Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:33

Jeetje, net weer beginnen is al loeizwaar en dan ook nog heel ander werk...pfoe! Ik doe het je (gelukkig!) niet na. Ik vind mijn gewone werk met minder uren icm baby/huis/paard etc al zwaar genoeg. Maar super zeg dat het zo goed is gegaan, en dat Tessa het zo goed oppakt allemaal. Zit je idd een stuk rustiger op je werk. Hoe gaat het kolven op je werk?

Marinde heeft vandaag een slaapdagje, waren we op visite bij mijn moeder gaat ze 3 uur liggen :Z ...gezellig! En waren we net thuis, 5 tellen pappa gezien wilde ze een uurtje na haar laatste dutje van 3 uur alweer naar bed. Hoor dat ze nu na 2 uurtjes slapen weer wakker wordt. Zal ze morgen wel weer gegroeid zijn :D . Ga haar maar gauw voeden :wave:

benangelique

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:48

haha suus, slapen is groeien inderdaad!

kolven gaat erg goed. kolf links letterlijk het dubbele van rechts, maar dat klopt ook wel. die borst is altijd al meer gevuld geweest. uit de fles drinkt ze nog steeds maar 130 cc, terwijl ik met gemak 190 kolf. wat een verschil dan he wat ze aan de borst drinkt en wat uit de fles!

hm, tessa 1 dag naar het kdv geweest en prompt ziek vandaag! eerste keer koorts, 38.9 gelijk! hans is in duitsland golfen, dus heb ff de huisarts gebeld voor overleg. liever geen paracetamol maar uitzieken en als het verergert aan de bel trekken.
ze heeft net goed gedronken aan de borst. moest haar maar extra vaak aanleggen omdat zieke borstkindjes vaak minder goed uit de fles drinken op dit soort momenten. nu ligt ze te spelen op haar kleed. ze is wat minder aanwezig dan anders, maar op zich toont ze niet ziek.
morgen maar even kijken hoe en wat, want zo kan ik haar niet op het kdv brengen en mijn moeder moet werken...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:49

3 kwartier geleden was haar temperatuur 39,6, dus blijft oplopen. heb haar toch een zetpilletje gegeven, vooral ook omdat ze huilerig werd. nu ligt ze te dommelen in haar wippertje. echt slapen lukt niet, iedere keer is ze wakker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:17

He bah wat vervelend! Je hoort altijd wel verhalen over kdv en zieke kindjes maar na 1 dagje opvang is dit wel heel snel. Hoop dat ze snel weer opknapt!

Hier net een kleine uitbarsting gehad, 3 dagen niet poepen en dan in een keer wel zorgt voor een grote ravage. Dus ook gelijk maar de baby in bad en de was aan gezet. Er moet alleen wel iemand van ons mee in bad, want mevrouw past niet meer in het baby badje omdat ze zich overstrekt en keihard spartelt met armen en benen tegelijk. In het grote bad ligt ze wel lekker rustig.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:45

BA, is ze al wat opgeknapt?

Susan, wat een ravage dan, he? Begreep dat bv kindjes wel tot 10 dagen niet kunnen poepen! Moet het me maar niet voorstellen.

Hier een relaxte dag (tov gisteren, zeker!) Geloof dat ik hem soms wat te vroeg in bed stop, hij was vanochtend nl al 3 uren wakker, voordat ik hem echt zag gapen en toen ging hij ook gewoon slapen (en na een half uur had ie weer honger, maar daarna gewoon weer verder slapen). Volgens mij is het een erg heldere baby, na 4 weken al zo lang wakker!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:51

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:20

Iris: heb ik al naar gekeken maar meeste badzitjes gaan maar mee tot de baby 8 maanden is. En aangezien Marinde niet de kleinste is vind ik dat een beetje zonde om te kopen. Bovendien is het veels te leuk om met haar in bad te gaan :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:03

Ik heb zo'n plastic wasmand, daarin doe ik Elianne in bad. Het scheelt een stuk, dat ze nu kan zitten :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:37

Yasemin poept hier maar eens in de week ongeveer. Maar is dan niet heel veel ineens hoor. :D Vaak juist maar een beetje.

Ik heb zo'n badzitje voor Yasemin. Ze mogen er in tot 9 kilo dacht ik.
Is misschien niet heel lang meer, maar het werkt wel fijn en hij was maar 8 euro dus ach..
Als dat niet meer past, zie ik wel weer hoe we dan gaan badderen.
Wij hebben alleen een douche, dus wil ooit zon biba-bad (zo heet dat toch, dacht ik)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:45

Mijn zoontje van 2 gaat ook nog gewoon in het badje, badzitje wilde hij niet, maar hij was altijd al relaxed in badje. En vaak ga ik ook douchen, ook met de kleine ook al. Wipstoeltje zet ik in de badkamer met handdoeken en als ik klaar ben met hem te douchen, gaat hij daar in en kan ik zelf nog even verde douchen. Zo kan ik met de kleine douchen zonder hulp. Hij vindt dat erg lekker!
Biba bad idd Nathalie, vind ik ook wel wat, maar misschien krijgen wij nog een bad, we hebben wel de ruimte.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:49

Ik ben nu een keer of drie met Yasemin in de douche geweest.
Ik douche altijd mezelf eerst, en dan pak ik Yasemin erbij. Als we dan klaar zijn droog ik haar eerst af en wikkel ik haar in een droge badcape/wikkeldoek. En dan droog ik mezelf af.
Wij hebben geen ruimte voor een bad, en wil hier ook weg binnen nu en een jaar of 2-3. Dus ga hier niets meer veranderen. Dus dan vind ik zo'n biba bad wel een goede oplossing. :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:55

suus, denk niet dat het van het kdv komt dat tessa ziek is, misschien wel het laatste zetje. ze was de laatste dagen al wat ontregeld qua slapen en was ook wat sneller aan het huilen.
is zo'n badzitje niets voor marinde? tessa zit daar al een poosje in. zetten we ook wel eens gewoon onder de douche, maar meestal in het grote bad. ideaal!
oh, zie dat suzanne dat ook al opperde. geen optie voor jou dus. en inderdaad, badderen met je kleinje is erg leuk!

neff,dat is zeker lang wakker voor zo'n jong apie! ach, als hij gezellig blijft is er niets aan de hand toch?

@hier:
zieke, hele zieke tessa. arm ding, wat doet dat verdriet om je kleintje zo te zien! koorts gisteravond uiteindelijk 39.9. ze liep compleet vol snot en had rode prutogen. vannacht tot 3 uur aan het sussen geweest. steeds viel ze even in slaap om dan huilend en kermend weer wakker te worden. om 3 uur nog een zetpil gegeven, neus gesprayd en haar mee naar beneden genomen zodat hans nog wat kon slapen. heb tot half 5 op gezeten met haar en haar toen in de wipper gezet. zo kon ze rechtop zitten/liggen. die wipper van ons wiegt heen en weer en zolang ik dat ding iedere keer maar een zet gaf dommelde ze aardig. zij wel, ikke niet! denk dat ik vannacht in totaal 1,5 uur geslapen heb. best bizar als ik me bedenk hoe fris en fruitig ik nu nog ben haha.
om 7.15 mijn moeder uit bed gebeld om te vragen of ze wilde komen. had ze aangeboden, maar voelde me er erg banketstaaf onder. gisteren moest ze ook al oppassen (vaste dag) en daarna moest ze werken tot 23.00. Vandaag dus weer! maar goed, zoals mijn moeder zei 'oma to the rescue!'.
Ze was er om 9.00 (moet de honden nog doen etc) en toen zijn hans en ik naar het werk gegaan. Wat is het ellendig om dan zo'n ziek hoopje achter te laten! Bij mijn moeder heeft ze een half flesje gedronken en wilde ze vooral lekker op schoot zitten en hangen.
Om half 2 was ik thuis, want toen moest mijn moeder weg. Dat is wel een voordeel van mijn nieuwe functie, kan mijn werk ook voor een deel thuis doen! Om 3 uur was de temp nog 39.1, dus zetpilletje erin. Net was de temp gezakt tot 38,7, heeft ze goed liggen tanken aan de borst en ligt ze te spelen in haar wippertje en weer wat geluidjes te maken.
Snot stroomt er wel aan alle kanten uit, de snotvlekken zitten overal haha. Schoonpoetsen van de neus is alleen een drama, brullen!

Heb trouwens de snoozzz binnen. Tessa heeft er vanmiddag even mee op bed gelegen. ze kan wel naar haar zij draaien vanaf haar rug, maar niet door naar haar buik. volgens mij vind ze het zelf ook wel lekker?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:58

Arme Tessa! Klinkt echt heel erg zielig... :(:)
Hopelijk kun je vanavond lekker slapen BA. (en ik hoop het uiteraard ook voor Tessa, als dat betekend dat ze zich weer beter voelt)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:15

@hier:
gisteravond wilde tessa niet drinken, vannacht om 5 uur kreeg ik er pas wat in en dat was nog niet veel denk ik. heb haar om 1 uur nog een zetpil gegeven en haar neus gesprayd, ze zat zo verstopt dat het drinken dan natuurlijk ook niet wil!
uiteindelijk heeft ze van 2 tot 5 tot 8 geslapen, dus best aardig in vergelijking met de afgelopen dagen. de koorts is weg en heeft plaatsgemaakt voor heeeeeeel veel groen snot! werkelijk alles zit onder en zelf ziet ze er ook niet bepaald appetijtelijk uit.
straks naar het CB voor de reguliere controles. nu ze geen koorts meer heeft ga ik maar gewoon.

ik vraag me af of mijn voeding nu niet heel hard terug loopt? tessa heeft de afgelopen 2 dagen nauwelijks gedronken. heb wel gekolft, maar gisteravond was dit slechts 70 cc uit 2 borsten terwijl ik gistermiddag nog 180 uit 2 kolfde?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:02

BA: wat vervelend zeg, wel fijn dat ze iig al weer wat opknapt. Ik denk niet dat je productie zo snel terugloopt hoor. Ik kan ook zomaar ineens veel minder kolven. Trekt ook snel weer bij als ze weer goed is opgeknapt en weer normaal drinkt.

Neff: dat douchen met wipstoeltje erbij ga ik ook maar eens proberen, is voor ons denk ik ook wel een goed idee.

Marinde was gisteren bij de gastouder, had niet goed gedronken. Eerste fles was ze heel onrustig, veel loslaten, jengelen. Tweede fles had ze maar 60 cc van gedronken, maar daar heeft ze het wel van 11.30 tot 16.30 op uit gehouden. Om 16.30 heb ik haar zelf weer gevoed en toen wilde ze 2 uur later weer drinken, ze werd hard huilend wakker dus hele erge honger. Ze haalde bij mij de schade weer in. Ben benieuwd hoe ze het vanavond, vannacht en morgenochtend bij mijn man doet, want ik heb een late en een slaapdienst achter elkaar en ben dus van 15.00 tot 8.30 op mijn werk. Misschien dat ze gisteren de diepvriesmelk toch niet zo smakelijk vond, of dat de nieuwe speen verschil maakte? Heb namelijk even gecheckt gisteren, maar de speen van bibi (kleinste maat) die volgens de winkeldame hetzelfde zou zijn qua maat als de slow flow van medela (die ze dus niet hadden) heeft wel een grotere doorloopsnelheid. Gaatje is ook ietsje groter. Moet mijn man vanavond maar even onderzoeken of het echt verschil maakt welke speen we gebruiken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:08

Arme Tessa zeg. :(:) Ben benieuwd hoe zwaar en lang ze is bij het CB. De vorige keer waren Tessa en Yasemin precies hetzelfde hihi.

Misschien inderdaad de speen, Susan.
Wel een lange dag op je werk, dus!

Hier eindelijk weer een betere nacht gehad! Ze kwam rond 4 uur voor een voeding maar is daarna weer heerlijk gaan slapen en sliep gewoon tot vanochtend kwart over 8! Dus ik was helemaal trots toen ik gewekt werd door een vrolijk kletsend kindje. <3
Hopelijk was het niet eenmalig, haha. Die nachtvoeding vind ik echt niet erg, als we daarna maar weer lekker kunnen slapen.

Zojuist sprak ik iemand die haar kindje BV geeft maar geen nachtvoedingen wil geven. Oooh wat kan ik daar slecht tegen. ;(
Ze laten haar snachts huilen zodat ze door krijgt dat ze 's nachts geen eten krijgt maar pas de volgende ochtend. Ik vind het gewoon zielig. :o
[edit] Kindje is nu 15 dagen... ;(

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:17

suus, dat is een beste werkdag zeg! speen kan erg veel verschil maken hoor. tessa drinkt goed uit de difrax Small.

ik ben ook benieuwd nathalie! fijn zo;n goede nacht he? daar trek jehet wel weer even op.
belachelijk die mensen. eigenlijk moet je dat stuk even uitdraaien voor haar van borstvoeding.com over het belang van nachtvoedingen...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:22

Ik heb idd gezegd of ze zich er wel eens in verdiept heeft... Maar nu zegt ze ineens dat haar kleintje vanzelf niet kwam de eerste week en nu wel; dus het is geen honger.
Nouja ik ga mijn mening niet opdringen maar vind het heel erg om te horen. Vind het gewoon zielig!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:29

Kindje van 15 dagen die geen nachtvoedingen krijgt??? 8)7 ben je dan!!! Marinde kwam trouwens ook al 3 maanden niet meer 2 keer 's nachts, maar nu weer wel. Blijkbaar is die behoefte er anders zou ze dat echt niet doen. Als je een kindje krijgt moet je nu eenmaal je leven aanpassen en anders inrichten, en leven naar de behoeftes van je kind. Sommige mensen kunnen dat helaas niet.

Nathalie: fijn dat je nachten weer goed gaan nu.

BA: denk ook dat het vooral de speen is. Idd erg lange ruk, maar dan heb ik ook gelijk wel 15 uur te pakken qua uren. En op mijn werk kan ik -als het goed is- doorslapen de hele nacht, dus ik kolf me goed leeg voor ik ga slapen.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:13

hoi dames,

ik heb al een tijdje niet gereageerd hier, maar heb een vraagje mss dat jullie advies hebben:

Lieke krijgt nu 5 voedingen per 24 uur, haar tijden zijn ongeveer 6.00-10.00-14.00-18.00-22.00 uur.
Ik leg haar meestal rond die tijden aan omdat er al 4 uur tussen zit dan, maar merk dat ze steeds minder per voeding gaat drinken, ze gaat dan liggen lachten of kletsen na even gedronken te hebben. De laatse voeding krijgt ze afgekolfde melk in een flesje zodat ik weet hoeveel ze binnen krijgt. ik krijg er savonds echter met moeite 150/170cc in! Meestal stopt ze uit zichzelf met drinken na een 80 a 100cc, met wat pushen lukt het meestal wel om haar 130 a 150 te laten drinken. Maar ze is savonds met de fles wel heel onrustig met drinken, hoofdraaien, heel beweeglijk etc.

Indien ik haar echt volledig terug op verzoek ga voeden, denk ik dat ze maar aan de 4 voedingen gaat komen is dit erg voor haar leeftijd? ( ze is nu dik 3 maanden) Of gewoon de tijden die we nu hebben aanhouden en haar dan maar minder per keer laten drinken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:40

Ik vind 3 maanden wel jong voor 4 voedingen hoor, maar als ze het zelf aangeeft zal het denk ik wel goed zijn. Sommige kinderen drinken vaak en kleinere beetjes per keer, andere kinderen drinken minder vaak maar dan heel veel ineens. Als ze verder voldoende plasluiers produceert en vrolijk/wakker is tussen de voedingen door kan het volgens mij geen kwaad. Ik zou gewoon kijken wat ze doet als je het haar zelf laat bepalen.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:50

ik vind het zelf ook heel erg jong voor 4 voedingen, maar nu leg ik haar vaak na 4 uurtjes aan omdat ik vind dat het tijd is, terwijl ze zelf eigenlijk nog niet om een voeding vraagt, waardoor ze naar mijn idee weinig drinkt.
Vanmorgen zat er tussen de 1e en 2e voeding 4,5 uur, dus heb ik haar eten gegeven, maar ze heeft niet eens 1 borst leeg gedronken, wat volgens mij betekend dat ze maximaal 100cc op heeft. ( gezien het feit dat ik na de voeding in totaal 100cc gekolft heb en ik normaal maximaal 150/180cc kan kolven als ik ipv een voeding kolf. )

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:11

carola, tessa heeft in die periode ook een tijd op 5 voedingen gezeten (meer omdat ik haar dan gewoon aanlegde ipv dat ze er zelf om vroeg). kon volgens het cb geen kwaad, zolang ze net als suus zegt gewoon goed plast, poept en wakker en alert is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:12

Nathalie schreef:
Wij zijn terug van 't CB; 5940 gram en 65,5 cm!
In gewicht niet veel aangekomen, maar in de lengte destemeer gegroeit. Ze is 500 gram aangekomen in 5 weken. Ze vonden het verder prima gelukkig, en verder was ook alles prima. :j

[edit] Op de BV curve volgt ze gewoon netjes haar eigen lijntje kwa gewicht. (net wat onder de middenlijn dus dat valt best mee!)
En in de lengte doet ze gewoon gek. :D

http://www.borstvoeding.com/groeicurve/ ... 26880/-1/1

Net bij het cb geweest. ze vonden dat ze er goed ziek uit zag, maar dat hoorde er bij en ze zal nog wel veel vaker ziek worden om die weerstand optimaal te krijgen (duh). verder is ze in 5 weken 2 cm gegroeid en 420 gram. Beiden niet bepaald veel. Qua lengte zit ze op -1 onder het gemiddelde en qua gewicht op -2 en zakt ze zelfs bijna door die lijn heen. Maakte niet uit, borstvoedingskinderen volgen hun eigen lijn en gewicht. Het is allemaal prima in balans en daar gaat het om.
nog even gevraagd naar haar flapoortjes. dat kan komen door het dubbelvouwen bij het slapen etc, maar aannemelijker is het dat het door ongelijke groei van het kraakbeen komt. kan dus nog alle kanten op. kunnen mooie platte oortjes worden, maar ook enorme zeilflappers (arm kind).
ook mogen we fruit en groenten gaan geven. wilde natuurlijk hele stukken aanbieden, maar daar zijn zij eigenlijk falikant op tegen. kindjes die borstvoeding krijgen schijnen enorm ontwikkelde kaakspieren te hebben. zij kunnen met gemak met hun kaakjes een stuk van een rauwe appel bijten of van een wortel. die stukken zijn te groot, waardoor de kans heel groot is dat ze zich verslikken. omdat het stuk zo groot is, krijgen ze dit ook niet goed opgehoest, met alle gevolgen van dien.
helemaal glad pureren hoeft ook weer niet, mogen dus best stukjes in zitten. morgen maar op jacht naar een staafmixer dus!
vooralsnog is het alleen kennismaken met smaken, vanaf volgende maand mogen het echt grote hoeveelheden zijn die uiteindelijk de melk gaan vervangen.

tessa weegt nu 5770 gram en is 63,5 cm.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:23

@ ba: Hoe oud is tessa nu?
Hier in belgie gaan we naar kind en gezin, het belgische consultatie buro. Daar zijn ze juist tegen het geven van gepureerd voedsel na de 6 maanden. Tot de 6 maanden gepureerd, en daarna enkel prakken en tegen de 8 maanden stukjes geven.