Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:18

Het ligt aan het soort verandering. :)

Ik houd niet van plannen, en heb veel dieren waardoor alles elke dag wel weer anders loopt dan je denkt. :P Maar grote verandering vind ik wel vervelend en heb ik wat 'verwerk'tijd voor nodig, terwijl andere mensen zo door lijken te kunnen. :+

De mensen met eigen paarden: Hoe doen jullie het qua stalling? Een grotere pensionstal of een rustig plekje met weinig/alleen je eigen paarden?

Aria_zz

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:11

Absoluut kleine privé stalling met niet teveel mensen :j
Gelukkig weten we dat altijd wel te vinden.

Ik heb ook moeite met verandering, maar vooral als ik helemaal op iets voorbereid ben en het dan toch niet door gaat kan ik echt voor de rest van de dag uit mijn hum zijn. Kan ik heel vervelend vinden,dus probeer me er wel over te zetten, maar de persoon die voor de verandering zorgde kan dan wel op een boze mij rekenen :o

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:23

Aria, zeer bekend met het laatste!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:38

Feestjes en eigenlijk gewoon alle gelegenheden waar veel mensen bij elkaar komen vind ik ook meestal zeer onprettig. Moet echt mijn eigen plan kunnen trekken. Activiteiten met collega's van man sla ik eigenlijk altijd over.. man vindt dat ook prima en gaat liever ook alleen of niet. Spreek ook met vriendinnen af dat als ik dan eens ergens samen heen gaan dat als één van de twee weg wil.. je dat alleen hoeft te zeggen en niet uit te leggen en dat we dan ook meteen weg gaan. (Alleen die afspraak al helpt)

Veranderingen... eigenlijk ga ik er altijd wel van uit dat dingen anders gaan... ik ben invalkracht dus dat is altijd anders. Maar echt goed omgaan met verandering kan ik denk ik niet... maar wijt het meestal aan mezelf.. ben dan teleurgesteld in mezelf en twijfel aan mij mezelf. Zal het niet zo snel bij iemand anders leggen. (Maar op mijn echt slechte dagen durf ik ook nauwelijks naar de supermarkt omdat ik bang ben dat ik dan anderen in de weg sta en ze dan boos op mij worden.)

Ruzie met mijn partner heb ik nooit. Als ik aangeef dat ik even rust nodig heb dan respecteert hij dat. Heb echt probleem met ruzie en boosheid en ben echt heel dankbaar dat ik een partner heb die heel rustig van zichzelf is.

Paardenstalling.. klein privé stalling... maar dan nog is het lastig om de zorg voor je dier uit handen te geven. Gelukkig zorgt mijn paard redelijk goed voor zichzelf.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:36

Op middelgrote pensionstal, maar ben er regelmatig alleen in de bak. Op stal vind ik het juist wel gezellig, dan ben ik in mijn element: tussen de paarden.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:39

Ik heb mijn dame aan huis, maar ik mis juist wel wat contact wat dat betreft.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:08

Ik lees al een hele poos mee en het is allemaal super herkenbaar.

Feestjes probeer ik altijd onder uit te komen, ik voel me super onprettig in grote gezelschappen. Al die pratende mensen door elkaar heen, ik weet dan niet waar ik moet focussen en wordt heel onrustig in m'n hoofd. Als ik dan toch ga, wil ik het liefst dat m'n vriend erbij is. Hij is dan een soort rustpunt voor mij, waar ik heen kan als ik het niet trek.

Ik heb vanavond ook een feestje met heel veel mensen en ik wil eigenlijk niet heen, maar wordt al een paar dagen overgehaald door een vriendin. Ik vind dat zo lastig, want ik kan gewoon niet goed uitleggen waarom ik niet wil. :(

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:49

Omdat jij er last van hebt omdat je overprikkelt raakt.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:03

Ja, dat probeer ik al een tijdje uit te leggen maar het komt niet goed aan.
Ik stuur zo wel gewoon een berichtje dat ik gewoon niet kom, klaar. Ik laat me altijd te makkelijk overhalen, moet maar eens afgelopen zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:40

Idd, ik ben ook gestopt met uitleggen, kost teveel energie en ze snappen er toch niks van. Of je krijgt zo'n opmerking als 'maar het is toch leuk??'

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:43

Als jij er geen zin in hebt moet je gewoon niet gaan, je moet het niet doen als je jezelf er niet prettig bij voelt :) ik vind het assertief, niet raar of egoïstisch oid, maar ik weet dat sommigen daar anders over denken..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:30

Starbreeze schreef:
Idd, ik ben ook gestopt met uitleggen, kost teveel energie en ze snappen er toch niks van. Of je krijgt zo'n opmerking als 'maar het is toch leuk??'

Heel herkenbaar... Ik snap dat het ook niet makkelijk te begrijpen is voor iedereen maar vervelend is het wel.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:35

Hier ook geen feestganger....en ook ik zeg af, merk dat anderen dat niet leuk vinden omdat ze toch wat beledigd zijn.
En het uitleggen is dan ook weer vermoeiend...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:04

En vervolgens word je nergens meer voor gevraagd, ook niet als het een keer een rustig etentje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:05

Maar als mensen dat niet doen zijn ze je gezelschap ook niet waard. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:07

Weet ik en zo zie ik het ook. Mn echte vriendinnen zijn op 1 hand te tellen. Maar dat vind ik prima, mijn beste vriendin begrijpt mij gelukkig wel volkomen. En soms bellen we iedere dag en soms 2 weken niet. Maakt niks uit!
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 29-05-14 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:07

Ik ga nog wel eens uit, maar dan met een groepje vrienden die ik ken. Dan vind ik het nog wel oke en kan ik gewoon uitleggen en naar huis gaan als ik het niet meer trek o.i.d. Maar met een hele grote groep waarvan een groot deel onbekenden is voor mij gewoon niet te doen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:17

Ik heb ook niet veel echte goede vriendinnen. Ik ben ook vaak wat teruggetrokken en vind het moeilijk contacten te leggen. Ik doe het altijd wel, maar heb er erg veel moeite mee en weet me dan ook moeilijk houding te geven, vooral als iemand érg uitbundig of wat intimiderend is.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:08

Starbreeze schreef:
En vervolgens word je nergens meer voor gevraagd, ook niet als het een keer een rustig etentje is.

Voor feestjes niet meer, maar dat vind ik helemaal niet erg :D

En de dingen die ik wel leuk vind kan ik ook zelf actief in zijn. Door vrienden te vragen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:55

Ik vind het zelf fijner om met mn beste vriendin wat af te spreken. Meestal gaan we dan toch iets met de paarden doen :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:37

Gewone verjaardagsfeestje vind ik nog wel leuk, maar als ik weinig mensen ken, dan zorg ik er altijd voor dat ik lekker vroeg ben. Dan vult het feest om mij heen en krijg je makkelijker aanspraak, dan wanneer je een volle kamer binnen komt. Dat trek ik vaak ook niet...

Mijn echte vriendinnen kan ik ook maar op 1 hand tellen. Zijn wel toppers, maar soms zou ik het wel leuker vinden om meer vriendinnen te hebben en vaker iets te doen. Aan de andere kant kan ik vaak ook niet de energie opbrengen om ieder weekend plannen te maken... Heb je al ruim 50 uur gewerkt (ondernemer hier, dus maak vaak lange dagen en werk meestal van maandag t/m zaterdag) en dan op zaterdagavond en zondag nog dingen gaan doen, dat wordt wel erg veel...
Mijn ouders snappen dat niet goed, die weten wel dat ik rust nodig heb, maar niet dat ik die rust niet vind door voor de tv te gaan hangen en van de ene zender naar de andere te zappen (waarbij het geluid vaak ook nog behoorlijk hoog staat)... Films kan ik dan wel weer mee ontspannen...

Gelukkig staat mijn paard ook aan huis. Vind het heerlijk om er regelmatig naar toe te moeten!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:19

Ja idd, dat eerste heb ik ook al opgelet!
Wanneer je zelf vroeg bent gaat alles veel beter. Ergens 'bij komen' is meestal een ramp.

Ik kan heerlijk ontspannen van thuis zitten, filmpje aanzetten en niets doen of erbij wat tekenen. Zeker tekenfilms, geen idee waarom maar vind dat het meest ontspannend. Maar dan echt niemand die me stoort en enkel dat. Heerlijk.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:47

Toch wel fijn hoor zo'n topic. Het helpt mij toch wel om dingen van mijn dochter te begrijpen die het af en toe niet onder woorden kan brengen. Helaas zijn er maar weinig mensen van haar leeftijd (15) die haar begrijpen. Echte vriendinnen heeft ze dus niet. Het is ook flink moeilijk denk ik om je "beperkingen" (niet negatief bedoeld) te herkennen en te erkennen. Het blijft een levenslange leerweg denk ik.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:48

Ik had als puber zijn ook weinig echte vriendinnen, we hadden wel een groepje tijdens de pauzes maar echte vriendinnen weinig.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:06

Ik had het daar ook moeilijk mee. Maar het voordeel is dat je wel mensen uitkiest die bij je passen.
Het heeft tot net op het einde van mijn middelbaar geduurd voor ik een paar echte vriendinnen had. En die heb ik nog steeds, ook al is er zoveel veranderd.
Het is moeilijk, jong zijn en de dingen niet zelf kunnen bepalen. Maar als je wat begrip toont voor je dochter kan dat al veel helpen smileydees, en je wil je er duidelijk voor inzetten en dat zal zij ook wel snappen ;)