Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:28

x_Staceyy schreef:
Hier nog eentje, heb PDS.
Prikkelbare Darm Syndroom.
Komt ineens uit het niets opzetten, hevige buikkrampen die samengaan met misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid, zweten en trillen. Dit duurt dan ongeveer een uur, en dan is het weer weg.
En ben ook altijd bang dat als ik iets ga doen dat ik dan buikpijn krijg.
De dokter zei ook dat er niks aan te doen was..

Ik heb het ook, duurd bij mij alleen langer dan een uur.
Heb er sinds gister weer last van en vandaag ook weer, kneiterharde buik en maag, duizelig, misselijk.
Zit nu dus ook thuis en niet op school, in een druk klaslokaal zitten en concentreren gaat mij nu echt niet lukken.
Vind het alleen erg jammer dat mijn ouders mij niet begrijpen, ze denken dat ik me aanstel..

Nummus

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:37

Ik heb het ook! Heel irritant, kreeg er op mijn 17e zomaar ineens last van in een behoorlijk stressvolle periode. Stress kan het zeker verergeren, maar verder verschillen de symptomen bij iedereen.

Wat bij mij het probleem was? Ik dronk te weinig. Ik probeer nu dus genoeg te drinken zodat ik de volgende dag niet krimpend van de pijn ergens zit. Bij mij duurt het zeker wel een halve dag tot een hele als het komt opzetten, trouwens.

In ieder geval,dingen die kunnen helpen:
- Meer vezels eten. Bv groenten en bruin brood etc. Sowieso sinds ik een wat gezonder eetpatroon heb minder last van, trouwens.
- Minder chemische rommel drinken. Ik krijg bv van gewoon cola ONTZETTENDE buikpijn. En ook van te gekruid eten, trouwens. Daar moeten mijn darmen te hard op werken, doet vreselijk pijn. Was ook geen pretje in Tanzania op vakantie trouwens, die houden van pittig... In ieder geval, van cola light dan bv weer niet. Het is dus een beetje ontdekken, maar er zijn bepaalde dingen waar je darmen gewoon te hard op moeten werken. Dingen met cafeïne en suiker in combinatie zullen hoe dan ook pijnlijk zijn - dus bv cola of red bull etc. Koffie met suiker zou ik trouwens niet weten, want ik lust geen suiker in mijn koffie.
- Meer drinken dus.
- Stress vermijden heb ik van de dokter gehoord, maar bij mij was stress alleen een factor die het verergerde, niet een die het veroorzaakte. Ik was dan ook nooit BANG voor de buikpijn, want ik heb een idioot hoge tolerantie voor pijn, kan echt heel lang ermee lopen zonder dat iemand iets doorheeft, dus in die zin werd het niet veroorzaakt. De kans dat ik het kreeg van iets dat ik at of vergeten te drinken werd wel vergroot. Na dat jaar stuk minder last gehad. Heb alleen nu ook wel eens dikke stress en gelukkig geen last meer.

Wat ook zo is is dat je er als je wat ouder wordt soms overheen groeit. Bij mij is het 6 jaar geleden ontdekt (moest jij trouwens ook bloedprikken omdat het "ook nog iets anders" kon zijn dat dodelijk was? Gelukkig had ik dat niet!). Ik ben nu dus 23 en het wordt steeds beter. Ook nu ik die smerige cola-dingesen laat staan. :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:40

Bij mij komt het (volgens de dokter) vooral door groene groenten. :+
Ik heb de laatste tijd weer erg veel last van buikpijn (spastische darm) maar ik kan prima naar de wc :o terwijl ik van anderen hoor dat die dat juist niet kunnen!
Ook heb ik de laatste tijd pijn in mijn maag! Opeens! Word dan even misselijk, en kan even niks meer! Dat is zo vervelend! Het voelt heel rot!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:42

Oh dat kan ook wel trouwens Nell: groene groenten hebben veel echte plantencellen erin, en die celwanden kosten onze darmen eigenlijk stiekem grote moeite om te verteren. Als je dus groene groenten eet: eerst lekker koken dat ze wat zachter worden. Verder dingen als yoghurt etc. blijven eten zodat de bacteriën in onze darmen die de harde celwanden afbreken voor ons ook aan hun trekken komen.

Misselijk word ik er trouwens niet van, maar heb wel last van veel lucht in de darmen (klinkt vies he...) en als ik er ECHT goed last van heb inderdaad ook moeite met naar de wc gaan. Is trouwens kenmerkend. Ook het "gevoel van nog niet helemaal klaar zijn maar niet meer verder kunnen" wordt bv. op de Engelse wikipedia genoemd als symptoom - heb ik ook wel eens, ook als ik dus geen last heb. Dat alleen het laatste jaar pas hoor. Maar dat heb ik dan liever dan elke keer last...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:43

Vanavond ook weer op de wc gezeten.. iets van teriyaki oid gegeten van Conimex.. moet ik ook niet doen..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:49

Teriyaki kan prima, maar dus blijkbaar niet van Conimex dan. ;) In ieder geval probeer ook gewoon een gezonder eetpatroon aan te houden. Als bonus word je dan ook niet dik. Wel jammer trouwens als je graag dik bent.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:50

ik heb er ook last van.
Op het moment gelukkig niet.
Meetsal krijg ik het tegelijk met me menstruatie en dan ga ik in een feuteshouding liggen anders is het ondragelijk.
Op vakantie moesten we zelfs met spoed naar het ziekenhuis!
Lekker in Hongarije met ambulance...
Maar jaahh dat bleek ook nog wel wat anders te zijn hoor!(een bacterie in me eierstok lekker op deze leeftijd :S )

Maar in tip!
Ik heb er al een half jaar last van!
Maar laat dingen er niet door verpesten!
Ook al ga ik stuk van de pijn en gil ik het uit ik ga hoe dan ook paardrijden weet je waarom?
Beweging stimuleert je darmen!
En probeer activa, yoghurt, Yakult!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:51

Nemurin schreef:
Teriyaki kan prima, maar dus blijkbaar niet van Conimex dan. ;) In ieder geval probeer ook gewoon een gezonder eetpatroon aan te houden. Als bonus word je dan ook niet dik. Wel jammer trouwens als je graag dik bent.

Geen wit brood eten!
Of in combinatie met bruin.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:58

Goede tips ook inderdaad: beweging stimuleert je lichaam sowieso om zich ergens anders op te concentreren dan bv op de knallende koppijn die je hebt en bevordert je darmperistaltiek. Dat eerste komt door adrenaline geloof ik, dat laatste komt pas weer op gang als je na de beweging weer tot rust komt want tijdens het sporten worden die functies even stopgezet.

In ieder geval, bruin brood is sowieso beter dan wit brood, het vult ook beter trouwens omdat het wat uitzet in je mag in plaats van als een klomp daar te liggen, wat wit brood doet.

Dingen als yoghurt zijn ook gewoon goed omdat daar dus bacteriën in zitten. Van Activia had ik niet bijster veel verbetering, maar gewoon yoghurt algemeen dan weer wel. Maar misschien kwam het omdat ik de Activia liever met een smaakje eraan had en dat het misschien te fruitig werd.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:13

Activa is met smaakje ook lekkerder mar je moet echt elke ochtend het drinken dan gaat het darm stelsel beter op gang komen(geen goed Nederlands).
Heel veel snoep is ook heel slecht
Maar jaah ik ben maar gewoon gaan doen wat ik wilde doen!
Dingen niet meer gaan doen om bang te zijn voor buikpijn werkt ook op je buik.
Probeer om een goed eet ritme te hebben.
Dus 's ochtends ontbijten tegen de middag een tussedoortje dan lunchen dan weer een tussendoortje en dan avond eten!
Half uur voor het slapen niet meer eten
En de stoel gang niet ophouden!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:16

Haha nou ja ik ben dus een tijdje terug begonnen aan een dieet waarbij je in principe gewoon een normaal gezond eetpatroon aanleert en niet per se heel veel mindert, probleem was alleen dat ik gewoon bij maaltijden nog te veel of verkeerd at. Nou heb ik al een tijd geen last meer van die darmen (of nauwelijks) maar door dat dieet is het eigenlijk nog veel beter gaan werken, en dat is natuurlijk een fijne bijwerking!

Op regelmatige tijden eten, per dagdeel ook 1 tussendoortje (en dan niet iets vets of met veel suiker want daar gaan je darmen ook van op hol) en zeker niet te veel. Ik ben zelf ontzettend dol op pasta dus als we weer eens macaroni hebben neem ik te veel en dat voel ik dan wel eventjes.

Na het avondeten trouwens ook nog een tussendoortje, maar dan niet nog om 11 uur 's avonds he. ;)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:22

Nemurin schreef:
Haha nou ja ik ben dus een tijdje terug begonnen aan een dieet waarbij je in principe gewoon een normaal gezond eetpatroon aanleert en niet per se heel veel mindert, probleem was alleen dat ik gewoon bij maaltijden nog te veel of verkeerd at. Nou heb ik al een tijd geen last meer van die darmen (of nauwelijks) maar door dat dieet is het eigenlijk nog veel beter gaan werken, en dat is natuurlijk een fijne bijwerking!

Op regelmatige tijden eten, per dagdeel ook 1 tussendoortje (en dan niet iets vets of met veel suiker want daar gaan je darmen ook van op hol) en zeker niet te veel. Ik ben zelf ontzettend dol op pasta dus als we weer eens macaroni hebben neem ik te veel en dat voel ik dan wel eventjes.

Na het avondeten trouwens ook nog een tussendoortje, maar dan niet nog om 11 uur 's avonds he. ;)

Haha ik hoor veel dat mensen te veel eten! :P
Bij mij is het probleem dus dat ik te weinig eet (voor me leeftijd)
En drink :P
Maar heb er voor het eerst geen last van gehad na Hongarije :)
Ik heb dan ook vette pilletjes gekregen die de pijn tegen gaan werken super!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:24

Ah kijk, dat is ook fijn om te horen natuurlijk Livanna! In principe kun je elke keer gewoon de pijn stillen want het enige wat je darmen dan doen is in feite "te hard" werken. Het is dus niet schadelijk, alleen ontzettend vervelend!

Maar ja ik ben dus ineens aangekomen na m'n 20e, daarvoor kon ik eten wat ik wou want ik had echt altijd honger. Nu valt het gelukkig wel mee!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:30

:P dat lijkt me ook vervelend!
Ik heb soms echt heel veel honger dan eet ik en dan zit ik zo weer vol O:) dat is ook stom hoor :P
Gelukkig maar dat we allemaal dus er mee leren leven! :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:32

Dat heeft mijn broertje! Die zit echt minstens 10 of misschien wel 15 kilo onder een gezond gewicht, heeft op rare tijden dus honger en eet dan bij het avondeten vrij weinig en soms ineens SUPER veel... En hij komt maar niet aan. ;)

Dus dat is inderdaad stom, hoe dat verschilt ook.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:35

Jahh of als ik menstruatie heb dan ben ik vaak dik(nou jaah dan zet me buik en darmen op) en dan daarna of NET ervoor ben ik echt plat :S
Volgens mij heeft dat ook met je vertiringsstelsel te maken.

Ik heb nog nooit een precies goed gewicht gehad!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:39

Als je menstrueert ben je sowieso tot 2 kilo zwaarder, want je lichaam gaat dan meer vocht vasthouden omdat je het anderszins aan het verliezen bent, en water is zwaar! Bovendien is al dat gezeur in je buik goed om een opgeblazen gevoel te maken en daarvan ga je je buik altijd een beetje laten "hangen" omdat het anders vervelend voelt.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:12

ik moet juist wel wit brood eten, dat stopt de boel een beetje.
Veel drinken betekend bij mij dat ik nog net ff wat meer mag rennen naar het toilet :\

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:42

Hm dat is dan wel weer tegenovergesteld Kytha... maar ja zoals ik eerder zei, de symptomen per persoon kunnen erg verschillen!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:28

Livanna schreef:
:P dat lijkt me ook vervelend!
Ik heb soms echt heel veel honger dan eet ik en dan zit ik zo weer vol O:) dat is ook stom hoor :P
Gelukkig maar dat we allemaal dus er mee leren leven! :D

Dat herken ik!
Als ik dan honger heb, schep ik zo een bord vol en na de eerste hap zet ik het dan al weg omda'k ineens vol zit :=

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:31

Nou dat heb ik dus ook regelmatig!! Vind dat zo vervelend! Maarja, het hoort er blijkbaar bij ;)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:08

Livanna schreef:
Nemurin schreef:

Geen wit brood eten!
Of in combinatie met bruin.

Zo simpel ligt het niet. Als ik bruin brood ga eten (weer), dan zit ik dagelijks minimaal een uur op de wc. Het hangt er dus maar net van af welke soort PDS je hebt. Of diarree, of verstopping, of verstopping gevolgd door diarree.
Wat in elk geval wel werkt is minder koolhydraten, zoveel mogelijk (geraffineerde) suikers te vermijden, geen koolzuurhoudende dranken.
Verder: ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:04

Heb nauwelijks echt verstopping of diarree, trouwens, wel dat het wel eens wat moeite kost dus als ik ook echt last heb.

Overigens de afgelopen twee/drie dagen wel een tikje rommelig, hmmm... net toen ik zei van OCH IK HEB ER LAATSTE TIJD GEEN LAST VAN. :+

Maar als "rommelig" het enige is wat ik tegenwoordig krijg... :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:05

Nemurin schreef:

Ik heb een gezond eetpatroon. Maar soms wil je wel eens wat uitproberen. Volgende keer gewoon uit het kookboek en dan met minder kruiden :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:07

e_horse schreef:
Nemurin schreef:

Ik heb een gezond eetpatroon. Maar soms wil je wel eens wat uitproberen. Volgende keer gewoon uit het kookboek en dan met minder kruiden :+

Ja dat denk ik ook wel eens, en soms gaat het goed, en andere keren gaat het mis. En bij mij is het in ieder geval zo dat er op pittig eten heel hard gewerkt moet worden. Ik heb een dag lang serieuze last gehad (terwijl het bij mij op het moment dus min of meer onder controle is nu) op vakantie vorig jaar in Tanzania. Vet, veel, en pittig eten want ze baseren hun menu's op wat ze gokken dat Amerikanen fijn vinden. Dat brak me toen een keer op, heb een dag lang niet naar de wc gekund en nog weken daarna (ook thuis weer) gewoon gezeur gehad. Maar de vakantie was leuk.