Veel moeten afvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 17:54

Groente vers vind ik ook steeds duurder worden. Moet ik natuurlijk ook eigenlijk alleen maar seizoensgebonden groente kopen, maar bijv 3,98 voor een bloemkool. Niet normaal. Ik vind het verschil tussen bio en gewoon ook erg groot. Mijn buurman is bioboer, maar hij zegt dat de controle nihil is en terwijl hij zonder gif werkt, zegt hij dat veel collega's niet het achterste van hun tong laten zien.

Tofu gerookt kun je idd ook in de verpakking kopen. Maar ondanks dat ik al bijna 50 jaar vegetariër en later veganistisch (behalve dan de eieren) vind ik tofu bijna nooit lekker.

Ja het moet bij mij een gedragsverandering worden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:56

Ik heb, vooral in de zomer, groente uit eigen tuin. Daarvan weet ik zeker dat het niet bespoten is. Daar vries ik ook altijd een voorraadje van in.
In de winkel mag groente duurder zijn, toch valt mijn kassabon mee nu ik geen snoep/koek/chips koop.
Vandaag had ik alleen sinaasappels en een zakje broccoli/bloemkool gemengd. Alle verleidingen weerstaan.
AH heeft hier ook een grote afdeling met diepvriesgroente, die pak ik ook vaak als mijn voorraad minder wordt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:10

Monique1963 schreef:
Ik maak ook erg lekkere dingen, ik eet heel kleurig altijd en 99% plantaardig (behalve eieren) Het is het snacken en snaaien, wat mij nekt. Nu zet ik borden her en der met gezonde snaaiers. Maar eigenlijk moet ik afleren te snaaien.

Met zoveel snaaidrang, kan het zijn dat je te weinig eiwitten/vezels binnenkrijgt?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 01:05

@vogeltje, neuh, gewoon een gewoonte, slechte gewoonte.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:40

Ik heb momenteel het probleem dat ik niet naar de wc kan :Y) Vet handig, maar niet heus. Daarom ook momenteel weer iets zwaarder :+ Maargoed, het is ook een marathon, geen sprint. Heb mijzelf ook heel bewust 12 weken gegeven ipv een maand zeg maar. Nu 3,5 week ondeweg :)
Heupomtrek is momenteel -3, taille al op -6. Dus ik doe wel iets goed. Daarnaast ook lekker weer krachttraining erbij, lekker aan het sporten.

Snaaidrang: Zit je wel vol? Heb je daadwerkelijk trek of heb je gewoon dorst? (dorst en trek worden vaak met elkaar verward)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:44

Oh omvang meten moet ik ook weer eens gaan doen, dank voor de reminder Winged! Mijn broekriem kon in ieder geval een gaatje strakker al :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:48

prompter schreef:
Oh omvang meten moet ik ook weer eens gaan doen, dank voor de reminder Winged! Mijn broekriem kon in ieder geval een gaatje strakker al :)

:)) dat is ook al een fijne bevestiging!

1 van mijn favoriete broeken begint wat te los te zitten. Dus ik moet mijn favoriete broek in een andere maat hebben :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:49

@Winged toch goed dat er minnen in de centimeters zitten. Ik heb mij nog niet gemeten. Lastig dat je niet naar de wc kan. Meer plantaardige olie gebruiken bij koken? Of wat door sla doen?

De kilo blijft er in ieder geval bij mij af en variërend naar meer dan een kilo tot precies die kilo. Daar ben ik blij mee. Het kan me niet snel genoeg gaan natuurlijk, maar beter slow and more, dan quick and less.

Over snaaidrang. Ik drink veel. In ieder geval twee liter, maar ik kan wel meer drinken. Dus ik denk niet dat het dorst is. Doordat ik zoveel drink heb ik ook vaak het gevoel vol te zitten. Vezels krijg ik ook genoeg binnen, ik eet erg veel groente en fruit (voor mijn doen hhahaha). Het zit, net als bij zoveel mensen die vinden dat ze te veel wegen, tussen de oren, zwakte van het vlees, of zoiets. Gewoon omdat ik vind dat ik het niet moet doen koekjes tussendoor, extraatje hier en daar, etc, wil ik het extra. Wat niet kan/mag (van jezelf) dat wil je juist graag. Dus nu mag ik wel van mezelf, maar dan alleen goede dingen en dat gaat prima. Maar ooit wil ik afleren dat ik tussendoortjes wil.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:57

Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om zo nu en dan wel een tussendoortje te nemen. Zolang het past binnen wat je op een dag verbrand. Voor het afvallen maakt het niet uit of je een koek eet of hetzelfde aantal calorieën aan een banaan. Het is wel zo dat je van de een langer vol zit dan van de ander.

Vanavond mag ik van mijzelf ook een brokje chocolade of een 2tal lotuskoekjes (die zitten per 2 verpakt, dus dan heb je niet direct een hele verpakking open O:) ) En even wat extra vezels, want daar zit denk ik mijn wcprobleem :+

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:04

Hier vooral ook focus op meer drinken. Ik ben van nature echt een slechte drinker.
Nu dus de waterdrops er weer bij gepakt. Dan ben ik toch meer geneigd om te drinken.
Plain water doet het hem voor mij gewoon niet :x

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:59

Water drinken is ook niet mijn sterkste punt, uit een glas krijg ik het alleen weg als ik super dorst heb.
Uit een fles gaat het beter, dan ruik ik geen nare geurtjes zoals vastwasmiddel of andere afwasluchtjes. Eiresten op servies in de vaatwasser geeft een muffe lucht aan de glazen.
Ik heb nu een air-up fles, ik vind de pods niet zo sterk dat ik het idee heb frisdrank te drinken maar de geurtjes zijn wel fris. Nu lukt het om twee flessen van 650 ml te drinken, naast koffie en thee. Als ik sport is het nog minstens een fles extra.

Tussendoortjes plan ik in tussen twee maaltijden, fruit, cracker met kaas, ontbijtkoek of kwark met fruit.
Koekjes en snoep koop ik niet meer, maar als ik bij iemand anders er eentje krijgt dan eet ik dat wel in plaats van de ontbijtkoek.
Een beetje ruilhandel met mijzelf.

De kwark met fruit pak is ‘s avonds als mijn warme maaltijd te weinig eiwitten bevat.

In het weekend mag ik een klein zakje chips van mijzelf maar in de praktijk pak ik ze niet.

Vandaag ging het sporten niet zo fijn, liep snel tegen mijn grenzen aan omdat ik gisteren een drukke dag had. Door dingen thuis die moeten was mijn energiebalans nog al zoek.

Maar ik kan sinds deze week mijn oude jas weer dicht krijgen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:18

Dat is toch ook mooi tiwi :j ?

Ik heb vandaag een uur in een flink tempo gewandeld, afgelopen zondag ook, de andere dagen een half uur. Ik wil niet naar een sportschool of zo, maar dat doorwandelen heb ik wel lol in.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:39

Precies Prompter, doe ik ook. Merk je het bij jou?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:48

Monique1963, wat grappig dat je buurman dat zegt over het biologische! Mijn over buurman is ook biologisch boer en die zegt dat het enorm streng is en dat hij enorm veel controle krijgt. Om die reden is hij kort geleden dus ook gestopt.

We kunnen hier nu al de hele winter uit de tuin bietjes eten, ik had denk ik een kilo of 9 en dat zit mooi in de vriezer. :)

Tiwi1969, de diepvries groente zijn echt een uitkomst! Ik ontbijt met het diepvries fruit en scheelt enorm. Ongezond eten is inderdaad ook duur.

Winged, oo dat is niet fijn.. hopelijk ben je ondertussen ook weer ontstopt _O-

Voor genoeg drinken vond ik altijd heel erg lastig. Ik had als kind zijnde ook een hele slechte gewoonte omdat ik nergens naar de wc durfde dronk ik bewust heel weinig zodat ik alleen smorgen en savonds moest plassen :o heel slecht natuurlijk.
Toen ik mijn zenuwpijn kreeg moest ik wel meer gaan drinken ook vanwege de medicatie, toen dacht ik 2 vliegen in 1 klap te vangen door meer te gaan drinken en afvallen. Ik vind bijv spa echt super lekker water om te drinken en dat drinkt voor mij heel makkelijk weg. Ben toen keurig netjes begonnen met een grote fles spa per dag te drinken en suiker weg te laten, op 1 januari ook echt begonnen en een jaar volgehouden. Ondertussen is mijn wc probleem opgelost haha, kan mij nu niet meer voorstellen. Door een jarige lang mezelf zo gedwongen te hebben om te drinken is het wel echt ingeprent zegmaar. Nadeel nu is dat door alle lichamelijke ellende ben ik of te misselijk om genoeg te drinken of ik drink juist heel erg veel en heb ik een dorst waarbij ik van plan ben de kraan leeg te drinken. :+
Ben wel erg blij met alle zero drankjes tegenwoordig :) ik probeerde het los te laten als ik ergens was of zin had in iets van fris maar het bleef mij stress geven, nu met de zero drankjes ervaar ik daar meer rust van. Is een psychisch spelletje maar vind het ook fijn dat je dan niet gelijk hoef te rekenen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:26

Klopt Tirzasarah, maar ik woon in Frankrijk, dat maakt denk ik wel uit.

Drinken doe ik de hele dag door met tisane heet dat in het Frans. Dus thee, maar zonder theebladeren. Kruidendrankje? Ik weet niet hoe het heet in het NLs. Dat heb je in heel veel smaakjes. Ik doe er soms sojamelk door als het te bitter is of steviapoeder. Ook allemaal 0 procent.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:47

Hi dames, ik kruip even onder m’n mentale steen vandaan :wave: en kom weer wat actiever posten en probeer de knop weer om te zetten. Een van de tegenslagen was dik been bij m’n paard, ik maakte me verschrikkelijk zorgen en sliep er gewoon slecht van; gister foto laten maken en goed nieuws gekregen dus dat is een zorg minder. Andere dingen krijgen ook wel een plekje
Dat ik een emo-eter (of emo-snaaier) ben ik dus wel duidelijk…. Hebben jullie daar ook last van? Zo ja, hoe gaan jullie daar mee om?

Qua drinken: gelukkig ben ik een echte theeleut en die komt in mokken van zo’n 450 ml :+ Ik merk wel dat bij inspanning ik vergeet om meer te drinken dan normaal. Vanmorgen op de E-bike naar stal en had wel m’n waterfles gevuld daar maar t water was zo ontzettend koud…mmm dat vind ik dan ook niet echt fijn…

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:59

Kun je geen thermosfles dan meenemen Pallatin met je thee?

En ja hoor heel bekend en duidelijk emo-snaaien. Ik kan ontzettend goed lijnen, maar zodra er een scheet dwars ligt, zoek ik vreetdingen. En daarom nu dus sinds 1 januari een snaaigraaischaal met gezonde dingen. Dat gaat erg goed!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:11

Hoi Pallatin, wat fijn dat het bij je paard mee lijkt te vallen!

Ik ben geen emo-eter, maar Marjena Moll praat daar wel veel over in haar gratis podcasts op www.etenslessen.com . Zij geeft altijd aan niet het eten beperken met een dieet, maar de oorzaak voor dat eten wegnemen. Misschien heb je er wat aan :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:14

Hahaha, ja leuk grapje, de oorzaak voor dat eten wegnemen. If only life was that simple.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:15

Daar gaat ze dus echt serieus op in :).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:22

De oorzaak van emo eten wegnemen, was het maar zo simpel.
Ik ben enorm aangekomen door gebrek aan begeleiding na mijn revalidatie en het wegvallen van mijn rijpaard, langzaam ging ik mij steeds slechter voelen en meer eten.
Gelukkig is het gelukt de knop om te zetten doordat mijn jonkie eraan toe is om wat te doen.
En dat heeft dus heel veel invloed op mijn mentale welzijn. Hier posten helpt en ik heb veel aan de coaching van de fysio. 6 februari begint ook de leefstijl interventie, die wordt door dezelfde fysio gegeven.
Alleen had ik deze stap nooit kunnen zetten.

Vandaag ook lekker gegrondwerkt met mijn pony. Mooie stap gezet voor haar, acceptatie singel, en positieve energie voor mijzelf.

Water drinken lukt met fles goed, maar dat ik ‘s nachts drie keer mijn bed uit moet om te plassen vind ik minder.

Pallatin fijn dat je goed nieuws hebt over je paard, dat is een zorg minder, meer tijd en vooral aandacht voor jezelf.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:27

Misschien verwoord ik het verkeerd. Je gaat eten omdat er iets naars is gebeurd. Dat nare is er, dat kun je niet wegnemen. Maar hoe kun je de emotie zo ombuigen dat je niet naar eten grijpt, daar werkt zij veel mee. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd, door naar die podcasts te luisteren :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:34

Emo eten is ook een aangeleerde gewoonte, vaak al ontstaan in de vroege jeugd.
Heb je pijn? Snoepje erop.
Het gaat te ver om dat hier helemaal uit te pluizen, als ik daaraan wil heb ik een psycholoog nodig.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:51

prompter schreef:
Hoi Pallatin, wat fijn dat het bij je paard mee lijkt te vallen!

Ik ben geen emo-eter, maar Marjena Moll praat daar wel veel over in haar gratis podcasts op https://www.etenslessen.com . Zij geeft altijd aan niet het eten beperken met een dieet, maar de oorzaak voor dat eten wegnemen. Misschien heb je er wat aan :)

Ik heb deze podcast opgezocht, haar stem of liever stemgebruik vond ik echt verschrikkelijk :o maar qua inhoud sta ik er wel echt achter. Eten is vaak een vorm van emotieregulatie. Ik weet dat al heel erg lang maar kan het pas de laatste jaren ook actief anders doen. Eten inzetten als voeding zeg maar, en niet als troost - susser - afleider - beloning etc etc. En ik denk dat dit voor mij het verschil heeft gemaakt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:58

Tsja, actrice hè, dus dat overdreven stemgebruik zit er wel in :)). Maar inderdaad, de inhoud heeft mij op het goede spoor gezet :)