuurlijk. Maar de steunzool waar ik mee loop is op maat gemaakt voor mijn reguliere schoenen en dus te klein voor mijn hardloopschoenen. ook daar heb ik geen last van tijdens het rennen overigens.
nieuwe schoenen vind ik dus best heel eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:48

Als je niet weet wat voor schoenen je nodig hebt, dan zeker naar een winkel gaan waar ze de tijd nemen om een loopanalyse te maken! Goede schoenen zijn het belangrijkste tenslotte..

Ik weet wat ik nodig heb, dus dan is het makkelijker om bij een decathlon te shoppen. Maar anders zou ik dat ook niet doen..

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:50

BA Oeps dacht dat het een merk was. Maar een winkel met podoloog is denk ik altijd goed. Ik heb hetzelfde als jouw. Heb alleen via de podoloog zooltjes laten maken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:06

ik heb nu fijne van asics en ik zou natuurlijk voor dezelfde kunnen gaan, maar ze zijn inmiddels als 3 jaar oud (als ze niet ouder zijn). Ik heb er nog geen jaar intensief op gelopen, maar ze zijn dus wel echt overleden. Zomaar de opvolger pakken durf ik niet; geen idee wat er inmiddels aan veranderd is.

Haha egnie, geeft niet hoor. Mijn gewone steunzolen zijn ook door de podoloog gemaakt. Kan ik nu ook weer heen natuurlijk, maar via starshoe zit het bij elkaar, net zo makkelijk en ook gewoon te declareren ;-)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:14

@benangelique de pijn zit aan de bovenkant en straalt uit naar de achter-onderkant van mijn rug.
Mijn fysio begeleidt ook marathonlopers en heeft net een bijscholing gedaan mbt tot looptechniek (het nieuwe lopen, de ideale pasfrequentie e.d.) op de loopband krijg ik dan sensoren op die meten ook de hoeken waarin ik mijn benen neerzet e.d. Het is dus wel heel iets anders dan een loopanalyse in een sportzaak dus ik hoop dat het gaat helpen!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:15

Oh dat is dan inderdaad wel handig als het bij elkaar zit. Ik heb ook anti-pronatie schoenen en nog een zool met extra steun, maar gewoon uit de winkel en niet gemaakt door een podoloog.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:39

hmz anna, dat klinkt wel heel goed inderdaad. ben heel benieuwd wat er uit komt. het kinkt inderdaad als eenzijdige belasting. Lijkt me moeilijk op te lossen ook.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:42

@benangelique Ik ben ook heel benieuwd en ik hoop heel erg dat ik het goed kan krijgen omdat ik het lopen wel heel leuk vind! Op het paard heb ik ook last van een inknikkende heup aan de linkerkant en ben dus flink ongelijk en heb dit tot nu toe niet kunnen oplossen maar hopelijk kan deze fysio me verder helpen...

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:47

Ik liep ook bijna iedere dag een rondje van 5 of 8 km en had daarna ook vaak last van m'n linker heup en stijf gevoel in de onderrug, ik ben gaan hoepelen met een fitness hoepel sinds maart en heb er nog naar heel weinig tot geen last van na het lopen. De spieren in de onderrug en buik zijn veel sterker geworden, misschien dat het andere ook kan helpen ;) Ik hou het bij door iedere dag even 10 tot 20 minuten te hoepelen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:01

@hyawatta Wat fijn dat jouw klachten verbeterd zijn. Hoe werkt dat zo'n fitness hoepel?

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:14

Ja echt een verlichting en alleen last als ik veel krom heb moeten staan.
Fitnesshoepels zijn verzwaard, ik ben begonnen met 1.2 kilo en pak nu tussen door 1.8 kilo. Aan de binnenkant zitten golven die je "masseren" ze drukken op je spieren als jij van voor naar achter beweegt en doordat jij de hoepel als het ware weg drukt oefen je kracht uit.
Je staat iets door je knieën en bekken gekanteld en aangespannen buikspieren.dan beweeg je van voor naar achter.
Hoop dat je het een beetje snapt, vind het war lastig uitleggen

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:20

En je kunt ze zo duur maken als je wilt, mijn eerste was €23 en m'n 2de was €30 in de aanbieding.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:21

@Hyawatta Dus gewoon hoelahoepen net als vroeger als kind :D ?
Hihi dat wordt nog wat, ik weet niet of ik dat nog wel kan...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:27

Lijkt me grappig idd dat hoepelen, maar schijnt nog best pittig te zijn.

Zo'n combinatie lijkt me een goed idee dan BA, kun je er wel van uitgaan dat je optimaal advies krijgt...

Hier net weer rondje gelopen. 1e deel door t bos en onverhard, laatste stukje over asfalt. 7 kilometer met gemiddeld 8.7km/uur. Ik ben er blij mee....

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:49

Ja alleen Let je nu wel meer op je houding en met een kinder hoepel gaat het niet lukken :+

Is ook best pittig, beginnen de eerste paar keer met 2á3 minuten anders krijg je flinke blauwe plekken haha.
Ik red het nu 50 min en dan iedere kant met 10 min afwisselen.
Maar wel leuk om te doen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:10

Grappig dat hoelahoepen en klinkt wel als goede training! Hywatta doe je dan 50minuten achter elkaar hoepelen?! :oo

Wenk leuk zo afwisselend lopen en mooie afstand weer.

Wandelen jullie eigenlijk tussendoor of verschilt dat? Ik doe dat helemaal niet meer maar als ik wat langere afstanden ga lopen is het misschien wel goed om tijdens de opbouw tussendoor te wandelen.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:20

Mag ik mij ook melden?
Van de fysio en van mijzelf moet ik weer beginnen aan hardlopen, 3 jaar geleden had ik een topconditie. Deed veel aan sporten zoals, voetbal, hardlopen, skeeleren, fietsen. Helaas door een blessure hiermee moeten stoppen, maar ik mag het nu weer op gaan bouwen. Vanochtend voor het eerst sinds ruim een jaar weer geprobeerd hard te lopen, ik had de app slimrun gedownload. Maar ik kwam er halverwege achter dat de training toch echt iets te zwaar was dus daarna op eigen gevoel gaan lopen. En een rondje van 4 kilometer gelopen met een gemiddelde snelheid van 7:45 minuten. Wie weet er nog een goede en leuke hardloop app? Wat zijn goede hardloopschoenen?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:29

Welkom Anne. Kan de fyso jouw geen schema's geven? Ik heb het programma van Evy gevolgd en dat bevalt mij heel goed. Ook al waren de eerste lessen voor mij echt lastig. (ik wil graag sneller enz en dat heb ik nu dus niet gedaan) Schoenen is per persoon verschillend. Ga naar een goede hardloopwinkel zodat ze een analyse kunnen maken en aan de hand daarvan zullen zij je adviseren welke schoenen geschikt zijn.