Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:05

SAKKIA schreef:
Volgens mij is het zo dat na de incubatie tijd, dus op het moment dat je ziek bent je nog 3 dagen besmettelijk bent voor je omgeving. Daarom ook die 5 dagen thuis zitten, dan weten ze zeker dat je niet meer besmettelijk bent

Dit vertelde mijn huisarts me net ook.
Tijdens de incubatietijd ben je ook al flink besmettelijk zonder dat je zelf ziek bent, en zo worden de meeste mensen dus besmet.

Ik zit nu dus verplicht thuis van mn werk, maar heb daar afgelopen week wrsch meer mensen besmet dan ik vandaag zou hebben gedaan, maargoed...
Maandag gewoon weer werken :)

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:08

Via keelslijm wordt het getest.
Duurt ruim een dag voor de uitslag bekent is.
Door middel van de symptomen slaat echt nergens op! Dat kan net zo goed een weet ik veel andere griep zijn geweest!!!
Ik werk als verpleegkundige in het ziekenhuis en het blijkt een milde griep te zijn. Zelfs milder als de gewone griep, die is zelfs nog gevaarlijker!
Alleen omdat er ws zoveel mensen het tegelijk krijgen zijn ze bang dat instellingen stil komen te liggen.
Maar de griep zelf zchijnt niets voor te stellen.
En als de koort weg is is er ook geen kans van besmetting meer. (na je ziek zijn)

Renske_

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:15

Ze testen niet meer vertelde de huisarts, omdat ze teveel mensen krijgen met deze klachten en idd als je eenmaal ziek bent heb je al veel mensen besmet en vanaf je ziek bent ben je al snel niet meer besmettelijk.
En als je dus ziek bent en je wil laten testen is vaak het ergste al achter de rug van de griep en ben je al bijna niet meer besmettelijk dus is testen niet echt zinvol meer.

Degene die perse willen kunnen naar Amsterdam Slotervaart, maar als ik fit genoeg ben om daar met de auto heen te gaan dan hoef ik me ook niet te laten testen ;)

Ach of het nou mexicaanse griep of gewone griep is, ik voel me iig een dweil :+
Maar dat voel ik me al een paar dagen en over een paar dagen zal het wel weer over zijn.

Op mn werk(defensie) zijn er deze week 4 in mijn directe omgeving ziek naar huis gestuurd met mexgriep, als burger word ik niet door hun medische dienst behandeld en mn huisarts wil me niet zien en niet testen ;)
Maar aangezien er 4 in mn omgeving mex griep hebben, de symptomen kloppen en niemand in mn omgeving een gewone griep heeft moest ik er maar van uit gaan da het mex griep is, en dat ik al bijna niet meer besmettelijk ben.
Prima, dat wilde ik horen, dan mag ik nml maandag weer gaan werken(horeca op de kazerne, dus ja moet wel niet meer besmettelijk zijn ivm veel contact en werken met eten/drinken enz)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:40

Hoezo ze testen niet meer? Ik heb dinsdag nog uitslagen binnen gekregen?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:45

Hier testen ze alleen de mensen die binnen de risicogroep vallen :) ikzelf ben 2 weken geleden wel getest en bleek idd mexicaanse griep te zijn (3 kuren antibiotica en dus 2 weken verder en ik begin nu weer een beetje op te knappen, wat nou milde griep :') ) maar nu zijn mijn moeder en de vriendin van mijn vader ook ziek en zij worden niet getest, puur uitzieken..

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:18

Antibiotica voor wat?
Dat is iets anders geweest dan voor de griep want je krijgt nooit antibiotica voor de griep...

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:30

Ik vroeg het mij ook al af.
Tamiflu is voor de MG.
Maar 3 antibiotica kuren voor MG.
Ik dacht altijd dat dat niet zou werken.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:33

Oh ja, want ik zit het hier tenslotte uit mijn duim te zuigen ;) als je binnen de risicogroep valt krijg je Tamiflu - in mijn geval een dubbele kuur. Ik heb er daarnaast Amoxicilline bijgekregen voor de longklachten :)
Laatst bijgewerkt door Yellowfish op 28-08-09 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:33

Ik ben ook niet getest en mijn vrienden ook niet. Zijn met zijn allen ziek terug gekomen van een festival (sziget, budapest). Ik had wel precies de kwaaltjes van de mex griep volgens de huisarts (ff gebeld). Ik moest 7 dagen contact met anderen vermijden en nu ga ik weer lekker mijn gangetje. Voor mij voelde het idd als een lichte/milde griep, 3daagjes koorts en verhoging en daarna ging ik me al snel beter voelen.
Op de ergste dagen trouwens met de trein van budapest naar eindhoven gereisd dus als het erg besmettelijk is heb ik vast onderweg heel wat mensjes aangestoken (aan 1 stuk door hoesten...). Maarja, ik moest toch naar huis.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:45

Yellowfish schreef:
Oh ja, want ik zit het hier tenslotte uit mijn duim te zuigen ;) als je binnen de risicogroep valt krijg je Tamiflu - in mijn geval een dubbele kuur. Ik heb er daarnaast Amoxicilline bijgekregen voor de longklachten :)

Dat verklaard alweer een hoop! Je hebt longklachten. Dus niet voor de MG zelf...
Tamiflu is idd voor de MG, maar voor gezonde mensen is het idd een milde griep.
Als je van jezelf al een verminderde weerstand hebt of een chronische aandoening kan het heftiger zijn (overigens exact het zelfde als bij de normale griep...)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:23

Boktlid schreef:
Antibiotica voor wat?
Dat is iets anders geweest dan voor de griep want je krijgt nooit antibiotica voor de griep...

je hebt denk ik een heeeel lang topic voor/over yellowfish gemist, logisch dat zij wél tamiflu krijgt!

@Charaz, hier testen ze alleen als je binnen de risicogroep valt en anders is het uitzieken, net wat yellowfish ook al zegt.
Zal misschien per huisarts verschillen, maar hier vinden ze het testen niet echt nuttig meer, je bent dan immers al ziek en bijna niet meer besmettelijk, en als je niet in een risicogroep zit dan valt het met de mexgriep allemaal wel mee.
Heb jij de mexgriep trouwens of heersen er ook nog gewone griepsoorten?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:24

Hoe zit het met de paarden? Kunnen die ook besmet raken?

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:35

Ik ben momenteel ook ziek. Heb al een paar dagen koorts, rillerig, hoofdpijn en ontzettend moe, ik heb geen hoest erbij. Zou het kunnen zijn dat is de MG heb denken jullie? Dit is niet voor mezelf maar mijn vader komt van der week langs en die is
ernstig ziek....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:48

ShirleyM schreef:
Ik ben momenteel ook ziek. Heb al een paar dagen koorts, rillerig, hoofdpijn en ontzettend moe, ik heb geen hoest erbij. Zou het kunnen zijn dat is de MG heb denken jullie? Dit is niet voor mezelf maar mijn vader komt van der week langs en die is
ernstig ziek....

Als je vader ernstig ziek is zou ik hem niet langs laten komen als je zelf klachten hebt. Een gewone griep is in dit geval dan waarschijnlijk nog gevaarlijker dan MG.

De kans is klein als je niet hoest dat je griep hebt of MG maar waarom zou je ook maar enig risico nemen bij iemand die ernstig ziek is? Dan kom je toch al niet in de buurt van zo iemand als je gewoon simpel verkouden bent?

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:38

Zou ik ook zeker niet doen...De MG is wel erg besmettelijk en iemant die al flink ziek is kan er heftig op reageren..
Ik zou het risico niet nemen... Tenzij de koorts weg is..dan is er niets aan de hand..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:42

ShirleyM schreef:
ernstig ziek....

Denk niet dat het de mg griep is hoor, bestaat ook nog een gewone griep! Maar ook daarmee uitkijken bij je vader als die ernstig ziek is, gewone griep is net zo gevaarlijk voor hem.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:27

dank jullie wel voor jullie reactie! Ik ga even kijken hoe ik me morgen en overmorgen voel, hij zou een dinsdag langs komen dus hoop dat ik dan al beter ben!

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:38

Charaz schreef:
ShirleyM schreef:
ernstig ziek....

Denk niet dat het de mg griep is hoor, bestaat ook nog een gewone griep! Maar ook daarmee uitkijken bij je vader als die ernstig ziek is, gewone griep is net zo gevaarlijk voor hem.

Waarom denk je niet de het de MG is dan?
Het zijn dezelfde symptomen als de gewone griep dus tenzij je een kweek bij haar hebt gedaan kun je niet zeggen dat het ws geen MG is.
Er is idd wel een gewone griep maar op dit moment is de kans op een MG groter als een gewone griep. (niet dat het wat uitmaakt welke je krijgt)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 07:36

Omdat ze niet hoest en geen moeite heeft met ademen.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:02

Ik heb sávonds in bed wel last van hoesten, maar volgens mij bij MG loop je de hele dag te blaffen. Ben nog steeds niet lekker en heb nu al vanaf donderdag steeds koorts....

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:16

Normaal mag koorts drie dagen duren, daarna moet het eigenlijk weer verdwijnen.
Jou vader kan beter nog even wachten met het bezoeken van jou.
Als je morgenvroeg nog steeds koorts hebt kun je beter de huisarts even bellen.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:52

Charaz schreef:
Omdat ze niet hoest en geen moeite heeft met ademen.

Hoeft zeker niet altijd. Dat zijn symptomen die kunnen voorkomen maar hoeft niet. (net als bij de gewone griep :+ )

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:54

Elsskippy schreef:
Normaal mag koorts drie dagen duren, daarna moet het eigenlijk weer verdwijnen.
Jou vader kan beter nog even wachten met het bezoeken van jou.
Als je morgenvroeg nog steeds koorts hebt kun je beter de huisarts even bellen.

Ligt er aan hoe hoog de koorts is.
Zit je de hele week niet constant boven de 38,5 is het niet zo erg.
Ik liep al vanaf de Brabantse met koorts en dat was gister een week geleden!
En soms een uitschieter naar de 39 en dan voelde ik me echt niet goed, maar vooral 's avonds of als ik ff bezig was geweest dan zat ik snel weer aan de 38,5/39 terwijl het overdag(als ik rustig was) steeds rond de 38 zat.
Normaal kom ik niet boven de 36,5 uit maar mn huisarts vond een weekje met +/- 38/39 niet echt abnormaal.

Moest alleen als ik meer moeite met ademen kreeg of hogere koorts zou krijgen die aan bleef houden wel nog even bellen dan zou ze langskomen

Maar als je je niet op voelt knappen dan idd even bellen en mexgriep of niet, je vader kan inderdaad maar even wachten met langskomen zou geen risico nemen aangezien hij al ziek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:57

Iedereen past nu zijn levensstijl aan, wat nou doekjes overal etc.. hygiene is prima, maar door teveel hygiene gaat je weerstand ook alleen maar omlaag..

Ik leef mijn lven gewoon door, en zo ook de mensen om mij heen. Ga mezelf er niet op aanpassen, ookal heb ik het al gehad.. je bouwt tenslotte door te LEVEN weerstand op. Niet door overdreven hygienisch te doen met ontsmettende lotions etc zoals veel instanties dat graag willen..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:02

Na mijn vriend ben ik nu ook ziek. Koorts, keelpijn, hoofdpijn, spierpijn en neus verstopt. Gisteravond zat ik zo hard te trillen dat ik niet eens een glas water normaal kon vasthouden.
Mijn vriend is pas begonnen met hoesten toen de koorts al weg was en hij hoest nog steeds een beetje. Geen idee of het mexicaanse griep is of een andere griep. Ik heb voorheen iig nog nooit in de zomer griep gehad.