B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 06:31

Je leest niet goed murthul!
Nexavir wordt van diezelfde levers gebruikt als waar de B12 uit komt voor ampullen.
Dus eerst halen ze de B12 eruit, en dat restproduct maakt men Nexavir van.
Het gaat niet eens over Nexavir dus, maar hierop maak ik uit dat B12 dus uit varkenslevers komt.

Verder ga ik er haast, bijna helemaal niet eens meer op in gaan als je reageert.
Ik heb je het vaker zien doen maar je weet de helft niet.
Mijn huisarts weet het gewoon, mag haar mening geven en ze weet ook dat ik prima weet wat ik doe.
Staat allemaal gewoon gedocumenteert en overlegd, zij heeft niks tegen subcutaan B12 prikken.
Ik vind het nogal kwalijk dat nergens, nergens vermeld wordt dat dit een varkensproduct is, zeker tov de vega's.

Je had ook kunnen zeggen goh fijn dat je me daar op attendeert, zonder dit onnozele gezeik op niks af.
Dat gezeik is niet voor het eerst dat het me opvalt trouwens, erg jammer! :n
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 12-02-16 06:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 06:35

Je heb 40 dagen gespoten?
Deed je dat elke dag en hoeveel?
En ik lees iets over 10mg ampullen?

Hier idd via de HA geregeld en krijg de versie die niet in de koelkast moet.
B12 is eens in de zoveel weken tot enkele maanden genoeg sommige hier spuiten vaker maar dat is eerder uitzondering dan regel.
Ik heb trouwens totaal geen last van acne of andere dingen gelukkig.
Maar ik spuit ook een andere soort geloof ik dan jij.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 06:41

Kido, ja 1 mg per dag. :)
Ik heb 10 mg ampullen omdat het minder vloeistof is per keer, en ook nog eens stukken goedkoper.
Ook soms een dagje overgeslagen, maar zeker in het begin had ik meer energie met B12, maar langzaam aan kon ik minder en minder.
Daarvan werd gedacht dat het door mijn hoofdtherapie kwam en logisch.
Meer mg's spuiten 1 a 2 per week heb ik bewust niet gedaan, bij mij werkt het beter gelijkmatig verdeelt. :)
Ik stop dan gegarandeerd met slapen onder andere.

Ik heb trouwens gewoon ampullen van de apotheek, van Sterop. :)
Qua vergoeding doet het er trouwens niet toe, ik maak met lange na mijn eigen risico niet op.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 12-02-16 06:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 06:44

Is dan BV een smelt tablet onder de tong voor jouw geen beter idee?
Wel duurder maar misschien wel een betere oplossing?
En dan bedoel ik deze of in ieder geval smelt tabletten met deze stoffen.
Al is deze echt ook bedoelt voor veganisten dus ga ik er vanuit dat er geen varkens lever inzit.
https://www.vitamineb12nu.nl/vitamineb12-tekort.php

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 06:54

Ik heb de Bloem recovery power gehad, daar werd ik ook net zo beroerd van.
Adenosylcobalamin ook hetzelfde, en methylcobalamin van Solgar ook.
De Hydroxycobalamin gaat veel beter als je het zo bekijkt, daar heb ik in de eerste tijd tenminste ook nog mede positief op gereageert, op tabletten nooit iets.
En ik weet wel hoe het komt dat ik zo reageer, maar dat is als je het echt van A tot Z wil snappen een complete studie, wat overigens niemand gedaan heeft in nederland.
In amerika zijn ze er wel.
Maar juist om die reden spoot ik dagelijks 1 mg, dat is niet zomaar zo gekozen.
Mijn huisarts snapt die keus ook prima, daar lig ik super mee op een lijn gelukkig. :)
Ze lijkt het ook erg interessant te vinden, dus ze weet gewoon van alles af.

denbine

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:14

Hoe gaat het nu met iedereen?

Vandaag ben ik op controle bij de internist geweest.
Ik ben begin dit jaar gestart met 2x per week een injectie, dit In totaal 14 wkn lang
Dan nog 4 wkn 1 x per week en dan 1 x per maand.
Uit de bloedonderzoeken is gekomen dat ik de ...factor mis.
Maar eigenlijk is daar niet verder op ingegaan en zit nu wel met vragen daarover.
Over 3 maanden moet ik weer op controle.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:18

Bedoel je intrinsic/intrinsieke factor? Wellicht kun je hier wat uithalen dan: http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap ... ze-anemie/
Het is een van de variaties van opnameproblemen waardoor een B12 tekort ontstaat, de uitkomst is eigenlijk allemaal meer van hetzelfde: injecties ;)

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:46

Volgens mij wel, hij had het over een laagje in m'n maag waar het mee te maken had?
Ik ga de link eens lezen bedankt :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:24

Ik heb injecties en smelttabletten.
En het werkt (gelukkig) ik ben veel beter dan september. Mijn concentratie en reactievermogen is het weer. Ik kan weer autorijden, paardrijden en het lopen gaat stukken beter (ik had een stok nodig om met de hond te lopen). Ik had heftige neurologische klachten. Daarom kreeg ik in september 2015 MS op mijn voorhoofd, maar ik twijfel of het wel juist is. Omdat ik zo opknap na mij B12 behandeling. En het ziekenhuis heeft verzuimt een bloedonderzoek te doen.
Ik koester wat ik nu heb. En voor de rest de tijd zal het leren. in april gaat de assistente van mijn huisarts me leren dat ik zelf kan prikken.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:34

Hier gaat hrt niet geweldig op dit moment. Ik heb nu iets van 8 weken 2 per week gespoten. Maar ben weer meer vermoeid en kan niets hebben.
Ik lig het liefst elke dag om 8 uur in mijn bed en kan s ochtends niet opstaan..

Jammer genoeg is het super druk op het werk en moet ik regelmatig langer blijven en die dagen trekken lang.

Kwa spieren gaat het. De ene keer weer veel pijn en deze week bv helemaal niet.

Hopen dat ik hier snel oveheen ben en ik me weer beter ga voelen..

(Ik slik elke dag b conplex en extra foliumzuur erbij en eet gedroogde abrikozen)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:25

Bleh hoelang duurde het voordat bij jullie de verergingsklachten weg waren?
Op dit moment zijn ze echt even heel erg. Heb veel last van de psychische kant. Ben kapot mort en mijn gewrichten doen weer pijn (dus alles weer intapen). Ook heb ik nu jeuk in mijn knieholtes en op mijn bovenbenen.

Ik moet nu echt mijn best doen om door te zetten. Maar ik hoop toch dat dit allemaal snel over is...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:15

Bij mij gaan de verergeringen best heftig, maar de volgende dag is het al weer weg. Of regelmatig gebeurt het dat ik in de loop van de ochtend heel slecht gaat en smiddags is het weer over. Ik snap er niets van, maar ik wordt toch duidelijk beter.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:54

De eerste 7 wkn was t zwaarst bij mij.

Ik vroeg me af, ik mis de intrinsiekefactor blijkt...
ik heb altijd problemen gehad met mijn darmen, pds.
Heeft het missen van die factor daar invloed op? En hebben jullie je voeding etc aangepast?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:13

Ik ben nu bezig sinds begin januari.
Vanaf vandaag ga ik eens precies elke 3 dagen prikken ipv 2x per week. Een betere regelmaat. Werkt dit nog niet voldoende, dan elke 2 dagen prikken.

De vorige week was echt niet leuk, overal heftig op reageren en constant in huilen uitbarsten. Daarbij heb ik op dit moment lichamelijk ook nog eens klachten (enkelband uitgerekt ofzo, daardoor knieklachten). Ook nog veel hoofdpijn.

Op dit moment heb ik de diagnose cvs, Maar ik vind dit geen goede diagnose. Ben zelf meer aan het denken dat het of een vitamine b12 tekort is of lyme. Echter ga ik de lyme niet testen ivm te dure behandeling (en die niet het gewilde effect heeft). Dan dus eerst maar eens richten op voldoende b12 binnenkrijgen....

@ denbine: ik heb ook flink last van mijn darmen (volgens de artsen pds, weer zo'n mooie verzamelnaam voor "ik weet niet wat je hebt"). Het enige dat echt hielp was koolhydraatarm/vrij eten. Daar ben ik nu echter mee gestopt omdat ik steeds minder ging lusten en ook eten. Daardoor ging ik weer slechte dingen eten en dat kwam het allemaal niet ten goede. Nu eet ik gewoon en heb meer buikpijn/winderigheid, maar dat moet dan maar. Ik kan nu langzaam aan weer meer eten zonder ervan te walgen..

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:22

Ja met PDS ben ik ook afgescheept.
Uiteindelijk bleek ik al vanaf 2012 een b12 tekort te hebben.
Als ik doorlees over de die I-factor heeft t ook weer veel te maken met gal en alvleesklier etc.
Jammer dat ik bij de internist daar niet verder in voorgelicht word. Want het "verwerken" van eten is dan toch bij mij een dingetje.
Behalve dan "waarschijnlijk ben je lactose intolerant en de rest van je leven B12 spuiten"

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 01:07

Toch is dan juist je organen ondersteunen het beste wat je kunt doen. Naast een dieet en b12 oa:
L-glutamine, spijsverteringsenzymen, Hcl voor de maag.. Enzovoort. En dan met name keten-gericht denken. Van mond tot kont. Dus goed kauwen, maag, alvlees, darmwand, slijmlaag, bacteriën etc en dan met het dieet wat voor voedsel er van mond tot kont doorheen gaat.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:15

Hannanas schreef:
Toch is dan juist je organen ondersteunen het beste wat je kunt doen. Naast een dieet en b12 oa:
L-glutamine, spijsverteringsenzymen, Hcl voor de maag.. Enzovoort. En dan met name keten-gericht denken. Van mond tot kont. Dus goed kauwen, maag, alvlees, darmwand, slijmlaag, bacteriën etc en dan met het dieet wat voor voedsel er van mond tot kont doorheen gaat.

Bedankt voor je reactie, ik probeer vetten, lactose en suikers (toegevoegde) te vermijden
Ook gluten reageer ik heftig op, dus deze beperk ik ook. Vooral omdat ik merk dat ik t slecht kan verwerken.

Zijn er specifieke supplementen voor de spijsverteringsenzymen ?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:44

Hebben jullie ook ervaring met het niet willen afvallen en vitamine b12 tekort? Ik nu al ruim 2 maanden zo goed als alleen maar gezond en mijn gewicht schommelt echt gigantisch en val niet af.
Ik ben ook weer zo prikkelbaar, chagrijnig, depri gevoel en loop weer als iemand van 80. Wil dus eigenlijk mijn waarde weer eens laten testen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:55

Mijn fysio ga aan dat als de b12 niet op orde is, je ook niet veel/ blijvend zult afvallen.

Ik heb zelf flink wat kilo's teveel, maar op het koment niet actief bezig met afvallen ivm vermoeidheid. Geen energie om dat erbij te doen nu..

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:47

Dat is ook mijn ervaring. Sinds enkele maanden houd ik zelf enorm strak mijn voeding bij en sport veel. Maar er gaat geen gram vanaf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:10

Helaas bekend en dals ook je schildklier niet optimaal is dan wil het helemaal niet. Ik kom niet aan maar vreemd genoeg gaat er ook niks af behalve de al jaren bekende op en neer gewicht tussen de 75 en 81 kg. Kan soms een of twee dagen floep omhoog en daarna ook weer floep naar beneden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:28

Mijn schildklier is de vorige keer getest en doe was toen goed. Ga morgen huisarts bellen voor een afspraak en dan vragen om bloed te laten prikken.
Ik hou ook weer gigantisch vocht vast. Sokken staan in m'n voeten.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:53

vibabu schreef:
Mijn schildklier is de vorige keer getest en doe was toen goed. Ga morgen huisarts bellen voor een afspraak en dan vragen om bloed te laten prikken.
Ik hou ook weer gigantisch vocht vast. Sokken staan in m'n voeten.

Denk er aan dat als je nu vitamines bij slikt of al injecties hebt gehad dat de waardes niet helemaal eerlijk kunnen uitvallen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:26

Daarom slik ik expres geen extra vitamines en doe ik alles wat ik normaal ook doe.
Maar de klachten komen niet voor niks dus al zou ik ze bij slikken dan zou er iets nog steeds niet goed moeten zijn. Anders had ik wel klacht vrij geweest

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:47

vibabu schreef:
Daarom slik ik expres geen extra vitamines en doe ik alles wat ik normaal ook doe.
Maar de klachten komen niet voor niks dus al zou ik ze bij slikken dan zou er iets nog steeds niet goed moeten zijn. Anders had ik wel klacht vrij geweest

Als je een opnamestoornis hebt dan neem je het ook niet op van pillen of poedertjes. Heel goed dat je niets slikt. Ik wilde je het alleen als tip meegeven