Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:37

Ik heb gekeken, maar geen recenter topic gevonden over dit specifieke onderwerp, dus vandaar dat ik dit topic omhoog schop.

Twee weken geleden heb ik op maandag bij de Zumba mijn voorste kruisband gescheurd. Hoe? Geen idee. Heb een normale stap gezet en toen schoot het in mijn knie. Met afspraken ging het allemaal erg snel en afgelopen woensdag ben ik geopereerd. De kruisband is gereconstrueerd met een patellapees. Lig nu nog in het ziekenhuis en ga waarschijnlijk maandag naar huis.

Hoe gaat het met de anderen hier in het topic? Hoe lang heeft de revalidatie uiteindelijk geduurd?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:43

Wat moet je lang blijven :oo

Hier gaat het goed :) ik gaf na 3 maanden weer volledig zumba les... :D mijn complete revalidatie duurde 10 maanden... maar dat was omdat ik op "top niveau" sport... ik vraag meer van mn knie dan de gemiddelde recreant, zei fysio... anders was ik met 6-7 maanden klaar geweest... 9-12 maanden is gemiddeld en realistisch :)

Beterschap :(:)

MoonWencke

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:53

Geloof dat dat hier in Duitsland een beetje anders geregeld is dan in Nederland, maar vind het wel fijn. Tot vanmorgen continue pijnstillers gehad, al twee dagen met de fysio gewerkt en constant iemand in de buurt, mocht er iets zijn. Had in principe vandaag al naar huis gekund, maar woon alleen en op de vierde etage zonder lift, dus dit is prettiger.

Ik las het met de Zumba. Denk dat ik daar alleen maar van kan dromen. Doel is om in 2018 de instructeurscursus te gaan volgen. Voetbal kan ik voorlopig wel vergeten en mijn krachttraining moet ik ook anders in gaan vullen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:00

B1 is een aanrader... mocht je vragen hierover hebben, kan je ze mij altijd stellen :D

Ik ben trouwens op een donderdag geopereerd, op vrijdag ochtend naar huis... als er donderdag geen ijzel was, mocht ik dezelfde dag naar huis... zondag de laatste oxycodon ingenomen... heb echt letterlijk geen pijn gehad na de operatie... heb de pijnstillers alleen ingenomen omdat ik hoofdpijn had van de ruggeprik :+

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:11

Ze hebben bij de voorbereiding op de narcose direct een plexus katheter in mijn lies/been gezet, waarop een pompje was aangesloten. Vanmorgen hebben ze die verwijderd en nu krijg ik ook Oxycodon - 2x 10mg per dag. Gisteren kon ik geheel pijnloos 90 graden buigen met zo'n gemotoriseerde beenbuiger. Het volledig strekken blijft nog wel lastig.

Klinkt bij jou in ieder geval alsof je een echt succesverhaal bent ;). Fijn als het ook zo goed kan lopen!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:21

aah jij bent onder narcose geweest.. ik wou koste wat het kost wakker blijven... zelfs toen de eerste ruggeprik niet werkte en ze met propofol aan kwamen zetten... toen hebben ze me nog een spinaal gegeven en die werkte gelukkig wel :D

Ja voor mij was het een groot succes... ik merkte de dag na de operatie al het verschil... zo'n verademing,... stabiliteit! Het zal altijd wel iets instabieler blijven dan mn andere knie... en ook wat minder kracht, maar er niet meer doorheen zakken... heerlijk! Zou het zo weer doen...

Een beenbuiger? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat hebben wij hier niet volgens mij... ik kon overigens de dinsdag mijn been al 90 graden buigen... met zo'n beenbuiger zou het misschien wel sneller gegaan zijn :D

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:34

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:36

Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb zo'n ding nog nooit in het echt gezien... :+ In het UMCG hebben ze het er ook nooit over gehad

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:58

Ik ben dit topic aan het door worstelen, ben op pagina 32 :j .

Ik heb maandag een nieuwe kruisband gekregen, hamstring methode.
1 nachtje blijven, ben s avonds wat beroerd geweest waarschijnlijk van de narcose ofzo.
Pijn heb ik tot nu toe eigenlijk niet gehad (slik nog wel pijnstiller die ook ontstekingsremmer is, dus die wel even blijven slikken). Er is wel veel vocht wat naar beneden zakt. Heb een stel sexy benen nu, hihi. Trok vanavond mn sok uit, ook m'n voet helemaal paars. Dat trekt allemaal wat omdat het dik is, niet omdat het zeer doet.

90 graden gaat nu al wel, helemaal strekken niet. Maar dat kon ik eerder ook niet.
Ik voel me prima dus ben het stil zitten nu al zat. Pootje omhoog op de bank is niet echt iets voor mij.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:21

Dat ga ik dan ook maar eens doen, Ciska. Ben benieuwd of er dan toch wel het één en ander veranderd is in de afgelopen 10 jaar. Zo oud is dit topic tenslotte al.

Je voet helemaal paars? Klinkt niet bepaald goed. Heb je je been wel voldoende hoog liggen? Hier was eergisteren iemand die aan lymfdrainage deed door op bepaalde punten druk uit te oefenen, waardoor vocht op een natuurlijke manier weg zou moeten trekken of iets dergelijks.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:08

Het is vocht wat jaar beneden zakt. Komt uit mn bovenbeen waar ze aan m'n hamstring hebben zitten rommelen. Ik heb van de week een filmpje gekeken van wat ze nu gedaan hebben, maar als je dat bekijk en dan mijn onderbeen en voet verbaast het mij niet.
Het zat eerder in m'n kuit, gister hiel en zijkant van hiel. En nu ligt het meeste vocht boven op mijn voet. Dus ik riep al, gaatje in m'n tenen en leeg laten lopen :+ .

Ik ben bang dat ik me te goed voel. Gister eerst even gekeken bij m'n pony's toen die gereden werden (zittend op de waterbak) en meteen aansluitend eten aan tafel. Ik denk dat dat niet echt mee geholpen heeft. Maar zit zo veel mogelijk op de bank, voetjes omhoog. Nu net uit bed nog plat op de bank, maar straks weer kussentje onder mijn voet als m'n knie weer op gang is.
En traumeel er op, en regelmatig een ijspack er op.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:12

Een filmpje van jouw operatie zelf of van zo'n kniebandreconstructie met de hamstring methode in het algemeen?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:21

Voor mij is het nu iets meer dan 2 jaar geleden alweer (jeetje, wat vliegt de tijd) en het gaat steeds beter. Ik merk het wel wanneer ik teveel heb gedaan omdat ik mijn knie wel sneller overbelast. Ik moet dan ook echt even een paar dagen rust houden. Hoewel ik nog steeds fysio heb is het steeds minder vaak dat ik ze naar mijn knie laat kijken. Of ik moet weer iets raars gedaan hebben :+ Rennen en springen gaat eigenlijk ook best aardig. Ik heb dus nooit het revalidatietraject afgemaakt, dus dit is allemaal door de natuurlijke genezing gekomen. Ik ben nog steeds wel heel bewust van het feit dat het mijn zwakkere knie is. Ik ben ook een stuk voorzichtiger dan voordat ik hem scheurde.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:27

Zo een zelfde operatie. Ik was eigenlijk wel benieuwd, ik ben helemaal weg geweest dus weet van niets.
Hamstring komt uit bovenbeen en heb 4 kleine gaatjes rond mn knie en 2 snee er onder, dus ze zijn binnendoor aardig bezig geweest.

Ik hoop echt dat hij weer goed genoeg gaat worden om eer aan het werk te kunnen als hoefsmid.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:39

Dat voorzichtige merk ik ook wel... alles werkt weer zoals het moet, maar toch ben ik voorzichtiger geworden :+

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:44

Ik ben een jaar of 8 aan mijn rechter vkb geopereerd. Ok is toen goed verlopen en was na 6 maanden klaar met revalideren. Tot op heden gaat deze knie super goed.

Echter 4 weken geleden mijn andere knie geblesseerd waarbij er meer schade is. Vkb en binnenband zijn volledig door, meniscus zit niet meer aan de binnenband vast en heb een botkneuzing. Ik zit sinds ruim 3 weken in een brace waardoor mijn knie echt rust heeft en ik niet perongeluk een gekke beweging kan maken.
Morgen heb ik een afspraak bij de orthopeed. Ik verwacht dat er dan een OK ingepland gaat worden.

Iemand ervaring met zoveel schade aan de knie? En het herstel hiervan?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:57

Dat is balen, Manon! Geen ervaring mee, maar ik duim voor je dat het herstel net zo voorspoedig verloopt als bij je rechterknie. Leuk trouwens om te zien dat je Frekja nog steeds hebt. Wat is de wereld toch klein! Allemaal oud-bekenden hier in het topic :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:01

Oei, dat is wel heel erg stuk.

Mij mij was de schade alleen maar binnenste knieband extreem overrekt, kneuzing in t bot van mn bovenbeen en kruisband stuk.
Heb ook een paar weken in een brace gelopen. Dat was wel fijn, dan kon ik tenminste iets. Maar MRI om de echte schade te bepalen hebben ze pas na 9 weken gemaakt.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:56

MoonWencke het is idd een kleine wereld! Frekja is inmiddels 24 jaar en doet het nog goed :)

Dennis bij mij is er na 6 dagen een MRI gemaakt. De verdenking was een scheurtje in m'n meniscus, maar de schade bleek toch wel groter te zijn. Was er zelf al bang voor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:11

Fysio en spiertherapeut zeiden beide dat er meer schade zou zijn. Maar orthopeed vond MRI niet nodig. Pas na training en brace toch maar MRI.
Was daar dus niet heel blij mee.
Ik ben eigen baas en komende week al 4 maanden thuis..... En dat gaat voorlopig nog niet veranderen natuurlijk.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:09

Wat vervelend zeg Dennis! Zeker als je een eigen bedrijf hebt...

Helaas is er bij mij nog geen OK ingepland. De orthopeed vond de knie nog te onrustig en moet de knie rustig proberen te buigen en strekken. Zijdelingse bewegingen mogen absoluut niet. Als er nu geopereerd gaat worden krijg je een stijve knie, is dus ook geen optie.
Over 3,5 week weer terug. Tot die tijd rust blijven houden, mijn been in de brace houden en proberen mijn knie te strekken/buigen. Mocht dat nou heel goed gaan dan mag ik erop proberen te staan. Hij heeft duidelijk aangegeven dat ik niet door de pijn moet gaan. Binnenband voelt stabieler aan, die is zich dus aan het herstellen.
Best lastig allemaal met zoveel problemen... Voor het ene is bewegen goed en voor het andere rust.

Voorlopig nog geduld hebben....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:20

Ik ben er achter aan blijven bellen om snel geopereerd te worden. Ging mij nog niet snel genoeg natuurlijk, maar dat komt meer omdat ik ongeduldig ben en aan het werk wil ;) .

Ik heb weinig pijn, wel van het weekeind veel vocht in m'n been gehad (en dat zakt af, been is pimpelpaars ongeveer, gelukkig geen korte broeken weer ;) ), maar dat trekt nu beetje bij beetje weer weg. Dus ik wil wel weer wat doen, maar we zijn pas 8 dagen onderweg, dus moest nog maar even niet ;) .

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:56

Ik ben weer thuis :)

Drie weken geleden op maandag ongelukkig terecht gekomen, dinsdagochtend bij de huisarts, 's middags met verwijzing naar de orthopeed, die meende dat het niets ernstigs kon zijn, omdat de knie stabiel was, maar vanwege eventuele schade aan de meniscus een MRI laten maken, maandag erop kon ik daarvoor gelukkig al bij een praktijk terecht, woensdag weer naar de orthopeed voor de uitkomst, kruisband gescheurd, vrijdagochtend op gesprek in het ziekenhuis en afgelopen woensdag geopereerd. In sneltreinvaart dus. Ben in de afgelopen drie weken twee dagen wezen werken (die twee vóór de MRI-uitslag) en verder ziekgemeld geweest. Nu moet ik morgen naar de orthopeed bellen voor de verdere verloop (ziekmelding, medicijnen?, fysiotherapie). Misschien krijg ik zo'n bewegingsapparaat (de gemotoriseerde knie-buiger ;) ) thuis om te kunnen blijven oefenen. Daar heb ik toch wel baat bij. Niet bij de oxycodon; dat lijkt bij mij niet te werken, dus ik probeer het vanaf nu met ibuprofen.

@Ciska: Heb jij ook van die trombose-/compressie-kousen?

@Manon: Mijn fysiotherapeute heeft vanaf het begin er direct op gehamerd dat ik (liggend) mijn voet omhoog strek en de tenen naar me toe (richting neus) buig op het moment dat ik mijn knie buig en strek. Heeft de orthopeed bij jou iets gezegd over de uitvoering?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:18

Nee, ik heb alleen wat pillen mee gekregen uit het ziekenhuis.
Vocht verdwijnt nu wel snel hoor. Mooie kleurtjes nog niet echt :+ .

Vrijdag een belangrijk evenement met de pony's, we gaan dus wel heen. Met extra hulp.
Niet zelf pony's voorbrengen, niet zelf lange teugelen, niet zelf het onervaren gelegenheids 2span rijden. Hopelijk wel zelf mn eigen (momenteel ongetrainde) enkelspan rijden, gister ff op mn kar gezeten en dat ging prima

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:23

MoonWencke: orthopeed heeft juist gezegd het buigen en strekken op een gladde vloer te doen zodat het wat makkelijker gaat. Ik moet zijdelingse bewegingen voorkomen. Bij mij is er meer schade dan alleen de vkb. Denk dat het daarmee te maken heeft.
Het oefenen gaat goed. Van niks kunnen kan ik nu bijna m'n knie strekken en het buigen gaat ook veel beter. Heb goede hoop voor over 3 weken :)