Bij mij was het vooral het besef dat het me nooit zou gaan opleveren waar ik op hoopte. Ik zou nooit, nóóit dun genoeg zijn naar mijn maatstaven en ik zou er ook nooit gelukkig, succesvol en geliefd door worden. Wat het me wel bracht was afleiding van de werkelijke problemen, verdriet, fysiek ongemak (kóud!), een slechtere relatie met de mensen om me heen omdat ik vaak chagrijnig was en niet gezellig meedeed met etentjes, en veel verloren tijd.
Een droom opgeven, een diepgeworteld verlangen, dat is moeilijk. Maar verdorie, ik droomde ook van gelukkig en blij zijn met mezelf, van plezier hebben in het leven, van gezellige etentjes en van genoeg fysieke én mentale energie om alles te doen wat me leuk leek. Dat ging me nooit lukken zolang ik bezig was met afvallen, (niet) eten, en op de weegschaal staan.
Ik heb nu een prima gewicht, het is niet zo dat ik alle controle kwijt ben (waar ik ooit wel bang voor was). Maar het is geen levensdoel meer. Mijn gewicht is echt vér ondergeschikt aan alle leuke, bijzondere en fijne momenten in het leven. En ik kan je verzekeren dat dat het leven ook een heel stuk leuker maakt.