[HK] De zomer komt er weer aan... (Motivatietopic)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] De zomer komt er weer aan... (Motivatietopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:35

Ook die blog over 'als je niets eet, blijf je dik want dan gaat je lichaam in spaarstand'.
Dat is sowieso al bullshit want als je niks eet, heb je niks te verbranden en als je niks verbrandt ga je dood dus je lichaam verbrandt wat hij al binnen heeft (vet dus).
Als je lichaam dat niet had gedaan had je nu kassiewijle op de grond gelegen en had je nooit meer normaal honger kunnen hebben zonder out te gaan.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:35

Ik weet niet of het echt motiverend werkt, maar ik hoorde gister dat je 9000 calorieen moet verbranden om 1 kg af te vallen :oo

Per keer verbrand ik ongeveer 600 calorieen met sporten (weet ik niet zeker overigens, iemand die wel weet hoe veel calorieen je verbrand met krachttraining?), en dat 3 keer per week. Dat betekent dat je 5 weken doet over 1 kg??

Ik ga zo nog maar een keertje extra sporten dan -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:39

Lins_Vetra schreef:
Ik weet niet of het echt motiverend werkt, maar ik hoorde gister dat je 9000 calorieen moet verbranden om 1 kg af te vallen :oo

Per keer verbrand ik ongeveer 600 calorieen met sporten (weet ik niet zeker overigens, iemand die wel weet hoe veel calorieen je verbrand met krachttraining?), en dat 3 keer per week. Dat betekent dat je 5 weken doet over 1 kg??

''Hoeveel calorieën verbrand je op één dag?
Eerst wil ik uitleggen hoeveel calorieën je gemiddeld over een dag verbrand.

Een man zal gemiddeld zo’n 2500 per dag calorieën verbranden per dag en een vrouw zal gemiddeld 2000 per dag calorieën verbranden. Het precieze aantal calorieën wat je per dag nodig hebt varieert per mens. Factoren die hier invloed op hebben zijn je geslacht, leeftijd, lengte, gewicht, genen en je metabolisme.''
http://www.echtgezondafvallen.nl/calorieen-verbranden/

Je verbrandt er dus al 2600 als jij gaat sporten. Afvallen is een kwestie van minder binnenkrijgen dan je verbrandt!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:41

Danique schreef:
Ook die blog over 'als je niets eet, blijf je dik want dan gaat je lichaam in spaarstand'.
Dat is sowieso al bullshit want als je niks eet, heb je niks te verbranden en als je niks verbrandt ga je dood dus je lichaam verbrandt wat hij al binnen heeft (vet dus).
Als je lichaam dat niet had gedaan had je nu kassiewijle op de grond gelegen en had je nooit meer normaal honger kunnen hebben zonder out te gaan.

Waarom had je dan kassiewijle op de grond gelegen en nooit meer normaal honger kunnen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:43

_Tara_ schreef:
Danique schreef:

Waarom had je dan kassiewijle op de grond gelegen en nooit meer normaal honger kunnen hebben?

(Neem 'm met een korrel zout he, je zal niet na honger meteen dood op de grond liggen, maar bij wijze van)
Als je lichaam niet verbrandt, ga je dood. Dat is een feit. Dus als jij niets eet, dan valt er niets te verbranden overlijd je dan. Om dat te voorkomen, zorgt je lichaam dat er nog wel iets te verbranden is; vet wat nu op je lichaam zit. Spieren, die nu op je lichaam zitten etc. Totdat er dus niks meer over is (en in die tussentijd hoop ik dat je al wat hebt gegeten :Y) ) en zo ga je dus letterlijk dood van de honger. Omdat er niks meer te verbranden is.

Dit is natuurlijk geen gezonde manier van afvallen en die raad ik ook ten zeerste af.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:45

Danique schreef:

Ik snap ook niet hoe mensen dat kunnen beweren. Daarom zijn anorexia patiënten ook zo dik zeker :+

Ik wil eigenlijk eens een ontbijt met havermout proberen, maar ik ga echt over mijn nek van melk en al helemaal van de lucht van warme melk. Is het ook te pruimen met water of zijn er andere/betere opties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:47

Nies_ schreef:
Danique schreef:

Ik snap ook niet hoe mensen dat kunnen beweren. Daarom zijn anorexia patiënten ook zo dik zeker :+

Ik wil eigenlijk eens een ontbijt met havermout proberen, maar ik ga echt over mijn nek van melk en al helemaal van de lucht van warme melk. Is het ook te pruimen met water of zijn er andere/betere opties?

Dat zou moeten kunnen :j Het is geen raar fenomeen om het met water te eten in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:49

De opmerking wbt anorexia patienten... Over het algemeen stoppen anorexia patienten niet helemaal met eten. Ik heb lang met een meisje gewoond dat anorexia had (heeft) en zij at gewoon heel minimaal. Genoeg op op d'r benen te blijven staan en haar lichaam in werking te houden maar zo weinig dat ze echt extreem dun was

_Tara_

Danique, hmmm ik denk dat het er een beetje raar stond kwa zinsconstructie ofzo.

Nies, met water is havermout is niet lekker kan ik je vertellen :P Misschien eens rijstmelk/sojamelk of een ander soort melk proberen?

Lins_Vetra

Danique schreef:
Lins_Vetra schreef:

''Hoeveel calorieën verbrand je op één dag?
Eerst wil ik uitleggen hoeveel calorieën je gemiddeld over een dag verbrand.

Een man zal gemiddeld zo’n 2500 per dag calorieën verbranden per dag en een vrouw zal gemiddeld 2000 per dag calorieën verbranden. Het precieze aantal calorieën wat je per dag nodig hebt varieert per mens. Factoren die hier invloed op hebben zijn je geslacht, leeftijd, lengte, gewicht, genen en je metabolisme.''
http://www.echtgezondafvallen.nl/calorieen-verbranden/

Je verbrandt er dus al 2600 als jij gaat sporten. Afvallen is een kwestie van minder binnenkrijgen dan je verbrandt!

Klopt, maar dat is je onderhoud toch? Met onderhoud verbrand je niks. Alles wat je extra verbrand zorgt voor het afvallen toch?

Of heb ik ergens een berekeningsfoutje zitten? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:51

Emmaa_ schreef:
De opmerking wbt anorexia patienten... Over het algemeen stoppen anorexia patienten niet helemaal met eten. Ik heb lang met een meisje gewoond dat anorexia had (heeft) en zij at gewoon heel minimaal. Genoeg op op d'r benen te blijven staan en haar lichaam in werking te houden maar zo weinig dat ze echt extreem dun was

Klopt, maar dan nog eten zij wel veel te weinig en daarom begint hun lichaam dus ook aan die vetvoorraad.

Ik kwam trouwens deze tips om meer groente te eten tegen op Girlscene!

1. Groentechips
Je kunt zelf gemakkelijk chips maken van groente. Gebruik bijvoorbeeld wortel, bieten, pastinaak en pompoen. Snijd de groentes in dunne plakjes en besprenkel ze met olie en je favoriete kruiden. Leg ze in de oven en wacht tot ze knapperig zijn. Als je klaar bent kun je zout of andere kruiden toevoegen die je lekker vindt en klaar zijn je gezonde chips!

2. Sla wraps
Tortilla wraps zijn ideaal. Je kunt ze gebruiken voor lunch, avondeten of gewoon tussendoor. Gelukkig hebben we hier ook een gezonde vervanger voor. Gebruik in plaats van wraps blaadjes sla. Het klinkt misschien raar, maar je kip smaakt ook prima als het in een blaadje sla gewikkeld is.

3. Courgette als pasta
Bijna iedereen is dol op spaghetti en lasagne. Om nog vaker te kunnen genieten van je favoriete pasta hebben we een gezonde oplossing voor je. Vervang de lasagnebladen en de spaghetti voor courgette. De spaghetti vergt wel veel geduld, want je moet je courgette in hele dunne sliertjes snijden.

4. Bloemkool pizza
Pizza, klinkt goed toch? Maar pizza is helaas meestal niet zo gezond. Vervang de pizzabodem voor een bodem van bloemkool en je pizza is al stukken gezonder. Verder kun je de pizza beleggen met dingen die jij lekker vindt. Check dit recept op Foodness voor een lekker én gezond recept voor pizza.

5. Bloemkool als rijst
Je kunt bloemkool niet alleen gebruiken om een pizzabodem te maken, maar je kunt het ook prima gebruiken als vervanger voor rijst. Doe de bloemkool in stukjes een keukenmachine en wacht tot het eruit ziet als rijst. Bak de bloemkool op laag vuur in een koekenpan en klaar is je gezonde vervanger voor rijst!

6. Groene smoothie
Je ziet ze waarschijnlijk regelmatig voorbij komen op Instagram, de groene smoothie! Zo begin je de dag al met veel groente, waardoor je zeker weet dat je genoeg groentes binnenkrijgt. In het begin vind je het misschien helemaal niet lekker en heb je liever een zoete aardbeiensmoothie, maar het went. Je kunt beginnen met een smoothie met veel fruit en een beetje groente en langzaam meer fruit vervangen voor groente. Zo kun je er langzaam aan wennen.

7. Lunch met salade
Het is niet alleen handig om meer groente te eten, maar ook fijn voor wat afwisseling. Zorg er wel voor dat je salade vullend genoeg is, want op alleen wat blaadjes sla kun je niet leven. Voeg bijvoorbeeld ei, kip of tonijn toe om je salade extra vullend te maken.

8. Eet soep bij je lunch
Om meer groente te eten kun je naast brood bijvoorbeeld soep eten. Kies een soep op basis van groente, bijvoorbeeld tomatensoep, groentesoep of courgettesoep.

9. Gebruik een groentepakket
Als je niet van groente houdt en je moet ook nog eens alle groente zelf snijden, dan is de kans klein dat je het ook werkelijk doet. Koop daarom een kant en klaar groentepakket en voeg dit toe aan je pastasaus. Als je groente echt niet lekker vindt helpt het vaak om het wat fijner te snijden. Zeker weten dat je de groente al een stuk makkelijker weg krijgt.
Bron: Girlscene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:53

Lins_Vetra schreef:
Klopt, maar dat is je onderhoud toch? Met onderhoud verbrand je niks. Alles wat je extra verbrand zorgt voor het afvallen toch?

Of heb ik ergens een berekeningsfoutje zitten? :+

Als je er 2600 verbrandt en je eet er 1700 (bijvoorbeeld) dan verbrand je er per dag dus 900 en ben je in 10 dagen een kilo kwijt, in de theorie.
In de praktijk werkt dat iets anders want je verbrandt en consumeert natuurlijk niet elke dag hetzelfde aantal, je houdt ook nog wel eens vocht vast etc.

Dus, zonder dat extra sporten verbrand je 2000 calorieen. Je moet dus 2000 calorieen eten om op hetzelfde gewicht te blijven.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:57

Ik heb nog wel 1 vraag. Wat denken jullie van Brinta, is dat goed vullend als ontbijt?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:01

Brinta en havermout zijn goed! Alleen geen honing enzo doorheen doen. Blauwe bessen en ander fruit kan wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:43

Danique schreef:
Als je er 2600 verbrandt en je eet er 1700 (bijvoorbeeld) dan verbrand je er per dag dus 900 en ben je in 10 dagen een kilo kwijt, in de theorie.
In de praktijk werkt dat iets anders want je verbrandt en consumeert natuurlijk niet elke dag hetzelfde aantal, je houdt ook nog wel eens vocht vast etc.

Vanwege het vocht daarom niet elke dag op de weegschaal gaan staan en het liefste direct na de ochtendplas. Dan zit er als je elke dag genoeg drinkt en niets mankeert vrijwel geen schommeling in.

Vanwege de schommeling in eten en inspanning beter niet vaker dan wekelijks wegen op dezelfde dag/ochtend.

Vaker wegen geeft alleen maar demotivatie door naar jezelf toerekenen op de keer dat het meevalt.

De pillen van de LIDL lijken me helemaal goed en dat voor weinig +:)+
Heb er voor de 'lunch' twee genomen; mok heerlijk smakelijke, vergemaakte, pittig spicey asperge-bouillon :9

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:00

Zo, het tussendoortje zit er weer in. 300 gram magere kwark met een peer.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:24

Had voor vanmiddag die kaasbroodjes gemaakt van koolhydraatarmrecept.nl, maar om me genoeg te vullen heb ik het hele recept ineens opgegeten. Gevolg: weinig koolhydraten maar niet weinig calorieën en vet. Beetje jammer vind ik zelf. Dus de volgende keer dat ik ze maak, ga ik in ieder geval magere kaas gebruiken en sowieso wat meer, zodat het meer formaatje boterham wordt. Dat kijkt in ieder geval vullender en ik weet van mezelf dat ik nogal visueel ingesteld ben en dat dat zomaar kan helpen.

Lijstje van vandaag:
Ontbijt: Volle yoghurt met banaan, havermout en een pietsje honing (was laatste uit de verpakking, dus vanaf morgen zonder O:) )
Tussendoor: 2 sneden koolhydraatarm brood met margarine en rookvlees
Lunch: Koolhydraatarme kaasbroodjes met kipfilet met bieslook
Tussendoor: 200g geschrapte worteltjes
Avondeten: tweede helft van mijn prutje van gisteren, dus courgette, paprika, gerookte kipfilet en kruidenroomkaas

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:30

Cecile, jij roert de havermout door de yoghurt dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:36

Romeo2007 schreef:

300 gram en een peer, dat is nogal een BAK! Ook zeg 250 Kcal.
Als tussendoortje :?
Dat kan ik in het kader van de onderwerpopener geen sterke, motiverende tip vinden

Drink een mok bouillon, pak een peen of nog beter een cracker met marmite. Het is maar een tussendoortje, geen maaltijd :)*

Ik neem nog een, groot; 350cc., glas water. Proost.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:36

Jup, maar niet zoals sommigen dat al 's avonds doen. Ik doe het gewoon à la minute zeg maar.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:13

Ik ben sinds kort een stille meelezer maar ik wil toch even inhaken op een aantal dingen.

Ten eerste de discussie over het enorme probleem van calorieën bijhouden. Onder je dagelijkse hoeveelheid eten is niet gezond. Je lichaam heeft wel genoeg voeding nodig, anders gaat het over op alleen maar reserves. En dat is niet goed, je moet een goede balans vinden tussen net genoeg eten en sporten om de vetten om te zetten in spieren. Hoe dan ook, leven op maar 1500 kcal is echt niemand aan te raden. Succes om het gewicht er dan af te houden als je met veel moeite het einddoel bereikt hebt.
Ten tweede het vallen over bepaalde producten, zoals bij de salami, terwijl ei-banaan pannekoekjes wel gezien word als gezond. Zowel een banaan als eieren maken dat je kcal die je de hele dag als een bewaker in de gaten houdt, als een malle omhoog schieten.

Het topic vind ik extreem en erg gebrand op bepaalde dingen maar men vergeet dat je ook kunt afvallen zonder uit te hongeren of dingen te laten staan. Balans tussen beweging en inname van voedsel is het belangrijkste van goed afvallen. Als dit je lukt zonder je meteen van alles te ontzeggen ben je goed bezig. Ik wil ook weer klaar zijn voor de zomer, alles strakker en iets minder vet op mijn lijf.
Verder zie ik dat er in het topic veel wordt afgezworen omdat er teveel vet in zit zonder dat men kijkt naar wat voor vetten het zijn. Onverzadigd of verzadigd, daar zit ook nog een verschil in. Noten bevatten veel olie maar dat zijn wel de goeie olien, om maar een voorbeeld te noemen. En zo zijn er nog veel meer dingen.

Verder kan ik ook nog wel een betoogje houden over de leeftijd van sommige Bokkers, maar dat is wel erg offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:15

LadyKantje schreef:
Ik ben sinds kort een stille meelezer maar ik wil toch even inhaken op een aantal dingen.

Ten eerste de discussie over het enorme probleem van calorieën bijhouden. Onder je dagelijkse hoeveelheid eten is niet gezond. Je lichaam heeft wel genoeg voeding nodig, anders gaat het over op alleen maar reserves. En dat is niet goed, je moet een goede balans vinden tussen net genoeg eten en sporten om de vetten om te zetten in spieren. Hoe dan ook, leven op maar 1500 kcal is echt niemand aan te raden. Succes om het gewicht er dan af te houden als je met veel moeite het einddoel bereikt hebt.
Ten tweede het vallen over bepaalde producten, zoals bij de salami, terwijl ei-banaan pannekoekjes wel gezien word als gezond. Zowel een banaan als eieren maken dat je kcal die je de hele dag als een bewaker in de gaten houdt, als een malle omhoog schieten.

Het topic vind ik extreem en erg gebrand op bepaalde dingen maar men vergeet dat je ook kunt afvallen zonder uit te hongeren of dingen te laten staan. Balans tussen beweging en inname van voedsel is het belangrijkste van goed afvallen. Als dit je lukt zonder je meteen van alles te ontzeggen ben je goed bezig. Ik wil ook weer klaar zijn voor de zomer, alles strakker en iets minder vet op mijn lijf.
Verder zie ik dat er in het topic veel wordt afgezworen omdat er teveel vet in zit zonder dat men kijkt naar wat voor vetten het zijn. Onverzadigd of verzadigd, daar zit ook nog een verschil in. Noten bevatten veel olie maar dat zijn wel de goeie olien, om maar een voorbeeld te noemen. En zo zijn er nog veel meer dingen.

Verder kan ik ook nog wel een betoogje houden over de leeftijd van sommige Bokkers, maar dat is wel erg offtopic.

Bedankt voor je bijdrage, echter is deze discussie (gelukkig) afgesloten en zeg je geen dingen die nog niet gezegd zijn.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:18

Danique schreef:
LadyKantje schreef:

Bedankt voor je bijdrage, echter is deze discussie (gelukkig) afgesloten en zeg je geen dingen die nog niet gezegd zijn.

In dat geval vind ik het bijzonder onbeleefd dat er nog mee door gegaan wordt. Kennelijk dringt het dan niet door en is het nog een keer vermelden geen gemis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:25

Dat mag je vinden, uiteraard. :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:28

Huertecilla schreef:
Romeo2007 schreef:

300 gram en een peer, dat is nogal een BAK! Ook zeg 250 Kcal.
Als tussendoortje :?
Dat kan ik in het kader van de onderwerpopener geen sterke, motiverende tip vinden

Drink een mok bouillon, pak een peen of nog beter een cracker met marmite. Het is maar een tussendoortje, geen maaltijd :)*

Ik neem nog een, groot; 350cc., glas water. Proost.

Pardon?
Waarom is dat geen motiverende tip? Ik vind het zelfs geen overdreven grote portie.... voor mij zou het ook een ideale tussendoor zijn. Ik moet voor af te vallen (zonder spierverlies welliswaar) op 2300kcal zitten. En dan is dit een super (want hoog in eiwitten) tussendoor.

Je moet niet naar een minimum aan kcal gaan om af te vallen. Beter niet zelfs als je het gezond wil doen...