Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valeria

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:56

is er ook verschil in wat je eet? bijv. meer koolhydraten ofzo

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:57

niet echt nee.....
Het enige verschil is echt als ik vroeg opsta dan is mn suiker 's ochtends goed, sta ik 2 uur later op dan zit ik veel te hoog.....

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:52

Dat heb ik ook ja, als ik dan later opsta dat ze dan hoger zijn.
En als ik alcohol drink zak ik altijd snachts? Jullie ook?
Of met uitgaan ook.

Ja ik bedoel inderdaad voor de pomp waren mijn suikers beter.
Prikken jullie altijd gewoon in de snackbar bijvoorbeeld als jullie daar iets gaan halen of in een restaurant?

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 01:01

Miiej schreef:
Of met uitgaan ook.

Prikken jullie altijd gewoon in de snackbar bijvoorbeeld als jullie daar iets gaan halen of in een restaurant?

ik zou het niet weten dan waarom de suikers dan zo hoog zijn..?

het klopt alcohol is bloedsuikerverlagend, als ik weet dat ik alcohol ga nuttigen dan eet ik niet lang ernaa ook nog iets.
waargenoegen dat ik dan zin heb in een vette snack maar dat is anders wat :+

Ik spuit overal, maar als er mensen bij zitten vraag ik wel of ze tegen naalden kunnen.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:31

Miiej schreef:
Of met uitgaan ook.

Ja ik zak ook als ik alcohol op heb. Ik eet dan als ik thuis kom nog chips of sultana ofzo..
Ik vind het trouwens wel eng om dronken te worden (nog nooit gedaan) want dan heb je ook niet echt meer controle over je suikers. Dat vind ik toch een eng idee.

Prikken doe ik ook overal meestal ziet niemand het want het valt gewoon niet op

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:10

Ik ben ook bang om dronken te worden, ben sinds 2 maanden ofzo aan het drinken,
Maar word denk ik niet zo snel dronken, igg na 2/3 glazen voel ik niks.
Alleen zijn mijn suikers dan in het begin wel hoog rond de 18 maar word wakker met 4 ofzo

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:56

met alcohol heb ik er pas de volgende dag last van, dan moet ik echt 's ochtends minder spuiten en de hele dag door blijven eten.
En ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit last heb gehad met mijn suiker als ik dronken ben, ook niet als ik dan moet overgeven.
Maar ik heb ook hele lieve vriendinnetjes die (ook al zijn ze zelf nog zo zat) me na het overgeven een glas appelsap geven.
Maar ben zelf nog nooit echt weggevallen ofzo

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:18

ik ben sinds 8 weken aan de pomp,
maar het gaat nu helemaal neit meer goed met mijn waardes, en ik baal daar echt van, en dan doe ik maar wee nieuw naaldje, nieuw slangetje etc, echt behoorlijk oliebol!
en ik gebruik nu haast meer insuline dan met het spuiten, terwijl ik niet zo heel veel meer eet.

alcohol is bij mij ook bloedglucose verlagend, maar ik drink nooit zo heel veel.
heb sinds 2 weken weer vriendje (had eerst 1 waarmee ik 2 jaar had mja hij ging vreemd) en hij is heel zorgzaam, soms wel irritant en dan acc hij het gewoon als ik zeg dat die zich er niet moet mee bemoeien, maar hij kende mij nog niet, maar ken hem via vriend, en hij deed gewoon geinteresseerd, dat geeft mij zelf gewoon een veilig gevoel, hij wil graag weten wat hij moet doen, als ik het niet kan sommige mensen hebben zo'n idee van ow, bel de dokter wel.

maar sinds ik met hem heb, prik ik wel meer, want hij laat me gewoon weten dat ik het moet. maar sindsdien gaat het juist slechter :(

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:55

huh ik snap je verhaal niet helemaal suikermeisje?

vind je het normaal vervelend om te prikken dus dan doe je het niet?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 00:29

jawel prikte altijd zowieso 3x per dag, maar omdat ik net op de pomp zit is het beter als ik nog wat vaker prik maar dan denk ik daar gewoon niet aan. maar heb sinds 8 weken pomp, en 2 weken vriendje :P en sinds die 2 weken gaat het bar slecht met mn bloedglucose, daar gaat mn mooie hba1c :(

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 00:40

beetje vreemd verhaal suikermeisje, ik maak er uit op dat je sinds 2 weken een nieuw vriendje en ook sinds die 2 weken je suikerwaardes niet goed?
ben je anders gaan eten of andere tijden ofzo?

zou je omdat je nog maar zo kort de pomp niet even gelijk aan de bel trekken bij je internist of dvk?

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 08:45

jongens ik kom even vertellen dat ik weer mijn eigen naald durf te zetten! :):)
heb het heel lang niet gedurfd maar nu durf ik het weer :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:10

vincentlover schreef:
niet echt nee.....
Het enige verschil is echt als ik vroeg opsta dan is mn suiker 's ochtends goed, sta ik 2 uur later op dan zit ik veel te hoog.....

In jouw geval is dit volgens mij echt te wijten aan het uitwerken van je insuline. Je spuit twee keer per dag, dus je langwerkende insuline is erop gemaakt om ongeveer 12 uur te werken. Vaak is dat bij Novomix ook nog wat korter, dus als je langer slaapt dan gewoonlijk is je insuline niet meer in staat de glucose in je cellen te krijgen.

Vooral bij jonge mensen speelt het Dawn Fenomeen een hele grote rol. Ergens in dit topic heb ik dat al eens uitgebreid beschreven. Het komt er op neer dat je lichaam 's morgens heel veel glucose vrijmaakt om je systeem weer in de actiefstand te zetten na de slaap. Om die glucose in je lichaamscellen te krijgen is insuline nodig. Als je laat opstaat merk je dat de laatste uren die insuline gewoon niet meer voldoende is. Eerder opstaan en spuiten is dan de enige remedie.

Maarre .... dit alles vang je prima op met een pomp en ook wel een beetje beter met vier keer per dag spuiten. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat twee keer Novomix voor jonge mensen echt volledig uit de tijd is. Vier keer lijkt een hele opgave, maar je zal er zeker beter op ingesteld zijn en het geeft je veel meer vrijheid in tijden van eten, drinken, slapen en opstaan.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:53

Nou het rare is dat ik heb geprobeerd later te spuiten 's avonds, omdat ik hetzelfde dacht dus. Maar dat hielp ook niet....

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:12

misschien heb je het niet lang genoeg geprobeert.. je zou het bij je dvk kunnen melden. Ik weet niet of je er tegenop ziet om 4 keer te prikken op een dag of niet, maar bij mij gaat het prima!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:22

Ik heb ook suikerziekte al zo'n zes jaar. En heb nu bijna 5 jaar mijn insulinepomp. Ik heb juist als ik alcohol drink dat ik dan heel hoog ben en op een gegeven moment zakt het ook heel snel. Meestal als ik op bed ga eet ik nog een boterham met wat drinken. Ik ben ook wel eens dronken geweest, maar dan heb je inderdaad weinig controle over je suikers. Zijn er veel van jullie wel eens dronken geweest ? En hoe ging het toen bij jullie ? Konden jullie het onder controle houden ?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:23

piffgek schreef:
misschien heb je het niet lang genoeg geprobeert.. je zou het bij je dvk kunnen melden. Ik weet niet of je er tegenop ziet om 4 keer te prikken op een dag of niet, maar bij mij gaat het prima!

ik heb het 4 maanden lang geprobeerd....
Maar ik zie er inderdaad heel erg tegenop om over te gaan op 4 keer spuiten per dag. Ik weet dat het wel beter is, maar ik zie het wel als een enorme beperking in mijn vrijheid......

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:53

tjsa ik snap het ook wel.. ik vind het zelf juist heel fijn want als je dan een keer wat later eet of anders eet pas je ook je insuline veel makkelijker aan!
mijn mening: zie het als een verbetering en meer vrijheid!

met dronken zijn heb ik geen ervaring, maar over dat je eerst stijgt en dan heel hard daalt: dat kan heel goed! drink je soms zoete drankjes met alcohol? het kan zijn dat de suiker daarin eerst zorgt dat je stijgt maar dat zijn snelle suikers dus daarna werkt de alcohol. Dan kun je dus achteraf nog heel hard zakken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:19

De alcohol gaat pas na ongeveer anderhalf uur werken. Je koolhydraten uit bijvoorbeeld wijn, breezers en bier zorgen eerst voor een snelle stijgen en na een uur of twee kelder je als een baksteen.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:23

jah ik heb dat ook met alcohol.
daarom eet ik na het uitgaan altijd nog brood o.i.d

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:26

@ piffgek: Ja ik drink meestal wel zoete drankjes. Meestal mixjes.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:32

ik gebruik geen insuline voor mijn alcohol, jullie wel?

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:35

armyhorse : dan zou dat goed kunnen.
eet voor je weggaat ook wat langwerkends en na het uitgaan ook. waarschijnlijk helpt dat wel :D

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:15

hallo luitjes ik meld me ook weer eventjes!

hoe gaat het met jullie?
hier gaat het goed!inmiddels zit mijn tijd er bij beatrixoord op en heb daar goede resultaten geboekt mijn hba1c is van 9.3 gezakt naar 8.9. (ik weet dat dit nog te hoog is maar is al een hele verbetering voor iemand wiens hba1c altijd boven de 10 is geweest.)ook mijn choresterol is gezakt!

wie heeft hier trouwens nog meer last van? van een verhoogd choresterol?

ik eet meestal een bruinbroodje met kaas voordat ik ga stappen,maar controleer mijn bls ook nog tussendoor.voorheen had ik na het drinken van alcohol altijd een hypo.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:19

Ik had nog een vraagje,
volgens mijn dv kan het zijn dat door invloed van hormonen je anders reageert op insuline. Aangezien ik nu na 9 jaar goed ingesteld te zijn geweest, last heb van hoge ochtendwaardes. Volgens mijn dv kan dit liggen aan hormonen. Nu slik ik al 6 jaar de pil, maar zou het kunnen helpen om hiermee te stoppen en over te stappen op een ander vorbehoedsmiddel met minder hormonen?
Heeft iemand hier ervaringen mee of tips voor me?